Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trekk ein normal frå grunnlinja til toppunktet i trekanten, og tenk Pytagoras.

Jeg har gjort det, men jeg klarer det ikke... Fasiten blir: a/2 kvadratrot av 3

 

Skjønner ikke hvordan de kommer fram til det... Jeg har fått et svar men det ble jo helt annerledes, synes oppgaven var litt rart formuler og... Burde det ikke være "finn formel"?

Lenke til kommentar

Trekk ein normal frå grunnlinja til toppunktet i trekanten, og tenk Pytagoras.

Jeg har gjort det, men jeg klarer det ikke... Fasiten blir: a/2 kvadratrot av 3

 

Skjønner ikke hvordan de kommer fram til det... Jeg har fått et svar men det ble jo helt annerledes, synes oppgaven var litt rart formuler og... Burde det ikke være "finn formel"?

 

Svaret mitt ble at høyden= kvadratoren av a/2

 

Hvorfor er ikke dette riktig? Har jo gjort alt helt riktig, det er jo en ganske simpel oppgave... Kan det være feil i fasiten?

Lenke til kommentar

Vis hvor det stopper opp hos deg, så kan vi ta det derfra. :)

Det stopper egentlig opp ganske så tidlig som starten, siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med brøkstreker i den første oppgaven, samme gjelder forsåvidt den andre også.

Hvis du vil ha bort brøker, multipliserer du aktuell nevner på alle ledd. Kanskje virker det rart å multiplisere med x overalt, men x er jo egentlig bare et helt vanlig tall, bare at vi ikke kjenner det foreløpig. La oss gå i gang med den første oppgaven, så kan du forsøke på b) selv etterpå.

 

a) 4/2-x=9/x+12

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2} - x = \frac{9}{x} + 12

 

chart?cht=tx&chl=2 - x = \frac{9}{x} + 12

 

chart?cht=tx&chl=2\cdot x - x \cdot x = \frac{9 \cdot x}{x} + 12 \cdot x

 

chart?cht=tx&chl=2x - x^2 = 9 + 12x

 

chart?cht=tx&chl=x^2 + 10x + 9 = 0

 

Benytt så "ABC-formelen" for løsning av 2. gradsligning, eller "se" om du finner faktoriseringen. Jeg gjør det siste, men du kan anvende ABC-formelen hvis du ikke er med på dette.

 

chart?cht=tx&chl=x^2 + 10x + 9 = (x + 1)(x + 9) =  0 \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad x = -1 \text{ eller } x = -9

 

_________________________________________________

 

Per melding går det fram at du mente: chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2-x} = \frac{9}{x + 12}

 

Steg for steg (husk at likhetstegnet betyr at vi gjør det samme på begge sider):

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2-x} = \frac{9}{x + 12}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4 \cdot (2-x)}{2-x} = \frac{9 \cdot (2-x)}{x + 12}

 

chart?cht=tx&chl=4 = \frac{9 \cdot (2-x)}{x + 12}

 

chart?cht=tx&chl=4 \cdot (x + 12) = \frac{9 \cdot (2-x) \cdot (x+12)}{x + 12}

 

chart?cht=tx&chl=4 \cdot (x + 12) = 9 \cdot (2-x)

 

chart?cht=tx&chl=4x + 48 = 18 - 9x

 

chart?cht=tx&chl=13x = -30

 

chart?cht=tx&chl=x = -\frac{30}{13}

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Okei, skal finne tredjerøttene til:

 

z = 0.5*e^(pi/6)i

 

Kommer frem til at dette blir:

 

z = (0.5)^(1/3) * e^((pi/18)i + (2*k*pi)/3)

 

Stemmer dette? Pi/18 er en helsikkes idiotisk verdi..

 

EDIT:

 

Hoveduttrykket er:

 

z = i/(1+sqrt(3) i)

 

Dette blir da omformet til:

 

z = 0.5*e^(pi/6)i

 

Tror det skal stemme.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

La x vere eit heilt tal. Vis at 6 går opp i x(x-1)(x+1).

 

Anyone?

 

Et induksjonsbevis er en mulighet. Jeg er ikke spesielt glad i utsagn av typen "går opp i null", men vi kan la det ligge og anta at x er et naturlig tall større eller lik 2.

 

Oppgaven blir da å vise at dersom x(x-1)(x+1)er delelig med 6, gjelder det også for

x(x+1)(x+2).

 

x(x+1)(x+2) - x(x-1)(x+1 = 3(x2+x)

3 er åpenbart delelig med 3, og vi må vise at (x2+x) er delelig med 2.

Dersom x er et partall gjelder dette både for x2 og x. Dersom x er et oddetall er x2 et oddetall men summen er et partall.

Lenke til kommentar

Bebeluv, slik jeg har forstått det så er kvadratsetningene baklengs noe man bare må kunne. Eventuelt kan du bruke nullpunktsmetoden, som er heller å foretrekke om du ikke kan kvadratsetningene baklengs. (x+1)^2 blir jo x^2+2x+1, tror ikke det var svaret du var ute etter men er jo lov å prøve. :)

 

Jeg har en oppgave jeg gjerne skulle løst på egenhånd, men har ikke tid til å sitte og fundere på den lengre: "Vi har gitt punktene A(-2,1), B(2,3) og C(1,5). Punktet F ligger på x-aksen. Finn koordinatene til F slik at avstanden fra F til B er 5. Her prøvde jeg meg på vektorlengd baklengs ved å bruke ulike verdier jeg har regnet meg frem til, men da ble svaret x=4, noe som ikke stemmer, da det i fasiten står (-2,0) og (6,0). Anyone?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

EspenolPSPDS:

Punktet B ligger på (2,3). Altså er det 3 enheter ned til X-aksen. Siden vi vet at punktet F ligger på (0,x) og med en avstand på 5 fra B, blir det enkel Pytagoras: x = kvadratroten av (5^2 - 3^2) = roten av (25 - 9) = roten av 16 = pluss/minus 4. Siden X-aksen i B er 2, blir altså svaret 2 + (pluss/minus 4) = -2 eller 6.

 

Egentlig er jeg litt usikker på den siste konklusjonen, at siden X er 2 for B, så vil X være 2+(pluss/minus 4) for F. Men det blir riktig ;)

 

Tar et spørsmål i denne tråden for å bekrefte at jeg har svart rett på oppgaven i en annen tråd, et annet forum:

 

Følgende oppgave er gitt:

Ved produksjon av TV-apparater kan det forekomme feil på blant annet kondensatorer og billedrør. Av erfaring vet en at 4 % av apparatene har feil på kondensator og 2 % har feil på billedrør. De to typene feil inntreffer uavhengig av hverandre.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at et tilfeldig TV-apparat har nøyaktig en feil?

 

Jeg regner da raskt ut at sjansen for at et tilfeldig apparat har begge feilene er 0,08% (4% ganger 2%), mens sjansen for at et tilfeldig apparat har minst en feil er 6%. Dermed får jeg til svar at sjansen for at et apparat har bare EN feil er 5,92% (antall apparat med feil minus antall apparat med begge feil).

 

Dette stemmer, right? ;)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar
Jeg har en oppgave jeg gjerne skulle løst på egenhånd, men har ikke tid til å sitte og fundere på den lengre: "Vi har gitt punktene A(-2,1), B(2,3) og C(1,5). Punktet F ligger på x-aksen. Finn koordinatene til F slik at avstanden fra F til B er 5. Her prøvde jeg meg på vektorlengd baklengs ved å bruke ulike verdier jeg har regnet meg frem til, men da ble svaret x=4, noe som ikke stemmer, da det i fasiten står (-2,0) og (6,0). Anyone?

Du har rekna feil.

 

F har koordinaten (x,0), avstanden frå F til B vert då chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2}=5. Er det same som du har? Når du løyser for x får du 6 og -2.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Torbjørn: Ligningen du har der er den jeg enda opp med. Får vel skrive opp utregningen min.

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2}=5

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + 9}=5

chart?cht=tx&chl=(2-x) + 3=5

chart?cht=tx&chl= x + =0

 

Her ble det visst et annet svar gitt, men det er fortsatt feil så hva er gale? Eneste løsningen jeg ser er trekke sammen før jeg tar kvadratrot men hvordan gjør jeg det?

 

 

EDIT: neineinei. prøver på nytt og ser hva som skjer her:

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2}=5

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(4-4x+x^2 + 9}=5

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(x^2-4x+14}=5

 

 

Hva gjør jeg nå??

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...