Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første oppgaven:

Kjerneregel. Prøv å derivere uttrykket. Det skal bli lik integranden.

Andre oppgaven:

Kjerneregel igjen. chart?cht=tx&chl=\int e^{ax}dx = \frac{1}{a} e^{ax}. Grunnen til at "regelen" du har skrevet opp ikke fungerer er fordi det er en konstant forann x. Da blir svaret annerledes.

Takk for hjelpen. Jeg hater matteboken min i skrivende øyeblikk :)

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

Ok:

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

Oppskriften er følgende:

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6.

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{1.5} = 4

Altså må hele oppskriften ganges med 4.

Får du til nå?

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

Ok:

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

Oppskriften er følgende:

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

Får du til nå?

Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ?

Endret av youanddu

Ok:

Oppskriften er følgende:

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

Får du til nå?

Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ?

Ja, chart?cht=tx&chl=\frac{\text{mengden Bj0rn bruker}}{\text{mengden i oppskriften}} = \frac{6}{1.5} = 4, som er forholdstallet mellom mengdene som står i oppskriften og den mengden Bjørn har tenkt å bruke.

Dette forholdstallet er rett og slett faktoren som forteller hvor mye mer Bjørn har tenkt å bruke enn det som står i oppskriften.

• Liker 1

En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik:

1,5dl * X = 6dl

--> X = 6dl / 1,5dl

Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig.

Sebastian :)

En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik:

1,5dl * X = 6dl

--> X = 6dl / 1,5dl

Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig.

Jepp, fint å ta i bruk likninger i praktiske oppgaver også :)

• Liker 1

I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %?

EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt!

(126+x)/(144+x) = 0.90

x = 36

Endret av Potetmann

I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %?

EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt!

(126+x)/(144+x) = 0.90

x = 36

Utregningen din er riktig, men oppgaven er feil formulert. Hva om du taper de neste 36 kampene? Da er ikke vinnprosenten 90%! Oppgaven burde lyde slik: I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å kunne få en vinnprosent på minst 90 %?

Hei igjen,

hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre...

-(-5)^2

Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ?

Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok...

Hei igjen,

hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre...

-(-5)^2

Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ?

Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok...

Bruk alltid brøk som endeleg svar. Brøk er rekna for å vere meir "nøyaktig" enn desimalar. Men når du skriv svarsetning, bør du likevel bruke desimalar, spesielt dersom brøken er komplisert.

EDIT: "-"-teiknet betyr forresten minus. Eg kan ikkje tenkje meg noko anna.

Endret av Magnus_L

Brøk er nesten alltid best. Ber boken om desimaler, gir du desimaler, men ellers burde du bruke brøk. De fleste lærebøker er elendige, så du må våge å anta at det som står der kan være galt dersom det virkelig ikke gir mening. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på å regne over stykker igjen og igjen fordi det er feil i fasit.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...