Gå til innhold

Kan man bli filmregissør hvis.....


Anbefalte innlegg

en ikke har en akademisk bakgrunn i film? Tron Legacy regissør Joseph Kosinski kunne det, og han studerte arkitektur!!! wtf

Nå skal jeg nevne noen ting om meg og jeg vil at dere skal fortelle meg om jeg ligger stabilt eller drittynt an. Jeg kan ikke studere filmskole pga har ikke generell studiekompetanse/brukt opp skoleåra mine. Så bare ignorer den delen. Nå kaster vi utdanning ut vinduet og går helt fra scratch slik som det er.

 

- Har co-regissert en presentasjonsfilm for skolen min med støtte fra en lokal kunstskole

- Har jobbet med DAZ 3D animasjonsprogram

- Har skrevet screenplay på fritiden som trening

- Har Erfaring med videospill-modifisering (mods) og spilldesign (2d design)

 

- Lager concept-art og design dokumenter for videospill jeg vil lage

(gjort på riktig måte med trening fra designere Flint Dille og John Zuur Platten's bok.

Dette har også fått helt grei kritikk fra en ex-designer som likte det bortsett fra noen skrivefeil. Han var fra Ravn Studio btw)

 

- Har arbeidet med bildemanipulering og digital kunst

- Skriver skriver skriver

 

FREMTIDIGE EVNER:

 

- Skal kanskje få servert kurs i Grafisk Design og/eller Foto

- Skal lage kortfilmer med DAZ 3D så snart stasjonære pc er fiksa

- Skal følges opp av mentor/forfatter/rådgiver som skal gi kritikk og støtte for skrivinga mi

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein treng ikkje utdanning for å bli regissør, men det er ein fordel.

 

Uavhengig av om du har utdanning eller ikkje så er utfordringa det å finne ein person med nok penger til å finansiere prosjektet og som er villig til å gi deg oppgåva med å formiddle filmen frå manus til ferdig film.

Det kan være svært vanskelig å overbevise nokon om at du bør få være regissør dersom du ikkje har utdanning eller erfaring å vise til.

Lenke til kommentar

Enkelt nok: Ja, det kan man. Det finnes ingen formelle krav for å bli filmregissør. Det finnes forsåvidt heller ingen formelle krav for å kalle seg "filmregissør", så spørsmålet er ganske meningsløst.

 

Men det er selvfølgelig noe lettere å komme i en situasjon hvor man kan leve av å regissere filmer dersom man har formell kompetanse.

Lenke til kommentar

Riktig det Osmano. :)

 

En annen ting dog; Har inntrykk av at I Norge skal man egentlig være utdannet ved filmskolen i Lillehammer eller lignende hvis man skal bli "godkjent" av resten av filmverdenen.

 

Det er også litt sånn lik at man skal være "kompis" med de som sitter i filmfondet/filmsentralen til staten for å få aksept og støtte til filmene man lager.

 

Ja, Norge er lite, uvennlig og "snobbete" mot folk som går alternative veier innen filmproduksjon, det finnes en del eksempler på dette.

 

Mulig det har blitt litt bedre de siste årene dog.

 

Men det kan muligens være en ide å dra til utlandet for å jobbe med film. Er hard konkurranse overalt, men i utlandet tror jeg man har flere veier til rom, og ikke minst aksept for ulike utgangspunkt.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...