Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Etter mange års pause fra matte, har jeg visst glemt metoder for å løse ligninger der ukjente er både over og under brøkstreken satt sammen på en måte som gjør at det ikke er altfor lett å plukke ting fra hverandre:

 

2x/(x²+1)² = 0

 

Noen med matematikkunskaper holdt vedlike som kan slikt?

 

Her skal du finne x slik at denne brøken blir 0. Er du enig i det ikke finnes noe tall du kan ha i nevneren til en brøk og få 0? Med andre ord er en brøk kun 0 dersom telleren er 0. Da blir vel ligningen "litt" enklere å løse?

 

Jeg skjønte automatisk at én av løsningene skulle være 0, men dette tenkte jeg jo ikke på. Takk! Jeg unnlater å spørre om fremgangsmåte til å løse den når brøken skal bli noe annet, slik som jeg egentlig prøvde å løse den, for det er nok ikke meningen at jeg behøver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke hadde visst / komt på dette kunne du fortsatt gått frem for å løse ligningen vha. de metodene du sikkert kjenner fra før. Når du har en slik ligning er det ingen problemer å gange med nevneren på begge sider. Da ender du opp med chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{\cancel{x^2 + 1}} \cdot \cancel{(x^2 + 1)} = 0 \cdot (x^2 + 1) \ \Rightarrow \ 2x = 0. (Hadde det f.eks. stått 1 i stedet for 0 på høyre side så hadde dette vært metoden å bruke.)

Lenke til kommentar

Et godt nivå over gjennomsnittet i tråden her, men jeg prøver allikevel.

To idealer A og B av en ring R sies å være komaksimale dersom A+B=R. Mer spesifikt dersom vi setter R=Z og ser på chart?cht=tx&chl=A=(p_1^{e_1}) og chart?cht=tx&chl=B=(p_2^{e_2}) hvor p-ene er distinkte primtall og e-ene er positive heltall. Da skal A og B være komaksimale. Altså er A+B=Z. Jeg ser ikke helt hvordan dette kan gå til. Siden et ideal er en lukket undergruppe av Z og alle slike er på formen nZ må A og B også være på denne formen. Vi vet også at A og B genereres av to distinkte primtall, altså har vi chart?cht=tx&chl=A=p_1^{e_1}\mathbf{Z} og chart?cht=tx&chl=B=p_2^{e_2}\mathbf{Z}. Jeg ser ikke hvordan A+B kan "spenne" hele Z.

 

Endring: Det hjelper nesten alltid å skrive det ned. Tror jeg fant ut av det etter å ha lest det selv. Vi har jo at chart?cht=tx&chl=gcd(p_1^{e_1},p_2^{e_2})=1 som betyr at det finnes heltall a og b, slik at: chart?cht=tx&chl=a \cdot p_1^{e_1} + b \cdot p_2^{e_2}=1, men dette er jo kun et element fra A+B, og siden chart?cht=tx&chl=1 \in (A+B) må A+B generere hele Z!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg chart?cht=tx&chl=\frac{1}{1-\frac{1}{1-x}} om til chart?cht=tx&chl=1-\frac{1}{x}?

Hvordan gjør jeg chart?cht=tx&chl=\frac{1}{1-\frac{3}{x}} om til chart?cht=tx&chl=\frac{x}{x-3}?

 

Er forsåvidt konvergente rekker med variabel det er snakk om. Så formelen jeg her bruker er

chart?cht=tx&chl=S=\frac{a1}{1-k}. Lenge siden vi har drevet med algebra, nemlig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

God kveld :)

 

Driver for tiden med vekstfaktor i matten nå, men har støtt på ett problem ... :/

 

Vi har lært at vekstfaktor heter k, og at k=1+ prosent/100 .... eller - hvis verdien minker.

Men i en oppgave er det slik at 13 750,- sto i banken, og etter 9 år hadde det vokst til 28 653,-

Hva var den årlige renten i banken?

 

Jeg trenger litt hjelp med å forstå hvordan man regner det ut ... trodde man bare byttet ut "prosent/100" med x og løste det som vanlig likning, men det gikk ikke.

Lenke til kommentar

@Error:

 

Hva mener du med å gange 5 inn brøken da? Det jeg ville gjort her var å gange begge sider med x-2. Da bør resten være greit.

 

God kveld :)

 

Driver for tiden med vekstfaktor i matten nå, men har støtt på ett problem ... :/

 

Vi har lært at vekstfaktor heter k, og at k=1+ prosent/100 .... eller - hvis verdien minker.

Men i en oppgave er det slik at 13 750,- sto i banken, og etter 9 år hadde det vokst til 28 653,-

Hva var den årlige renten i banken?

 

Jeg trenger litt hjelp med å forstå hvordan man regner det ut ... trodde man bare byttet ut "prosent/100" med x og løste det som vanlig likning, men det gikk ikke.

 

Hvordan regnet du da? Hva var det som ikke gikk?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

@Error:

 

Hva mener du med å gange 5 inn brøken da? Det jeg ville gjort her var å gange begge sider med x-2. Da bør resten være greit.

 

God kveld :)

 

Driver for tiden med vekstfaktor i matten nå, men har støtt på ett problem ... :/

 

Vi har lært at vekstfaktor heter k, og at k=1+ prosent/100 .... eller - hvis verdien minker.

Men i en oppgave er det slik at 13 750,- sto i banken, og etter 9 år hadde det vokst til 28 653,-

Hva var den årlige renten i banken?

 

Jeg trenger litt hjelp med å forstå hvordan man regner det ut ... trodde man bare byttet ut "prosent/100" med x og løste det som vanlig likning, men det gikk ikke.

 

Hvordan regnet du da? Hva var det som ikke gikk?

 

13750(1+x) = 28653

Så delte jeg alt på 13 750.

1+x = 2,0835

Så trakk jeg fra 1 på begge sider.

x=1,0835

 

Men det stemmer ikke helt, svaret skal vel bli x=0,0835?

Og en annen ting, det med at det hadde stått i banken i 9 år, burde vel også tas med i likningen ett eller annet sted?

Lenke til kommentar

@Error:

 

Hva mener du med å gange 5 inn brøken da? Det jeg ville gjort her var å gange begge sider med x-2. Da bør resten være greit.

 

God kveld :)

 

Driver for tiden med vekstfaktor i matten nå, men har støtt på ett problem ... :/

 

Vi har lært at vekstfaktor heter k, og at k=1+ prosent/100 .... eller - hvis verdien minker.

Men i en oppgave er det slik at 13 750,- sto i banken, og etter 9 år hadde det vokst til 28 653,-

Hva var den årlige renten i banken?

 

Jeg trenger litt hjelp med å forstå hvordan man regner det ut ... trodde man bare byttet ut "prosent/100" med x og løste det som vanlig likning, men det gikk ikke.

 

Hvordan regnet du da? Hva var det som ikke gikk?

 

13750(1+x) = 28653

Så delte jeg alt på 13 750.

1+x = 2,0835

Så trakk jeg fra 1 på begge sider.

x=1,0835

 

Men det stemmer ikke helt, svaret skal vel bli x=0,0835?

Og en annen ting, det med at det hadde stått i banken i 9 år, burde vel også tas med i likningen ett eller annet sted?

 

Ja, det er akkurat det som mangler. Etter 9 år så har beløpet 13750 blitt ganget med vekstfaktoren 9 ganger ikke sant? Så vi har

 

chart?cht=tx&chl=13750 \cdot (1+ x)^9 = 28653

 

Husk at chart?cht=tx&chl=(1+x)^9 betyr (1+x) ganget med seg selv 9 ganger. Altså sier ligningen at beløpet 13750 ganget med vekstfaktoren 9 ganger skal være lik 28653.

 

Klarer du å løse denne ligningen?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

y = 1,8x + 32

 

Hvordan finner jeg x uttrykt ved y?

 

Tenk på det som at du skal løse en ligning der du skal finne x. Hvilke steg må du gjøre for å få x alene? Jeg antar du har løst ligninger før? Ikke bry deg om at det er en y der i første omgang.

 

Jeg tror ikke jeg fikk det til :(

 

I fasiten står det x = (y-32)

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...