Gå til innhold

Ustabile nettlinjer - Er Telenor lovpålagt å tilby PSTN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sukk. Han har rett. Enhver husstand (!) har krav på å få PSTN, men ikke noe annet. Du KAN prøve å bestille PSTN og deretter få linje du kan bestille ADSL på, men du KAN være uheldig få en multiplexer på linja..

 

PSTN alene, gir ingen garanti for ADSL\VDSL. Det er det som er poenget her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydelig at du er\har vært selger, siden du tydeligvis ikke kan en døyt om hva som faktisk skjer rent teknisk.

 

Som flere her påpeker, du tar feil.

 

Ta det som en mann, med mindre du kan DOKUMENTERE annet.

 

"At du vet, har solgt osv." er ikke verdt en dritt i denne sammenhengen.

 

Nope, er ikke selger og har ikke vært det. Har vært tekniker men solgte mye på innkommende samtaler etter at problemene var løst. Så, min mening teller nok mer enn de flestes her inne i denne tråden. Jeg har jobbet med DSLAMer, montert kort og satt opp switcher, core switcher og brannmurer.

 

Si hva du vil, jeg vet jeg har rett og hvis du mener noe annet kan vi ikke gjøre annet nå enn å i fellesskap være enige om at vi er uenige.

 

Ha en fin dag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spurte på facebook-siden til Telenor nå.

 

Sånn, nå har jeg fått svar:

  • Hei. Er Telenor lovpålagt å tilby PSTN? Og vil det si at alle kan få bredbånd uansett hvor de bor?
  • Telenor Norge Hei Cato. Telenor er lovpålagt å tilby telefoni, enten fasttelefon, bredbåndstelefon eller dekning for mobiltelefon.
    /Per Reidar
  • Så, med andre ord, det er ikke slik at alle kan få bredbånd, men alle har rett på telefoni?
  • Telenor Norge Det stemmer, vi har plikt til å tilby telefoni, men ikke bredbånd til alle husstander i Norge.
    /Per Reidar

Så da har vi fått svar.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle en teleoperatør installere et nytt DSLAM kort når noen bestiller PSTN/ISDN? DSLAM blir ikke tilkoblet før det bestilles bredbånd på linjen.

 

Her er BTW et rykende fersk notat fra Post og Teletilsynet om leveringsplikt over andre alternativ en PSTN/ISDN:

http://www.npt.no/forbruker/endringer-i-fasttelefoni/endringer-i-fasttelefoni/pt-notat-om-endringer-i-telenors-fastnett

Endret av mryia
Lenke til kommentar

Ellers, se tekst til høyre i følgende lenke:

 

Post- og teletilsynet - "Kan Telenor nekte å legge inn fasttelefon?"

 

Telenor kan velge å tilby deg tilknytning med trådløse løsninger uten merkostnad i forhold til fasttelefoni.

 

Samt:

 

Post- og teletilsynet - "Har jeg krav på ISDN eller bredbånd?"

 

Politiske myndigheter i Norge har bestemt at det ikke skal være leveringsplikt på bredbånd, ISDN og andre dataoverføringstjenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EDIT: Snipper dette innlegget.

 

Jeg forsøkte med et laaangt og utfyllende innlegg igjen å forklare hvordan/hvorfor man kan få ADSL om man bestiller PSTN i tilfeller der det er mangel på kobber/endefordeler osv.

 

Men folk forstår det bare ikke. Så, siden man har lagt diskusjonen på et så lavt nivå at man ikke leser hva den man diskuterer med skriver velger jeg å trekke meg ut herfra, for dette blir for dumt.

 

Her er en som har forstått det hvertfall, innlegg #30:

 

"Ved andre forhold som full kabel, fordeler etc. så kan det fungere og bestille PSTN/ISDN fullaksess først, for å så bestille delt aksess etter leveranse av PSTN/ISDN."

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Montør har svært sjelden DSLAM kort i bilen. De ligger sentralt på lager hos Telenor og blir sendt ut ved behov. En bestilling av PSTN/ISDN vil i seg selv aldri føre til utvidelse av en DSLAM. Det er ei heller samme montører som installerer bredbånd til kunder, som utfører arbeid "bak" HK stativet på sentralen.

Ved andre forhold som full kabel, fordeler etc. så kan det fungere og bestille PSTN/ISDN fullaksess først, for å så bestille delt aksess etter leveranse av PSTN/ISDN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..og selv om kunden bestiller PSTN og alt er fint og flott, så KAN det være mange andre ting som ødelegger.

Digital multiplexer på linja, fult i kabel, for dårlig støyverdier et sted på veien, for lang kabellengde, utgjevningskabel (ok, det blir vel retta på sikt.. men kan ta jævla lang tid) osv osv. Mye moro! :)

 

Poenget er, TN gir deg PSTN men PSTN betyr IKKE at du garantert kan få ADSL.

Nattinatt.

Endret av uGn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye rart om PSTN.

 

Man selger/leverer ikke PSTN like lite som man selger WWW.

Man selger/leverer en "TILKOPLING" til PSTN.

PSTN tilkoplingen kan således være hva som helst teknologi , analog linje på rent kopperpar , ISDN på kobberpar , analog over filter BF , trådløs fasttelefon tilkoplet mobilnettet , til og med mobil , eller ip-telefoni .

 

PSTN er synonym for Public subsriber (Switched) Telephony Network og omfatter hele verdens telefon nettverk som adresseres med E164 inklusive mobil. Har man en subscrition på et E164 nummer uansett bærer/teknologi for media transport til endebruker er man "på PSTN nettet".

Skype klient er forresten også "på" PSTN om man abonnerer på skype in/out og får er norsk E164 nummer.

 

Lovpålagt eller ikke sier ingenting om type teknologi Telenor skal/må benytte for å lage/levere en subscription på et norsk E164 nummer tilknyttet PSTN til en slutt kunde.

Vi kommer sannsynligvis til å se stasjonære fastapparater tilkoplet mobilnettet der det ikke kan leveres som ip/sip over bredbånd/fiber eller analog/isdn over kobberpar (i alle fall noen år til).

 

 

Jeg ble telemontør i 1979.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får ikke Bredbånd hvor jeg bor. Alle naboene har, men de som nylig har bygget hus eller gamle husstander som ikke har hatt bredbånd før får ikke, dette er ikke akseptabelt. Telenor sier det er fult, og det har det vært i 3 år nå.

Har de virkelig lov til å drite i alle som ikke får bredbånd? De burde vært pliktet til å bygge ut når det blir fult..

 

Jeg får internett i form av en mottaker som henger på veggen, men signalet er dårlig og månedsprisen er svindyr, jeg får en helt standard hastighet til prisen av det dyreste bredbånd abonnementet du finner.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke Bredbånd hvor jeg bor. Alle naboene har, men de som nylig har bygget hus eller gamle husstander som ikke har hatt bredbånd før får ikke, dette er ikke akseptabelt. Telenor sier det er fult, og det har det vært i 3 år nå.

Har de virkelig lov til å drite i alle som ikke får bredbånd? De burde vært pliktet til å bygge ut når det blir fult..

 

Jeg får internett i form av en mottaker som henger på veggen, men signalet er dårlig og månedsprisen er svindyr, jeg får en helt standard hastighet til prisen av det dyreste bredbånd abonnementet du finner.

 

Hvorfor skal det ikke være lov? Det er ingen menneskerett at Telenor skal bygge ut ekstra for at du skal få internett. Det er ingen menneskerett å ha internett, og igjen. Du har internett via annen tilbyder.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det ikke være lov? Det er ingen menneskerett at Telenor skal bygge ut ekstra for at du skal få internett. Det er ingen menneskerett å ha internett, og igjen. Du har internett via annen tilbyder.

 

Epic fail! :D

 

Tilgang til Internett er en menneskerett

 

Jeg får ikke Bredbånd hvor jeg bor. Alle naboene har, men de som nylig har bygget hus eller gamle husstander som ikke har hatt bredbånd før får ikke, dette er ikke akseptabelt. Telenor sier det er fult, og det har det vært i 3 år nå.

Har de virkelig lov til å drite i alle som ikke får bredbånd? De burde vært pliktet til å bygge ut når det blir fult..

 

Jeg får internett i form av en mottaker som henger på veggen, men signalet er dårlig og månedsprisen er svindyr, jeg får en helt standard hastighet til prisen av det dyreste bredbånd abonnementet du finner.

 

Hvis du vil kan du forsøke å stole på validiteten i mine uttalelser om hvordan du ganske sannsynlig kan få ADSL ved å ringe Telenor og bestille PSTN/Analog telefonlinje. I verste tilfelle taper du en tusenlapp, i beste tilfelle får du bedre internett enn du har pr i dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får ikke Bredbånd hvor jeg bor. Alle naboene har, men de som nylig har bygget hus eller gamle husstander som ikke har hatt bredbånd før får ikke, dette er ikke akseptabelt. Telenor sier det er fult, og det har det vært i 3 år nå.

Har de virkelig lov til å drite i alle som ikke får bredbånd? De burde vært pliktet til å bygge ut når det blir fult..

 

Jeg får internett i form av en mottaker som henger på veggen, men signalet er dårlig og månedsprisen er svindyr, jeg får en helt standard hastighet til prisen av det dyreste bredbånd abonnementet du finner.

 

Da er spørsmålet om det er DSLAM eller linjeressursene som det ikke er ledig kapasitet på. Informasjon om det kan man finne her: http://metrolive.tel...ion-kapaks-web/

 

1. Hvis det ikke er ledig trådpar til huset ditt kan Telenor sette opp digital 2-kanal utstyr for å gi deg analog telefon (kan ikke kombineres med ADSL/VDSL), eller utvide kapasiteten i linjenettet, med mindre de bare gir deg en mobil løsning.

2. Hvis det ikke er ledig DSLAM-port stopper festen før den har begynt.

 

Da jeg kjøpte ny leilighet var det linjelengde jeg så på; det beste håpet du har er at det kommer en fiberkabel trillende forbi i overskuelig fremtid. Ta gjerne initiativ for å få dette i gang.

 

EDIT: Telenor bygger ikke UT kobbernettet, de bygger det NED. De gjør HVA SOM HELST for å unngå å bruke penger på kobber. Forståelig nok.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Du er bare gretten etter du ble totalt avkledd i den andre tråden ;)

 

Nei så absolutt ikke... Den som leser gjennom hele tråden vil se at jeg ikke ble "avkledd" i det hele tatt ;)

 

Men ditt behov om å dominere andre på internett gjenspeiles kanskje i din kommentar, for det var mer komisk ment det jeg skrev, derav det store smiley-et. Det passet bare så bra så var derfor jeg slang det inn :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...