Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409
Skrevet

Hei!

 

Sliter litt med en oppgave i statistikk. Noen som kan hjelpe?

 

Fattigdom er definert etter størrelsen på inntekten. OECD normen er at alle med inntekt på under 50% av medianinntekten er fattige. Med denne definisjonen var det 6,3% fattige i Norge i 2008 med en medianinntekt på 392100. I dataene vi har samlet inn er medianinntekten 428300. Det er 15 personer i utvalget som har en inntekt som er mindre enn 50% av denne medianinntekten.

Test om omfanget av fattigdom er endret siden 2008!

 

Vis gjerne fremgagnsmåte og resultat!

 

På forhånd takk! :)

 

Du må finne nyere statistikk av antall fattige i Norge og sammenligne med statistikken fra 2008.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen hjelpe meg å forstå sannsynelighet?

Vi driver med det på skolen men jeg klarer bare ikke å fatte det.

 

 

F.eks x utfall av en terning

vi regner slik P(xxxxx).

 

Du må utdype litt mer.

Skrevet

Hei, trenger hjelp med noe ganske kjapt!

 

A) Gjør om 323ti til et tall i totallssystemet..

 

B) Skriv 100 millioner som tierpotens, og hvor mye blir det hvis du ganger med 200?

 

c) tallene 32, -16, 8, -4 er starten på en tallrekke. Hvilen regneoperasjon er brukt mellom tallene. Og skriv de tre neste tallene i tallrekken.

 

på forhånd takk!

Skrevet (endret)

B) 1,0 ganget med 10 opphøyd i riktig antall plasser du må flytte komma for å få 100.000.000.

 

c) Er ganget med -0,5.

Endret av DBM
Skrevet

Hei, trenger hjelp med noe ganske kjapt!

 

A) Gjør om 323ti til et tall i totallssystemet..

 

B) Skriv 100 millioner som tierpotens, og hvor mye blir det hvis du ganger med 200?

 

c) tallene 32, -16, 8, -4 er starten på en tallrekke. Hvilen regneoperasjon er brukt mellom tallene. Og skriv de tre neste tallene i tallrekken.

 

på forhånd takk!

 

A) 101000011 (1x256 + 0x128 + 1x64 + 0x32 + 0x16 + 0x8 + 0x4 + 1x2 + 1x1)

Skrevet

I butikken er det en kurv med 15 mobilvesker. To av mobilveskene har en feil som ikke er

synlig i pakningen. Først kjøper Maria en mobilveske fra kurven. Like etterpå kjøper

Terese en annen mobilveske fra kurven.

d) Hva er sannsynligheten for at begge to kjøper en mobilveske med feil?

Skrevet

Det er 2/15 sjanse for at Maria får en med feil, og HVIS Maria tar en med feil, så er det 1/14 sjanse for at Terese får en med feil. Sjansen for at begge inntreffer er da 1/105 (2/15 x 1/14 = 2/210, eller 1/105). Hvis jeg husker statistikken riktig.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

I butikken er det en kurv med 15 mobilvesker. To av mobilveskene har en feil som ikke er

synlig i pakningen. Først kjøper Maria en mobilveske fra kurven. Like etterpå kjøper

Terese en annen mobilveske fra kurven.

d) Hva er sannsynligheten for at begge to kjøper en mobilveske med feil?

 

Maria: 2/15

Terese: 1/14 (når Maria allerede har kjøpt en med feil)

 

P(begge kjøper veske med feil) = (2/15)*(1/14) = 2/210 = 1/105. Alternativt tilnærmet 0,95 %.

Endret av DBM
  • Liker 1
Skrevet (endret)

painthelpmatte.jpg

 

Dette er alle opplysningene jeg har. Skal finne vinkel BAS og ASB. Noen som kan hjelpe?

 

e: ser jeg glemte å oppgi hva som er hva. S er sentrum - altså punktet som ligger i origo, A er punktet på toppen som blir tangert av den grønne linjen -- mens B da er det siste punktet.

Endret av mentalitet
Skrevet (endret)

Og hva er vinkelen på 50 grader?

 

EDIT: kjenner forsåvidt igjen oppgaven og vet jeg har gjort den, men dette noen uker siden og husker ikke hvilken oppgave.

 

Fortsatt ingen som har lyst å hjelpe meg? :( Prøven nærmer seg

Endret av Gjest
Gjest medlem-234265
Skrevet (endret)

**slett

Endret av medlem-234265
Skrevet

Er det meningen at tangenten står vinkelrett på SA? Er både SA og SB radier?

 

Ikke bare meningen, det følger av definisjonen av en tangent.. Det er omtrent hele poenget med oppgaven. Og både SA og SB går fra sentrum til sirkelbuen, så de er nødvendigvis radier.

Skrevet (endret)

I en trekant ABC er vinkel B=60 grader, og høyden fra A på BC er 5. Halveringslinja for vinkel B skjærer AC i D slik at AD:DC=3:4

Konstruer ABC.

 

Så motstående side til vinkel B er altså AC. Halveringslinja til denne vinkelen vil da skjære i midtpunktet til AC, da halveringslinje er definert som alle punkt som er like langt fra de hosliggende sidene. Hvordan kan det da være noe forhold mellom AD og DC? Vil ikke de være like lange uansett?

 

EDIT: Og hvordan gjør jeg oppgaven i det hele tatt?

Endret av Gjest
Skrevet

Har en oppgave jeg er litt usikker på:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x-5}< \frac{4}{5x}

 

Svaret jeg har kommet fram til er x < -20, men jeg er usikker på om dette er det eneste riktige. Noen skarpe hoder som tar dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...