Gå til innhold

Radeon HD 5870 problemer hele veien


Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg kjøpte PC for .. 3-4-5 år siden kjøpte jeg et radeon HD 5870 skjermkort, som den gang var det råeste av alle skjermkort. Jeg har alltid hatt problemer med det, som grå skjerm med striper hvor jeg på restarte PCn på den harde måten, og DirectX problem når jeg skal spille et spill med frostbite3 engine (MOH, bf3). Jeg har i senere tid brukt veldig mye tid på å fikse det, flashe bios av flere varianter, installert nye/gamle drivere, og lagd profiler med satt 2D og 3D clocks samt volt på kjernen, fram og tilbake. Jeg har spilt mye HOTS siden det kom, og det hender at jeg får svart skjerm, dårlig framrate (selv om det ikke er mye som skjer ingame), og en oransj skjerm med striper. Jeg er så lei, at jeg kommer til å kjøpe nytt skjermkort, og kommer aldri til å velge ATI igjen.

 

Derfor er spørsmålene mine dette:

1. Fins det en fiks for mitt skjermkort

2. Hvilket skjermkort (NVIDIA) vil være anbefalt.

 

Har sett på GTX 660 og 660TI, men det er ikke lenge til det kommer nye skjermkort i denne prisklassen som er hakke bedre, føler jeg. Men skal jeg få spilt igjennom HOTS snart så må jeg ha et annet skjermkort, så 5870 kan elimineres fra denne verden.

 

På forhånd, takk :D

(har bygd opp et lite hat mot ATI i det siste)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da går jeg utfra at du hadde nyformatert pc den gangen du kjøpte 5870 kortet? Har du formatert pcen de siste årene?

 

Oransje skjerm høres ut som defekt kort. Mulig du har hatt et defekt kort hele tida. Har du testet kortet i en annen pc?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Vel, hvorfor har du ikke bare sendt inn kortet før å fått en erstatning, dette var jo mye jobb for noe som kunne vært løst ved å reklamert på det.

Og du skal slippe å bekymre deg, de heter ikke ATI lenger så du slipper å kjøpe noe flere ATI kort. :sleep2:

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel ATI alltid vært et budsjett alternativ (Vertfall slik det er nå).

 

Men jeg er enig at kun et skjermkort, kan være tilfeldigheter, selv har jeg aldri hatt problem med skjermkort av denne typen, er vel enten overklokking eller defekt skjermkort som har vært i så fall da.

 

Jeg har selv hatt HD 7850 og HD 7970 i en del måneder nå, og har ikke hatt slike problemer.

Men vil anbefale deg å velge enten Gigabyte, Asus eller EVGA som burde ha lang erfaringer med skjermkort.

 

Merker som f.eks Sapphire og HIS med lavest pris (Ofte dårlig kjøleløsning) kan lett gi problemer over tid.

Lenke til kommentar

Synes og det høres ut som du har ett deffekt kort .

Selv kjørte jeg hd4870x2 skjermkort i flere år og hadde aldrig noen problem med frostbite spill eller de fleste andre moderne spill.

Derimot hadde jeg store problemer med noen Nvidia GTX 460 kort jeg prøvde. Det sli oppsettet jeg hadde fra Nvidia da var ett mareritt og jeg gikk tilbake til mitt gammle Ati opsett så AMD(ATI) VS NVIDIA går begge veier.

 

Jeg prøvde nå igjen og gikk til innkjøp av et Gtx 660 til miniitx kabinettet ettersom jeg synes 4870x2 kortet begynte og bli litt gammelt og spydde ut så mye varme .

Gtx 660 kortet er ett kjempekort "ASUS DirectCUII" det bruker nesten ikke strøm "psu vifta går aldrig over idle mer", det bråker ikke og blir ikke varmt.

Ytelsen er og en del bedre enn hva jeg hadde med mitt 4870x2 kort.

 

Så jeg ville sagt kjøp ett nytt skjermkort og man kan ikke alltid vente til de slipper neste.

 

AMD leverer gode skjermkort i samme prisklasse så ikke børst de vekk bare for de du hadde en dårlig erfaring med ett dårlig kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har fungert godt i en periode, men jeg har gjort alt for mye for å forebygge problemer, føler jeg. Nye drivere har alltid vært ett problem. Men det er min mening, er det ikke, om jeg ikke har lyst til å kjøpe AMD skjermkort igjen er det mitt valg, pga. ett defekt kort eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har fungert godt i en periode, men jeg har gjort alt for mye for å forebygge problemer, føler jeg. Nye drivere har alltid vært ett problem. Men det er min mening, er det ikke, om jeg ikke har lyst til å kjøpe AMD skjermkort igjen er det mitt valg, pga. ett defekt kort eller ikke.

 

Ja, også går du rundt å klager på hvor dårlig AMD kort er, også får vi enda flere uvitende personer som blir våte i munn og går på kne så fort de hører nVidia.

 

Vi har nok med å forklare til folk at AMD ikke er slik ryktet skal ha det til, derfor vil vi helst spesifisere at det ikke er AMD som er problemet her.

 

 

Nå har vel ATI alltid vært et budsjett alternativ (Vertfall slik det er nå).

 

Men jeg er enig at kun et skjermkort, kan være tilfeldigheter, selv har jeg aldri hatt problem med skjermkort av denne typen, er vel enten overklokking eller defekt skjermkort som har vært i så fall da.

 

Jeg har selv hatt HD 7850 og HD 7970 i en del måneder nå, og har ikke hatt slike problemer.

Men vil anbefale deg å velge enten Gigabyte, Asus eller EVGA som burde ha lang erfaringer med skjermkort.

 

Merker som f.eks Sapphire og HIS med lavest pris (Ofte dårlig kjøleløsning) kan lett gi problemer over tid.

 

Sapphire er knallkort, hvordan har du fått det til at de er dårligere enn de andre?

 

Og amd er ytelseskongen, ikke budsjettalternativet.. 7970 ghz er BARE slått av titan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.Merker som f.eks Sapphire og HIS med lavest pris (Ofte dårlig kjøleløsning) kan lett gi problemer over tid.

Både og, jeg har nå et Sapphire HD 7950 med crapy kjøler, null problemer utenom at tempen ligger på 60-65C under spilling. Men dette er fortsatt ikke noe problem, er bare å kjøpe en ny kjøler og slenge denne på, og vips så har man load temps helt nede i 40-45C. Det å kjøpe et det billigste kan en spare penger på med å bytte ut kjøleren selv.

Sapphire Vapor X anses som et av de beste kjølerne ute på markedet nå i dag sammens med Asus sitt directCU. Gigabyte baserer kjølern sin på Arctic Accelero Extreme krympa til 2 slots istede for 3-4 slots. MSI med Twin Frozr og Lightning er også et kort man kan se på.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har fungert godt i en periode, men jeg har gjort alt for mye for å forebygge problemer, føler jeg. Nye drivere har alltid vært ett problem. Men det er min mening, er det ikke, om jeg ikke har lyst til å kjøpe AMD skjermkort igjen er det mitt valg, pga. ett defekt kort eller ikke.

 

Altså du skal ikke hate AMD for at du har slitt med et defekt kort i over en lang periode, du burde være mer irritert på deg selv for å ikke ha reklamert eller brukt garantien. At du har slitt med ditt kort i over en lang periode er deg selv å skylde, og å skylde på drivere og AMD er BS. Du finner bare på en unskylding for å ikke kjøpe AMD mer pga et defekt kort som du har rivd av deg håra på.

Lenke til kommentar

Ehh....

 

Dude. Hva anser du som et deffekt kort ? det var mange som slet med det såkalte "greyscreen" når de slapp kortet, og 2D clocks ved bruk av flere skjermer. Det var screen flickering/tearing og det kan man skylde på drivere, og at de ikke har fiksa det ved nyere drivere er BS, hvis det er noe som er BS her. Vifta røk kun etter ett år, så sitter med et kaldt kort da jeg kjøpte en kjøler til det.

 

Øg at jeg skriver kritikk, og bruker min ytringsfrihet om et produkt jeg ikke hadde en god erfaring med, betyr ikke det at jeg setter ett produkt over et annet, jeg sier jeg skal prøve NVIDIA, og grunnen til det er fordi jeg har træla mye med det jeg har. Så ser ikke helt hva problemet her er.

 

EDIT:

Dessuten spurte jeg om noen vet om noe jeg kan finne på for å prøve å fikse de problemene jeg har hatt, for nettopp å kunne beholde kortet.

Kortet er av type XFX radeon HD 5870, og kjører på 15MHz OC på core, og 50MHz OC på minnet.

Endret av eXclusive1337
Lenke til kommentar

Ehh....

 

Dude. Hva anser du som et deffekt kort ? det var mange som slet med det såkalte "greyscreen" når de slapp kortet, og 2D clocks ved bruk av flere skjermer. Det var screen flickering/tearing og det kan man skylde på drivere, og at de ikke har fiksa det ved nyere drivere er BS, hvis det er noe som er BS her. Vifta røk kun etter ett år, så sitter med et kaldt kort da jeg kjøpte en kjøler til det.

 

Øg at jeg skriver kritikk, og bruker min ytringsfrihet om et produkt jeg ikke hadde en god erfaring med, betyr ikke det at jeg setter ett produkt over et annet, jeg sier jeg skal prøve NVIDIA, og grunnen til det er fordi jeg har træla mye med det jeg har. Så ser ikke helt hva problemet her er.

 

EDIT:

Dessuten spurte jeg om noen vet om noe jeg kan finne på for å prøve å fikse de problemene jeg har hatt, for nettopp å kunne beholde kortet.

Kortet er av type XFX radeon HD 5870, og kjører på 15MHz OC på core, og 50MHz OC på minnet.

 

Har samme intrykket som deg av AMD generelt. Driverstøtten deres er horribel så jeg kjøper ikke noe fra den fronten med mindre det er til budsjett pc(og mine pcer er ikke akkuratt budsjett modeller).

 

Men kortene deres denne generasjonen(7000 serien) er ekstremt bra og gode kjøp. Derimot ville jeg kjøpt 660ti hvis det var opp til meg(har dette kortet i lanpcen min og er fornøyd.).

 

Vet jeg blir slaktet for å si AMD har dårlige drivere men det er MANGE grunner til at jeg sier det.

Lenke til kommentar

"Grey screen of death" var for høy klokk på minnet.

DirectX Error i BF3 og MoH er en dårlig DirectX-installasjon.

Svart skjerm tilsier for høy kjerneklokk.

Oransje skjerm med striper er vanligvis defekt kort.

Hvorfor sendte du ikke inn kortet på garanti da vifta røk?

 

Det morsomme er at dine problemer med et 5870 er bare en brøkdel av driverproblemene jeg har opplevd med Nvidia, men det er nok heller jeg som er dum ettersom alle i Nvidia-kulten vet at Nvidia har perfekte drivere.

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående ATI, har de de hatt problemer, med tidligere, at det var så enkelt å låste opp skjermkortet ved bios mod eller driver oppgradering at det overklokket skjermkortet og garantien røyk kun av det?

 

Selv har jeg verken i mot ATI/AMD eller Nvidia, selv er jeg ganske nøytral her, også når det gjelder AMD og Intel. Men nå har det vel slik at det heller er behovene som stiller størst rolle, men hva som er best.

 

Kan jo alltid prøve å påstå at Intel SSD diskene er langt bedre en samsung sine, men vet jeg blir kritisert om man prøver seg på det.

 

Jeg vet jo av eksempel i linux er ikke AMD så veldig populært, selv om AMD var rask ute i windows 8. Det handler vel heller om prioriteringer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mest av alt fordi du ikke har peiling på hva du snakker om.

 

Se på driverhistorikken de siste 2 år. Ufattelig mange ganger at spill ikke har fungert brukbart på amd i månedsvis(BF3 er det beste eksempelet) mens nvidia fikser driverfeil rimelig fort. Sier aldri at AMDs kort er dårlige men driverstøtten deres innenfor det meste er ganske treg. Og CFX er fortsatt ikke i nærheten av SLI,

 

Bevis nr 32463246234:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/60166-nvidia-gtx-titan-vs-sli-crossfire-15.html

 

Nok en gang er latency problemene til AMDs kort på grunn av drivere så stort at selvom du har bedre framerate er det lag.

Lenke til kommentar

Nå har vel ATI alltid vært et budsjett alternativ (Vertfall slik det er nå).

 

Men jeg er enig at kun et skjermkort, kan være tilfeldigheter, selv har jeg aldri hatt problem med skjermkort av denne typen, er vel enten overklokking eller defekt skjermkort som har vært i så fall da.

 

Jeg har selv hatt HD 7850 og HD 7970 i en del måneder nå, og har ikke hatt slike problemer.

Men vil anbefale deg å velge enten Gigabyte, Asus eller EVGA som burde ha lang erfaringer med skjermkort.

 

Merker som f.eks Sapphire og HIS med lavest pris (Ofte dårlig kjøleløsning) kan lett gi problemer over tid.

 

HIS dårlig kjøleløsning? .. De har i det siste fått en god del med priser for sine veldig gode kjøleløsninger og jeg sitter selv med ett 7950 skjermkort fra HIS. Kortet er overclocka med standardvifta og når jeg kjører crysis 3 på mak setting så ligger jeg på rundt 30 fps ( skrudd ned MSAA ) og da ligger jeg på 50-55 grader. Er ikke fanboy, men tenkte at jeg sku si ifra. :)

Lenke til kommentar

Se på driverhistorikken de siste 2 år. Ufattelig mange ganger at spill ikke har fungert brukbart på amd i månedsvis(BF3 er det beste eksempelet) mens nvidia fikser driverfeil rimelig fort. Sier aldri at AMDs kort er dårlige men driverstøtten deres innenfor det meste er ganske treg. Og CFX er fortsatt ikke i nærheten av SLI,

 

Bevis nr 32463246234:

http://www.hardwarec...ossfire-15.html

 

Nok en gang er latency problemene til AMDs kort på grunn av drivere så stort at selvom du har bedre framerate er det lag.

 

Din definisjon at bf3 ikke virket skikkelig før etter flere mnd er basert på at de fikk en massiv ytelsesøkning i form av ny driver?

 

Jeg har i alle fall spilt bf3 siden launch med både 5870 og 7970.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på driverhistorikken de siste 2 år. Ufattelig mange ganger at spill ikke har fungert brukbart på amd i månedsvis(BF3 er det beste eksempelet) mens nvidia fikser driverfeil rimelig fort. Sier aldri at AMDs kort er dårlige men driverstøtten deres innenfor det meste er ganske treg. Og CFX er fortsatt ikke i nærheten av SLI,

 

Bevis nr 32463246234:

http://www.hardwarec...ossfire-15.html

 

Nok en gang er latency problemene til AMDs kort på grunn av drivere så stort at selvom du har bedre framerate er det lag.

Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...