Gå til innhold

Bygge pc selv - ønsker tilbakemelding - gaming pc - 11k+


Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg har tenkt til å bygge en pc selv om ikke så lenge og jeg har funnet de komponentene jeg kunne tenke meg. Det jeg er usikker på er om alt passer sammen og at det ikke er noen komponenter folk har veldig dårlig erfaring med.

Dette blir den første selvbygde stasjonære pc'en min, men jeg har sett mange videoer på YouTube og lest om det i over ett år. Jeg er veldig interresert i dette, men har ikke hatt muligheten til å bygge min egen før nå.

Her er komponentene:

 

-Corsair Obsidian 650D

-Msi z77 mpower

-Intel i7-3770k

-Msi GeForce GTX 680 2GB "Lightning"

-Corsair Dominator Platinum 16gb Kit (2x8gb)

-Seagate Barracuda 2TB (Skal nok kjøpe en SSD senere)

-Corsair CX750M

-(Eventuelt en eller annen Cd/Dvd brenner, men bruker det såppas sjelden så kan kanskje skaffe en brukt en)

 

Link til listen:

https://prisguiden.no/liste/139689/

Krav:

 

- Ønsker stille komponenter

- Skal overklokkes

- Intel og Geforce er foretrukket

- Spill, video/bilderedigering og normal databruk

 

Gi gjerne forslag til alternativer hvis det er noe jeg burde bytte ut her. Takk for svar på forhånd!

Endret av And3rz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. :)

Jeg har tenkt til å bygge en pc selv om ikke så lenge og jeg har funnet de komponentene jeg kunne tenke meg. Det jeg er usikker på er om alt passer sammen og at det ikke er noen komponenter folk har veldig dårlig erfaring med.

Dette blir den første selvbygde stasjonære pc'en min, men jeg har sett mange videoer på YouTube og lest om det i over ett år. Jeg er veldig interresert i dette, men har ikke hatt muligheten til å bygge min egen før nå.

Her er komponentene:

 

-Corsair Obsidian 650D

-Msi z77 mpower

-Intel i7-2770k

-Msi GeForce GTX 680 2GB "Lightning"

-Corsair Dominator Platinum 16gb Kit (2x8gb)

-Seagate Barracuda 2TB (Skal nok kjøpe en SSD senere)

-Corsair CX750M

-(Eventuelt en eller annen Cd/Dvd brenner, men bruker det såppas sjelden så kan kanskje skaffe en brukt en)

 

Link til listen:

https://prisguiden.no/liste/139689/

Krav:

 

- Ønsker stille komponenter

- Skal overklokkes

- Intel og Geforce er foretrukket

- Spill, video/bilderedigering og normal databruk

 

Gi gjerne forslag til alternativer hvis det er noe jeg burde bytte ut her. Takk for svar på forhånd!

 

Lista ser grei ut den, men jeg ville bytta ut gpu'en med 670 eller 7970.

670 kan du klokke til nær 680 ytelse, men hvis du ser på ytelse, overklokking og pris er vel 7970 veien å. gå.

Lenke til kommentar

Lista ser grei ut den, men jeg ville bytta ut gpu'en med 670 eller 7970.

670 kan du klokke til nær 680 ytelse, men hvis du ser på ytelse, overklokking og pris er vel 7970 veien å. gå.

 

Takk. Jeg vurderte først msi gtx 670 power edition, men etter at jeg letet etter alle delene på prisguide fant jeg ut at jeg kunne spare over 1000 kroner i forhold til komplett. Da tenkte jeg at jeg kunne bruke det på en enda bedre gpu.

Så et spørsmål: Jeg har ikke satt meg inn i AMD gpu'er i det hele tatt! Er 7970 bedre i ytelse sammenlignet med en gtx 680 hvis de ligger i omtrent samme prisklasse. For eksempel denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742804

Lenke til kommentar

hadde vert råere med dette skjermkortet, kansje fractal design R4 istedenfor eller?

Ramen koster vel mer en det smaker og så visst du går for Matrix og billigere ram så har du jo ssd allerede

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har vurdert Fractial Design R4, ja. Har du noe erfaring eller hørt noe om dette kabinettet? Det ser veldig bra ut og støydemping er jo absolutt positivt!

Jeg så litt på YouTube istad og vurderte også billigere RAM faktisk, det skal helst se "litt" bra ut, men det viktikste er at det fungerer bra. Har du en anbefaling til RAM? :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har vurdert Fractial Design R4, ja. Har du noe erfaring eller hørt noe om dette kabinettet? Det ser veldig bra ut og støydemping er jo absolutt positivt!

Jeg så litt på YouTube istad og vurderte også billigere RAM faktisk, det skal helst se "litt" bra ut, men det viktikste er at det fungerer bra. Har du en anbefaling til RAM? :)

Ram kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre. Men R4 er jo et av de råeste og mest komplette kabinettene som er laget, kjøper du den modellen med vindu i ene siden så kan du jo vise innmaten. Matrix kortet var det raskeste en kjernes kortet til Titan kom, er jo led lys som indikerer hvor hard kortet jobber, led bak bokstavene MATRIX. er jo og et ganske stille kort

 

Brukerannmeldelse av kortet her

Endret av fazer98
Lenke til kommentar

Takk. Jeg vurderte først msi gtx 670 power edition, men etter at jeg letet etter alle delene på prisguide fant jeg ut at jeg kunne spare over 1000 kroner i forhold til komplett. Da tenkte jeg at jeg kunne bruke det på en enda bedre gpu.

Så et spørsmål: Jeg har ikke satt meg inn i AMD gpu'er i det hele tatt! Er 7970 bedre i ytelse sammenlignet med en gtx 680 hvis de ligger i omtrent samme prisklasse. For eksempel denne:

http://www.komplett....aspx?sku=742804

 

Hvis du skal overklokke, så stikker 7970 av med seieren.

Her er et bra kort. http://www.komplett....aspx?sku=757654

Litt billigere ram. https://prisguiden.no/produkt/corsair-dominator-platinum-ddr3-1600-16gb-2x8gb-167592

Endret av ace85
Lenke til kommentar

Ram kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre. Men R4 er jo et av de råeste og mest komplette kabinettene som er laget, kjøper du den modellen med vindu i ene siden så kan du jo vise innmaten. Matrix kortet var det raskeste en kjernes kortet til Titan kom, er jo led lys som indikerer hvor hard kortet jobber, led bak bokstavene MATRIX. er jo og et ganske stille kort

 

Brukerannmeldelse av kortet her

Visste ikke at det finnesR4 med vindu!? Da frister det veldig! Matrix kortet virker jo veldig bra, men det bruker veldig mye strøm(over 300 watt) Da må jeg kanskje også oppgradere psu'en og det vil jeg helst ikke.. gtx 680 lightning bruker ca. 200 watt så det er en del mindre.

Hvis noen andre vet om noen gode RAM brikker, si gjerne ifra!

Lenke til kommentar

Visste ikke at det finnesR4 med vindu!? Da frister det veldig! Matrix kortet virker jo veldig bra, men det bruker veldig mye strøm(over 300 watt) Da må jeg kanskje også oppgradere psu'en og det vil jeg helst ikke.. gtx 680 lightning bruker ca. 200 watt så det er en del mindre.

Hvis noen andre vet om noen gode RAM brikker, si gjerne ifra!

PSU holder den ja mener jeg. her er r4 med vindu
Lenke til kommentar

PSU holder den ja mener jeg. her er r4 med vindu

Skal vurdere det hvis psu'en holder. Takk for linken til r4 med vindu, den så sykt bra ut rett og slett! Så var det svart eller hvit da.. Klarer aldri å bestemme meg for sånt.

Jeg har ikke lyst på gtx 680 bare fordi det er nvidia, men fordi jeg synes MSI sin versjon virker som et veldig bra kort med gode overklokkingsmuligheter og veldig god kjøling med Twin Frozr 4.

(Det passer jo også EKSTREMT godt sammen med hovedkortet da, selv om det ikke var bevisst til å begynne med :dribble:)

Lenke til kommentar

Skal vurdere det hvis psu'en holder. Takk for linken til r4 med vindu, den så sykt bra ut rett og slett! Så var det svart eller hvit da.. Klarer aldri å bestemme meg for sånt.

Jeg har ikke lyst på gtx 680 bare fordi det er nvidia, men fordi jeg synes MSI sin versjon virker som et veldig bra kort med gode overklokkingsmuligheter og veldig god kjøling med Twin Frozr 4.

(Det passer jo også EKSTREMT godt sammen med hovedkortet da, selv om det ikke var bevisst til å begynne med :dribble:)

Rått at de passer sammen men er MSI sin 680 verdt 4000? matrix får du for 3500, så visst du finner billigere Ram så har du jo en 160gb SSD
Lenke til kommentar

Rått at de passer sammen men er MSI sin 680 verdt 4000? matrix får du for 3500, så visst du finner billigere Ram så har du jo en 160gb SSD

Det er det jeg vurderer nå.. men som jeg nevnte så er det jo ikke bare fordi de passer sammen. Matrix er jo veldig billig og ser ut som mye for pengene, men hvis jeg skal kjøpe amd grafikkort må jeg se på hva som finnes og lese noen anmeldelser og se litt på youtube først. Jeg må alltid det før jeg bestemmer meg.

Hvis det er ganske lik performance på de to gpu'ene så vil jeg nok si at jeg er villig til å betale 500 kr mer for å få MSI sitt.

 

Hva synes du om hovedkort forresten? Virker det som et bra valg, eller er det litt overdrevent? Det kan jo være greit å ha et bra hovedkort fra starten av så jeg har litt flere oppgraderingsmuligheter senere.

Lenke til kommentar

Det er det jeg vurderer nå.. men som jeg nevnte så er det jo ikke bare fordi de passer sammen. Matrix er jo veldig billig og ser ut som mye for pengene, men hvis jeg skal kjøpe amd grafikkort må jeg se på hva som finnes og lese noen anmeldelser og se litt på youtube først. Jeg må alltid det før jeg bestemmer meg.

Hvis det er ganske lik performance på de to gpu'ene så vil jeg nok si at jeg er villig til å betale 500 kr mer for å få MSI sitt.

 

Hva synes du om hovedkort forresten? Virker det som et bra valg, eller er det litt overdrevent? Det kan jo være greit å ha et bra hovedkort fra starten av så jeg har litt flere oppgraderingsmuligheter senere.

Siden det er en ganske high end pc du skal bygge så er jo hovedkortet perfekt. Her er
av Matrix gjort av newegg så ganske grundig :)
Lenke til kommentar

Siden det er en ganske high end pc du skal bygge så er jo hovedkortet perfekt. Her er

av Matrix gjort av newegg så ganske grundig :)

Morsomt du linker til den videoen fordi jeg ble akkurat ferdig med å se på den. Hvorfor er Matrix større en et "vanlig" grafikkort? Etter det jeg forsto så vil det gå bra med mitt hovedkort og til og med 2x Matrix i størrelse, men er det riktig?

Hva synes du om kabinett da, svart eller hvitt? :)

Lenke til kommentar

PSU holder mer enn nok til ett kort og det er feil at matrix er/var det kjappeste 7970 singel GPU kortet inntil titan kom, bare måtte.

Men skal du ha premium av det andre så kan du jo bare smekke på en 750-850W AX PSU istedet.

Jeg ser rett og slett ikke vitsen med ax fremfor cx? (mulig jeg er dum, isåfall forklar hva vitsen er). Gidder jo ikke å bruke unødvendig mye penger, skal jo helst bruke så lite som mulig. Jeg ville heller kjøpt en cx med mer watt da. (det virker hvertfall logisk for meg)

Lenke til kommentar

Er vell mest kabinettet det står på da. men r4 får plass til 2 Matrix og hovedkortet har plass til to stk, så ja. Jeg liker svart best blir på en måte mer "gamer" look. sett inn et rødt lys rør og så får du rødt spotlight over komponentene men Matrix står for egen belysning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...