Gå til innhold

LCD Tv til gaming?


MrFoss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe en 40-46 tommer til PC gaming og lurer på om noen har innvendinger. er jo en del 100Hz+ TV på markede og lurer på om de har bra nok respons tid? Videre er det interessant å vite om bildet blir bra?

 

Det finnes lcd tv-er med akseptabel input lag, men da må du regne med en del motion blur.

Samsung UE40ES5505 er et eksempel, den har vistnok 16 ms input lag.

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med å benytte TVer som PC-skjerm. Pass på at skjermen har mulighet til å vise bildet piksel for piksel, og ikke "smører" pikslene utover, dette er særlig viktig om du skal vise tekst på skjermen i tillegg. I spesifikasjoner står dette gjerne som "Full 4:4:4 reproduction" eller lignende.

 

Er responstid virkelig viktig for deg? Du får nok ikke samme responstid som du ville fått med en PC-monitor, men til det aller aller meste er ikke responstid kritisk, dette gjelder også moderne skytespill som CoD.

Lenke til kommentar

Det finnes lcd tv-er med akseptabel input lag, men da må du regne med en del motion blur.

Samsung UE40ES5505 er et eksempel, den har vistnok 16 ms input lag.

Hvis du sjekker opp de litt høyere modellene, som D7005 fra Samsung og andre toppmodeller fra andre selskaper er det ikke uvanlig med 80-100ms input lag.

Så kjøp LCD-tv med det i bakhodet. Setter man på "gaming mode" blir bildekvaliteten helt horribel

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker opp de litt høyere modellene, som D7005 fra Samsung og andre toppmodeller fra andre selskaper er det ikke uvanlig med 80-100ms input lag.

Så kjøp LCD-tv med det i bakhodet. Setter man på "gaming mode" blir bildekvaliteten helt horribel

Ja de høyere modellene har tendens til å ha mye høyere input lag. Min erfaring er at en TV med akseptabel input lag som regel har en uakseptabel tradeoff. Jeg ville heller dedikert et hjørne i kåken din og kjøpt en monitor og heller streame innhold til tv'en om du skal se filmer eller vise bilder.

Lenke til kommentar

Sitter selv med en pc skjerm med 1ms input lag, og synes det er fantastisk. Tørr egentlig ikke tenke på hvordan det blir om du får mellom 10-100ms inputlag.

 

Du gjør nok lurest i å kjøpe deg en 120hz gaming pc skjerm(anbefaler da BenQ XL2411T). Det er det som vil gi deg den ultimate spillopplevelse :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Tja, jeg må jo si det er utrolig deilig med en stor TV-skjerm så kan man lene seg tilbake i sofaen med XBOX-kontroller eller trådløst tastatur.

 

Etter jeg kobla opp PCen mot TVen min har jeg knapt brukt PC-skjermen, og jeg har ikke spesielt bra TV. Det er klart at det ikke alle spill det passer til, jeg ville f.eks. ikke deltatt i Quake-turneringer med TVen, så passer den til overraskende mye.

Lenke til kommentar

Tja, jeg må jo si det er utrolig deilig med en stor TV-skjerm så kan man lene seg tilbake i sofaen med XBOX-kontroller eller trådløst tastatur.

 

Etter jeg kobla opp PCen mot TVen min har jeg knapt brukt PC-skjermen, og jeg har ikke spesielt bra TV. Det er klart at det ikke alle spill det passer til, jeg ville f.eks. ikke deltatt i Quake-turneringer med TVen, så passer den til overraskende mye.

Konsoller skal jo selvsagt spilles på TV, men noe mer enn 60hz får man ikke, siden konsoller ikke støtter mer enn det.

Pc spill derimot synes jeg burde spilles på pc skjermer, da disse har ekstremt lav inputlag osv. Bilspill kan vel spilles via pc på en tv, men ser ikke for meg at jeg ville spilt fps spill via pc på en tv.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en 40-46 tommer til PC gaming og lurer på om noen har innvendinger. er jo en del 100Hz+ TV på markede og lurer på om de har bra nok respons tid? Videre er det interessant å vite om bildet blir bra?

Hva enn du gjør, ikke se på TVer med oppdateringsfrekvens over 60Hz som gamingTVer, TVer bruker interpolering for å oppnå 120/240/480/960Hz og denne teknikken øker gjerne inputlag med 100ms eller mer.

 

Om bildet blir bra eller ikke kommer an på hvor mye TVen avhenger av triksing for å gi bedre bildekvalitet, jo dyrere TV jo mer triksing.

Sitter selv med en pc skjerm med 1ms input lag, og synes det er fantastisk. Tørr egentlig ikke tenke på hvordan det blir om du får mellom 10-100ms inputlag.

 

Du gjør nok lurest i å kjøpe deg en 120hz gaming pc skjerm(anbefaler da BenQ XL2411T). Det er det som vil gi deg den ultimate spillopplevelse :)

XL2411T har en inputlag på 5-6ms om jeg husker rett, pikselrespons har ingenting med inputlag å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsoller skal jo selvsagt spilles på TV, men noe mer enn 60hz får man ikke, siden konsoller ikke støtter mer enn det.

Pc spill derimot synes jeg burde spilles på pc skjermer, da disse har ekstremt lav inputlag osv. Bilspill kan vel spilles via pc på en tv, men ser ikke for meg at jeg ville spilt fps spill via pc på en tv.

Og hvordan definerer du PC-spill?

PC-spill jeg har spilt på TV i det siste: Bioshock Infinite, Magicka, Super Meat Boy, Limbo, Beat Hazard, Bastion, Trackmania2 Stadium ...

 

Det eneste som har vært et problem er noe tearing, da jeg har en 7 år gammel plasmaskjerm.

Lenke til kommentar

Hva enn du gjør, ikke se på TVer med oppdateringsfrekvens over 60Hz som gamingTVer, TVer bruker interpolering for å oppnå 120/240/480/960Hz og denne teknikken øker gjerne inputlag med 100ms eller mer.

 

Om bildet blir bra eller ikke kommer an på hvor mye TVen avhenger av triksing for å gi bedre bildekvalitet, jo dyrere TV jo mer triksing.

 

XL2411T har en inputlag på 5-6ms om jeg husker rett, pikselrespons har ingenting med inputlag å gjøre.

Så at det stod 5ms(typisk) og 1ms(grått til grått), så var vel min feil der, men det er vel fortsatt bedre å spille på en slik pc skjerm enn en tv(da mener jeg fps spill på pc)

 

Og hvordan definerer du PC-spill?

PC-spill jeg har spilt på TV i det siste: Bioshock Infinite, Magicka, Super Meat Boy, Limbo, Beat Hazard, Bastion, Trackmania2 Stadium ...

 

Det eneste som har vært et problem er noe tearing, da jeg har en 7 år gammel plasmaskjerm.

Mener hovedsakelig fps spill, noe som gir en mye bedre opplevelse på pc skjerm pga inputlagg og responstid(samt 144hz). Om dette ikke stemmer og du/dere mener at det er bedre å ha en tv å spille på vil jeg gjerne høre hvorfor tv er bedre enn pc skjerm til pc spill :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Bruk en TV til å se på tv-programmer, filmer mm.

Bruk en Pc-monitor til å game.

 

FPS spill fungerer veldig bra til en Pc-monitor.

 

Var kansje ikke til din hjelp dette, bare min mening.

 

 

**husker tilbake i andre halvdel av 90 tallet da elkjøp reklamerte for billig internet-pc**

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så at det stod 5ms(typisk) og 1ms(grått til grått), så var vel min feil der, men det er vel fortsatt bedre å spille på en slik pc skjerm enn en tv(da mener jeg fps spill på pc)

Inputlag: tida det tar fra PCen sender bildet til skjermen begynner å endre på bildet.

Pikselresponstid: tida det tar for en piksel å endre farge.

Du snakker om pikselresponstid.

Lenke til kommentar

Inputlag: tida det tar fra PCen sender bildet til skjermen begynner å endre på bildet.

Pikselresponstid: tida det tar for en piksel å endre farge.

Du snakker om pikselresponstid.

aaah, skjønner :)

Men er tv virkelig å foretrekke foran pc skjerm(annet enn at den er større)? Hvorfor bruke pc skjerm da liksom? :p

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Takker, jeg ser at jeg har gjort noen feil antagelser. Den største feil antagelsen var at feks top skjermene til samsung med 800hz(som jeg har hørt betyr effektivt 200hz) har lav respons tid og ingen montion blur. Sannheten er veldig høy responstid og fra hva jeg har lest trolig noe motion blur.

 

Er fortsatt digg å sitte godt i sofan å spille, men jeg tror det blir en 27" pc monitor.

Lenke til kommentar

TV Fordeler: komfort, stor skjerm, større avstand fra TV= mindre slitsomt for øynene.

TV Ulemper: Input lag, motion blur.

 

Monitor Fordeler: lav input lag, finnes i 120hz varianter, høy pikseltetthet.

Monitor Ulemper: liten skjerm, mer slitsomt for øynene da man sitter helt opp i skjermen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal være ærlig på at jeg ikke kjenner nok til detaljene når det gjelder TVer nå, men jeg vil tipse om at du bør se spesifikt etter input-lag - for TVer generellt er nok neppe tunet for å ha veldig lav input-lag tid, hvilket er viktig for raske FPS spill dersom du spiller slikt og har strenge krav (hvis ikke så er det ikke på langt nær så farlig om det er noen millisekunder mer eller mindre som regel).

 

respsonstiden på pixlene er nok sikkert ikke så ille, men det er nettop poenget - input lag er ikke det samme som responstiden - så vær obs på dette når du kjøper ihvertfall. Problemet er vel kanskje å finne reviews som dekker dette for TVer. Slikt måles ofte i gode reviews for PC monitorer, spesiellt de ment for gaming, men det er neppe så mye et fokus for testing for TVer så det kan være vanskelig å finne data på dette...

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...