Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter ned å få riktig svar på denne tentamensoppgaven:

 

(Kvadratrot av 2 + Kvadratrot av 8)opphøyd i 2

 

Skal vel bruke en av kvadratsetningene. Får ikke riktig svar (18). Noe som tar denne lett og kan vise fremgangsmåten?

 

Husk at chart?cht=tx&chl=8=2^3. Og at chart?cht=tx&chl=\sqrt{a\cdot b}=\sqrt{a}\cdot \sqrt{b}.

 

 

 

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{2}+\sqrt{8})^2=\sqrt{2}^2 + 2\sqrt{2}\sqrt{2\cdot 2 \cdot 2}+\sqrt{8}^2 = 2 + 8 + 8

 

 

Personlig hadde jeg foretrukket å faktorisert ut chart?cht=tx&chl=\sqrt{2}.

Lenke til kommentar

Takk for svar på blandingsforholdoppgaven, folkens! Skjønte den etter at dere forklarte.

 

Hadde tentamen i dag, og jeg fikk til omtrent alle oppgavene - både på del 1 og del 2 :)

Var bare en deloppgave på del 2, verdt 3p, som jeg slet en del med. Innså nå løsningsmetoden, men tenkte selvsagt ikke på det da jeg satt i prøvelokalet. Men det er vel 4p trekk du maks kan tåle for 6, så vi får krysse fingrene ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar på blandingsforholdoppgaven, folkens! Skjønte den etter at dere forklarte.

 

Hadde tentamen i dag, og jeg fikk til omtrent alle oppgavene - både på del 1 og del 2 :)

Var bare en deloppgave på del 2, verdt 3p, som jeg slet en del med. Innså nå løsningsmetoden, men tenkte selvsagt ikke på det da jeg satt i prøvelokalet. Men det er vel 4p trekk du maks kan tåle for 6, så vi får krysse fingrene ;)

Bra jobba!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Kan noen forklare hvordan integralet blir vurdert her? For det første integralet gir wolframalpha 2/(y^2+r^2)^2 istedenfor potens på 3/2. 

 

post-215416-0-91265100-1546798568_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvordan integralet blir vurdert her? For det første integralet gir wolframalpha 2/(y^2+r^2)^2 istedenfor potens på 3/2. 

 

attachicon.gifScreenshot_1.png

Er chart?cht=tx&chl=r^2 = x^2 + y^2? Altså er det både polare og kartesiske koordinater i samme uttrykk?

Eller er chart?cht=tx&chl=r^2 noe helt annet? Hvorfor er det i så fall brukt den bokstaven framfor a, c, eller k?

 

Det bør uansett være betraktelig penere å gå over til polare koordinater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er chart?cht=tx&chl=r^2 = x^2 + y^2? Altså er det både polare og kartesiske koordinater i samme uttrykk?

Eller er chart?cht=tx&chl=r^2 noe helt annet? Hvorfor er det i så fall brukt den bokstaven framfor a, c, eller k?

 

Det bør uansett være betraktelig penere å gå over til polare koordinater.

Nei, r er en arbitrær konstant. Det hele er forsåvidt stjålet herfra: http://mlg.eng.cam.ac.uk/mchutchon/chargedPlanes.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du må slå inn arctan(2) på kalkulatoren din, altså invers tangens. Da har du "x" og kan regne ut sin(x) og cos(x).

 

Skal du løse det for hånd kan du bruke Taylors teorem eller andre numeriske metoder, men det blir gjerne upresist.

Lenke til kommentar

Du må slå inn arctan(2) på kalkulatoren din, altså invers tangens. Da har du "x" og kan regne ut sin(x) og cos(x).

 

Skal du løse det for hånd kan du bruke Taylors teorem eller andre numeriske metoder, men det blir gjerne upresist.

Det er rett svar, men ikke spesielt presist

Vi vet at chart?cht=tx&chl=(\tan x )^2 =( \frac {\sin x } {\cos x } ) ^2 = 4

chart?cht=tx&chl= 4 \cos^2 x = \sin^2 x

 

Videre har vi fra enhetssirkelen:

chart?cht=tx&chl=\sin^2 x + \cos^2 x = 1

 

Ut fra dette kommer man lett fram til

chart?cht=tx&chl=\cos x = \frac {\sqrt{5}} {5}

 

:wee:

Lenke til kommentar

Har en del av en oppgave som jeg ikke helt skjønner. 

Hvis a^2=2b^2 så er 2 en faktor i a^2 (skjønner den delen) og følgelig også i a. Det er den siste delen jeg ikke skjønner.

Hvis f.eks: a=3 så blir det: 3^2=2*2,12^2=9. Hvis tar roten av begge sider slik at du får fjernet potensen til a så skal det vel være a=sqrt(2)*2,12=9. Tar du ikke roten av 2 så vil du få forskjellig verdi på hver side av likhetstegnet. 

Dette var en del av et ad-absurdum-bevis der kvadratroten av 2 kunne skrives som brøk, om det har noe med saken å gjøre.

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Når du sier a^2=2b^2 så sier du samtidig at a^2 er et partall. Et naturlig tall multiplisert med 2 er alltid et partall. Det følger at a er et partall fordi kvadratet av et oddetall er et oddetall. 

 

Samme resonnement følger for å vise at b er et partall og da har du kontradiksjonen.

Lenke til kommentar

Når du sier a^2=2b^2 så sier du samtidig at a^2 er et partall. Et naturlig tall multiplisert med 2 er alltid et partall. Det følger at a er et partall fordi kvadratet av et oddetall er et oddetall. 

 

Samme resonnement følger for å vise at b er et partall og da har du kontradiksjonen.

Den delen jeg ikke skjønner er at hvis 2 er faktor i a^2=2b^2 så er 2 også faktor i a. Jeg prøvde med a=3 og da stemte det ikke. 

Eksempelet gikk ut på om kvadratroten av 2 kunne skrives for brøk, da vil du jo ikke få naturlige tall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Den delen jeg ikke skjønner er at hvis 2 er faktor i a^2=2b^2 så er 2 også faktor i a. Jeg prøvde med a=3 og da stemte det ikke. 

Eksempelet gikk ut på om kvadratroten av 2 kunne skrives for brøk, da vil du jo ikke få naturlige tall.

Alle rasjonelle tall kan skrives som en brøk av to naturlige tall. 

 

Jeg beklager, men jeg forstår ikke hva du mener med at 2 er en faktor i ligningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...