Gå til innhold

Ekstern harddisk for bilder


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber som IKT-ansvarlig på en ungdomsskole. Vi benytter oss av ulike digitalkamera, med lagring på minnekort. Det hadde vært kjekt med en løsning hvor vi kunne ha plugget kortet rett inn i en portabel harddisk, og overført bildene/film.

Dette for å slippe å gå innom trege USB-løsninger på skole-PC'er. Er det eventuelt andre måter å løse dette på? Det bør være så enkelt som mulig, og raskt. Harddisken bør også ha USB 3.0.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å sette opp en liten Linuxboks med minnekortleser? Så skriver du et enkelt script som kjører automatisk når et minnekort plugges inn. Dette scriptet kopierer over bildene og eventuelt sletter de fra minnekortet når kopieringen er ferdig. Så kan scriptet lage en liten lyd når prosessen er ferdig og minnekortet er unmountet og klar til å bli fjernet.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Er ikke spesielt komplisert og burde være overkommelig for en "IT-Ansvarlig". Urovekkende at en IT-ansvarlig ikke kan Linux. Anyways...

 

Hvis maskinene tilgjengelig ikke støtter USB 3.0 er jo det uheldig. Tar dere såpass store mengder med bilder at overføringshastigheten til sentralisert lagringsområde er problematisk? Virker utrolig klønete å basere seg på en ekstern harddisk man må drive å fly rundt med. Det finnes noen produkter som spesialiserer seg på å enkelt dra ut bilder fra minnekort, men vet ikke hvor gode de er. Feks denne. Det er jo en vei å gå, men merk at hvis du benytter deg av trege minnekort vil du nok ikke oppleve overføringshastigheten som spesielt god.

 

Jeg ville som sagt satt opp en liten server som kan fungere som en slags NAS, og skrevet et enkelt script (Det er snakk om 5-15 linjer med kode, maks) som henter ut bilder automagisk og legger dem på egnet sted..

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overføringsshastigheten vil ikke bli raskere fra minnekort til HDD uansett hvilket grensesnitt den eksterne harddisken har. Dessuten er minnekort supertrege. Men så skal de vel på et visst punkt kopiere all dataen til andre maskiner, eller lage backup av disken. Da er det greit med USB 3.0 eller eSATA. eSATA er dessverre ikke så utbredt lenger, så USB 3.0 er nok veien å gå. Uansett hva folk sier så er det greit å ha et raskt grensesnitt, USB 2.0 er gammelt og unødvendig å kjøpe nytt av. Man lever tross alt i 2013 og det kommer flere år. USB 3.0 er ikke vanskelig å få tak i.

 

Fant ikke akkurat hva du lette etter. Eneste jeg fant var tungvinte løsninger som f.eks. en SD til SATA-adapter som kobles til en disk-dupliseringsenhet. Dvs. du putter SD-kortet i en adapter som gjør det til en SATA-disk og så kloner den kortet. Men da vil den skrive over det som er på harddisken, noe som går imot poenget.

 

 

Som et alternativ så støtter jo SD-standarden Wi-Fi som betyr at du kan kjøpe et minnekort som overfører bildefilene automatisk over nettverket til en server. :) Kan også koble det til Android- eller iOS-enheter. Spør du meg så er dette mye enklere. Kunne dette vært en god vei å gå?

 

Eye Fi: Disse kortene er ganske dyre, men de fungerer sikkert godt også. Eye-Fi har vært tregere enn konkurrentene, men du får nå Class 10 og 16 GB lagringskapasitet der også.

Alternativt har du minnekort fra Transcend, Toshiba med flere som er biligere. Uten at jeg har sjekket dette så finner du dem nok på eBay, DX.com, Amazon.com eller så kan du søke på f.eks. Prisjakt.no.

 

 

Eventuelt kan du se etter en minnekortleser med Wi-Fi-tilkobling som kopierer dataene over nettverket. Da kan du koble til flere SD-kort og er ikke låst til et eneste.

 

 

EDIT: Kan vel legge ut det andre jeg fant selv om det ikke er helt hva du er ute etter.Denne saken har 500 GB lagringskapasitet og kopierer bildene dine fra minnekort.

 

 

Et annet alternativ kan være å koble kortet til en Android-enhet f.eks.

Kanskje finner du en leser du kan koble til et nettbrett. Igjen, SD-kort med Wi-Fi kan overføre dataene automatisk til den mobile enheten.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hei

Jeg jobber som IKT-ansvarlig på en ungdomsskole. Vi benytter oss av ulike digitalkamera, med lagring på minnekort. Det hadde vært kjekt med en løsning hvor vi kunne ha plugget kortet rett inn i en portabel harddisk, og overført bildene/film.

Dette for å slippe å gå innom trege USB-løsninger på skole-PC'er. Er det eventuelt andre måter å løse dette på? Det bør være så enkelt som mulig, og raskt. Harddisken bør også ha USB 3.0.

 

På forhånd takk!

I og med at bildene ligger på minnekort vil lesehastigheten på disse være dimensjonerende for lagringen din.

 

I praksis vil utfordringen din ligge i at du risikerer at to eller flere kameraer benytter like filnavn på bildene. Derfor blir du nødt til å dele inn harddisken i flere kataloger for å unngå dupliserte filnavn, og dette krever en del planlegging, les: tid.

Lenke til kommentar

Godt poeng, mia_tuk. Tror Wi-Fi-SD-kortet er veien å gå jeg.

 

Kanskje det er noe ala denne USB disken du er på jakt etter? Dessverre kun USB 2.0 og om den finnes å få i Norge, tvilsomt.

Men spørsmålet her var vel om den kunne kopiere data direkte fra minnekortet til harddisken. Etter hva jeg ser så må du koble denne til en ekstern PC og da er hele poenget med enheten borte.
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke bare det med den Edge USB disken, ser ut som de ikke selger den lenger. Jeg skulle nok ha gjort litt mer research før jeg la ut den linken.

 

Det finnes mange av disse eksterne hard diskene som kan kopiere bilder fra SD-kort, men hastigheten er jo ikke mye å skryte av, en hadde 5 MB/s og det er jo ikke mye å rope hurra for. Hjelper lite å ha en HDD med USB3 overføring når der er kortleseren som er treg. Og jeg snakker om hard disker som kopierer data direkte fra minnekortet uten å være koblet til en PC.

 

Denne Nexto disken kopierer data direkte fra SD-kort, men igjen, minnekort lesehastigheten er ikke høy.En annen bakdel er prisen da.

Lenke til kommentar

Det hadde vært kjekt med en løsning hvor vi kunne ha plugget kortet rett inn i en portabel harddisk, og overført bildene/film.

Tror du kaster bort tid på dette. Tidligere fantes det noen løsninger med innebygd disk og kortleser, men har ikke sett noen oppfriskning av slike produkter på flere år. Uansett må du regne med at kortleseren i slike enheter bruker USB for kortleserdelen som gir like lave overføringshastigheter. Merk at kortlesere innebygd i PCer gjerne bruker USB også.

 

Jeg tror en USB3 kortleser er det enkleste, den vil fungere med USB2-hastigheter på eldre maskiner og USB3-hastighet på nyere og problemet vil bli mindre etter hvert som dere får flere enheter med USB3. Å sette opp en Linux-boks vil heller ikke øke hastigheten i forhold til en Windows eller Mac. Og hvorfor scripte når det finnes masse programmer som vil detektere kort i leseren og kopiere inn på et område automatisk, eller med et klikk eller to?

 

USB er mye raskere enn WiFi-kort og WiFi spiser batter, men selvsagt er WiFi praktisk hvis du får satt det opp riktig.

Lenke til kommentar

Hei

Dere kommer med veldig mange gode tips, og jeg har i alle fall lært noe nytt! Når det er sagt, så er dette en ungdomsskole, der enkelte elever driver med diverse foto/video-prosjekt. VI har et begrenset budsjett, både på innkjøp og drift, så slik dere beskriver det ser det ut til at en enkel eksternharddisk som ikke krever strøm kan være godt nok for vårt bruk.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hei Dere kommer med veldig mange gode tips, og jeg har i alle fall lært noe nytt! Når det er sagt, så er dette en ungdomsskole, der enkelte elever driver med diverse foto/video-prosjekt. VI har et begrenset budsjett, både på innkjøp og drift, så slik dere beskriver det ser det ut til at en enkel eksternharddisk som ikke krever strøm kan være godt nok for vårt bruk. Takk for hjelpa!

Til slutt, det aller viktigste tipset: Back-up.

Lenke til kommentar
Hei Jeg jobber som IKT-ansvarlig på en ungdomsskole. Vi benytter oss av ulike digitalkamera, med lagring på minnekort. Det hadde vært kjekt med en løsning hvor vi kunne ha plugget kortet rett inn i en portabel harddisk, og overført bildene/film. Dette for å slippe å gå innom trege USB-løsninger på skole-PC'er. Er det eventuelt andre måter å løse dette på? Det bør være så enkelt som mulig, og raskt. Harddisken bør også ha USB 3.0. På forhånd takk!

 

1. På dei fleste kameraer kan du bestemme filnavnet i menyen slik at f.eks. med 3 kamera kan desse lage filnavn som starter med 01F, 02F, 03F og deretter løpenr eller dato/klokkeslett. Og overskriving av filer skulle ikkje lenger være eit problem.

2. Sett opp ein NAS med HDD med god plass med fast lokal IP-addresse på nettet (settes opp i router).

3. Koble til kortlesar til USB port.

4. Konfigurer i menyen på NAS'en automatisk back-up til NAS folder /fotogruppe/ (eller anna valgfri mappe) for USB tilkoblede enheter.

5. Konfigurer brukere og brukergruppe tilgang på NAS.

 

Gratulerer jobben er gjort.

Ta bilder og video og last denne automatisk inn på NAS disken som ønska og rediger frå PC.

 

Dersom du velger NAS med 2 nettverkstilkoblinger (f.eks. denne: https://prisguiden.no/produkt/netgear-readynas-ultra-2-143517) kan du koble den eine til skulenettverket, og den andre til ein enkel trådløs router sånn at elevane kan bruke eigne bærbare eller nettbrett for tilgang til eigne filer utan å gå inn på skulens PC'er for å redigere filene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...