Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vel, det er jo akkurat det samme. Som Imaginary sier skal realdelen være lik på begge sider og imaginærdelen være lik på begge sider. Dvs, at alt som står ganget med i på høyre side av likhetstegnet må være lik alt som står ganget med i på venstre side av likhetstegnet.

Endret av wingeer
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! Forstår ikke helt en oppgave med bevis. Oppgaven er som følger: La x være et partall. Bevis at 4 går opp i x^2.

På forhånd takk for hjelpen!:-)

 

-Oppgaven er i matte R1

Endret av hoyre
Skrevet (endret)

Problemet med bevis er ofte å sette opp påstanden som skal bevises matematisk. Det står at x er et partall. Hvordan kan vi så si dette matematisk? Noe som er felles for alle partall er at de har 2 som faktor. Det betyr at de er lik 2 ganget med noe. Dette "noe" kan være hvilket som helst helt tall. Hvis du nå kaller dette "noe" for chart?cht=tx&chl=k så kan du i stedet for "x er 2 ganget med noe", si at chart?cht=tx&chl=x = 2 \cdot k.

 

Nå kan du jo prøve å se på chart?cht=tx&chl=x^2. Hva blir dette hvis du tar i bruk at chart?cht=tx&chl=x = 2 \cdot k?

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Skrevet

Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger:

vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48.

 

På forhånd takk!:)

Skrevet

Tenk litt gjennom her. Hva vil det si at x går opp i 24? Hvis du finner svaret på det tror jeg du vil finne det veldig selvsagt at x også går opp i 48. Da gjenstår det å vise det matematisk, og til det kan du bruke noe av den samme tankegangen som i forrige oppgave.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hei,

vet noen hva tredje- og fjerdegradsformelen er for hver av de ukjente for løsing av likninger? smile.gif Eller hvis det finnes en webside om dette.

-Takk

Endret av tonyrydland
Skrevet

Nja... nå har jeg de, så da føler jeg meg trygg. Vet dere hva faget heter etter "Matematikk 1" på høgskolen? Og hva som er pensum der? Jeg finner ikke dette noe sted... eller heter det bare simpeltheten "Matematikk 2".

 

 

Skrevet (endret)

Vet du hva som er pensum i matte 2? bare sånn raskt oppskrevet bare så jeg kan se om boken min inneholder stoffet?

smile.gif

Endret av tonyrydland
Skrevet

Jepp. Her er læringsmålene, sakset fra UiS sine nettsider:

 

Kjenne til en del grunnleggende begrep innenfor elementær lineær algebra, og være operasjonell innenfor disse.<li>Behandle lineære ligningssystemer og løse egenverdiproblemer.<li>Kunne avgjøre konvergens/divergens til en rekke. Finne Fourierrekken til en gitt enkel funksjon.<li>Kjenne til Laplacetransformasjonen og dens egenskaper. Anvende dette til løsning av differensialligninger.<li>Få operasjonell kunnskap om elementære begreper innenfor fler-variabel analyse.

 

Hvis du har boken Kalkulus (av Lorentzen ++) (eller den amerikanske fra Edwards og Penney) så inneholder denne det meste av dette. Det brukes vel en annen bok i tillegg i lineær algebra.

Skrevet (endret)

Jeg fant en nettside. Takk uansett.

Jeg har bare aldri visst hva faget het...

Jeg har Calculus "A complete course" 5th edition av Robert A. Adams.

Jeg låner bare en bok fra biblioteket jeg da.

Det var alt for i dag. smile.gif

Endret av tonyrydland
Skrevet (endret)

Kommer helt an på hvilken høgskole du går. Som regel heter faget matematikk 2. Pensum finner du mest sannsynlig på høgskolens hjemmesiden. Hva fjerdegradsligninger og tilhørende røtter gjelder vil du ALDRI få spørsmål om dette. "Enkleste" måten for tredjegradsligninger er å gjette seg frem til en løsning, for så å polynomdividere.

 

Jude Quinn: Faget som heter matematikk 2 som undervises på NTNU er helt forskjellig fra det som undervises ved UiS. Blir jo litt umulig å si noe spesifikt.

Endret av wingeer
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?

 

Bestem s og t slik at u(vektor) og v(vektor) blir parallelle.

 

u= [s,s-2,-2]

v= [2t, t, 6]

 

Veit ikke helt hvor jeg skal begynne...

Skrevet

Jeg har regnet ut noen like oppgaver, men det har alltid s stått alene for eksempel. Her vet jeg ikke hvordan jeg kan få ett tall eller en bokstav alene sånn at jeg kan regne videre.

Skrevet (endret)

Når to vektorer er parallelle så har de samme eller stikk motsatt retning, men ikke nødvendigvis samme absoluttverdi. Dette kan vi (som du sikkert er kjent med) uttrykke ved å si at to vektorer er parallelle dersom chart?cht=tx&chl=\vec{a} = k \vec{b}. (Uansett hvilket tall k vi ganger chart?cht=tx&chl=\vec{b} med, får vi en vektor som er parallell med chart?cht=tx&chl=\vec{b}, bare med forskjellig lengde, eller med stikk motsatt retning (dersom k er negativ.) Derfor må det, hvis chart?cht=tx&chl=\vec{a} og chart?cht=tx&chl=\vec{b} skal være parallelle, finnes en slik k.)

 

Sett opp dette:

 

chart?cht=tx&chl=[s, s-2, -2] = k[2t,t,6]

 

chart?cht=tx&chl=[s,s-2,-2] = [k \cdot 2t, k \cdot t, 6k]

 

Nå har vi at to vektorer skal være like. Da må alle komponentene være like. Kommer du videre nå tror du?

 

Edit: glemte en ]

Endret av Jaffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...