Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Nei, du må bruke kvadratsetninger. Har du nok lært.

 

(a+b)2 = a2 + 2ab + b2

(a-b)2 = a2 - 2ab + b2

Kvadratsetningene snakka vi om i 15 minutter for noen måneder siden... Så jeg husket ikke hvordan de var. Men fant et ark vi fikk, der stod det samme som du sa.

 

6x + (2y - 3x)(2y - 3x) det betyr dette

^-- Gjorde det litt enklere å forstå.

 

 

Takk for hjelpen begge to, nå kan jeg det og :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha mattetentamen i morgen, og vi får masse algebra

 

Jeg får til stort sett alt, men hva gjør jeg når det står :

 

6x + (2y - 3x)2

 

Har ikke lært hva vi skal gjøre når det 2-tallet der står bak parantesen..

Stod ikke i læreboka heller..

 

Skal jeg bare gange det 2- tallet inn i parantesen? Slik vi gjør om det står :

 

6x(2x + 5)

 

evt: (2x + 5)6x

 

Tenk på parentesen som et helt vanlig tall, som vi kan kalle z. z2 = z*z, enig? Da blir (2y - 3x)2 = (2y - 3x) * (2y - 3x). Vi ganger hvert ledd i de to parentesene med hverandre:

 

(2y - 3x) * (2y - 3x) = 4y2 - 6xy - 6xy + 9x2 = 4y2 - 12xy + 9x2.

 

Og da har vi plutselig bevist 2. kvadratsetning også (som egentlig er "prikk lik" den første). Men det er alltid best å få inn forståelsen før man begynner å bruke lettvinte regler.

 

EDIT: Dobbeltpost.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Hei.

Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter.

Er en oppgave jeg sliter litt med:

"en rasjonal funksjon f er gitt ved

f(x)=x^2/2x+2

- tegn grafen til f

- finn nullpunkt

- finn bruddpunkt

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Nullpunktet = 0

Bruddpunkt = -1

 

Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen.

Lenke til kommentar

Hei.

Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter.

Er en oppgave jeg sliter litt med:

"en rasjonal funksjon f er gitt ved

f(x)=x^2/2x+2

- tegn grafen til f

- finn nullpunkt

- finn bruddpunkt

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Nullpunktet = 0

Bruddpunkt = -1

 

Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen.

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

 

Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5"

Hvordan skal jeg forklare dette?

Lenke til kommentar

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

 

Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5"

 

 

Hvordan skal jeg forklare dette?

 

Sånn jeg ser det så vil grafen ha en horisontal asymptote i x=-1, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

 

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

 

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

Lenke til kommentar

 

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Om du vill tenke intuitivt på det uten å regne med formler kan du tenke deg at når x blir veldig stor så kan du tenke deg at du kan nesten se bort ifra konstanten(siden den blir så liten i forhold til x) Da kan du dele på x og får funksjonsverdien

x/2

 

Det sier oss at for store verdier av x vill funksjonen stige i takt med x/2 dette kaller vi asymtote i senere matte men det er sannsynligvis ikke en del av ditt pensum.

 

(og nei for store verdier av x blir det verken horisontal eller vertikal asymtote i -1, asymtoten blir x/2 -1/2) x=-1 er ikke en stor verdi av x :)

Endret av Androish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...