Gå til innhold

Det er over og ut for Google Reader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda det kan du si, men husk at feeden også drar trafikk. Jeg tror at grunnen til at det blir problematisk er at google suger penger i mange ledd. For Google blir det litt som å sitte på begge sider av bordet.

 

På den ene siden ønsker Google å tilby populære apps, docs og tjenester til sine brukere. Men om kundene deres plutselig begynner å klage på at bruken av slike tjenester stjeler trafikk fra *index* så er det best å lytte. For google har også sett at det er enorme endringer i måten mange bruker nettet på om dagen. Mer og mer av svært mange brukeres nettbruk skjer innenfor domenet til FB. Og i en slik setting er ikke irriterte kunder noe en ønsker seg.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Joda det kan du si, men husk at feeden også drar trafikk.

Det er nettopp derfor jeg ikke forstår det du vil formidle. De drar trafikk og genererer besøk til sidene siden folk ofte klikker på de interesante artiklene og genererer besøk hos aktøren.

 

For min del vil jeg gå innom vesentlig færre websider om jeg ikke har muligheten til å bygge opp en oversiktlig og god RSS feed database i en funksjonell, kryssplattform og lett tilgjengelig RSS feed App. Det var på 90-tallet (og noe senere) jeg satt med enorme bokmerkesystemer og brukte alt for mye tid på å skrolle nettsider etter interesant innhold.

 

Når gode RSS baserte løsninger som Reader forsvinner så vil jeg også bli borte fra en del sider siden jeg ikke vil ha hverken ork eller tid til å sjekke manuelt. Ergo tror jeg at aktørene skyter seg selv i foten og faktisk mister trafikk på denne måten.

 

Reader var også litt som spotify for meg, det samlet alt sentralt og ga meg unike muligheter til å oppdage nye gode produksjoner og innhold. Alt som genererer mer besøk til flere aktører.

 

Jeg tror nok aktørene på kort sikt kan oppleve en økning i trafikken, da enkelte i en periode vil gå tilbake til den gamle tidkrevende metoden. Etterhvert vil de dog kutte en god del sider fra registeret. RSS var et fremskritt og fremfor å fjerne det burde man videreutviklet det og samlende løsninger som Reader.

 

Hvis det er en ting jeg kan nevne som har "revolusjonert" hvordan jeg brukte internett gjennom tidene så var det vel nettopp RSS. Det har så enormt mange muligheter at jeg involverte det i nesten alt. It made order out of chaos.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Joda jeg er helt enig i det du sier, jeg forsøkte kun å se ting fra Google's side.

Det er jo en grunn til at de fjerner Reader. Og det var altså kun årsaken jeg forsøkte å tenke meg fram til.

 

Men det er jo mange som fortsatt tenker rimelig snevert når det gjelder web. Var vel senest i fjor Google tapte en sak i Frankrike og må betale for å linke til artikler i franske nettaviser.

 

Om jeg da var sjef i Google skulle jeg aldri betalt - url på alle sidene det gjeldt rett i blacklist. Så kan de utakknemlige skaffe trafikken sin helt selv.

 

Det er noe slikt jeg tror som er årsaken til at de fjerner Reader. Noen som har hatt veldig sterke meninger uten kanskje å ha gjort en god nok analyse i forkant.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Når nyheten om at Reader skulle dø kom, installerte jeg TT-RSS på serveren min. Den har fungert bra, og har egen Android app. Tror det skal finnes en for iOS også.

Reader-appen var bedre imho, men TT-RSS-appen har forbedret seg kraftig det siste halve året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Feedly siden Google kom med første melding om at Reader ble lagt ned. Fikk litt panikk siden jeg ikke kunne se for meg at Reader kunne forsvinne, så jeg hadde brukt den til å samle sammen alt av interesse og lagt det i koselige og ryddige tags.

Heldigvis har Feedly en kjekk funskjon som lar deg importere alle RSSer fra Reader MED tags. Selve layouten på Feedly er også veldig lik Readers om man endrer litt i default settings.

Fra og med i dag er der kun 6 dager til Reader legges ned for godt, så om man ikke har flyttet over kan det være lurt å gjøre det før dataene blir utilgjengelige.

Lenke til kommentar

Når nyheten om at Reader skulle dø kom, installerte jeg TT-RSS på serveren min. Den har fungert bra, og har egen Android app. Tror det skal finnes en for iOS også.

Reader-appen var bedre imho, men TT-RSS-appen har forbedret seg kraftig det siste halve året.

 

Satte opp TTRSS på en server her for noen dager siden. Fungerer ganske bra, og med et nytt theme og en smule custom CSS så ble den ganske så lik Google Reader i opplevelsen. Lett å importere feeds fra GReader også.

 

Den har også flere android apps, testet denne som fungerte ganske bra.

 

Alt i alt, anbefales om du har tilgang til egen server :)

Lenke til kommentar

Har brukt Feedly helt siden de annonserte at Reader skulle dø, og jeg er veldig godt fornøyd. Den lar deg presentere nyhetene på flere måter, inkludert slik du fikk dem servert i Google Reader. Den tilfører også enkelte nyheter som for eksempel visningen "Today", som gir deg artikler den mener du bør prioritere, basert på hva du har lest tidligere. Synkroniseringen med Reader var sømløs, man bare logger seg inn med Google-kontoen og alt er tilgjengelig. Synkroniserer med alle enheter, og applikasjonen til telefon og nettbrett er både pen og effektiv, og er mye bedre enn både Google Reader-appen til Android, og alternativer som gReader.

 

Sist, men ikke minst, så er de veldig gode på å ta imot feedback fra brukerne, og prioriterer nyvinninger og forbedringer basert på dette.

 

Det er gratis, og de har API tilgjengelig.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Har brukt Feedly siden Google annonserte å legge ned Reader.

 

Alt i alt er jeg passe fornøyd, men:

  1. Kun opp til 30 dager gamle saker blir liggende "saved later", jeg hadde hundreviss av lagrede poster i Google Reader som jeg har fått lagt over til Pocket. Foreløpig har jeg ikke brukt Pocket, men jeg tror den skal virke fint. Helst skulle jeg sett at jeg ikke trengte to verktøy for å dekke noe Reader gjorde utmerket alene.
  2. Jeg må til stadighet logge inn igjen, både på web og mobil. På mobil (Android) har jeg i praksis nesten sluttet å bruke Feedly.
  3. Mobilen var mitt fremste verktøy for å følge feeds via Reader. Feedly er mangelfull på mobil. Den husker ikke login fra en dag til en annen, og krever web-grensesnitt for å logge inn (svært tungvint når den bare kunne spurt om å bruke konto fra mobil.
  4. Mobil app mangler widget for antall uleste elementer. Hele poenget med en RSS-leser er å slippe å måtte sjekke om det har kommet nye poster manuelt, da burde også appen ha støtte for dette uten at jeg må åpne appen å sjekke.
  5. I motsetning til Google Reader føles Feedly litt "bloated". Selv om jeg har satt opp at jeg skal ha liste med eldste elementer først følger den ikke samme regler per kategori eller kilde. Da skal ting plutselig vises i fancy layout.
  6. Feedly er til tider noe ustabil og viser tidligere leste elementer på nytt som uleste. Det skaper støy.

Oppsummert ønsker jeg følgende:

  1. En enkel oversikt over uleste artikler/poster i liste, sortert på eldste først.
  2. I nettleser, ikke eget program. Jeg vil ikke tenke på hvilken pc jeg sitter på, eller hvor jeg er.
  3. Mulighet for å kunne markere for senere lesing (uten at de forsvinner - ever)
  4. Mobil app med widget for uleste poster.

Jeg savner Google Reader jeg... :cry:

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Har brukt Feedly siden Google annonserte å legge ned Reader.

 

Alt i alt er jeg passe fornøyd, men:

  1. Kun opp til 30 dager gamle saker blir liggende "saved later", jeg hadde hundreviss av lagrede poster i Google Reader som jeg har fått lagt over til Pocket. Foreløpig har jeg ikke brukt Pocket, men jeg tror den skal virke fint. Helst skulle jeg sett at jeg ikke trengte to verktøy for å dekke noe Reader gjorde utmerket alene.
  2. Jeg må til stadighet logge inn igjen, både på web og mobil. På mobil (Android) har jeg i praksis nesten sluttet å bruke Feedly.
  3. Mobilen var mitt fremste verktøy for å følge feeds via Reader. Feedly er mangelfull på mobil. Den husker ikke login fra en dag til en annen, og krever web-grensesnitt for å logge inn (svært tungvint når den bare kunne spurt om å bruke konto fra mobil.
  4. Mobil app mangler widget for antall uleste elementer. Hele poenget med en RSS-leser er å slippe å måtte sjekke om det har kommet nye poster manuelt, da burde også appen ha støtte for dette uten at jeg må åpne appen å sjekke.
  5. I motsetning til Google Reader føles Feedly litt "bloated". Selv om jeg har satt opp at jeg skal ha liste med eldste elementer først følger den ikke samme regler per kategori eller kilde. Da skal ting plutselig vises i fancy layout.
  6. Feedly er til tider noe ustabil og viser tidligere leste elementer på nytt som uleste. Det skaper støy.

Min saved articles holder dem i evigheter, forutsatt at de ikke blir merket som lest, men du kan lese dem uten at de blir merket som lest.

 

Hadde problemet med innlogging et par ganger i begynnelsen, men har forsvunnet. Det hender den er litt treg med å logge inn, men det har kommet seg. Jeg har heller aldri opplevd det med at elementene dukker opp igjen. Forsøkt å reinstallere den eller noe?

 

Veldig enig ang. widgetene. Har ikke fått noen av de som er en del av appen til å fungere, står bare "Feedly" i widgeten.

Lenke til kommentar

Min saved articles holder dem i evigheter, forutsatt at de ikke blir merket som lest, men du kan lese dem uten at de blir merket som lest.

 

Hadde problemet med innlogging et par ganger i begynnelsen, men har forsvunnet. Det hender den er litt treg med å logge inn, men det har kommet seg. Jeg har heller aldri opplevd det med at elementene dukker opp igjen. Forsøkt å reinstallere den eller noe?

 

Veldig enig ang. widgetene. Har ikke fått noen av de som er en del av appen til å fungere, står bare "Feedly" i widgeten.

Jeg bruker nesten utelukkende nettsiden (som i skrivende stund er nede pga vedlikehold...). Vanskelig å reinstallere den gitt... ;)

I går måtte jeg gå manuelt gjennom hver feed, siden Feedly fortalte meg at det var uleste elementer men viste meg ingen. Det viste seg at det lå flere eldre, uleste i flere feeds.

 

På den positive siden: Feedly bilr merkbart mer stabil og bedre. Så det går riktig vei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...