Gå til innhold

Ustabile nettlinjer - Er Telenor lovpålagt å tilby PSTN?


Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Tråden er splitta ut frå "Xbox 720" Tråden.



Hss...

Det står i Telenors avtalevilkår at de skal sørge for stabil link og datastrøm og er pliktet til å sende ut montører for å reparere problemet dersom det er feil.

Hvis det ikke er mulig å få stabil linje med maks tillatte hastighet, be Telenor sette NED hastigheten med en liten megabit eller to da vettu.

Det har jeg gjort, fungerer dønn men er tregt. God reponstid på 16ms. Og min linje er 3400 meter lang så ikke kom med det tullet om øde strøk eller ikke. Jobber med fiber og datacom og det har ingen verdens ting å si om du er midt i en by eller langt ute på ødemarka. Linjelengde, og kobbertykkelse er av største betydning. Og man skal bo EKSTREMT langt unna sentralen til å ikke få nett overhodet. Da bor man typisk utenfor alt av samfunn og mennesker så dette gjelder få personer.

Jeg har levert ADSL til en kunde med 10 000 meter linjelengde. Greit nok, han fikk 0.1 megabit, men konstant og med greie svartider. Gode nok til å spilles på.

Og er det singleplayer man spiller har ikke engang svartid noe å si. Da vil ikke mobilt bredbånd med ekstremt trege svartider og hastigheter få en impact på gameplayet for da handler det kun om å være connectet.. I dette tilfellet er EDGE nok til å logge på og det har 98% av landet om jeg husker rett.

Så igjen spør jeg, hvorfor griner folk når det finnes opptil flere løsninger på connectivity rett foran nesen på de fleste?

Hos foreldrene mine, som bor midt i en by med en del innflytting og boligbygging. De bor 74m unna nærmeste sentral, og bor more or less i et boligstrøk hvor det er en del nye hus og en del bygninger på vei.
Kunne de for noen år siden få internet? Nope, nada. Selv ikke nærmeste naboene kunne få noe.
Grunnen var rett og slett at telenor ikke gadd å utvide eller bygge en ny sentral for kun et par folk (samt en del flere om en stund når flere hus kommer opp).
Joda, det var fiber på forskjellige kanter av byen, men uten sentraler så hjalp det lite...

Bluecom kunne etter et års tid koble oss på en sentral 4,5 km unna, noe som ga oss alt mellom 500-16 kbps, og ikke altfor sjeldent null tilkobling. Slik var det frem til for et år siden hvor endelig GET gadd å sette opp en sentral i byen.

Også i Trondheim, teknologibyen, hvor jeg studerer, så har det vært veldig mye ustabilitet på nettet. (av referanser så var det hos meg, kjæresten og 2 andre steder jeg har bodd i trondheim)
Og for ikke å snakke om tilkoblingen til noen jeg kjenner litt te på bygda hvor de bruker trådløst nett. hehe Ja, da snakker vi om en ren umulighet å bruke always online. Tilgangstiden og dårligere hastighet er det siste av problemet. Her faller nettet ut daglidags, spesielt om det ikke er strålende sol ute.

Ikke nok med det så er det problemer stadigvekk med modemene disse selskapene som Nextgentel og telenor bruker, så nettilkoblingen faller bort til stadighet (ofte er det bare en resett som fikser problemet).

Kort sagt: Norge er en haug bombekrater når det kommer til nettilgang, og selv om jeg bare har vært borti høyst sentrale deler av Norge, hvor mulighetene er store for å ha god og stabilt internett så er det i beste fall helt forferdelig. Tør ikke tenke meg hvordan det er rundt i dette vide land.

Og jeg tviler på at jeg bare har vært veldig uheldig. Jeg er ganske sikker på at dette gjelder en god del av oss. Responsen på diskusjon.no har også overbevist meg om at dette er noe som gjennomsyrer Norge. Nå bryr ikke Kong harald seg spesielt, men selv ikke han har noe spesielt stabilt nett på alle sine bosteder. Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos foreldrene mine, som bor midt i en by med en del innflytting og boligbygging. De bor 74m unna nærmeste sentral, og bor more or less i et boligstrøk hvor det er en del nye hus og en del bygninger på vei.

Kunne de for noen år siden få internet? Nope, nada. Selv ikke nærmeste naboene kunne få noe.

Grunnen var rett og slett at telenor ikke gadd å utvide eller bygge en ny sentral for kun et par folk (samt en del flere om en stund når flere hus kommer opp).

Joda, det var fiber på forskjellige kanter av byen, men uten sentraler så hjalp det lite...

 

Bluecom kunne etter et års tid koble oss på en sentral 4,5 km unna, noe som ga oss alt mellom 500-16 kbps, og ikke altfor sjeldent null tilkobling. Slik var det frem til for et år siden hvor endelig GET gadd å sette opp en sentral i byen.

 

Også i Trondheim, teknologibyen, hvor jeg studerer, så har det vært veldig mye ustabilitet på nettet. (av referanser så var det hos meg, kjæresten og 2 andre steder jeg har bodd i trondheim)

Og for ikke å snakke om tilkoblingen til noen jeg kjenner litt te på bygda hvor de bruker trådløst nett. hehe Ja, da snakker vi om en ren umulighet å bruke always online. Tilgangstiden og dårligere hastighet er det siste av problemet. Her faller nettet ut daglidags, spesielt om det ikke er strålende sol ute.

 

Ikke nok med det så er det problemer stadigvekk med modemene disse selskapene som Nextgentel og telenor bruker, så nettilkoblingen faller bort til stadighet (ofte er det bare en resett som fikser problemet).

 

Kort sagt: Norge er en haug bombekrater når det kommer til nettilgang, og selv om jeg bare har vært borti høyst sentrale deler av Norge, hvor mulighetene er store for å ha god og stabilt internett så er det i beste fall helt forferdelig. Tør ikke tenke meg hvordan det er rundt i dette vide land.

 

Og jeg tviler på at jeg bare har vært veldig uheldig. Jeg er ganske sikker på at dette gjelder en god del av oss. Responsen på diskusjon.no har også overbevist meg om at dette er noe som gjennomsyrer Norge. Nå bryr ikke Kong harald seg spesielt, men selv ikke han har noe spesielt stabilt nett på alle sine bosteder.

 

 

Vel, hvis du hadde giddet å bruke 30 minutter av ditt liv til å researche litt på nettet ang dette vlle du ha funnet ut at Telenor er LOVPÅLAGT til å bygge ut telefonlinjer til alle som ønsker fasttelefon.

 

Det betyr:

 

1. Bestill PSTN analog fasttelefon

2. Kos deg med en brus mens Telenor bygger ut sentralen kun pga at du valgte å bestille PSTN

3. Når linja er lagt, ring Telenor og bestill ADSL/VDSL over samme linje

4. Si opp fasttelefonen for å unngå tull med splittere og div på linja.

5. Nyt et bra internett som kostet Telenor 20 000kr å bygge ut kun for deg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, hvis du hadde giddet å bruke 30 minutter av ditt liv til å researche litt på nettet ang dette vlle du ha funnet ut at Telenor er LOVPÅLAGT til å bygge ut telefonlinjer til alle som ønsker fasttelefon.

 

Det betyr:

 

1. Bestill PSTN analog fasttelefon

2. Kos deg med en brus mens Telenor bygger ut sentralen kun pga at du valgte å bestille PSTN

3. Når linja er lagt, ring Telenor og bestill ADSL/VDSL over samme linje

4. Si opp fasttelefonen for å unngå tull med splittere og div på linja.

5. Nyt et bra internett som kostet Telenor 20 000kr å bygge ut kun for deg

Nå startet problematikken for snart 8-9 år siden, så kan ikke sies at jeg var særlig opplyst om hva slags rettigheter man hadde, og det samme gjalt nok mine foreldre. Ja, dette var i den tiden hvor jeg begynnte å lære hvordan data og lsikt fungerte, så var nok tvilsomt til mye hjelp. Men ikke tro vi ikke prøvde.

 

Det kan føyes til historien:

Når vi bestillte fikk vi opplyst om at det ikke var noe problem, og at vi skulle vente 1 måned før de sendte teknikker for å sette opp linja. En måned gikk, og vi ringte igjen, men de kunne ikke skjønne hvorfor ingenting var gjort. De skulle sende ny teknikker en måned senere, som selvsagt heller aldri dukket opp. VI fikk samme beskjed igjen og igjen, og etter 5 måneder fikk vi bare beskjed om at sentralen sin kapasitet var sprengt og at de nektet oss ADSL.

 

Dettte var selvsagt bullshitt, da jeg kjente mange av naboene (mine kompiser bodde i nærheten), og noen av dem fikk til og med godkjent flere linjer inn til seg selv.

Men ikke så mye å gjøre når du Sitter uten internett, og det ikke var like lett å finne slik informasjon på nettet som det er i dag. Nextgentel ble deretter ringt, men de ga info med en gang om at det ikke fantes noe håp for oss.

Ringte så bluecom, og de hadde såkalt "Spesialutstyr" som kunne koble oss på en avsidesliggende sentral (tydeligvis var alle sentraler i nærheten sprengt kapasitet). At vi fikk nett var på den tiden lettende, etter 6-7 måneder uten. Men at det var til tider tregere enn bestemor sitt 64k modem var jo en kraftig nedside.

 

Vi klaget i årevis, og med litt bedre nett (fortsatt ustabilt dog) i ny og ne, og etterhvert så ble vi lovet at IP-telefoni var det eneste som var verdt å se på, som selvsagt endte i et massivt helvette av en telefon egentlig aldri fungerte. (var dog ikke så farlig da alle i familien for lengst hadde skaffet seg mobiltelefon)

 

Tilslutt så gadd jeg ikke mer og flyttet til Trondheim.

 

Joda, det høres jo smart ut å gjøre det på den måten, men det er ikke lett når d sitter uten slik informasjon, og spør du de gjeldende selskapene så lyver de deg opp i trynet, samt lover ting de aldri kan holde. At de nektet å utbygge sentralen er ikke akkurat lett å si imot... :S En skulle kanskje tro de kjente lovverket best.

 

Faktum er jo allikevel at du må sloss for å få en middels god kvalitet på nettilkoblingen din i Norge.

 

Og rent internettmessig så blir det skikkelig skuffelse å bli nødt å flytte inn til dama om et par måneder. Da er det tilbake til et nett som er oppe omtrent annenhver dag, og yter alt mellom 100Kbps og 2 Mbps. Like utenfor trondheim sentrum jaaai. Bare å begynne å gjøre seg klar for å lage shitstorm på telenor sine linjer igjen. Å som jeg gleder meg! :S.

 

Sist gang jeg flyttet så var internett det viktigste for meg, og der jeg bor nå så har jeg den beste nettilkoblingen i livet mitt. 11 Mbps (selvsagt lovet 20 Mbps) fordelt utover 5 stykk, og som bare faller ned et par titals minutter i uka/trenger en reeboot av modemet. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne vise oss hvor det står at Telenor er lovpålagt til dette. Mulig det stod i den gamle teleloven, men den ble byttet ut for noen år siden. Etter hva jeg husker, så holder det med mobildekning for Telenor sin del nå.

 

Nei, jeg jobber i telecom bransjen og det er slik at man har krav på en PSTN linje.

Jeg trenger ikke å vise til noen bestemt paragraf for at dette skal gjelde.

 

Jeg har solgt flere tusen abonnementer på både ISDN, PSTN, ADSL, VDSL, IP-telefoni, Mobilt Bredbånd, Fibertilknytninger og vet hva jeg prater om.

 

I få tilfeller, kan Telenor eller den leverandøren man bestiller av, kreve at Telenor oppretter en fastlinje som Telenor så bruker andres linjer for å supplere. Siden PSTN kommuniserer på et frekvensspekter utenfor ADSL-spekteret kan derfor naboers linjer brukes som piggyback for PSTN til andre naboer.

 

I 95% av tilfellene der sentralene er "sprengt" vil Telenor være nødt til å montere et nytt kort i DSLAM-en for å levere PSTN, og i alle disse tilfellene vil man kunne få bredbånd på lik linje med naboene.

 

I 5% av tilfellene finnes det utstyr/teknologi som gjør det mulig å kjøre PSTN over piggyback på naboens linje. Og Telenor gjør da dette istedenfor, slik at de kan spare kostnader. I disse få tilfellene er det jo svært uheldig for den som ønsker å bestille og da er det ikke noe å gjøre med saken.

 

Men bare forsøk dere som har fått beskjed om at sentralen er full. Ring 05000 og bestill internett. De vil da si at det dessverre er sprengt kapasitet der. Informer så om at norsk lovgivning krever at Telenor bygger ut linjer for PSTN dersom kjøperen ønsker PSTN. Da vil de svare med "Okei, da vil det nok være mulig å levere internett her. Hvilken hastighet ønsker du?" eller lignende.

 

Bare for å ha nevnt det, jeg jobber IKKE i Telenor men i et renspikket fiberselskap. Men har tidligere jobbet med ADSL og alt det som hører med.

 

Håper dette kan være til hjelp for noen :)

 

EDIT: Det trenger ikke være Telenor du man må bestille av. Alle leverandører er påkrevd å levere PSTN, men det vil være Telenor som står for utbyggingen/oppgraderingen da det er til Telenor man betaler linjeleie på 79,- måneden til. Eller som det så fint heter "ADSL uten fasttelefon".

 

Snipp

 

 

Dette var jo en tragisk historie. Og jeg kjenner godt til at bransjen ofte kan være slik.

Heldigvis er historien en annen i dag for de aller fleste, og heldigvis for min egen del også da jeg har opplevd noe av det samme :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo du som sier at det er lovpålagt, og da kan du jo finne en paragraf, vel?

 

Jeg kan, men jeg gidder ikke å bruke tiden min på å lete etter en paragraf på lovdata.no, fordi JEG vet at det stemmer. Å tilfredsstille folk på et forum som ikke ønsker å tro meg med dokumentasjon holder jeg meg for god til, spesielt når tanken var å gi et råd til andre ;)

 

Om du ikke vil gi det en sjanse kan du gjerne bare forbli uten internett for min del. Men om du har et greit internett og tar et bevisst valg om å bruke tiden din på å lese lovparagrafer for å bli tilfredsstilt om at det folk påstår på internett har rett så har du all rett til å gjøre det, men i dette tilfellet vil du ikke få en paragraf av meg hvertfall :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, det er du som påstår noe, og jeg har ikke sagt at det er feil engang, jeg ønsker bare å se noe som kan dokumentere det. Vet du, det kan faktisk hende at jeg kommer til å trenge det en dag, om det er slik du sier. Nå bor jeg en femten minutters gåtur ned til Oslo sentrum, så har ikke problemer med å få nett, men hvem vet hvor jeg kommer til å forflytte meg senere? Slutt å være så djevelskt vrang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe å gjøre med å være vrang. Jeg bare gidder ikke å lete frem lovparagrafen når jeg jobber med dette og vet det stemmer. Så enkelt er det, så jeg må dessverre be deg om å slutte å være vrang i denne saken. Du må nok bare akseptere at jeg ikke vil bruke tiden min på å lete det opp :)

 

Loven er der selv om jeg finner en paragraf eller ikke :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har jeg krav på ISDN eller bredbånd?

Politiske myndigheter i Norge har bestemt at det ikke skal være leveringsplikt på bredbånd, ISDN og andre dataoverføringstjenester. Telenor og andre selskaper har derfor ingen plikt til å tilby bredbånd, og ingen forbrukere har heller krav på å få tilgang til denne tjenesten (selv om andre i samme område har fått tilgang).Beslutningen om å tilby bredbåndstjenester avhenger derfor utelukkende av om selskapene finner det lønnsomt å tilby tjenesten, og om det er teknisk mulig å levere i området. PT kan av samme grunn heller ikke pålegge Telenor å bygge ut ADSL i bestemte geografiske områder.Enkelte leverandører kan tilby bredbånd i områder der Telenor ikke har dekning. Dersom du ikke kan få levert ADSL der du bor, kan det også være mulig å få bredbånd via andre typer teknologier, som for eksempel kabel-TV-nett, mobilt bredbånd (UMTS eller CDMA2000) eller satellitt. Dette kan du sjekke hosbredbåndsleverandørene som leverer i ditt distrikt.Sist endret 06.12.2012

 

Http://www.npt.no/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar/fasttelefoni

 

 

Lenke til kommentar

Har jeg krav på ISDN eller bredbånd?

Politiske myndigheter i Norge har bestemt at det ikke skal være leveringsplikt på bredbånd, ISDN og andre dataoverføringstjenester. Telenor og andre selskaper har derfor ingen plikt til å tilby bredbånd, og ingen forbrukere har heller krav på å få tilgang til denne tjenesten (selv om andre i samme område har fått tilgang).Beslutningen om å tilby bredbåndstjenester avhenger derfor utelukkende av om selskapene finner det lønnsomt å tilby tjenesten, og om det er teknisk mulig å levere i området. PT kan av samme grunn heller ikke pålegge Telenor å bygge ut ADSL i bestemte geografiske områder.Enkelte leverandører kan tilby bredbånd i områder der Telenor ikke har dekning. Dersom du ikke kan få levert ADSL der du bor, kan det også være mulig å få bredbånd via andre typer teknologier, som for eksempel kabel-TV-nett, mobilt bredbånd (UMTS eller CDMA2000) eller satellitt. Dette kan du sjekke hosbredbåndsleverandørene som leverer i ditt distrikt.Sist endret 06.12.2012

 

Http://www.npt.no/sp...ar/fasttelefoni

 

 

Man har krav på PSTN! P-S-T-N, som jeg har sagt mange ganger. Er du D-O-M-M (pun intended) som ikke forstår hva jeg skriver?

Jeg har ALDRI sagt man har krav på bredbånd eller ISDN.

 

Men sålenge man får en PSTN linje vil man kunne få bredbånd over den.

PSTN går over samme kobberkabel som ADSL, og siden man har krav på PSTN kan man etter den er montert bestille ADSL over den, i 95% av tilfellene.

 

Avvikene har jeg skrevet mer om ovenfor.

 

Pokker til vas altså...

 

Er det så vanskelig å akseptere en slik gylden mulighet?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Man har krav på PSTN! P-S-T-N, som jeg har sagt mange ganger. Er du D-O-M-M (pun intended) som ikke forstår hva jeg skriver?

Jeg har ALDRI sagt man har krav på bredbånd eller ISDN.

 

Men sålenge man får en PSTN linje vil man kunne få bredbånd over den.

PSTN går over samme kobberkabel som ADSL, og siden man har krav på PSTN kan man etter den er montert bestille ADSL over den, i 95% av tilfellene.

 

Avvikene har jeg skrevet mer om ovenfor.

 

Pokker til vas altså...

 

Er det så vanskelig å akseptere en slik gylden mulighet?

 

Selv om de bygger ut for å levere PSTN, så har du ingen garanti for at det er ledig plass i DSLAM. Ikke plass i DSLAM = Ingen internett.

 

De er ikke avhengig av DSLAM for å levere PSTN.

 

Så den teorien din er litt tynn i praksis.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Innenfor dette området, som anses som normalt leveringsområde, skal Telenor tilby fasttelefoni til ordinære vilkår og priser. Telenor kan velge å tilby deg tilknytning med trådløse løsninger uten merkostnad i forhold til fasttelefoni.

Utenfor normalt leveringsområde kan Telenor kreve at du dekker ekstrakostnadene for tilknytningen.

http://www.npt.no/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar/fasttelefoni

 

Jaha. Ser ut til at Telenor i praksis kan gi deg mobiltelefoni uten ekstra kostnader i forhold til vanlig telefoni. Hva som er definisjonen på "normalt leveringsområde" vet ikke jeg, men noen faller helt klart utenfor også her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har krav på PSTN! P-S-T-N, som jeg har sagt mange ganger. Er du D-O-M-M (pun intended) som ikke forstår hva jeg skriver?

Jeg har ALDRI sagt man har krav på bredbånd eller ISDN.

 

Men sålenge man får en PSTN linje vil man kunne få bredbånd over den.

PSTN går over samme kobberkabel som ADSL, og siden man har krav på PSTN kan man etter den er montert bestille ADSL over den, i 95% av tilfellene.

 

Avvikene har jeg skrevet mer om ovenfor.

 

Pokker til vas altså...

 

Er det så vanskelig å akseptere en slik gylden mulighet?

Sjekk linken og det sovehest postet. Du tar feil, deal with it!

 

Forresten:

 

Telenor eig kopparnettet (”telefonnettet”) i Noreg og har plikt til å levere telefonsamband til bustader og bedrifter.

Denne plikta gjeld ikkje for andre produkt, som til dømes breiband, verken for Telenor eller andre leverandørar. Telenor kan likevel produsere taletenesta over alternative teknologiar til den vanlege kopparkabelen.

Du har derfor ikkje krav på å få lagt breiband til bustaden eller arbeidsplassen din.

 

NPT er forresten Post- og teletilsynet.

 

Mvh dum.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om de bygger ut for å levere PSTN, så har du ingen garanti for at det er ledig plass i DSLAM. Ikke plass i DSLAM = Ingen internett.

 

De er ikke avhengig av DSLAM for å levere PSTN.

 

Så den teorien din er litt tynn i praksis.

 

 

Sjekk linken og det sovehest postet. Du tar feil, deal with it!

 

Forresten:

 

Telenor eig kopparnettet (”telefonnettet”) i Noreg og har plikt til å levere telefonsamband til bustader og bedrifter.

Denne plikta gjeld ikkje for andre produkt, som til dømes breiband, verken for Telenor eller andre leverandørar. Telenor kan likevel produsere taletenesta over alternative teknologiar til den vanlege kopparkabelen.

Du har derfor ikkje krav på å få lagt breiband til bustaden eller arbeidsplassen din.

 

NPT er forresten Post- og teletilsynet.

 

Mvh dum.

 

 

Dette har jeg skrevet om i mitt lengre innlegg over.

Les det før du skriver.

 

"Jeg har solgt flere tusen abonnementer på både ISDN, PSTN, ADSL, VDSL, IP-telefoni, Mobilt Bredbånd, Fibertilknytninger og vet hva jeg prater om.

I få tilfeller, kan Telenor eller den leverandøren man bestiller av, kreve at Telenor oppretter en fastlinje som Telenor så bruker andres linjer for å supplere. Siden PSTN kommuniserer på et frekvensspekter utenfor ADSL-spekteret kan derfor naboers linjer brukes som piggyback for PSTN til andre naboer.

I 95% av tilfellene der sentralene er "sprengt" vil Telenor være nødt til å montere et nytt kort i DSLAM-en for å levere PSTN, og i alle disse tilfellene vil man kunne få bredbånd på lik linje med naboene.

I 5% av tilfellene finnes det utstyr/teknologi som gjør det mulig å kjøre PSTN over piggyback på naboens linje. Og Telenor gjør da dette istedenfor, slik at de kan spare kostnader. I disse få tilfellene er det jo svært uheldig for den som ønsker å bestille og da er det ikke noe å gjøre med saken."

 

 

 

Og ja, her er en paragraf:

 

"Telenor viser til at de i konsesjonen er pålagt leveringsplikt for

fasttelefoni (PSTN og

ISDN) og fast forvalg, jf. forskriften § 4-4.ISDN) og fast forvalg, jf.

forskriften § 4-4"

 

 

 

Det er kun i svært få tilfeller at telenor benytter andre teknologier for å levere PSTN som senere ikke vil muliggjøre ADSL tilknytning.

 

Jeg snakker av erfaring basert på mine egne 4-sifrede salgsstatistikker.

 

Og har noen av dere vært i en sentral og kikket? Vet dere egentlig hva en DSLAM er? Dette blir nesten komisk. Telenor må da for pokker ikke bygge ut en hel DSLAM dersom kortene i den er fulle. De trenger kun å montere nye kort. Det er i SÆRDELES få tilfeller at en DSLAM ikke har plass til flere kort samt at hver eneste ledige port på kortene er i bruk. Jeg har aldri vært borti noen. Og et nytt kort koster ikke så mye at de velger å ikke installere et nytt når de får PSTN bestillinger med ADSL. Det er som sagt 1/20 jeg noengang har opplevd som ikke får ADSL etter de har bestilt PSTN når det er fullt i sentralen.

 

Bare nede på lageret vårt nå har vi rundt 100 nye Zhone kort liggende klare for installasjon.

 

 

Hvis man i KAPAKS får følgende beskjed vil man i nesten alle tilfeller få ADSL dersom man bestiller PSTN.

 

"(442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ.

 

Det samme gjelder om man får beskjed om at det ikke er kapasitet i kobberfordeler eller endefordeler.

 

Nå har jeg gjort mitt ALLER beste for å supplere med info om hvordan, hva og hvem som kan få internett til tross for at sentralen er "sprengt". De som fortsatt ikke vil innse at det i de fleste tilfeller er mulig å få adsl om man bestiller PSTN først får bare tro det. Jeg står for meg selv som vinneren uansett da jeg har opplevd mine påstander gå i "oppfyllelse" i 95% av tilfellene der mine kunder har hatt "sprengte" sentraler.

Lenke til kommentar

Bare kopierer dette fra nettet:

 

Ekomforskriften §5-1 inneholder bestemmelser om leveringsplikt, og

bestemmelsene retter seg mot tilbyder med leveringsplikt etter Lov om

elektronisk kommunikasjon (ekomloven) av 4. juli 2003 nr. 83 §5-1. Per i dag

finnes ingen slik tilbyder. Telenor har leveringsplikt iht. tidligere

regelverk. Bestemmelsen vil imidlertid kunne ha verdi i forhold til

tolkningen av bestemmelsene om leveringsplikt inntatt i Telenor sin

konsesjon, da den nye loven verken er ment å innskrenke eller utvide disse

tidligere bestemmelsene. Jfr. PTs brev med ref. 03/04417-411.1 [2].

I Telenor sin konsesjon av 02.03.1999 [3] står det i Del II punkt 5 at

"Telenor skal tilby og levere tilknytning til digitalt telenett [...]". Jeg

er ingen ekspert på dette, men om jeg har forstått det rett vil ISDN være en

del av dette digitale telenettet. Dette sier jeg med utgangspunkt i

konsesjonens Vedlegg I (Pålagte samband) hvor "64 kbit/s digital" står

oppført. Noterer meg at "Post- og teletilsynet kan avgrense leveringsplikten

nærmere og i enkelttilfelle gjøre unntak for leveringsplikten på sted der

den vil medføre en urimelig byrde". Leveringsplikten har sine begrensinger.

 

Marius

 

[1] http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040216-0401.html

[2] http://www.npt.no/pt_internet/offentlig_journal/2004/20040316/96928.doc

[3]

http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/konsesjoner/028021-990028/index-dok000-b-n-a.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snipp

Tydelig at du er\har vært selger, siden du tydeligvis ikke kan en døyt om hva som faktisk skjer rent teknisk.

 

Som flere her påpeker, du tar feil.

 

Ta det som en mann, med mindre du kan DOKUMENTERE annet.

 

"At du vet, har solgt osv." er ikke verdt en dritt i denne sammenhengen.

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...