Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Skriv det inn i matlab og radreduser.

2) Radreduser/Gauss-eliminasjon for hånd. Det ser ut som om det kan bli en del stygge tall.

Det er i alle fall meningen at vi skal bruke Gauss-eliminasjon for å løse disse oppgavene. Har ikke hørt om at vi kan bruke en applikasjon.

Startmatrisen for likningssettet var:

1 3 -2 1 8

3 -2 1 -2 17

2 2 -3 3 4

5 3 2 4 -3

Så har jeg altså klart å knote meg til de tallene jeg nevnte i stad. :blush:

Fasiten kan du få ,+[3,-2,1,-2,17],+[2,2,-3,3,4],+[5,3,2,4,-3])"]her, og det ser ut som du er på rett veg. Berre hald fram på vanleg måte. T.d. del på 17 i andre rad, og trekk andre rad frå fyrste og tredje rad. Osb. osb. Vert kanskje litt kjipe tal, berre ta det steg for steg.

Endret av Torbjørn T.

Fasiten kan du få ,+[3,-2,1,-2,17],+[2,2,-3,3,4],+[5,3,2,4,-3])"]her, og det ser ut som du er på rett veg. Berre hald fram på vanleg måte. T.d. del på 17 i andre rad, og trekk andre rad frå fyrste og tredje rad. Osb. osb. Vert kanskje litt kjipe tal, berre ta det steg for steg.

Takk :)

Er det lov å gange en hel rekke med 0?

Hei. Jeg holdt på med noen matte-oppgaver, men det viste seg at de hadde litt kjemi-kunnskap i seg :p Trenger derfor hjelp!

Innen kjemi og faststoff-fysikk beskriver man ofte den potensielle energien til et par av nøutrale atomer ved hjelp av Lennard-Jones potensialet.

VLJ ® = £ ((x/r)12 - (x/r)6) , r>0

(£ er en tretall skrevet omvendt!)

r= avstanden mellom atomene. £ og x=positive konstanter. x=2.0 x 10-10 m.

Potensialet har ett minimum. For hvilken avstand r er potensialet minimalt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...