Raspeball Skrevet 8. november 2023 Rapporter Del Skrevet 8. november 2023 ^fmj skrev (2 timer siden): Trapestall Under er de tre første figurtallene regnet ut A1=2∙1+4∙2=10 A2=2∙(1+2)+5∙3=21 A3=2∙(1+2+3)+6∙4=36 Under er de to neste figurtallene regnet ut A4=2∙(1+2+3+4)+7∙5=55 A5=2∙(1+2+3+4+5)+8∙6=78 Vi bruker det vi fant i a) og b) og vi ser at An=2∙Tn+n+3n+1=2n(n+1)/2+n2+3n+n+3 = n2+n+n2+3n+n+3 = 2n2+5n+3 Noen som kan vise litt mer om hvordan man kommer frem til: Ikke noe skoleoppgave, bare en stakkars onkel som har lest i ungdomsskolematteboken og vil litt dypere i materien. Med mindre det er hos meg formateringen/bildene skurrer, så mener jeg det er enkelte skrivefeil i sluttresultatet. Uansett, rasket sammen en forklaring som prøver å utdype litt, om ikke annet. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. november 2023 Rapporter Del Skrevet 8. november 2023 Tusen takk for svar, ja det mangler paranteser og ^. Formateringen ble endret da jeg postet tråden, bildet (sort bakgrunn) er riktig, dog uten paranteser. Nytt forsøk (stryk opp ned ?) Hvordan kommer man frem til (n+3)(n+1)? 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 8. november 2023 Rapporter Del Skrevet 8. november 2023 ^fmj skrev (24 minutter siden): Tusen takk for svar, ja det mangler paranteser og ^. Formateringen ble endret da jeg postet tråden, bildet (sort bakgrunn) er riktig, dog uten paranteser. Nytt forsøk (stryk opp ned ?) Hvordan kommer man frem til (n+3)(n+1)? (n+3)(n+1) er noe man "ser" at passer med mønsteret, gitt de fem første trapestallene man får presentert. 4*2 = (1+3)(1 +1) (trapestall nr. 1) 5*3 = (2+3)(2+1) (trapestall nr. 2) 6*4 = (3+3)(3+1) (trapestall nr. 3) Osv. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. november 2023 Rapporter Del Skrevet 8. november 2023 Raspeball skrev (43 minutter siden): (n+3)(n+1) er noe man "ser" at passer med mønsteret, gitt de fem første trapestallene man får presentert. 4*2 = (1+3)(1 +1) (trapestall nr. 1) 5*3 = (2+3)(2+1) (trapestall nr. 2) 6*4 = (3+3)(3+1) (trapestall nr. 3) Osv. Takk igjen. 1 Lenke til kommentar
muffinsss Skrevet 7. februar Rapporter Del Skrevet 7. februar (endret) Endret 7. februar av muffinsss Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar (endret) Jeg finner virkelig ikke ut av denne oppgaven og trenger hjelp: Finn likningen til de 2 linjene (en blå og en lilla). Ei linje går igjennom punktene (1,-1) og (3,3). Endret 22. februar av sokken86 Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar knipsolini skrev (På 7.8.2023 den 23.01): Hva blir Y ved hvert ytterpunkt, altså når x er 0 og når den er 100.000? Jeg vet ikke Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar sokken86 skrev (38 minutter siden): Jeg finner virkelig ikke ut av denne oppgaven og trenger hjelp: Finn likningen til de 2 linjene (en blå og en lilla). Ei linje går igjennom punktene (1,-1) og (3,3). Det vi kan lese av koordinatene er at år x-verdien stiger med 2, så stiger funksjonensverdien (y-verdien) med 4. Hva forteller det deg om stigningstallet? Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar Raspeball skrev (54 minutter siden): Det vi kan lese av koordinatene er at år x-verdien stiger med 2, så stiger funksjonensverdien (y-verdien) med 4. Hva forteller det deg om stigningstallet? Ikke sikker men tror det er noe med at hvis x stiger med 1 så stiger y med 2? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar sokken86 skrev (18 minutter siden): Ikke sikker men tror det er noe med at hvis x stiger med 1 så stiger y med 2? Stemmer. Og ligningen for en rett linje vet man at er på formen y = ax + b. Du har nå funnet a, som er stigningstallet og trenger bare å finne b. Du kan bruke x og y i et av de to punktene for å sette opp en ligning med b som ukjent. Punktet (1,-1) forteller deg jo at når x er 1, så er y -1. Alternativt, så kan man finne b ved avlesning av grafen. b er lik y-verdien der x = 0, altså der linjen skjærer y-aksen. Hjalp dette? Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 22. februar Rapporter Del Skrevet 22. februar HansiBanzi skrev (22 minutter siden): Stemmer. Og ligningen for en rett linje vet man at er på formen y = ax + b. Du har nå funnet a, som er stigningstallet og trenger bare å finne b. Du kan bruke x og y i et av de to punktene for å sette opp en ligning med b som ukjent. Punktet (1,-1) forteller deg jo at når x er 1, så er y -1. Alternativt, så kan man finne b ved avlesning av grafen. b er lik y-verdien der x = 0, altså der linjen skjærer y-aksen. Hjalp dette? Ja det hjalp. Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå