Gå til innhold

Aprilfest 2013 - Rowdy Yates - Drammen i lys og mørke


Anbefalte innlegg

Her kommer perlene på en snor. Som jeg har nevnt i en annen tråd så liker jeg godt tåkebilder. Hovedmotivet er fint plassert og nydelige trær i tåkedisen bak. Litt massiv ramme etter min smak. Skal jeg pirke så kan det oppleves litt trang i toppen med "spiret" som nesten tangerer rammen.

 

Uansett, mitt totalinntrykk er at dette var meget bra! Fin konvertering også som står i stil med motiv og tåken. For mye kontrast ville fort blitt "feil" her med den duse tåken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer perlene på en snor. Som jeg har nevnt i en annen tråd så liker jeg godt tåkebilder. Hovedmotivet er fint plassert og nydelige trær i tåkedisen bak. Litt massiv ramme etter min smak. Skal jeg pirke så kan det oppleves litt trang i toppen med "spiret" som nesten tangerer rammen.

 

Uansett, mitt totalinntrykk er at dette var meget bra! Fin konvertering også som står i stil med motiv og tåken. For mye kontrast ville fort blitt "feil" her med den duse tåken.

 

Tusen takk for fyldig kommentar, Satchmo!

Ja, er helt enig, og gremmes over spiret så nært rammen. Rammen er lagt utenpå, så den har ikke gjort utsnittet trangere. Jeg som har bommet ved fotografering. Om det var det du mente med massiv ramme altså. Første gang jeg legger til en ramme, men ett eller annet gjorde at jeg la den til her. Veldig skarpt lys i dag, så jeg så ikke at det ble trangt før ved pcen desverre. Forsøkte med mer kontrast og litt old`n grainy, men lot bildet være omtrentlig som det var.

Lenke til kommentar

Det var et virkelig flott tåkebilde, og et veldig respektfullt bilde fra en kirkegård, bra jobba :-)

 

Tusen takk for det, Wraith!

Skulle ønske jeg klarte å formidle hvordan det ser ut der på en bedre måte. Det er litt av et syn.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Tusen takk for det, Wraith!

Skulle ønske jeg klarte å formidle hvordan det ser ut der på en bedre måte. Det er litt av et syn.

Tviler ikke, sånne steder er flotte :)

Nå som jeg ser på bildet en gang til ser jeg at det kanskje kunne gjort seg med litt mer luft i toppen av bildet hvis mulig, da hadde du fått med hele det ene svære treet i bakgrunnen, og fått litt mer luft over bygningen i forgrunnen, men det er ikke noe som har mye å si :)

Lenke til kommentar

Dæven døtte - her må jeg komme på besøk. Dette var kirkegården sin - me like :)

 

Ja, jeg tror dette stedet hadde vært midt i blinken for deg :) Desverre ikke så stort der, men mye bra på en liten plass.

 

Tviler ikke, sånne steder er flotte :)

Nå som jeg ser på bildet en gang til ser jeg at det kanskje kunne gjort seg med litt mer luft i toppen av bildet hvis mulig, da hadde du fått med hele det ene svære treet i bakgrunnen, og fått litt mer luft over bygningen i forgrunnen, men det er ikke noe som har mye å si :)

 

Ja, vet det. Kunne fint ha løst det ved å rygge litt, eller bruke 10-20 millimeteren. En liten note to self å være mer nøyaktig med etterkontrollen her :)

 

Det var fantastisk flott tåkebilde.....likte de fine grå-tonene.

 

Veldig hyggelig å høre du liker det, Randi! Hadde planer om å gjøre bildet mer skummelt og gammeldags, men lot det være til en viss grad :)

 

Bilde 7: et veldig så bra stykke arbeid, ja! Sjeldent å se så fine tåkebilder, og som samtidig er såpass detaljrikt! Bra! :)

 

Tusen takk for inspirerende kommentar, Smort1 !

Lenke til kommentar

Speilingen var kjempeflott! Allikevel er det Ypsilon som er min favoritt! Lekkert lys og godt komponert.

 

Tusen takk for det, Linepusle :)

 

Tangen kirkegård ble flott. Enig med dine egne kommentarer om at spiret kunne trengt litt luft. Kan sikkert fixes med litt contant aware fill :)

 

Takk, BjørnÅgeS! En liten senking av spiret er vel det rette å gjøre her ja.

Jeg så for meg med en gang du nevnte det, å på en måte lage mer bilde i overkant via content aware fill.

Altså lage en ramme over som man får til å se ut som resten av bildet. Hadde vært noe det :wee:

Lenke til kommentar

Første gang jeg forsøker ND- filter kombinert med lang lukkertid. Tenkte dette var passende anledning.

Meningen var å bruke bildet som ligger i spoiler, men liker bedre dette.

Eneste redigeringen er noe økning av highlight enchancement.

 

Bilde 8 - 18 April: Drammenselva på kveldstid

 

post-74309-0-22824800-1366318626_thumb.jpg

 

Model Canon EOS 60D

Shutter Speed 43 s

F-Number f/13

ISO 100

Focal Length 10 mm

Lens Model 10-20mm

White Balance Details Auto

Date/Time Original 18.04.2013 21:17:38

 

 

post-74309-0-81364700-1366318684_thumb.jpg

 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor det oppstår en halo- effekt i vannet på flickr og her. Ikke i DPP eller ACDSee.

Endret av Rowdy Yates
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott bilde Rowdy :w00t: Eksponering og farger var nydelige, men jeg ville nok kanskje flytta horisonten litt nedover (mindre elv).

Hvor kraftig ND-filter brukte du?

Hva mener du med halo-effekt i bildet? Jeg kan ikke se noe galt nå, med forbehold om at jeg er på laptopen og at den ikke har verdens beste skjerm :hmm:

Lenke til kommentar
Meget fint lys i begge bildene. Kanskje litt for midtstilt horiosont etter min smak. Enig i ditt valg av bilde, men når det gjelder Halo har jeg ingen formening da jeg bruker LR:)

 

Ja, jeg ønsket å få med den dramatiske himmelen sammen med langeksponeringen av vannet her.

Moro å prøve ND- filteret vet du :)

 

Angående haloeffekt, så fant jeg ut at bildet vises riktig i Internet explorer. I Chrome og Firefox ser der det helt forferdelig ut.

Lenke til kommentar
Flott bilde Rowdy :w00t: Eksponering og farger var nydelige, men jeg ville nok kanskje flytta horisonten litt nedover (mindre elv). Hvor kraftig ND-filter brukte du? Hva mener du med halo-effekt i bildet? Jeg kan ikke se noe galt nå, med forbehold om at jeg er på laptopen og at den ikke har verdens beste skjerm :hmm:

 

Takk, Wraith! Jo, se svaret til Bjørnåge :)

 

Jeg brukte kun ND8 her. Tidspunktet 21:17 / og meget kort blåtime i dag ga ønsket effekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...