Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-J0FoqSqMwq
Skrevet

Nei, du må bruke kvadratsetninger. Har du nok lært.

 

(a+b)2 = a2 + 2ab + b2

(a-b)2 = a2 - 2ab + b2

Kvadratsetningene snakka vi om i 15 minutter for noen måneder siden... Så jeg husket ikke hvordan de var. Men fant et ark vi fikk, der stod det samme som du sa.

 

6x + (2y - 3x)(2y - 3x) det betyr dette

^-- Gjorde det litt enklere å forstå.

 

 

Takk for hjelpen begge to, nå kan jeg det og :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal ha mattetentamen i morgen, og vi får masse algebra

 

Jeg får til stort sett alt, men hva gjør jeg når det står :

 

6x + (2y - 3x)2

 

Har ikke lært hva vi skal gjøre når det 2-tallet der står bak parantesen..

Stod ikke i læreboka heller..

 

Skal jeg bare gange det 2- tallet inn i parantesen? Slik vi gjør om det står :

 

6x(2x + 5)

 

evt: (2x + 5)6x

 

Tenk på parentesen som et helt vanlig tall, som vi kan kalle z. z2 = z*z, enig? Da blir (2y - 3x)2 = (2y - 3x) * (2y - 3x). Vi ganger hvert ledd i de to parentesene med hverandre:

 

(2y - 3x) * (2y - 3x) = 4y2 - 6xy - 6xy + 9x2 = 4y2 - 12xy + 9x2.

 

Og da har vi plutselig bevist 2. kvadratsetning også (som egentlig er "prikk lik" den første). Men det er alltid best å få inn forståelsen før man begynner å bruke lettvinte regler.

 

EDIT: Dobbeltpost.

Endret av Mokko
Skrevet

Hei.

Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter.

Er en oppgave jeg sliter litt med:

"en rasjonal funksjon f er gitt ved

f(x)=x^2/2x+2

- tegn grafen til f

- finn nullpunkt

- finn bruddpunkt

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Nullpunktet = 0

Bruddpunkt = -1

 

Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen.

Skrevet (endret)

Kan logaritmer ha en base med negativt tall?

 

Edit: et spørsmål til:

 

hvis man har Logx=logb + LogC, kan man dele med log på begge sider, og ende opp med x=b+c?

Endret av T.O.E
Skrevet (endret)

Hei.

Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter.

Er en oppgave jeg sliter litt med:

"en rasjonal funksjon f er gitt ved

f(x)=x^2/2x+2

- tegn grafen til f

- finn nullpunkt

- finn bruddpunkt

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Nullpunktet = 0

Bruddpunkt = -1

 

Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen.

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

Endret av Jude Quinn
Skrevet

Var egentlig ikke noe eksempel, hehe. Uansett ... Log(3) er et tall, det er ikke en log multiplisert med 3. Det blir omtrent som at hvis du har

 

kvadratroten av z= kvadratroten av x + kvadratroten av y, så kan du ikke dele på kvadratrottegnet og sitte igjen med z=x+y

Skrevet (endret)

Jeg regnet med at det var snakk om logaritmen med grunntall 10. Stemmer det? Definisjonen av logaritmer gir:

 

chart?cht=tx&chl=10^{\log x}=x

 

for logaritmer med grunntall 10. Derfor kan man fjerne logaritmene ved å opphøye 10 i begge sidene av ligningen.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Skrevet

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

 

Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5"

Hvordan skal jeg forklare dette?

Skrevet

Du kan la grenseverdien gå mot uendelig:

 

lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞

 

Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. :)

 

Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5"

 

 

Hvordan skal jeg forklare dette?

 

Sånn jeg ser det så vil grafen ha en horisontal asymptote i x=-1, men mulig jeg tar feil.

Skrevet

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

 

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

 

Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter.

 

edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1?

Skrevet (endret)

 

- finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x"

 

Om du vill tenke intuitivt på det uten å regne med formler kan du tenke deg at når x blir veldig stor så kan du tenke deg at du kan nesten se bort ifra konstanten(siden den blir så liten i forhold til x) Da kan du dele på x og får funksjonsverdien

x/2

 

Det sier oss at for store verdier av x vill funksjonen stige i takt med x/2 dette kaller vi asymtote i senere matte men det er sannsynligvis ikke en del av ditt pensum.

 

(og nei for store verdier av x blir det verken horisontal eller vertikal asymtote i -1, asymtoten blir x/2 -1/2) x=-1 er ikke en stor verdi av x :)

Endret av Androish

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...