Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg kommet et lite stykke på vei, men når jeg har strøket på begge sider står jeg igjen med (x+4)/3 da. fyller jeg inn -1 for x får jeg jo 3/3 = 1 og ikke 2 som er fasitsvaret.
Ved nærare ettertanke må koeffisienten framfor x2 vere 1, so om du faktoriserer ut 2 i teljaren, får du rett svar. (Du ser og om du ganger ut at chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+4)\neq 2x^2+10x+8.)

 

 

Det du må merke deg er at det x-a, uavhengig av kva forteikn a har, som er faktoren.
Dette var forøvrig ei elendig setning, so eg prøver på ny:

Det du må merke deg er at når det er (x-a), so er forteiknet til a med, det vil seie at for negative røtter vil du få (x-(-a))=(x+a).

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

p><p>

 

Å integrere cos(pi*x) går fint helt til jeg skal ta med den integrerte/deriverte av kjernen.

 

Hadde det vært en derivasjon ville jeg ganget med den deriverte av kjernen, altså pi, men her ganger de med 1/pi, fordi..?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hvorfor blir:

p><p>

?

 

Bruk substitusjon med ln(x) som u. du=dx/x, -> dx=du*x

Dette gir deg int{1/u du}, som jo blir ln(u), sett inn for u=ln(x), og du får ln(ln(x))

Altså du setter hele nevneren (x*lnx) som u? Hvordan blir den deriverte av x*lnx lik x?

 

p><p>

 

Hvor gjør jeg feil? :hmm: Får ikke (u)' til å bli x samma hva jeg gjør.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ahhh, okok! Da er jeg med, takk.

 

Har enda et forsåvidt. Delvis integrasjon:

 

p><p>

 

Det er integrasjonen på nest siste linje jeg sliter med. Hvordan blir nevneren opphøyd i andre? Der hvor jeg har funnet "v" har jeg jo benyttet meg av samme metode, uten at jeg er sikker på hvorfor.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
6305r.jpg

Hei!

I oppgave c) prøver jeg å finne ut koordinatene til punkt C. Hvis dere skal kunne hjelpe meg med oppgaven forutsetter det at dere har gjort oppgavene over c), altså b) og a) (tar kort tid).

Dette er min foreløpige løsning:

 

chart?cht=tx&chl= \vec{OC} = \vec{OD} + \vec{DC}

 

chart?cht=tx&chl= \vec{OD} :

chart?cht=tx&chl= \vec{OD} = [-2,2]

 

chart?cht=tx&chl= \vec{DC} :

chart?cht=tx&chl= \vec{DC}|| \vec{AB} \Leftrightarrow t \vec{AB} = \vec{DC}

chart?cht=tx&chl= \vec{DC} = t \cdot [8,2]

 

Hvordan finner jeg ut verdien for konstanten t?

 

Du vet en ting til og det er at BC er vinkelrett på AB, altså er BC en konstant ganget med den inverse av AB.

 

chart?cht=tx&chl= \vec{OC} = \vec{OB} + \vec{BC}

 

chart?cht=tx&chl= \vec{BC} :

chart?cht=tx&chl= \vec{BC}\perp \vec{AB}

chart?cht=tx&chl= \vec{BC} = k \cdot [-2,8]

 

jobber du videre med dette får du to likninger til å løse to ukjente.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Start med å sette uttrykkene for OC lik hverandre.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

ta en tilfeldig x-verdi: 7.45

 

sett inn i uttrykket FØR du begynte å forenkle det:

(3-x)(x+2)-3(x2)+3(x-2)(x+2)=????????

(3-7.45)(7.45+2)-3(7.45^2)+3(7.45-2)(7.45+2) = -54.0525

 

sett inn i uttrykket ETTER du har forenklet det:

3x^2+x^2=???????

3*7.45^2+7.45^2 = 222.01

 

jeg antar (x2) betyr x i annen. bruk ^ for det du, da skjønner folk det bedre. Siden jeg ikke fikk samme verdi, har jeg bevist at (3-x)(x+2)-3(x2)+3(x-2)(x+2) IKKE er lik 3x^2+x^2.

 

Riktig løsning btw:

chart?cht=tx&chl= (3-x)(x+2)-3(x^2)+3(x-2)(x+2)

chart?cht=tx&chl= (3x+6-x^2-2x) - 3x^2+3(x^2-4)

chart?cht=tx&chl= x+6-x^2 - 3x^2+3x^2-12

chart?cht=tx&chl= \underline{\underline{-x^2+x-6}}

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Noen som har noen råd for å kjenne igjen oppgaver der man må bruke hypergeometriske og binomiske sannsynligheter :p ? F. eks:

En fabrikk sender ut pakninger med 100 komponenter. Et tilfeldig utvalg komponenter på 20 undersøkes. Hvis det ikke blir funnet noen feil på noen komponenter, blir pakningen sent ut. Hva er sannsynligheten for at pakningen blir sent ut hvis den inneholder 10% defekte komponenter? Altså 10 av 100 er defekte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...