Gå til innhold

[Løst] Avslag på reklamasjon Iphone 4 hos Siba


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at av/på knappen på Iphone er en svakhet på Iphone 4 og 5.

Dette problemet fikk også jeg på min Iphone kjøpt hos Siba i 2010.

 

Knappen fusket i begynnelsen og ble værre og værre. Til slutt fungerte den knappt, da lgikk jeg til Siba med den og de anbefalte å sende den til sitt verksted.

 

Fikk svar fra verkstedet i dag, de sa at støtindikatoren var slått ut og de kunne ikke godta reklamasjon :-(

Siden dette er en kjennt feil og problemet ikke oppstod etter at jeg mistet den i bakken (fusket tidligere) mener jeg dette er en ansvarsfraskrivelse av verkstedet.

 

Jeg mener de bør bytte knappen uavhenging om telefonen har gått i bakken tidligere. Det er jo ikke det som er årsaken til feilen på knappen.

 

Noen som har tips om hva jeg bør gjøre???

Endret av Kjell68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Kjell og velkommen til forumet! Jeg flyttet tråden din til forbrukerrett, den får nok flere gode svar her :)

 

Forøvrig hadde jeg bedt om dokumentasjon på sammenhengen mellom støtet de hevder den har blitt utsatt for, og feilen du opplever. Hvis de begynner med "så lenge du har mistet den i bakken så går garantien tapt" forklarer du at reklamasjonsretten din ikke går tapt.

 

Du kan heller ikke vite at det ikke er årsaken til feilen, at det har kommet gradvis og at det ikke kom i sammenheng med at telefonen gikk i bakken betyr ikke at den ikke fikk skaden fra fallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Samsung Galaxy S2 datt rett ned med skjermen først på en skarp stein i fjæra.

Den landet tørt.

Den fungerer fremdeles utmerket. Den er fra 2011, og fungerer utmerket.

 

Helt ærlig:

Det finnes ingen grunn til å lage telefoner mindre robuste.

Denne telefonen beviser at det er mulig å produsere solide telefoner.

Folk har med seg telefonene over alt.

På skiturer, kajakkpadling, fjellturer osv.

 

At du tydeligvis mener at en telefon bør ligge på en silkepute i en glassmonter, er helt utrolig. Den skal tåle hverdagslig bruk og små, hendelige uhell.

Det er en mobiltelefon, ikke en hustelefon som skal ligge på et bord.

 

Min neste telefon er muligens en Sony Xperia z. Den er vanntett.

Det synes jeg burde være en selvfølge, så kan jeg bade med den også.

 

Du omtaler teknologien som skjør, men det er den slett ikke. Den har ingen mekaniske deler, så hvorfor skal den gå i stykker?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hmm. Kan skjønne at du ønsker at telefonen skal tåle knall og fall, men at du faktisk forventer at en telefon med så skjør teknologi skal tåle et slikt fall finner jeg utrolig.

De får lage teknologien mer robust, da. Det er ikke store krefter i sving når en såpass lett gjenstand faller fra hodehøyde.

Lenke til kommentar

Min Samsung Galaxy S2 datt rett ned med skjermen først på en skarp stein i fjæra.

Den landet tørt.

Den fungerer fremdeles utmerket. Den er fra 2011, og fungerer utmerket.

 

Helt ærlig:

Det finnes ingen grunn til å lage telefoner mindre robuste.

Denne telefonen beviser at det er mulig å produsere solide telefoner.

Folk har med seg telefonene over alt.

På skiturer, kajakkpadling, fjellturer osv.

 

At du tydeligvis mener at en telefon bør ligge på en silkepute i en glassmonter, er helt utrolig. Den skal tåle hverdagslig bruk og små, hendelige uhell.

Det er en mobiltelefon, ikke en hustelefon som skal ligge på et bord.

 

Min neste telefon er muligens en Sony Xperia z. Den er vanntett.

Det synes jeg burde være en selvfølge, så kan jeg bade med den også.

 

Du omtaler teknologien som skjør, men det er den slett ikke. Den har ingen mekaniske deler, så hvorfor skal den gå i stykker?

 

Ja hvorfor skulle den gå i stykker? Det er jo ganske tydelig at telefoner er skjøre og utsatte, man kan være heldig og berge telefonen om den går i bakken og man kan være uheldig. Jeg har mistet telefoner i bakken og på steiner. Noen har overlevd, mens andre har blitt ødelagt. At man nå, som for eksempel Sony har gjort poeng av, har begynt og fokusere mer på å lage vanntette og støvsikre telefoner er utrolig bra. Men jeg FORVENTER allikevel ikke at Galaxy S3'en min skal tåle vann, fukt eller slag.

Lenke til kommentar

Et fall fra hodehøyde ned på asfalten bør enhver mobiltelefon tåle.

Det er et meget realistisk hverdags-scenario.

Om en telefon markedsføres som ekstra robust, forventer jeg enda mer.

 

Vanntett, så du kan bade med den, forventer jeg ikke.

Men den bør tåle at du bruker den til å ringe etter taxi i regnværet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja hvorfor skulle den gå i stykker? Det er jo ganske tydelig at telefoner er skjøre og utsatte, man kan være heldig og berge telefonen om den går i bakken og man kan være uheldig. Jeg har mistet telefoner i bakken og på steiner. Noen har overlevd, mens andre har blitt ødelagt. At man nå, som for eksempel Sony har gjort poeng av, har begynt og fokusere mer på å lage vanntette og støvsikre telefoner er utrolig bra. Men jeg FORVENTER allikevel ikke at Galaxy S3'en min skal tåle vann, fukt eller slag.

Da er du nyttig for teknologiselskapene, som kan fortsette å lage produktene så skjøre som det passer dem, i stedet for så solide som de kan og bør. The lightbulb conspiracy er forlengst avdekket, nå begynner det snart å bli på tide å legge den død.

Jeg har mistet min Nokia N8 i bakken mange ganger, og når den etter snart tre år ser nesten ny ut, uten en ripe i skjermen, tror jeg ikke bare det er flaks. Det er fordi den er godt bygget.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et fall fra hodehøyde ned på asfalten bør enhver mobiltelefon tåle.

Det er et meget realistisk hverdags-scenario.

Om en telefon markedsføres som støtsikker, forventer jeg enda mer.

 

Om en telefon markedsføres som støtsikker, burde den selvfølgelig tåle støt, jeg har vel aldri påstått noe annet. Men de telefonene som er nevnt her har aldri blitt markedsført som støtsikker. Verken iPhone, S3 eller Xperia Z. Om en telefon er godt bygget, så er det absolutt et pluss, men jeg kommer aldri til å forvente at den skal tåle slag. Med mindre jeg kjøper en telefon som er laget nettopp for det formålet.

Lenke til kommentar

Alle telefoner bør tåle et visst nivå av juling, fordi det er helt rimelig å anta at de vil bli utsatt for det. I mange år har produsentene prøvd å lure oss til å tro at en mobiltelefon som tåler støt nødvendigvis må se ut som en badeleke, men det blir det vanskeligere og vanskeligere å slippe unna med.

Lenke til kommentar

N8 ser og føles utrolig solid, men det er fortsatt blyfrie loddinger i den. For noen år siden klarte miljøorganisasjonene å overbevise EU om at det var fyfy å bruke bly i mobiltelefoner. Usikker om det påviket mer elektronikk, men jeg var mobiltekniker på daværende tidspunkt, så at det gjaldt mobiler fikk jeg med meg. Blyfri loddetinn er mye mer porøst enn loddetinn med bly. Hvordan deksler er satt sammen betyr svært så lite når de innvendige skadene er det ødeleggende. Loddingene tåler like lite uansett om det er plast-deksler eller om det er stål. Så det er krav til produsent som gjør mobiltelefonene så skjøre, og ikke produsenten som velger å gjøre det slik som i lightbulb conspiracy.

Lenke til kommentar

Det er vår egen skyld at telefonene ikke tåler så mye.

 

Som forbrukere ser vi etter de minste, tynneste, lekreste OG billigste mobiltelefonene med alt av ny teknologi. Og hva blir resultatet når man skal dytte alle mulige funksjoner inn i et bittelite deksel og det nesten ikke skal koste noe? Det må gå på bekostning av noe, og det ER oss som forbrukere som har skapt nettopp dette markedet.

 

Vi får skylde oss selv, og heller kjøpe telefoner som er beregnet på å tåle litt mer om vi ønsker å bidra til å snu trenden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...