Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med en  ulikhet. Jeg har fått de riktige verdiene for x men må få snudd ulikhetstegnet.

3x+2 _  x    mindre enn eller lik 2 som gir -6x+4 mindre enn eller lik 0.

 x+2     x-2                                                 x^2-4

Bruddpunktene er 2 og -2. Nullpunktet er 2/3. Det svaret jeg fikk viste at dersom jeg hadde tatt det andre intervallet i fortegnskjemaet så ville det ha blitt riktig. Det jeg lurer på er: for å finne verdien til nullpunktet blir det -6x+4=0 ---> -6x = -4 I /(-6) ---> x=2/3. Er dette det samme som å multiplisere ulikheten med -1 som endrer fortegnet? For da får jeg i hvert fall riktig svar og det virker som om det stemmer overens med et eksempel i boken.

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Du burde sterkt vurdere å benytte chart?cht=tx&chl=\LaTeX, eller i det minste benytte paranteser og brøktegn ( '/' ) for å gjøre mattestykkene dine entydig og forståelig.

 

Jeg antar at du forsøkte å skrive følgende:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3x+2}{x+2} - \frac{x}{x-2} \leq 2

 

For å skrive dette uten latex så burde du skrive: (3x+2)/(x+2) - (x)/(x-2) <= 2

 

Det viktigste her er paranteser.

 

Når det er sagt så er det riktig at du først får alt på venstresiden over samme nevner, og så trekker fra 2 på begge sider:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3x+2}{x+2} - \frac{x}{x-2} \leq 2 \qquad \Rightarrow \qquad \frac{(3x+2)(x-2)-x(x+2)}{(x+2)(x-2)}\leq 2

 

chart?cht=tx&chl=\Rightarrow \qquad \frac{2x^2-6x-4-2x^2+8}{(x+2)(x-2)}=\frac{-6x+4}{(x+2)(x-2)}\leq 0

 

For å finne nullpunkter så gjør du igjen riktig: chart?cht=tx&chl=-6x+4=0 \qquad \Rightarrow \qquad x=\frac{-4}{-6} = \frac{2}{3}

 

Bruddpunktene har du også funnet riktig, som er: chart?cht=tx&chl=(x+2)(x-2)=0 \qquad \Rightarrow \qquad x=2 \vee x=-2

 

For å tegne fortegnsskjema så tar du utgangspunkt i alle faktorene som utgjør funksjonsulikheten:

 

1. (x+2) er negativ når x er mindre enn -2, ellers null eller positiv. Det vil si striplet linje fram til -2, og hel linje ellers.

 

2. (x-2) er negativ når x er mindre enn 2, ellers null eller positiv. Det vil si striplet linje fram til 2, og hel linje ellers.

 

3. -6x+4 er negativ når x er større enn 2/3, ellers null eller positiv. Det vil si hel linje fram til 2/3 og striplet ellers.

 

4. Funksjonen da, sammenlagt, gir hel linje fram til -2, striplet linje fra -2 og fram til 2/3, hel linje fra 2/3 fram til 2, og striplet linje for alt over 2.

 

Altså: chart?cht=tx&chl=-2< x\leq \frac{2}{3} \vee x>2

 

Dersom du ganger ulikheten med -1, så må du også snu ulikhetstegnet.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på med en ulikhet og får nesten riktig svar. Dette er ulikheten: ln(x) +1/ln(x) større enn eller lik 2,5 (Beklager det dårlige formatet, holder på å lære med LaTeX).

Jeg fikk x tilhører intervallet (0,e^1/2] U [e^2,--->). Jeg prøvde med algebrakalkulatoren symbolab og fikk samme svar. I fasiten står det (1,e^1/2] U [e^2,--->). Det jeg ikke skjønner er hvor 1 tallet kommer fra.

Her er linken. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cleft(%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B2%7D-2%2C5%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%2B1%3E0

Lenke til kommentar

Hint: Hva er ln(0.5)?

 

Edit: Eller for å ta noe som bør være et enklere eksempel, hva er ln (e^(-1))?

Ser at det blir negativt, men når jeg setter inn verdiene av x i ln(x) og 1/ln(x) får jeg ln(e^1/2)=1/2, ln(e^2)=2, 1/ln(e^1/2)=2 og 1/ln(e^2)=1/2. 

Intervallet jeg har fått er riktig bortsett fra startpunktet. Jeg har ikke fått 1 i x verdi i andregradslikningen og vet ikke hvordan den orginale likningen kan gi meg 1. Hadde det vært f.eks: vært ln(x-2) så ser jeg at jeg ikke kunne ha begynt fra 0 men fra 2.

Lenke til kommentar

Jeg ganget opp med ln(x) for å få en andregradslikning, (ln(x))^2-2,5ln(x)+1 større enn eller lik null. Brukte så substitusjon og fikk verdiene z=2 eller 0,5. Satte dette inn i ln(x) og endte opp med ln(x)=z som ga de to verdiene x=e^2 og x=e^0,5. Det er de to faktorene jeg har i fortegnsskjemaet. To stiplede frem til e^0,5 som gir positiv verdi for x<e^0,5, en stiplet mellom e^0,5 og e^2 som gir negativ mellom e^0,5 og e^2 og to stiplede fra e^2 som gir positiv for høyere verdier av x. Hvor får jeg så 1 fra?

Lenke til kommentar

Hva er nevneren din? Vet du det er det bare å sette den rett  inn.

Nevneren er 1. Tror jeg skjønner det nå. Dersom jeg tar en verdi mellom 0 og 1 i 1/ln(x) så vil jeg få en negativ verdi for det leddet selv om ln(x) er definert for den verdien. F.eks: 1/ln(0,5) > 0. Er det slik at dersom hele leddet gir en negativ verdi så kan det ikke brukes? Hvis ln(x) står som nevner i et av leddene så kan verdien av x ikke være mellom 0 og 1 og da må du sette telleren som laveste verdi i det endelige svaret? Hvis dette stemmer hva er i så fall regelen som sier at det er slik?   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...