Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC lappen


exe11

Anbefalte innlegg

er det noen her som vet ca hva det koster å ta mc lappen. hvor mye må jeg belage meg på å betale? lurer og på om det er noen som vet hvilke regler som gjelder på hvor tung jeg kan ta. jeg er 19 år, har bil lappen men ingen erfaring med lettsykkel eller moped.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en liten fordel i og med at trafikkreglene forhåpentligvis sitter sånn noenlunde, men MC-opplæringen består mye i å beherske sykkelen så du kan følge dem. Som 19-åring har du lov til å ta mellomtung (ny klasse i år) - maks 35 kw. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/Ny+f%C3%B8rerkortklasse+for+mellomtung+MC.378639.cms

Hvis du ikke har mulighet til å øvelseskjøre på egenhånd ville jeg budsjettert med 30-40 000.

Lenke til kommentar

30-40 skrev han.

 

Jeg har ikke telt skikkelig over, men jeg er rimelig sikker på at jeg bikket 40 selv. Hadde på det tidspunktet hatt klasse B og M i rundt 4,5 år, og før det kjørt ulovlig moped på landet fra jeg var rundt 12 år gammel.

Med andre ord: null erfaring med tohjulinger over 50 kubikk, og nesten alle kjøretimene mine fokuserte på kjøregårdsøvelser. I tillegg hadde jeg en stryk på både teori og oppkjøring.

 

Det lar seg nok helt fint gjøre godt innenfor 30k dersom du tar det raskt til deg og har plenty mulighet til å øvekjøre privat, men ekstra kjøretimer og oppkjøringer koster fort det gule ut ørene om det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg tok MC-lappen i fjor. Brukte 1 måned, i underkant av 25k og hadde ingen privat øvelseskjøring og ingen erfaring med tohjuling. Bil-lappen hadde jeg hatt i 1,5 år; men kun kjørt i snitt ca 1 time i uken: Dette tror jeg du klarer bra TS, bare ta til deg det instruktørene sier!

 

Edit: Når det kommer til reglene for tunglappen, så er jeg ikke helt sikker - i og med at det er nye regler fra i år. Hvis jeg husker rett er det 18 år for A2, og 20 år for A (gjennom A2). Dersom du skal ta A direkte må du være 24 år.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Spill på lag med kjøreskolelæren, så går det så greit så!

Om du lærer litt saktere enn andre, kan det nok være greit å budsjettere ca 30.000,-

 

Kjørte selv opp for to år siden, og landet på 24.500 daler for hele opplæringen på tung MC. Brukte ca 1,5måned, og hadde aldri sittet på et tohjult kjøretøy før jeg startet opplæringen. Jeg hadde nesten ingen "øvingstimer" og øvelseskjørte ikke privat i det hele tatt. Jeg hadde dog hatt sertifikatet i 4 år, og vært yrkessjåfør i 2 av de, så all min opplæring ble fokusert rundt teknisk kjøring og særlige hensyn for MC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...