Gå til innhold

Kommentar: - Elevene fra IKT-faget har ikke nok teknisk kompetanse


Anbefalte innlegg

Går nå IKT-servicefag, og er helt enig at det kunne vært lurt å for eksempel hatt VG1 IKT også.

Får spredd læreplanen mer, og hatt mer programmering siden det er så mange jobber har jeg sett som vil ha programmerere.

 

Det kommer mye ann på læreren man har, har man en lærer som har drevet mye med Server 2008, får man gode resultater hvis man bare gidder og jobbe!

Jeg for eksempel, har vært på et intervju, skal på et til fra et annet sted og har allerede blitt tilbudt lærekontrakt. Så jeg føler jeg har gjort noe riktig, og det har også kontaktlæreren min gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går nå IKT-servicefag, og er helt enig at det kunne vært lurt å for eksempel hatt VG1 IKT også.

Får spredd læreplanen mer, og hatt mer programmering siden det er så mange jobber har jeg sett som vil ha programmerere.

Programmerere er stort sett folk med høyere utdanning. Det virker ikke å være nok tid på VGS IKT til å lære noe nyttig utover kanskje scripting.

Lenke til kommentar

Jeg gikk Elektro>IKT-Servicefag>Omtrent et aar med tull>Paabygg og naa studerer jeg Psykologi i London. Av all min skolegang saa langt maa jeg aerlig talt si at mitt aar paa IKT-Servicefag var det absolutt kjedeligste og unodvendige skoleaaret jeg har hatt.

 

De fleste som sokte gjorde det kun fordi de liker PC og PC-Spill, ikke fordi de har noen teknisk interesse i faget. Jeg kan aerlig talt si at jeg null og niks i lopet av min tid paa IKT-Servicefag. Naa skal det sies at jeg hadde en del kunskap innen faget fra tidligere, men naar eksamens oppgaven var noe saa simpelt som aa enten bygge sammen en PC eller sette opp en traadlos router saa begynner jeg aa lure...ingen av disse oppgavene er overhodet vanskelig. Jeg kunne gjort den eksamen og faatt samme karakter forste skoledag paa IKT-Servicefag...dog det var noen som faktisk ikke klarte det, men jeg tror faktisk at det var mere laererns skyld enn noe annet.

 

Gikk paa IKT-Servicefag paa Aasiden VGS i Drammen og ifolge laererne saa skulle det vaere en av de beste i landet, om dette er sant (noe jeg tviler ekstremt paa) saa syntes jeg synd paa de som gaar andre steder.

 

IKT-Servicefag maa forandres drastisk for at det skal gi noe utbytte til eleven og senere arbeidsgivere. Det ene aaret jeg gikk der gjorde at jeg fikk helt bitter smak i munnen rundt hele yrket og valgte heller aa gaa for hoyere utdanning i et helt annet felt. Det skal dog sies at jeg forsaavidt er glad for dette siden jeg trives godt hvor jeg er naa.

 

(Beklager mulig tunge settninger og en mangel paa norske bokstaver.)

Lenke til kommentar

Programmerere er stort sett folk med høyere utdanning. Det virker ikke å være nok tid på VGS IKT til å lære noe nyttig utover kanskje scripting.

 

Jeg tror ikke det skal så mye programmering til for å gjøre bedriftene fornøyd, og dersom IKT legges om til å bli to år videregående og to år lære bør det absolutt være plass til programmering. Ser imidlertid at det kan være knapt med tid om det skal gjøres innenfor dagens ettårige utdanning.

 

Hvorvidt det er C#, Java, PHP, eller Shell-skripting er for meg klinkende likegyldig. Det viktigste er at elevene har litt erfaring med programmering og kan lage enkle verktøy i språket de har lært.

 

På Drømtorp VGS i Ski vet jeg at det tilbys Java-kurs til deler av IKT-klassen som interesserer seg for dette. Dette er et høgskole-kurs, og er akkurat det vi ønsker oss at kandidatene har med seg når de starter hos oss.

Lenke til kommentar

Programmerere er stort sett folk med høyere utdanning. Det virker ikke å være nok tid på VGS IKT til å lære noe nyttig utover kanskje scripting.

Man kan lære noe grunnleggende, selv om man åpenbart ikke blir en ferdig programutvikler av to år med skole + to år med læretid. Det vi håper og tror, er at man kan nok til å f.eks. kjøpe en ferdig web-løsning med diverse PHP-script, databaser etc for en virksomhet, og få denne opp og gå, tilpasse den til virksomhetens behov (aktivere/deaktivere funksjoner, tilpasse utseende, justere/forandre funksjoner etc) og bidra til å videreutvikle applikasjonen på vegne av virksomheten. I tillegg får man et supert grunnlag for høyere utdannelse - kan du HTML, PHP og SQL, og har lekt deg litt med Java eller C++/C# vil du ha et langt bedre utgangspunkt på en høgskoleutdannelse enn om du ikke kan noen ting.

 

For mange vil dessuten dette være nok - de kan evt. supplere med PowerShell eller bash, og de har "alt" de trenger i en jobb som systemadministrator om noen år. Slett ikke alle trenger å drive med programutvikling, selv om de kan litt programmering. Det handler om å forstå sammenhenger på en annen måte, og man kan lettere samarbeide med programutviklere om man selv kan _litt_ programmering. Det skal ikke mye til for å snakke meg langt over hodet med koding/programmering, men at jeg har hatt litt på universitetet er jeg likevel utrolig glad for, fordi det gjør at jeg har en viss idé om hva man snakker om...

Lenke til kommentar
De fleste som sokte gjorde det kun fordi de liker PC og PC-Spill, ikke fordi de har noen teknisk interesse i faget.

Det er naturligvis en ganske stor utfordring, men om det faglige innholdet blir tydeligere og mer beskrivende, vil forhåpentligvis også flere med teknisk interesse søke - og bidra til å dra opp hverandre...
Lenke til kommentar

Helt enig med forfatter.

 

Husker selv jeg ble sjokkert over hvor lite en lærte og hvor langt foran jeg og noen få andre var i forhold til mange klassekamerater. Vi hadde alt for liten tid til hvert fag og det ble ingen utdypning av tematikken, men mer en kjapp oppsummering. Teorien vi hadde var grusomt kjedelig og hadde ingenting med senere valg av yrke å gjøre. Lærene var også svært dårlige med liten teknisk kompetanse.

 

Her trengs et kompetanseløft.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skal så mye programmering til for å gjøre bedriftene fornøyd, og dersom IKT legges om til å bli to år videregående og to år lære bør det absolutt være plass til programmering. Ser imidlertid at det kan være knapt med tid om det skal gjøres innenfor dagens ettårige utdanning.

 

Hvorvidt det er C#, Java, PHP, eller Shell-skripting er for meg klinkende likegyldig. Det viktigste er at elevene har litt erfaring med programmering og kan lage enkle verktøy i språket de har lært.

 

På Drømtorp VGS i Ski vet jeg at det tilbys Java-kurs til deler av IKT-klassen som interesserer seg for dette. Dette er et høgskole-kurs, og er akkurat det vi ønsker oss at kandidatene har med seg når de starter hos oss.

Var akkurat det jeg ville ha frem. Programmering har mange jobber, og hvis man kan det tjener man fort mer penger enn en IKT-Servicemedarbeider.
Lenke til kommentar

IKT VGK (eller hva nå enn som er første året nå) er ikke noe annet enn Datakortetkurset dratt utover 9 måneder.

Det varierer jo veldig fra sted til sted, og det er noe av problemet i dag. Man kan ikke regne med at elevene har en gitt kompetanse, for det er svært mye variasjon...

 

En ting er hva lærebedriftene leverer ut - de bør ha nokså snevre fagfelt med stort handlingsrom for å fylle innholdet.

 

Noe annet er hva lærebedriftene får inn - det bør være nokså brede fagfelt med relativt lite variasjon i hvilke fagområder som er dekket og ikke dekket... :-)

Lenke til kommentar

Min oppfattning er at en som har interesse for faget, og har holdt på med pc/mac/linux fra man var liten, kan erstatte mange av de som nå er ansatt innenfor IKT både i bedrifter, bedrifter innenfor IKT og på data/mobil kjeder. (Og det er de som faktisk har fått seg jobb, tør ikke tenke på nivået på skolene rundtom)

 

Kunne godt tenkt meg jobb innenfor IKT, men å gå på skole i flere år uten å lære noe nytt er ikke aktuelt. Gi meg en skole hvor man lærer noe nytt hver dag, uten elever som ikke engang kan feilsøke sin egen pc, innstallere OS, og som ikke vet verken hva en server er eller gjør (osv). Og så få på plass lærere med interesse og kompetanse for faget, i alle fag, da er vi på rett vei.

Lenke til kommentar

Problemet at er bare 1 år får man ingen udypning på dei få timene dei får må du lage pensum fra utgangs punktet der elevene veit så hvit hvordan du slår på pcen...

 

Husker selv da gjekk på VGS, IKT var kjent som "latsab-linjen"

 

Husker også at over halvparten var der fordi ikkje var motivert til skole, kom du ikkje inn noen linjene der du ville ble du satt på IKT service fag (slik var min skole, IKT service fag var taper/slakker linja til og med rådgiveren heiv folk som var "utbrent" som dei kalte det på IKT)

 

Fleste sitter på ræva på spill,film/serier osv selv mitt i timen og gir blanke.

 

Var meg inkludert omtrent bare 3-4 andre av 17 stykke der som var spesielt "data-nerder" i den forstand vi ville vite mer og jobbet selvstendig uten noen måte fortelle trinviss hva vi måte gjøre. Det som irriterte meg stort var du finner alltid ein "klasse-klovn" som kommer med unnskyldningen kvar forbaska gang han ikkje gjør noe eller gidder og gjøre noe og seier lignende dette

 

" jeg går bare her fordi jeg skal ta påbygg, jeg skal ikkje bli noe innen IKT uansett så er nett det same kva jeg gjør" som for meg på den tid seier seg selv at linja er svak

 

Men det har ein del med faget selv også, oppbygningen var og lære og bruke office pakken som fleste som er IT travinteressert klarer og lære seg på timen dei viktigste tingene eller vet hvordan man skal finne det ut i fra før (google eksemple) har du eit helt fag for .....

 

regelverk var kjøpsloven for det meste som er generelt greit og siste var server og innkjøp som var generelt den eneste som føltes hadde noe seriøst med IT og gjøre

 

eit probleme er også at det trengs ganske lite for og bestå eksamen også som burde skjerpes opp , det jeg husker fra min var lage en simple kjøps liste på en server,en UPS for 40 min, noen datamaskiner og rask tenkning i visio og til slutt fremføre det muntlig,

 

Ekstremt lett selv for dem som har lite peiling kan lett bruke google og finne ferdig løsning på dette på under 1 time og lage ein teikning på 5-10 min som du har ein hel dag på

 

om jeg skulle endret noe i IKT faget er det enten at det var mer utplassering timer i bedrifter eller at VGA 1 og så kunne bli lærling .

 

hvorfor? for og være ærlig så lærte jeg mye mer av og være lærling på halv måned en 1 år på IKT. det var mye bedre en VGS og rett og slett syntest jeg vi kunne droppet hele VG1+3 og bare hatt 1 VGS og så lærling (angrer ikkje på tok elektro som første valg derimot, skal du velge eit første år anbefaler jeg elektro på det sterkeste)

 

jeg tviler sterkt at jeg ville lært så mye mer av 2 år med IKT på VGS om det så var det, problemet med VGS generelt at det er lav utfordring for elevene siden dei svakt tekniske som faktisk er der skal overleve, noe som ikkje var på elektro eksemple(slet du med matte på elektro? da vil du få problemer i teorien og dermed med faget)

 

men det er ikkje helt VGS sin feil alene, det er mange bedrifter som er del av og drepe "lidenskap" også, jeg var ekstremt heldig med arbeidsplassen i kommunen der jeg fekk veldig variert arbeid fra helse sektor til skole og barnehager til kommunalt menst det er andre lærlinger som har høydepunktet deira som er og ta 1 backup i veka og sitte på ræva til ein skriver eller printer ryker.

 

dem som var utplasert ( 1 dag i veka hos oss , gjorde til dei ble fort folk ble stuet til og gjøre kjedlig arbeid etter dei vert der par månder...dette er noe drit som drepte interessen min for og bli elektriker når jeg på utplasering sto 1 gang i veka og kostet golv på eit verksted i 7 timer )

 

hele IKT linja må scrapes og finne frem skrive bordet igjen, jeg likte hvordan elektro læreren min gjorde det, han gav ein veldig kort forklaring og oppgaven og så måte vi finne ut selv.

 

men alle som er intressert i i data jobb, så er det anbefalt og gå høgere utdaning ein lærling. men lærling gir deg sterkere bakgrunn en noen som gåt 3 år almen og kan jeg seie I fra erfaring ;) om IKT service fag er "chill" eller rett og slett mangler utfordring, så ingen ting som stopper deg og lære på sida "hint hint "

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Husker selv da jeg gikk ut fra IKT i 2002 og begynte som lærling i kommunen, jeg var jo IKT-Vaktmester, og jeg mener personlig at jeg lærte det første halvåret som lærling mer enn det jeg hadde lært de første 2årene jeg gikk på vidregående. Jeg endte opp med høy kompetanse på teknikk hardware samt kundeservice og support, samt bredt over med mye kunnskap om det aller meste. Men det er null verdt når man skal søke jobb..

 

Hva jobbet jeg som nå, Assistent på et oppvekstsenter. Og får ufaglært lønn.. :/

Lenke til kommentar

 

hele IKT linja må scrapes og finne frem skrive bordet igjen, jeg likte hvordan elektro læreren min gjorde det, han gav ein veldig kort forklaring og oppgaven og så måte vi finne ut selv.

 

men alle som er intressert i i data jobb, så er det anbefalt og gå høgere utdaning ein lærling. men lærling gir deg sterkere bakgrunn en noen som gåt 3 år almen og kan jeg seie I fra erfaring ;) om IKT service fag er "chill" eller rett og slett mangler utfordring, så ingen ting som stopper deg og lære på sida "hint hint "

Er så absolutt enig. Etter lærlingtiden min, vurderer jeg og ta et sommerkurs i matte for å så gå på høyskole, ved å gå den såkalte "Y-veien".

Alt avhenger av hva du gidder å prøve og lære. Merker at det er et par skikkelig slappinger i klassen min også, men det er deres egen feil og de sier at de skal gå påbygg.

Lykke til sier jeg. ;)

Lenke til kommentar

Skole er nå en ting

Men å lære selv, kjøpe bøker, se på nett, engasjere seg som student / drifte linjeforeningenes digitale løsninger.

 

Vil si at skolen utgjør 10% av det jeg har lært etter 6,5år etter VGS.

Vi sitter på forumene til langt på natt og leser i ryktetråder og følger med på alt som kommer ut.

Så har man andre / lærere som lærte noe for X år siden og ikke oppdaterer seg.

 

På Høyskolen i Sør-Trøndelag er det lærere på data som ikke vet hva SSD er og når de fikk det påpekt og la dette inn i pensum så skrev de solid state disk :confused:

Etter å ha tatt eksamen i itverktøy og fått fasiten utlevert måtte jeg rett til skolen for å rette opp i et dusin feil. Det er søndagsskole hele greia og den beste læreren kan ikke mer en IKTelevene det snakkes om her.

Lenke til kommentar

om jeg skulle endret noe i IKT faget er det enten at det var mer utplassering timer i bedrifter eller at VGA 1 og så kunne bli lærling .

 

[snipp]

 

hele IKT linja må scrapes og finne frem skrive bordet igjen,

Dette arbeidet har jeg begynt på, og blir forhåpentligvis satt igang fra høsten 2014 som et prosjekt. Som det står nevnt i artikkelen: bransjen er allerede involvert, og det skal i tillegg til større bredde også bli betraktelig større dybde. Det skal bli mer
  • nettverk - slik man drifter nettverk i næringslivet, tydelig inspirert av sertifiseringsprogrammer
  • server - med vekt på serveradministrasjon og grunnleggende oppsett, også tydelig inspirert av sertifiseringsprogrammer
  • arbeidsstasjon - med vekt på domene/nettverksadministrasjon - også dette tydelig inspirert av sertifiseringsprogrammer
  • programmering/database - et grunnkurs, som skal gi et greit grunnlag for driftsfolk og et godt utgangspunkt for utviklere i læretiden

Det blir antakelig like mye support som i dag, men fordelt over to år, og mer helpdesk/brukerstøtte og mindre virksomhetsstøtte (som uansett ingen lærlinger bedriver i særlig grad). Elevene bør dessuten ha en grunnleggende kjennskap til ITIL-rammeverket; selv om det er dørgende kjedelig er det utrolig viktig i større enterprise-miljør.

 

Igjen - næringslivet blir involvert, og de vil definitivt få si noe om hva de ønsker. Umotiverte og svake elever er det dessverre ikke mulig å gardere seg mot, men det er strengt tatt ikke læreplanens feil. Gjennom å gjøre det toårig, vil trolig de minst motiverte elevene falle fra, og stort sett de som ønsker å jobbe i bransjen fortsette på Vg2.

 

Når det gjelder utplassering, ønsker jeg høy grad av utplassering allerede på Vg1, både for å lære, og for å finne ut om dette er noe som passer for elevene. Dette er dog ikke noe læreplanen kan legge føringer på, da det er opp til hver enkelt skole å tilpasse - også av hensyn til det lokale næringslivet...

 

Hvis det er noen her som jobber i bransjen som ønsker å delta i dette arbeidet, er dere forøvrig hjertelig velkomne til å ta kontakt. Det er mange som har meninger om dette - og det er bransjen som skal ha disse elevene. Samtidig er det viktig at lærlinger ikke er utlært arbeidskraft - de "skal" ha noen hull som lærebedriftene skal tette, og det vil alltid være hull som må tettes selv etter mange års jobberfaring. IKT-fag skal bare være en inngangsport - og den har stort forbedringspotensial fra i dag - men det er også viktig at man kan gå en yrkesfaglig vei inn i IKT-bransjen, for det er ikke nødvendigvis de beste som har forutsetninger til å gå den akademiske veien...

Lenke til kommentar

Altså, skjønner at folk her syns det er skremmende med lav prog utdanning. Men det er veldig veldig viktig å få EN ting klart frem her:

 

Å programmere er noe en kan lære seg i løpet av noen korte kurs, man lærer hvordan if/for/while etc fungerer, og forhpåpentligvis hvordan klasser/objekter/pekere fungerer senere. ***Det som virkelig er viktig her, er om noen vil ha en funksjon som baserer seg på matematisk grunnlag (som gjerne de fleste vil ha), hvordan skal en IKT-kar sette seg ned å løse dette? Det er akkurat derfor vi trenger flere ingeniører. Å snakke om at vi trenger flere IKT folk er som å si at vi trenger flere som kan lavnivå progging eller kjøre vaktmester rutiner på nettverket.

 

I min bedrift er det hvertfall slik at de jobbene vi trenger å få igjennom av ren rutine prog, blir sendt gjerne til India, hvor det blir gjort for en brøkdel av prisen (på tross av alle feilene, så sparer man penger). Om skolene hvertfall kunne fått istand noen form for f.eks. Cisco-sertifisering for de som skulle være interessert i dette e.l. så hadde hvertfall dette vært et mye bedre initiativ enn å satse på å danke ut indere som gjør jobben til latterlig lavere priser..

 

Edit: Til ren drifting av nettverk er dette uansett utenfor min viten, så den delen involverer jeg meg ikke i ^^

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

I min bedrift er det hvertfall slik at de jobbene vi trenger å få igjennom av ren rutine prog, blir sendt gjerne til India, hvor det blir gjort for en brøkdel av prisen (på tross av alle feilene, så sparer man penger).

Du kan fint få løsninger fra India, men å drive "skreddersømmen" med korrespondanse på sliten engelsk, er i beste fall slitsomt. Dette må "ferdigstilles" i Norge, av folk som står virksomhetene nær, og både kjenner virksomheten (som ikke nødvendigvis er IKT) og kan litt IKT.

 

Det er naturligvis også behov for ingeniører - men det er en helt annen type jobb - og utdannelse...

 

Så skal det også sies at selv i dag kan folk med fagbrev utmerket godt kan gjøre temmelig avanserte programmeringsjobber uten matematikk/fysikk/høgskoleutdannelse. Det handler i hovedsak om én ting - en brennende interesse for det de driver med - og det er egentlig det aller viktigste, enten man går en yrkesfaglig vei eller studiespesialisering og høyere utdanning.

 

Om skolene hvertfall kunne fått istand noen form for f.eks. Cisco-sertifisering for de som skulle være interessert i dette e.l. så hadde hvertfall dette vært et mye bedre initiativ enn å satse på å danke ut indere som gjør jobben til latterlig lavere priser..

Hver skole har mandat til å gjøre dette - og på Bleiker vgs, der jeg jobber, jobber vi aktivt mot sertifiseringsprogrammer (for vårt vedkommende: CCENT og MTA-eksamener. Den nye CCENT-læreplanen er dessuten betraktelig mer omfattende en den gamle, og blir trolig et vesentlig bidrag til ny læreplan). Vi tilbyr ikke selve sertifiseringen, men uansett kan opplæringen verifiseres med prep-tester, eller om elevene selv ønsker å ta sertifiseringseksamene.

 

I læreplanene derimot *må* kompetansemålene være teknologiuavhengige, dvs. vi kan ikke si at elevene skal kunne Microsoft, Cisco eller noe annet - læreren skal ha frihet til å velge å gi opplæring på Linux og HP i stedet hvis h*n ønsker det.

 

I mitt forslag til ny læreplan blir det lagt inn betraktelig mer konkrete mål enn i dag - og jeg har lagt sertifiseringsprogrammene til grunn for innholdet, hvor jeg bl.a. sier at elevene skal kunne OSI- og TCP/IP-modellene, kunne sette opp et switchet nettverk med VLAN, sette opp statisk og dynamisk routing etc. Når det har blitt en ISO- eller IEEE-standard, er det ikke lenger produsent-proprietært, og det kan bli tatt inn i læreplanen. Når det er sagt - etter min mening _burde_ alle få opplæring på flere platformer, og Microsoft bør være én av dem - fordi så stor del av markedet bruker det. Men det er uansett lærerens valg og lærerne har naturligvis også lov å velge å gjøre det :-)

Lenke til kommentar

Nivået på VGS er lavt, men det stopper dessverre ikke der. Terskelen for å bestå fagbrevet er også lav.

 

Jeg gikk IKT-Servicefag, fikk gode karakterer i fagene og fikk 6 på eksamen, noe som sikret meg lærlingplass relativt kjapt. Lærlingperioden min gikk fint, men det var mye jeg ikke var forberedt på eller ikke hadde noen anelse på hva var. Blant annet lærte vi ikke noe om nettverk på skolen, vi ble bare forberedt på brukerstøtte.

 

Etter 2 år lærlingtid tok jeg fagbrev med karakter "Bestått, meget godt".

 

Jeg har valgt å ikke fortsette med dette, men heller ta en annen høyere utdannelse, da både interessen og det jeg har lært ikke matcher det bilde jeg malte meg før jeg begynte.

 

Edit: For å ramse opp det vi lærte på skolen:

Brukerstøtte (word, excel)

AD, koble til noen pcer i domene, logg inn.

Lage nettverkskabel

 

Med andre ord, ikke noe de av oss med litt interesse fra før ikke kunne. Savner praktiske oppgaver relatert til nettverk. Gjerne være med å sette opp servere som kan brukes intert til noe annet enn lek og moro. vlan, nat, konfig av routere... det er så mye mer å få innføring i som dessverre faller bort.

Endret av Sytklutn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som elev på 1. året elektro, er dette et tema som skaper forvirring og uvitenhet i forhold til min vei videre. Temaer som nettverk, database, programmering og data samsvarer til mine interesser, og er noe jeg har et stort ønske om å få videre opplæring i.

 

Etter samtlige prater med rådgiver og data- og elektronikk lærere virker det som om ingen av disse linjene er optimalisert for en ren data-relatert opplæring. Det at IKT er sterkt knyttet opp mot service faget, og at data-elektronikk andre og tredje året omfatter temaer som alarmsystemer, telefoni, styring av elektroniske enheter og navigasjonssystemer, skaper usikkerhet om hvor jeg vil få mest ut av utdanningen min, i forhold til videre ambisjoner om arbeidsplasser.

 

Det trengs tydeliggjøring av hva de forskjellige utdanningene brukes til, og hvilke arbeidsplasser(evt. lærlingsplasser) som åpnes ved fullføring av disse retningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...