Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut en del av det hele tallet? Jeg klarer ikke å regne ut delen av tallet, men sluttsvaret. Altså 1+(x/100).

 

f.eks.: Finn avanse på 120 %

 

2272 : 1+120/100 = 1033

 

men så må jeg 2272-1033 for å finne 1239.

 

Hvordan finner jeg tallet 1239 uten å gå gjennom den lange prosessen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deriver funksjonen.

 

h(x) = x^3ln(3x)

 

Har dessverre ikke tilgang til fasit, men vet at 3x er feil.

 

Det jeg har kommet frem til som mulige løsninger:

 

a.

x^3 / 3x = x^2 / 3

 

b.

3x^2 * ln(3x) + x^3 * 3/3x) =

3x^2 * ln(3x) + 3x^3/3x = 3x^2 * ln(3x) + x^2 =

x^2(3ln(3x) + 1)

 

b. er korrekt

Endret av Garney
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kommer i mål som vist på bildet?

 

http://imageshack.us...268/matteu.gif/

 

Vet jeg må ta ln på begge sider, men de minusene på venstre side er med på å skape litt frustrasjon.

 

Takk.

 

-e^(-y)=e^t + c

 

Har du lært å bruke logaritme? Du har y i en potens, da er det best å bruke ln. Slik fungerer det:

 

ln(a^b) = b * ln(a)

 

Først ganger du med -1 på begge sider. Da får du:

 

e^(-y) = -e^t + c

 

I fasiten som du viser, så lar de c være positiv selv om den egentlig skulle blitt negativ her. Det er fordi c er en ukjent konstant og det spiller ingen rolle her om den er positiv eller negativ.

 

Så du tar alt på venstre side inni ln og alt på høyreside inni ln.

 

ln(venstre side) = ln(høyre side)

ln(e^(-y)) = ln( -e^t + c)

 

Regelen for ln som vist over gjør at vi nå kan få y alene slik:

 

ln(e^(-y)) = y * ln(e) = y

 

ln(e) = 1

 

Da har du kommet i mål: y = ln(-e^t + c)

Lenke til kommentar

Jeg har visst fått jernteppe. Er jeg inne på rett spor angående denne oppgaven?

 

"Temperaturen y grader C i en peisflamme er gitt ved formelen y=0,12t2-0,00050t3+0,025t+10. Bestem temperaturendringen pr sekund når t=15 g t=180."

 

Tankegangen min er å derivere formelen, for så å sette inn de to verdiene for t. Jeg er imidlertid usikker på hvordan jeg skal få ut temperaturendring pr sekund.

Tar jeg svaret jeg får etter å ha satt inn t-verdien og deler på det antall sekunder t-verdien viser(F.eks.hvis y(15)=360grader, Vil da 360/15 være korrekt framgangsmåte for å finne temperaturendring pr sekund?)eller må jeg ta y(180) og trekke fra y(15)?

Lenke til kommentar

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven (Pensum: Matte 1000)?

 

Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen T: R3 --> R3 hvor

a) T er speiling om XZ-planet

 

Jeg skjønner meg ikke på lineære transformasjoner, helt blankt :(

Hva er det jeg skal gjøre? Hvordan skal jeg løse en slik oppgave generelt?

Lenke til kommentar

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven (Pensum: Matte 1000)?

 

Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen T: R3 --> R3 hvor

a) T er speiling om XZ-planet

 

Jeg skjønner meg ikke på lineære transformasjoner, helt blankt :(

Hva er det jeg skal gjøre? Hvordan skal jeg løse en slik oppgave generelt?

Tegn det opp. Du skal finne en matrise slik at når du ganger med den på venstre side så skal en vilkårlig vektor speiles om xz-planet. Det du også kan gjøre er å prøve å se hva som skjer i R2. Hvis du skal speile om x-aksen vil du få at en vektor gitt ved (a,b) skal sendes til (-a,b) som du kan gjøre med matrisen:

-1 0

0 1

Tilsvarende for oppgaven din bare at du skrur det opp en dimensjon.

 

Jeg har visst fått jernteppe. Er jeg inne på rett spor angående denne oppgaven?

 

"Temperaturen y grader C i en peisflamme er gitt ved formelen y=0,12t2-0,00050t3+0,025t+10. Bestem temperaturendringen pr sekund når t=15 g t=180."

 

Tankegangen min er å derivere formelen, for så å sette inn de to verdiene for t. Jeg er imidlertid usikker på hvordan jeg skal få ut temperaturendring pr sekund.

Nokså rett spor. Når du deriverer temperatur(Celcius) med hensyn på tid så er enheten til svaret ditt rett og slett C per tidsenhet. I.e. y'(15) er temperaturendringen per sekund.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kommer i mål som vist på bildet?

 

http://imageshack.us...268/matteu.gif/

 

Vet jeg må ta ln på begge sider, men de minusene på venstre side er med på å skape litt frustrasjon.

 

Takk.

 

-e^(-y)=e^t + c

 

Har du lært å bruke logaritme? Du har y i en potens, da er det best å bruke ln. Slik fungerer det:

 

ln(a^b) = b * ln(a)

 

Først ganger du med -1 på begge sider. Da får du:

 

e^(-y) = -e^t + c

 

I fasiten som du viser, så lar de c være positiv selv om den egentlig skulle blitt negativ her. Det er fordi c er en ukjent konstant og det spiller ingen rolle her om den er positiv eller negativ.

 

Så du tar alt på venstre side inni ln og alt på høyreside inni ln.

 

ln(venstre side) = ln(høyre side)

ln(e^(-y)) = ln( -e^t + c)

 

Regelen for ln som vist over gjør at vi nå kan få y alene slik:

 

ln(e^(-y)) = y * ln(e) = y

 

ln(e) = 1

 

Da har du kommet i mål: y = ln(-e^t + c)

 

Stemmer, kan selvfølgelig bruke logaritme. Ser bare ut som jeg har totalt hjerneteppe i dag, som jeg ser på andre oppgaver..

 

Uansett takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven (Pensum: Matte 1000)?

 

Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen T: R3 --> R3 hvor

a) T er speiling om XZ-planet

 

Jeg skjønner meg ikke på lineære transformasjoner, helt blankt :(

Hva er det jeg skal gjøre? Hvordan skal jeg løse en slik oppgave generelt?

Tegn det opp. Du skal finne en matrise slik at når du ganger med den på venstre side så skal en vilkårlig vektor speiles om xz-planet. Det du også kan gjøre er å prøve å se hva som skjer i R2. Hvis du skal speile om x-aksen vil du få at en vektor gitt ved (a,b) skal sendes til (-a,b) som du kan gjøre med matrisen:

-1 0

0 1

Tilsvarende for oppgaven din bare at du skrur det opp en dimensjon.

 

 

La meg se om jeg har skjønt det.

 

h77wV.png

 

Det rød er XZ-planet. Vil da speiling om XZ-planet blir det jeg har markert grønn, eller blå? Eller har jeg tenkt feil?

Hvis X = (1,0,0) (det røde punktet), blir svaret (-1,0,0) (grønn), eller (0,1,0) (blå)?

 

Hvis det er det grønne (speilinga), blir da f.eks Y = (0,1,0) --> (0,-1,0) eller (-1,0,0)? Eller tenker jeg helt feil? xD

Lenke til kommentar

Tja. Du tenker ikke heelt feil. Du er inne på det. Dersom noe som ligger i planet speiles rundt planet vil det jo ikke forandre seg noe (se det for deg). (0,1,0) sendes til (0,-1,0), ja.

Jeg er ikke helt med på fargekodingen din. I at hverken grønn eller blå er riktig. Tenk deg at xz-planet splitter y-aksen din i to gjennom origo. Da vil alt som har negativt y-koordinat få positivt y-koordinat og omvendt. x- og z-koordinatene vil ikke forandre seg.

Klarer du den da?

Lenke til kommentar

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven (Pensum: Matte 1000)?

 

Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen T: R3 --> R3 hvor

a) T er speiling om XZ-planet

 

Jeg skjønner meg ikke på lineære transformasjoner, helt blankt :(

Hva er det jeg skal gjøre? Hvordan skal jeg løse en slik oppgave generelt?

Tegn det opp. Du skal finne en matrise slik at når du ganger med den på venstre side så skal en vilkårlig vektor speiles om xz-planet. Det du også kan gjøre er å prøve å se hva som skjer i R2. Hvis du skal speile om x-aksen vil du få at en vektor gitt ved (a,b) skal sendes til (-a,b) som du kan gjøre med matrisen:

-1 0

0 1

Tilsvarende for oppgaven din bare at du skrur det opp en dimensjon.

 

 

La meg se om jeg har skjønt det.

 

h77wV.png

 

Det rød er XZ-planet. Vil da speiling om XZ-planet blir det jeg har markert grønn, eller blå? Eller har jeg tenkt feil?

Hvis X = (1,0,0) (det røde punktet), blir svaret (-1,0,0) (grønn), eller (0,1,0) (blå)?

 

Hvis det er det grønne (speilinga), blir da f.eks Y = (0,1,0) --> (0,-1,0) eller (-1,0,0)? Eller tenker jeg helt feil? xD

 

 

Hei!

 

Her er et screenshot jeg tok fra SolidWorks, med hjelp av dette håper jeg at du lettere kan se hvordan det blir hvis du speiler noe.

 

x, y, z

 

Så bruker du bare de koordinatene wingeer over her har skrevet. Håper bildet er til litt hjelp, blir litt lettere når man kan visualisere.

Endret av pistasj
Lenke til kommentar

Vil det bli slik?

 

| 1 0 0 0 |

| 0 -1 0 0 |

| 0 0 1 0 |

| 0 0 0 1 |

 

Eller 3x3 uten homogene koordinater?

Ja, nesten! Du har hvertfall plassert minustegnet rett. Men jeg skjønner ikke helt hvordan du har endt opp med en 4x4-matrise. Etter å ha lest på wikipedia om homogene koordinater tror jeg ikke du trenger det i denne oppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...