Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljetrykk uten oljepumpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo mulig å bytte ut den mekaniske oljepumpen med en elektrisk en. Har hørt om folk som har prøvd seg på det. Men aner ikke hvordan resultate ble.

 

Men vis man tetter veivhus utluftningen og fjerner oljepumpa. Så vil man få trykk. Men ikke rikktig trykk til å få oljen opp til toppen.

 

Har nå jobbet som mekaniker i 10-12 år nå. Og ikke sett noen bil motorer uten oljepumpe..

Lenke til kommentar

Er jo mulig å bytte ut den mekaniske oljepumpen med en elektrisk en. Har hørt om folk som har prøvd seg på det. Men aner ikke hvordan resultate ble.

 

Men vis man tetter veivhus utluftningen og fjerner oljepumpa. Så vil man få trykk. Men ikke rikktig trykk til å få oljen opp til toppen.

 

Har nå jobbet som mekaniker i 10-12 år nå. Og ikke sett noen bil motorer uten oljepumpe..

 

At den kan byttes ut er greit, men eg skjønner ikkje hvordan ett oljetrykk kan oppstå uten en pumpe.

 

Hvorfor vil man få oljetrykk om man tetter veivhus ventileringen og fjerner pumpen ?

Lenke til kommentar

Tenk deg forbrennings kammeret. Der er det et stempel som lager trykk og eksos ventilen slipper ut trykket/eksosen.. Dem samme skjer også motsatt. Blir også trykk i bunn pannen på grunn av at stemplet lager trykk når den beveger seg nedover... Når man tetter igjen veivhus ventilasjonen så vil det bygge seg opp så mye trykk at oljen vil bli presset ut av pakningen.

Et lite tegn på at den veivhus ventilasjonen begynner å bli tett er at det begynner å bli grå brun guffe på olje påfyllings lokket...

Lenke til kommentar

Du vil få et overtrykk i veivhuset, som kan presse olje ut av motoren gjennom pakninger og tetteringer som ligger under oljenivået, men du får ikke noe oljetrykk som kan presse olje gjennom smørekanalene og glidelagrene, fordi det hersker samme overtrykk overalt inne i veivhuset.

 

Små firetaktsmotorer som på strømaggregater, snøfresere og sånt har "plaskesmøring" hvor oljestanden står et stykke opp på veivakselen, og veiva/råden/motvektene plasker ned i oljebadet så det spruter rundt i alle retninger der inne -men på større motorer er det som nevnt bestandig trykksmurt med oljepumpe.

Lenke til kommentar

Tenk deg forbrennings kammeret. Der er det et stempel som lager trykk og eksos ventilen slipper ut trykket/eksosen.. Dem samme skjer også motsatt. Blir også trykk i bunn pannen på grunn av at stemplet lager trykk når den beveger seg nedover... Når man tetter igjen veivhus ventilasjonen så vil det bygge seg opp så mye trykk at oljen vil bli presset ut av pakningen.

Et lite tegn på at den veivhus ventilasjonen begynner å bli tett er at det begynner å bli grå brun guffe på olje påfyllings lokket...

 

Tror du tenker på en to-takter nå, den kan presse bensinblanding opp til sylindertopp pga. overtrykk i veiv-huset.

http://nn.wikipedia....ki/Totaktsmotor

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...