Gå til innhold

Test: Canon EOS 6D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Trondster.

Kan jeg få spørre hva var grunnen for at du byttet ut 16-35en. Jeg spør litt pga at jeg selv nettopp har kjøp en.

Var det noe du ikke synes var bra, eventuelt hva synes du var bra. Jeg såg du nevnte den så jeg hadde lyst å spørre. Vet at du er glad i fast optikk og manuel fokus.

Hei,

 

Hadde lyst på noe enda videre, og da var 14/2.8 glimrende til prisen. Finansiering var også et kraftig moment - den var med på å finansiere TS-E 24L II. :)

Fant også ut at jeg for det meste brukte det fulle zoomområdet på min daværende 24-70L - 16-35 brukte jeg stort sett helt i den vide enden når jeg tok den fram. Det var ikke noe galt med den - jeg foretrakk bare andre objektiver til mitt bruksområde, og så var det litt luksus å ha et så godt objektiv som ikke ble brukt så mye.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hadde lyst på noe enda videre, og da var 14/2.8 glimrende til prisen. Finansiering var også et kraftig moment - den var med på å finansiere TS-E 24L II. :)

Fant også ut at jeg for det meste brukte det fulle zoomområdet på min daværende 24-70L - 16-35 brukte jeg stort sett helt i den vide enden når jeg tok den fram. Det var ikke noe galt med den - jeg foretrakk bare andre objektiver til mitt bruksområde, og så var det litt luksus å ha et så godt objektiv som ikke ble brukt så mye.

 

Takk for svar :)

Er inne i en tid med lite fri, får ikke gjort så mye. Men nå er påsken rett rundt hjørne, så skal jeg se om jeg ikke tatt en del bilder med den da.

Gratis

Lenke til kommentar

Fin test :D

 

Har en 7D selv, og lurt på om å gå over på fullformat, men når fokus et som oftest 30 eller 300 mm, så har fullfomat liten betydning på 18 eller 22 megapixel. Skulle nok hatt en 5D III, men prishoppet et for stort, selv om næbilde av ørn eller Nordlys er tilgjengelig. Tenkt litt på Nikons 800, med sine 36, tilsvarende et stillbilde på fremtidens TV med 8K, men det hadde vært en religionsskifte fra farge til detaljer. Canon har sikker noen roadmaper, og nyskapningen innenfor brikke lover bra, men lagt fremme.........

Lenke til kommentar

Hvis noen har lyst på 6D har FotoVideo det på tilbud Lørdag 23 Mars.

 

post-151946-0-01329700-1363241402_thumb.jpg

 

Kontoen skriker etter penger nå til å bruke :( Men liker prisene der, om et par mnd ser vi en pris som dette, håper kamera går ned mot 10 høvdinger ilp. sommeren :)

 

Går 6D ned mot 10 000, og Mark 3 går under 18 000, så kjøper jeg glatt Mark 3 :p

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt nytten i 5Dmk3, har 7D og hvis jeg kjøper FF vil det nok bli en 6D i kombinasjon med 7D. Tankegangen min er at 7D gir mer tele for pengene :)

 

Om videodelen på 6D er like "dårlig" som på 7D, så er det synd... Vil ha skarpere bilde, og på 7D er det grusomt dårlig...

Lenke til kommentar
Går 6D ned mot 10 000, og Mark 3 går under 18 000, så kjøper jeg glatt Mark 3 :p
Jeg ser ikke helt nytten i 5Dmk3, har 7D og hvis jeg kjøper FF vil det nok bli en 6D i kombinasjon med 7D. Tankegangen min er at 7D gir mer tele for pengene :)

 

Tvert om. Ser ikke nytten i 6D. Dårligere AF osv.. Les litt spesifikasjoner og se litt benchmarks før dere kjøper katta i sekken. Jeg har 5D Mk III og har sett 6D i action, 5D'en er verdt hver en krone for de som vet å utnytte et så godt bygd kamera.

Lenke til kommentar

Tvert om. Ser ikke nytten i 6D. Dårligere AF osv.. Les litt spesifikasjoner og se litt benchmarks før dere kjøper katta i sekken. Jeg har 5D Mk III og har sett 6D i action, 5D'en er verdt hver en krone for de som vet å utnytte et så godt bygd kamera.

Du må gjerne mene det; men for meg, så er det 6D som er det beste kamera av de to. Jeg trenger ikke høy seriebilde-hastighet, avansert autofokus eller video utover 720p.

 

6D er bedre enn 5DMkIII på to ting, førlsomhet på senterfokuspunkt og bedre sortnivå på høy ISO og lange eksponeringer. Det er ting jeg har nytte av. I tillegg har 6D en mer behagelig størrelse, og innebygget Wifi og GPS; ting som er + i min bok.

 

I tillegg er 6D såpass mye billigere enn 5DMkIII, at det blir rom for et eller to ekstra fast-objektiver i budsjettet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tvert om. Ser ikke nytten i 6D. Dårligere AF osv.. Les litt spesifikasjoner og se litt benchmarks før dere kjøper katta i sekken. Jeg har 5D Mk III og har sett 6D i action, 5D'en er verdt hver en krone for de som vet å utnytte et så godt bygd kamera.

Jeg synes 6D virker som ett glimrende alternativ til 5D mk III om man er på litt tight budsjett. Ikke alle trenger AF'en etc til 5D III. Synes at 6D kunne vært enda litt rimeligere. At 5D III er verdt pengene tviler jeg ikke ett sekund på. Men for min del blir det nok 6D om min 5D takker for seg. Den ser virkelig slitt og herjet ut nå. Battlescars så det holder. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt nytten i 5Dmk3, har 7D og hvis jeg kjøper FF vil det nok bli en 6D i kombinasjon med 7D. Tankegangen min er at 7D gir mer tele for pengene :)
Om videodelen på 6D er like "dårlig" som på 7D, så er det synd... Vil ha skarpere bilde, og på 7D er det grusomt dårlig...

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...