Gå til innhold

Bruk av blits utendørs


Anbefalte innlegg

Når en bruker blits utendørs(Ekstern, gjerne på kamera) for å "lette/myke opp skyggene", kjører dere da blitsen rett på motivet, evnetuelt justerer styrken. Eller vinkler dere den i feks 45 grader, eventuelt ha på difuser etc.

Erfaringer/tips om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å vinkle blitsen bort fra motivet har bare noe for seg hvis du vinkler den mot noe som reflekterer lyset tilbake. Samme gjelder i stor grad diffuser.

Best bilder med blits får du som alltid, utendørs som innendørs, ved å ta blitsen av kameraet.

 

Her er blitsen plassert til venstre for kameraet.

ND3_4715-599x599.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en bruker blits utendørs(Ekstern, gjerne på kamera) for å "lette/myke opp skyggene", kjører dere da blitsen rett på motivet, evnetuelt justerer styrken. Eller vinkler dere den i feks 45 grader, eventuelt ha på difuser etc.

Erfaringer/tips om dette?

 

Kun tatt en serie med blits direkte på offeret uten diffuser, softbox eller paraply. En av mine favoritter fra Lastolite er en paraply som brettes sammen tre ganger på samme måte som en kompakt dameparaply. Denne er så liten at kan få med 1-3 stykker i kamerabagen.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Forstår jeg det riktig. Helst med diffuser/softboks/paraply, og da rettes blitsen rett mot motivet(for da går lyset gjennom en av hjelpemiddlene), men kan selvfølgelig vinkle den nedenfra og opp eller ovenfra.

 

Uten noen av disse hjelpemiddlene, kan en vippe blitsen ca 45 grader opp, dette gjør likevel at skyggene letter opp, men unngår helst å kjøre blitsen rett på.

 

Er dette forstått riktig, dog kort (og dårlig formulert) oppsummert?

Endret av tiur
Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig. Helst med diffuser/softboks/paraply, og da rettes blitsen rett mot motivet(for da går lyset gjennom en av hjelpemiddlene), men kan selvfølgelig vinkle den nedenfra og opp eller ovenfra.

 

En diffuser har lite for seg om blitsen peker rett mot motivet. Hensikten med en diffuser er å spre lyset mer, noe som er en fordel om du reflekterer blitsen mot f.eks. en vegg, fordi du da får belyst en større del av veggen = større lyskilde = mykere lys.

 

En softboks eller paraply gir deg en større lyskilde uten å måtte reflektere mot en vegg = mykere lys.

 

Uten noen av disse hjelpemiddlene, kan en vippe blitsen ca 45 grader opp, dette gjør likevel at skyggene letter opp, men unngår helst å kjøre blitsen rett på.

 

Som pybalto sier, å vinkle blitsen oppover uten å ha noe å reflektere mot fører ikke til stort annet enn at du kaster bort masse lys i løse lufta. Lyskilden får marginalt større avstand til objektivaksen, men i en retning som sjelden gir flatterende resultat.

 

Blitslys, og alle andre lyskilder, både kunstige og naturlige, følger alle de samme fysiske lovene. Enkelt forklart:

Stor lyskilde plassert nærme motivet = mykt lys med jevne overganger mellom lys og skygge

Liten lyskilde, eller stor lyskilde plassert langt unna motivet = hardt lys med skarpe overganger mellom lys og skygge.

Lenke til kommentar

Hvorfor bør man vinkle blitsen opp, altså utendørs uten at lyset reflekteres i noe? Fører ikke det til at blitsen blir et mindre lyspunkt?

 

En diffuser har lite for seg om blitsen peker rett mot motivet. Hensikten med en diffuser er å spre lyset mer, noe som er en fordel om du reflekterer blitsen mot f.eks. en vegg, fordi du da får belyst en større del av veggen = større lyskilde = mykere lys.

 

En softboks eller paraply gir deg en større lyskilde uten å måtte reflektere mot en vegg = mykere lys.

 

 

 

Som pybalto sier, å vinkle blitsen oppover uten å ha noe å reflektere mot fører ikke til stort annet enn at du kaster bort masse lys i løse lufta. Lyskilden får marginalt større avstand til objektivaksen, men i en retning som sjelden gir flatterende resultat.

 

Blitslys, og alle andre lyskilder, både kunstige og naturlige, følger alle de samme fysiske lovene. Enkelt forklart:

Stor lyskilde plassert nærme motivet = mykt lys med jevne overganger mellom lys og skygge

Liten lyskilde, eller stor lyskilde plassert langt unna motivet = hardt lys med skarpe overganger mellom lys og skygge.

 

Hei, hva bruker man denne til da ?

 

canon-speedlite-580ex-ii-flash-10.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som jeg har forstått er det om man skal bruke blitsen med vidvinkel. F.eks. på 430EXII så står det hos Canon at den har blitszoom som dekker 24 mm til 105 mm. Også står det videre

Når den brukes med et kompatibelt EOS digitalt speilreflekskamera vil Speedlite 430EX II automatisk registrere kameraets sensorstørrelse og justere blitszoomen for optimal scenedekning. Dette gjør at du kan utnytte lyset bedre, og forbedrer både batterikapasiteten og oppladningstiden.

Den automatiske blitszoomen dekker området fra 24 mm til 105 mm og har et 14 mm vidvinkel spredningspanel som gir blitsdekning i en rekke forskjellige opptaksforhold.

.

 

Forresten, jeg spør fordi jeg "lurer på", ikke fordi jeg er uenig i det som skrives. Jeg tenker som følgende: Om man vinkler blitsen opp vil den jo bare virke som en mindre lyskilde sett fra motivet. Er det feil?

 

..

edit:

den på bildet ditt, nautica, ser ikke helt ut som den jeg har på blitsen min, den er gjennomsiktig. Kanskje det er noe annet da, det på bildet, det høres logisk ut det TGB sier om den "dingsen".

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg tenker som følgende: Om man vinkler blitsen opp vil den jo bare virke som en mindre lyskilde sett fra motivet. Er det feil?

 

..

edit:

den på bildet ditt, nautica, ser ikke helt ut som den jeg har på blitsen min, den er gjennomsiktig. Kanskje det er noe annet da, det på bildet, det høres logisk ut det TGB sier om den "dingsen".

 

Istedenfor å vinkle vekk fra motivet kan du bruke blitsen med "vidvinkel spredningspanelet" direkte på motivet for å redusere lysmengden samtidig som lyset spres mer utover...

 

Edit: Det er den gjennomsiktige "dingsen" du nevner...

 

Legger ved et håndholdt eksempel med blitsen rett mot motiv og bruk av spredningspanelet

 

post-226353-0-43528000-1364506290_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Den gjennomsiktige dingsen, som ikke er felt opp på Nauticas bilde, er helt korrekt for å spre lyset ytterligere, til for eksempel vidvinkel.

Den hvite ugjennomsiktige plastdingsen som er felt opp er en reflektor, som brukes til å få litt direkte lys selv om hovedmengden av blitslyset er rettet en annen vei, for eksempel som TGB sier; å få "catchlight" i øynene selv hvis blitsen er rettet i tak og vegger.

 

Å rette blitsen skrått opp i lufta når det ikke er noe den kan treffe virker for meg poengløst - så kan man heller skru styrken ned og rette den mot motivet..

Lenke til kommentar

Å rette blitsen skrått opp i lufta når det ikke er noe den kan treffe virker for meg poengløst - så kan man heller skru styrken ned og rette den mot motivet..

Det kan virke meningsløst, og er noe jeg selv aldri gjør med nikon blits på kamera; _men_ alle blitser har mykere lys på kantene og man kan ved å bruke kanten av lyset få mykere effekt (samme gjelder studioblitser og alle andre lyskilder). Så dette kan ha noe for seg enten man peker blitsen litt over eller litt til siden for "målet". Styrken blir også redusert tilsvarende da.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan virke meningsløst, og er noe jeg selv aldri gjør med nikon blits på kamera; _men_ alle blitser har mykere lys på kantene og man kan ved å bruke kanten av lyset få mykere effekt (samme gjelder studioblitser og alle andre lyskilder). Så dette kan ha noe for seg enten man peker blitsen litt over eller litt til siden for "målet". Styrken blir også redusert tilsvarende da.

 

Korrekt, ser man på en lommelykt er hovedstyrken sentrert men utenfor er lyset mykere, hvor mye eller hvordan man justerer blitsen i forholdt til motivet kan være forskjellig hver gang så en fasit finnes ikke, den blir en oppveining på hvor mye lys "styrke" man skal bruke og retning blitsen skal peke.

En ting er sikkert treffer ikke blitslyset motivet har lyset ingen hensikt.

 

Hvis man "som meg" stort sett bedriver med meningsløs fotografering :p er det like greit og bruke det enkle dvs. ting som ikke tar tid og bruke.

 

Anskaffet meg for et par år siden en liten lumiquest softboks som fungerer selv om blitsen sitter på kameraet, en enkel sak som fungerer bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...