Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvektig men prøver å gjøre noe med det. Mas og nag fra mor demotiverer.


Anbefalte innlegg

C-angel: Jeg virker kanskje bitter og det er det flere grunner til. Først kommer foreldrene og maser på meg, noe jeg er veldig oppgitt av. Også spør jeg i forumet, svarene starter bra også begynner alle å komme med kosthold, ernæringsråd og forskjellige fasiter. Så ringer faren min i fylla og jeg får akkurat den samme samtalen som jeg har fått mange ganger før med samme historien. Oppå alt dette så trengte jeg Ibux igår på grunn av en hodepine jeg får en sjelden gang. Synd jeg fikk den igår.

 

Men ellers så har jeg det bra. Går dog ikke på noen terapi av noen slag. Var hos psykolog en gang på grunn av depresjon (i fjord høst) etter et forhold med ei jente som fint klarte å dra meg ned på hennes nivå psykisk, men den timen gjorde veldig godt og fikk meg på bedre tanker.

 

boffeeen: Å gi F i familien vil ikke løse problemet. De hjelper meg tross alt økonomisk mens jeg fortsatt er lærling. Å dra på treningsstudioet derimot har jeg fått bygget opp mot, allerede første døgnet har jeg fått mye støtte rundt dette av eksperter og andre i min situasjon.

 

Bakgrunnen min for overvekt har ikke spesielt mye å si i denne tråden men det har med lite sosial omgang på skolen og fritid på barne/ungdomskole å gjøre samt mobbing og lengre avstander mellom venner. Da ble datamaskinen min bestevenn.

 

Jant90: Hjelper lite med øvelser hjemme når jeg ikke kan å belaste kroppen riktig under øvelsene. Jeg vil på treningsstudio men jeg må starte gradvis og slutte å tenke at alle glor på meg.

 

Holyashell: Når jeg er ferdig med mine to uker her så skal jeg åpne meg mer med familien. Er ganske så åpen egentlig. Men når jeg føler at alle skal røre i min suppe hele tiden så hender det at jeg bare driter i det de sier og instinktivt boikotter og gjør det stikk motsatte. Anonym poster: 345725c53abc1ca37aa92d44b3915d4c Anonym poster: 345725c53abc1ca37aa92d44b3915d4c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Til TS: Jeg trener selv relativt aktivt på et senter, og ser av og til noen med altfor stor tilleggsvekt. De tankene jeg spontant gjør meg er: tøft - godt gjort - stå på - håper du ikke slutter osv osv

 

Ikke tro at folk ser ned på deg - ha bedre tro på oss andre enn det

 

Men så klart finnes det unntak, men som du vet er "unntak" avvikere fra den større gruppen som tenker sånn som meg, tror jeg

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Etter begjæring fra trådstarter er ni innlegg som ikke svarte på det han var interessert i å få tilbakemelding på slettet.



Moderatormelding

Tillegg: Poenget med denne grønne boksen er at det skal være en informasjon, ikke en kilde til videre diskusjon. Ett innlegg til er derfor slettet. Hvis du ønsker å klage over avgjørelsene mine, Storkman, så sender du meg en PM eller rapporterer dette innlegget. Du kommenterer ikke videre i tråden.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

TS, se fra 2:20 så skjønner du hvor lite folk bryr seg om hvordan man ser ut. Du tar ansvar for din egen helse og det imponerer FOLK. Ikke fjortisene som curler med hoodien over hodet med rap på øret.

 

Angående din mor som du føler holder deg tilbake. Sett deg ned og prat med henne i en alvorlig tone. Innled med at du trenger hjelp av henne og at det er kun hun som kan hjelpe deg med dette temaet. (noe som forsåvidt er alldeles sant).

Når du så har hennes oppmerksomhet så sier du til henne nøyaktig HVA du plages med at hun sier. Ikke vær vag. Når du så har sagt HVA det er så sier du at dette liker du ikke og at du vil at hun skal la vær med dette. Når du er ferdig spør du henne om hun har forstått hva du sier. Hun vil enten skjønne at du mener alvor eller så vil hun le av det. Ler hun av det så ser du henne inn i øynene og spør: Har du forstått?

Ikke be henne slutte å le eller be henne om å ikke være så dum etc. KUN spør om hun har forstått.

 

Om hun enda tuller og fjaser kan jeg ikke hjelpe deg videre, da er mora di beklageligvis ei ku... (Mødre hører på barna sine, hun blir ikke å le...)

Lenke til kommentar

Hvordan bli kvitt folk som direkte demotiverer deg med å ha for store forventlinger og/eller er utålmodig?

JO: Lat som du gjør noe drastiskt, dra på apoteke å kjøp en 10ml flaske med injeksjonsveske/sterilt vann. Skift deretter etikett og skriv noe lugubert på den, navne på et steorid elns. Sett dette og en sprøyte på pulten og vent til hun kommer busende inn på rommet neste gang. Då får nokk pipen en sur låt, før du da trøster henne med at du ikke har prøvd det enda men har kjøpt det for å gå ned i vekt fortere for at hun skal bli stolt av deg!

 

Edit: Gjør du dette så blir JEG stolt av deg=)

 

Edit 2: +1 til Vanvittig sky's innleg. Jeg trener og fast(ikke at det ser slikt ut) og kjenner igjen tankegangen blandt de jeg trener sammen med og meg selv=)

Endret av Truls84
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fullført to uker med teori, kosthold og trening. Føler meg sprøytet med motivasjon og pågangsmot til å fullføre dette. Snakket med mor på telefon for en uke siden mens jeg var på livsstilskurset og fortalte henne at det hun hadde sagt tidligere virket demotiverende på meg, og at hun måtte endre talemåten og holdningen.

 

Når jeg kom hjem igjen så har jeg allerede avtalt en fjelltur kommende helg, med alle familiemedlemmer som ønsker å bli med. Og flere venner har sagt seg villig til å bli med på noen fjellturer den kommende tiden.

 

Fikk et skjema med resultater fra de to første oppholdene som viser svake forbedringer over hele fjøla. Blodtrykket ble normalt, bedre prestasjon i tester osv.. Dette likte hun veldig godt å se.

Viste også frem lærestoffet hjemme, og det tror jeg viste dem hva jeg er med på og hvor komplekst dette er. En hel perm med temaer fra praktisk matlaging, motivasjon, treningslære, kosthold og psyke.

 

Så i tiden fremover så regner jeg med å få mye mer støtte enn tidligere, nå som jeg føler meg klar til å ta et tak selv for en bedre helse og fremtid.

 

Neste uke skal jeg sette igang med muskelbygging og kondisjon på treningsstudio. Anonym poster: 345725c53abc1ca37aa92d44b3915d4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å tenke annerledes på holdningen andre har på treningsstudio. Og at det egentlig ikke er noe å bry seg med. Og det tror jeg at jeg skal greie.

 

Og ballen skal fortsette å rulle. Nå greier jeg 300 høydemeter opp og ned på en time, noe jeg mener er ganske bra når jeg bærer på 140 kg. Anonym poster: 345725c53abc1ca37aa92d44b3915d4c

Lenke til kommentar

Takk for støtten folkens. Anonym poster: 345725c53abc1ca37aa92d44b3915d4c

 

Etter jeg fikk bekreftet Diabetes Type II og lavstoffskifte av min allmennlege så har jeg endret meg.

Hadde en veldig høy vekt for 7 uker siden (lå på rundt 131.4 kilo med høyde på kun 1.81 cm)

Har kuttet ut alt med smør, sauser, poteter, fet middag, søtsaker, chips, brus, energidrikker osv.

Sa bare knips så gjorde jeg det. Men det kan ha mye å si om hva slags person man er fra før. Kan være vanskelig å motivere seg til en slik endring, selvom man er sin egen sjef :)

Nå har jeg ikke trent så veldig mye, men de dagene jeg trener er det løping, bordtennis, situps, jogging og spurting

 

Laget dermed en kostholdplan tilpasset mine matbehov

Skrev opp alt jeg spiser, tok å regnet ca kcal jeg fikk ned i brødposen min :p

Min matvei går som følger:

Klokkeslettene for deg kan være annerledes om man har en annen døgnrytme

 

Frokost mellom 9-12: 2 Knekkebrød grov/m brunost, hvitost, leverpostei eller kokt skinke

1 glass vann før du spiser dette. Havregryn med ca 2 DL melk og resten vann samt tran

 

Mellomåltid ala lunch 14 -15.30 (alt etter hvordan din døgnrytme er som sagt) 1 glass vann, så spiser du en frukt, samme hva og 1 glass vann til

 

Middag: 17.00-18.30 Den jeg lager er min egen salat med isbergsalat, rødløk, agurk, nypresset sitron eller appelsin, skinkebiter (her kan du variere slik ikke salaten ikke blir repretiv med skinke, kylling uten skinn, biff strimlet, kyllingkjøttdeig, gjerne lag hele pakken av kjøttdeigen og lag 12 små poser du fryser ned å har det en annen gang) Drikk 1 glass vann før middagen.

Ta også gjerne et glass vann imens du spiser. Spis sent, minst bruk 20 min og tygg mye fordi kroppen føler seg mettere om man tygger det lille ekstra

 

Nytt mellommåltid rundt 20.30-21.00: Gjerne frukt eller noe grønnsak med 1 glass vann

Kveldsmat: 21.30.22.00 består av det samme som frokost uten tran

Ble et langt innlegg, men denne metoden jeg laget har funket på meg. Gått ned snart 12 kilo på 7 uker og det er uten skikkelig hard trening!

 

Jeg vet hvordan du har det. har hatt det noe lignende slik.

 

Lykke til!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...