Gå til innhold

Bruk av blits utendørs


Anbefalte innlegg

Hverken blitslys eller lommelyktlys er mykere ut mot kantene.

 

Med "mykt" lys menes jevne overganger mellom lys og skygge. For å oppnå dette må man ha lys som treffer motivet fra mange forskjellige vinkler, og som pybalto sier må man da ha en lyskilde med stor effektiv størrelse sett fra motivet.

 

Hvordan blir lyskilden større ved at man vender den bort fra motivet, uten at den reflekteres mot noe større?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke meningsløst, og er noe jeg selv aldri gjør med nikon blits på kamera; _men_ alle blitser har mykere lys på kantene og man kan ved å bruke kanten av lyset få mykere effekt (samme gjelder studioblitser og alle andre lyskilder). Så dette kan ha noe for seg enten man peker blitsen litt over eller litt til siden for "målet". Styrken blir også redusert tilsvarende da.

Korrekt, ser man på en lommelykt er hovedstyrken sentrert men utenfor er lyset mykere,

Tror jeg ærlig talt ikke på. Det skulle i så fall være hvis kun et lite punkt av blitsen lyste mot motivet når den var rettet rett mot motivet, men det er den designet for å ikke gjøre.

Hvis blitsen peker rett mot motivet er det en større flate som gir lyset mot motivet enn hvis blitsen er i vinkel.

Innendørs, og/eller hvis det er noe lyset kan reflekteres i - så er det noe helt annet.

 

Edit: Som ventle også skriver.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis du skyter opp i været så det ikke er noe for lyset i lufta å bli reflektert i, så blir lyset fra blitsen svakere, men det blir ikke noe bløtere. Om noe, så blir overflaten lyset kommer fra (sett fra mottager, "målt" i vinkelarealstørrelse (noen som har et bedre ord her?)) mindre, og dermed blir lyset i så fall hardere og ikke bløtere - eller hva mente du egentlig, Nautica?

 

Hvis man derimot skyter i noe som reflekterer og sprer lyset (tåke, tak, vegger, softboks), så det kommer til motivet fra flere forskjellige vinkler, så blir det bløtere. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det jeg ser en del gjør er å peke blitsen 45 grader oppover og trekker ut reflektorflaten på blitsen; som da reflekterer 45 grader nedover igjen. Det som ikke treffer reflektorflaten blir da "borte" og tilfører ikke eksponeringen noe. Jeg personlig er mer for å bruke relfekterende flater (vegger og/eller tak) eventuelt bruke blitsen direkte. Innendørs kan direkteblits blir bra om man blander med det naturlige lyset og benytter lang lukkertid (blits fryser bevegelser på motivet nærmest).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Årsaken til spørsmålet var at jeg i en Scott Kelby bok gjorde dette når han knipset et brudepar, men da skjønner jeg at flesteparten her mener det er en dårlig ide.

 

Kan jeg oppsummer slik....

 

1. Helst hjelpemiddler som softboks/paraply. Da kjører en blitsen rett på, eventuelt justerer styrken.

 

2. Uten hjelpemiddler. Kjøre rett på, eventuelt justerer styrken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å vinkle blitsen bort fra motivet har bare noe for seg hvis du vinkler den mot noe som reflekterer lyset tilbake. Samme gjelder i stor grad diffuser.

Best bilder med blits får du som alltid, utendørs som innendørs, ved å ta blitsen av kameraet.

 

Her er blitsen plassert til venstre for kameraet.

Ikke alltid. Noen ganger med blits på kamera som utfylling (blits bruks altså) så kan du få "best bilder". Mao blitsen må ikke være av :p

Det hele bunner vel ut i hvordan blisten brukes, ingenting er feil men man har noen hovedregler man kan bryte.

Og ja den Ref. merknade du tenker på av Scott (har lest den) funker. Men blir som med krydder, litt med måte.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...