Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av lav budsjett bruktbil


Anbefalte innlegg

Har planer om å gå til innkjøp av bruktbil som skal brukes til pendling frem og tilbake til tog stasjonen. (ca 8km en vei)

 

Har igjennom noen bekjente mulighet til å kjøpe en Opel Vectra 1.6 Sedan 1998 mod.

 

Men, siden jeg ikke kan noen ting om bil så hadde det vært fint om noen kunne gitt meg noen visdomsord og eller evt anbefale en annen bil.

 

Prisen på Opel'en er 15000,-

 

Den har nye bremser.

Sommerdekk holder en sesong til eller to. Vinterdekk må byttes neste år.

 

Ingen feil eller mangler og elektronikk er som det skal.

 

Den har gått ca 145000km.

Det er noe rust på den ene døra, men dette ser ut som overflate rust som jeg kanskje kan gjøre noe med.

Et side speil var knekt av en gang og ble satt fast på nytt, men ser ikke ut som den beste jobben.

 

Kommer med bla. fungerende Elvinduer, takluke, hengerfeste, sentrallås, stereo.

 

 

Om service er fulgt 100% er jeg dessverre usikker om. Bilen har hat 3-4 eiere.

Fikk beskjed om den bør ha olje bytte engang i året.

 

Årsavgifta er betalt for i år.

 

Den er EU godkjent til starten av 2015.

 

 

Er dette et godt kjøp, eller er det bedre alternativer der ute?

Jeg kan strekke budsjettet til 30k.

 

 

Hvilken type bil det er og hvordan den ser ut bryr jeg meg lite om.

Det viktigste er at den fungerer, ikke får dyre reparasjoner og holder i 3 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vanskelig for noen av oss å finne en bruktbil som varer i 3 år, uten større reparasjoner til den prisklassen du nevner. Man er aldri garantert noe når det gjelder bruktbil.

 

Har selv hørt veldig mye negativt om Opel Vectra, men finnes sikkert flotte eksemplarer av dem og der ute.

Lenke til kommentar

Tidligere har jeg hat en 97 modell Mitsubishi Carisma og den hadde en del feil og kostet meg en del tusenlapper.

Så det er vel mye opp til litt flaks hvor godt bilen holder seg.

 

Slik jeg forstår det har Vectra hat problemer med rust. Bilen ser greit vedlikeholdt, værtfall av sist eier, men vanskelig å vite hvordan de andre eierne har behandlet den.

 

Men, jeg er åpen for alternativer hvis noen har.

Lenke til kommentar

Kan fikse et par små ting selv, men jeg er generelt amatør. Har byttet ting som bremseklosser, skiftet div filter og motorolje.

 

Har ikke eid bil de siste par åra, men nå har jeg sett meg lei på offentlig transport (buss). Så lyst på en litt billigere bil nå før jeg anskaffer meg en nyere om et par år.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Tror jeg ikke får prutet den ned noe særlig mer. Holder den 2 år så er jeg egentlig ganske fornøyd.

 

Det er mye det samme av f.eks disse:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40710353

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40657894

 

Ser de fleste på finn.no ligger på rundt 20 (selv om man kan sikkert prute litt der)

 

Skal prøvekjøre den litt til før jeg evt bestemmer meg :)

Lenke til kommentar

En stor fordel med å kjøpe fra forhandler er at man kan bruke kredittkort for deretter å teste bilen på NAF/verksted med en gang. Eventuelle tekniske feil på bilen må da selger dekke, hvis de nekter kan du ta det videre til kredittyter.

 

Da holder nok bilen mest sannsynligvis i 2 år uten veldig mye (ekstra) utgifter.

Lenke til kommentar

En stor fordel med å kjøpe fra forhandler er at man kan bruke kredittkort for deretter å teste bilen på NAF/verksted med en gang. Eventuelle tekniske feil på bilen må da selger dekke, hvis de nekter kan du ta det videre til kredittyter.

 

Da holder nok bilen mest sannsynligvis i 2 år uten veldig mye (ekstra) utgifter.

 

Å bruke 1500(?) på å NAF-teste en så gammel bil er vel lite gunstig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal svare fordi påstanden din strider mot all logikk... mistenker nesten at du er ironisk!!

 

Bare å bruke 1500 kr på konstatere at bilen er i god stand er nesten verdt pengene i seg selv hvis du ikke stoler veeeeeeldig mye på selger.

 

Gjorde det samme selv en gang på en Nissan Sunny 1992... ikke på NAF men på vanlig verksted.

 

Fikk dekket kostnadene for skifte av bakbremsene, skiftet ene kanalen, sveiset den andre, skiftet fremre del av potta og clutsh.

 

Egentlig ville selgeren ha bilen tilbake men jeg hadde allerede betalt årsavgift og registrering på bilen og jeg hintet vel egentlig også at jeg ville kontakte neste eier på bilen og opplyse om feilene.... ja jeg var sinna.

 

Mekanikeren kunne ikke tro at den bilen ble solgt som i "god stand" og reperasjonskostnadene ble rundt 16-17000 kr om jeg ikke husker riktig... måtte betale ca 2-3000 kr da reperasjonene faktisk ble mer enn jeg betalte for bilen.

 

Ja... det var en velbrukt 1000-lapp!!!

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på om man er i stand til å se hva som må fikses selv. Det er jeg, dermed betaler jeg ikke andre for å gjøre samme jobben.

 

Jeg ser poenget ditt, men med mindre bilen kostet over 40-60.000 hadde jeg ikke betalt for NAF-test. Selger er nok ikke særlig interessert i å legge ut summer på en så gammel bil uansett, og vil vente på en annen idiot som kjøper bilen, hvis den viser seg å være i dårlig stand.

 

edit. Nå er det vel for så vidt lite gunstig å selge en bil man vet har mange feil da, men poenget består.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Hehe, hvis man kommer unna med det er det vel mer gunstig enn å reparer først.

 

For å understreke poenget mitt!!

 

Når det gjelder sjekk og eventuell gratis reperasjon så vil en billig bil i mange tilfeller være mer lønnsom å sjekke enn en nyere, ikke på grunn av verdi men på grunn av flere feil.

 

Kjøper du en bil for 15000 kr som skal EU-godkjennes om ett halvårs tid kan fort en slik sjekk være forskjellen på om bilen skrotes etter 6 mnd eller om 2 år og 6 mnd.

 

I nesten alle tilfeller blir det funnet småtteri som utgjør mer enn 1500 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...