Gå til innhold

Disse garanterer deg anonym surfing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at egentlig at det er vanskelig for VPN tilbydere å garantere anonymitet, til tross for at det er noe av det de ønsker å selge seg på.

 

Astrill er jo en amerikanske VPN tilbyder, med servere blant annet i Norge og Sverige. Er det ikke landet serveren står i som stadfester hvilket lovverk som gjelder hva logging angår? Dersom man benytter Astrill sin VPN server stående i Sverige, er ikke de da ved svensk lov forpliktet til å logge i henhold til datalagringsdirektivet?

Lenke til kommentar

VPN'er er meg bekjent ikke pålagt å logge noe, hverken i Sverige, Norge eller USA. ISP'er er det, nå. Astrill er dessuten foretaksregistrert og har "kontorer" på Seychellene.

Det er vel dessuten sjelden at Astrill (eller andre VPN-tilbydere) faktisk eier de serverne de benytter. Det er nok snakk om webhoteller, i stor utstrekning. Den norske serveren som Astrill bruker er f.eks ServeTheWorld AS sin. Astrill leier altså serverkapasitet med kryptering av ServeTheWorld. Så kan man jo spørre seg: Kan ikke jeg bare gjøre det samme da? Leie serverkapasitet med kryptering? Vips så har jeg min egen personlige VPN? Jo, kanskje - spør ServeTheWorld eller noen andre. Men anonymiteten blir jo betraktelig redusert på den måten, da det jo blir lett å finne ut hvem som bruker akkurat den krypterte serverkontoen til enhver tid. Strenght through numbers, you know :dremel:

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en VPN tilbyder som gir gode hastigheter?

 

Har testet btguard, som gir veldig gode hastigheter, dessverre så får jeg ikke den til å fungere på ruteren min. Overplay fungerer heller dårlig. De nekter for at de struper hastigheter, men samtlige servere jeg koblet meg mot ga meg 16Mb/s, noe som er langt fra de 70 jeg har uten VPN.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo svært avhengig av hvor nært din fysiske posisjon serveren du bruker er. Jo nærmere, jo bedre fart. Alt annet likt, selvfølgelig.

 

Jeg har en 25/25 fiberlinje, der jeg vanligvis får litt i underkant av den farten ned, men mye mer opp. Ligger på 24/35, faktisk. Når jeg bruker Astrill VPN, og den norske serveren, så får jeg svært nær den farten jeg skal ha, altså ca, 23/23. Samme med Anonine's svenske servere. Dette kuttes ned til det halve, eller enda verre, med iVPN og f.eks. deres franske server.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en VPN tilbyder som gir gode hastigheter?

 

Har testet btguard, som gir veldig gode hastigheter, dessverre så får jeg ikke den til å fungere på ruteren min. Overplay fungerer heller dårlig. De nekter for at de struper hastigheter, men samtlige servere jeg koblet meg mot ga meg 16Mb/s, noe som er langt fra de 70 jeg har uten VPN.

 

Jeg bruker Astrill og får så og si alltid nær 70 mbit på min 70mbit linje når jeg bruker Sverige serveren. Får mellom 50-60 på flere av de andre Europa serverene til Astrill, og mellom 40-50 på USA servere.

Lenke til kommentar

Samme med Anonine's svenske servere.

hmm. Bestilte meg nettopp VPN for første gang, og kjørte en test. Bestemte meg for Anonine, da de har fått gode skussmål her inne.

 

Brukte Speedtest.net for testen.

 

Ping :

"Normal" : 8

Med VPN : 24

 

Download :

"Normal" : 121 Mbit.

Med VPN : 22 Mbit.

 

Upload :

"Normal" : 11 Mbit.

Med VPN : 9 Mbit.

 

Ble ikke så voldsomt imponert over downloaden, hehe.

 

Så et generelt spørsmål om VPN, da jeg har falt helt av teknologikarusellen med årene.

 

Her hjemme kjøres et standard nettverk med flere maskiner gjennom en router, og ut i den store verden. Hvis man installerer openVPN på en av disse, så vil all kommunikasjon gjennom denne maskinen (hva det måtte være, browser, Torrent, Messenger, you name it), gå gjennom VPN tunnellen ?

 

Lenke til kommentar

Ja, det skal det gjøre. Lærte nettop at det ikke nødvendigvis er automatisk, men at man gjør innstillinger i VPN-programvaren for at alle applikasjoner og programmer som har nettforbindelse, skal kjøres gjennom tunnelen. Dette er i alle fall på som default i min VPN-programvare. Hvis du skal ha alle maskiner "VPNisert", er du nok bedre tjent med å kjøre ruterbasert VPN.

 

Ja, jeg ser at ulike brukere får ulik fart, ikke bare hos Anonine. Jeg testet Anonine igjen med speednet nå, og får absolutt nesten helt samme fart i VPN som jeg får uten. Hvorfor det er slik aner jeg ikke.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer om jeg skal velge klient- eller routerbasert VPN løsning. Fordelen med klientbasert er jo at man med enkelthet kan slå den av og på. På når man ønsker fred og ro, av når man for eksempel ønsker å spille (ser ping skyter kraftig opp).

 

Har aldri forsøkt å sette opp en routerbasert vpn løsning tidligere, men antar det er mer stress å slå av og på vpn på router enn med eksempvis Astrill sin klient?

 

Edit: Kan også legge til at jeg fikk en trial på iPredator løsningen, 3 dager. De anbefaler at man kjøper en propretiær vpn klient for 9 dollar, alternativt benytte den klienten som ligger i OpenVPN. Jeg bruker OpenVNP klienten. Får 12/1 når jeg er koblet til, mot 50/10 som jeg i praksis får ellers. Ulempen er at man ikke får valgt hvilken server man kobler seg opp mot, alt dette ligger i den vpn-filen man laster ned. Skal teste Astrill sin løsning også, de tilbyr 7 dagers trial.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg googlet "Hvor sikker er man med VPN" og fant bla. denne artikkelen. Ble vel ikke så veldig mye klokere av å lese dette, men jeg la merke til at VPN-tilbyderen www.HidemyAss.com (HMA) ikke ble omtalt.

 

Jeg har vært ivrig databruker/datanerd siden 1983 (er 58 år) så jeg har lært meg å spørre om råd om det meste. (Når jeg var 18-20 år var jeg verdensmester i alt, så den gang var det ikke nødvendig å spørre noen om råd om noe som helst... ;-).

 

Jeg har en venn som virkelig kan my om data, så når jeg ville ha VPN, anbefalte kort og godt HMA. "Ingen over, ingen ved siden" påstod han.

 

www.About.com har vurdert 15 VPN-tilbydere (juli 2013). Der er HMA på 6.te plass. IVPN, Privacy IO, Private Internet Access og TorGuard finnes ikke blant disse 15. Det kan være gode grunner til dette som jeg ikke kjenner til, eller forstår.

 

Hardware.no nevner at "Dette er på ingen måte en utfyllende liste?" og "?mens andre [tilbydere] igjen er åpenbart satt opp for å drive med ulovligheter".

Det skulle vært artig å visst hvilket kriterier Hardware.no har lagt til grunn for å sile ut hvilke tilbydere som "åpenbart satt opp for å drive med ulovligheter"..? Navnet HideMyAss virker nok ikke umiddelbart tillitvekkende på en nordmann, men jeg tror navnevalget bare gjenspeiler den noe spesielle humoren som råder blant datanerder? HMA, og alle de andre, vet utmerket godt at VPN brukes bla. for ulovlig fildeling, men jeg tror HMA er 100% seriøse. Man driver ikke en virksomhet av denne størrelsen fra "gutterommet"?

 

Jeg har lite peiling på VPN, WebProxy, IP:Port Proxies o.l., så jeg gjorde som min ekspertvenn anbefalte. Nå har jeg derfor HMA VPN.

HMA har holdt på med denne virksomheten siden 2005 og har mer enn 53.000 tilgjengelige IP'er fordelt på mer enn 260 servere i mer enn 60 land!.

 

Pris/kvalitet er helt OK i mine øyne (ca NOK 39/mnd. hvis du tegner abonnement for et år (79 USD)). Installasjonen var så enkel som den kan bli. Grensesnittet (engelsk) er enkelt og intuitivt. Support'n (e-post, chat) er visstnok rask og upåklagelig, i følge min venn. Hva mer kan man ønske seg da...?

 

Hastigheter

Så til det jeg egentlig ville si noe om; hastigheter. Eller, rettere sagt, reduksjon av hastigheten når man bruker VPN. Hastigheten på surfing og annen opp/nedlasting blir selvfølgelig redusert når all trafikk skal gå via ytterligere enn server, og når både det jeg laster opp og ned skal krypteres.

Jeg har internett via Skagerak Fiber (Altibox); 40/40-linje (kr 449,-/mnd. når jeg også har fasttelefon (kr 159,-) og TV (kr 379,-) fra dem.

 

Jeg merker ingen endring i surfehastighet eller nedlastingshastigheter etter å installert HMA, men ser at jeg nå i realiteten har en 30/30-linje i stedet.

Hvis jeg logger meg på via servere i andre land, blir det imidlertid til dels store reduksjoner i hastigheten.

HMA har ingen begrensninger i båndbredden, så jeg antar at det er krypteringen som gir reduksjonen??

 

Her er resultatene fra diverse servere: (en collage laget av meg)

www.bjonefoto.no/Privat/VPN-hastigheter.jpg

 

(Når jeg velger for eksempel USA, foreslår HMA den minst belastede serveren)

 

P.s.

Alt dette skrytet kan virke som en "annonse" for HMA, men jeg har ingen slik forbindelse til dem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle likt å se en liste over støttede hastigheter på alle VPN-tilbyderne her. Selv sitter jeg på 100/100-linje, og det er nok ikke mange som gir meg den hastigheten.

 

HideMyAss (HMA) oppgir at de ikke har noen begrensning i båndbredde. (se forørvrig min omtale av HMA nendenfor.

 

Lenke til kommentar

...

Jeg merker ingen endring i surfehastighet eller nedlastingshastigheter etter å installert HMA, men ser at jeg nå i realiteten har en 30/30-linje i stedet.

Hvis jeg logger meg på via servere i andre land, blir det imidlertid til dels store reduksjoner i hastigheten.

HMA har ingen begrensninger i båndbredden, så jeg antar at det er krypteringen som gir reduksjonen??

 

Her er resultatene fra diverse servere: (en collage laget av meg)

www.bjonefoto.no/Privat/VPN-hastigheter.jpg

 

(Når jeg velger for eksempel USA, foreslår HMA den minst belastede serveren)

 

 

Det er kvaliteten på tjenesten og ikke krypteringen som reduserer hastigheten din. Jeg bruker Astrill.com og får ca max hastighet på min linje (70/10) på mange av serverne her i Europa, og i alle fall 40-50, opptil over 60mbit på flere av USA serverne. Bruker kun OpenVPN løsningen (som har en av de høyeste krypteringene).

 

Hastigheter via en VPN løsning blir jo også påvirket av hvor mange andre som bruker den aktuelle serveren på det tidspunktet. I tillegg vil jo oftes servere her i Europa være raskere enn servere i USA når du sitter her i Norge.

 

Uansett, velger man en kvalitets VPN fra f.eks Astrill, så vil du oppleve minimal hastighetsreduksjon.

Jeg testet også ut HMA for en stund tilbake, men valgte å ikke bruke dem akkurat på grunn av den lave hastigheten jeg fikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker i dag Unblock-us for å få tilgang til Netflix i forskjellige land. Denne tjenesten er svært brukervennlig, og det er lett å bytte mellom land og den fungerer på alle enheter, deriblant Apple TV.

 

Vil en slik anonymiserende VPN-tjeneste som omtales i denne artikkelen kunne erstatte Unblock-us, i tillegg til å beskytte meg fra innsyn? Er det noen av tjenestene som er spesifikt tilrettelagt for dette?

 

Har siklet en del på AirVPN.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å oppdatere litt jeg også, så har jeg gått bort fra WiFi, og det går så meget bedre. Jeg får ofte 90+ megabits på Private Internet Access mot den nederlandske serveren deres (og 30 megabits opplasting av en eller annen grunn på den tvungne 100/10-linjen til Canal Digital), og VPN-tilkoblingen er dønn stabil.

 

WiFi-løsningen på ASUS-hovedkortet mitt er nok dårlig (ruteren skal være bra). Så jeg kan bare anbefale Private Internet Access. 90 megabits er for meg meget akseptabelt.

 

Jeg har forholdsvis brukbar tiltro til anonymiteten/sikkerheten deres. Det er vel riktignok et amerikansk selskap selv om jeg bruker europeiske servere, men vet ikke hvor mye det har å si. De påstår at de ikke fører logger som gjør det mulig å matche en bruker mot en IP, eller noen logger i det hele tatt. Det holder til min bruk, men jeg ville ikke drevet med alvorlig kriminalitet på en sånn linje.

 

For de fleste av oss er vel poenget å hindre Jens og Erna i å sjekke hva vi driver med på nettet fordi de ganske enkelt ikke har noe med det, pluss å bruke IP-begrensede tjenester. Pluss torrent-brukerne, selvsagt, men har inntrykk av at det blir mindre og mindre populært. Hvis du har COMODO Firewall (gratis), kan du konfigurere den til å sperre torrent-programmet med en gang VPN-tilkoblingen eventuelt blir brutt.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

En liten oppdatering fra meg også. Brukte først Astrill med OpenVPN klient på en windowsmaskin. Det gikk helt greit, men det var litt tull med at det ikke alltid startet etter restart, at teamviewer måtte restartes etter oppkobling osv.

Har nå kjøpt en Asus RT N16 ruter til ca 500kr og den støtter Astill VPN ved å oppdatere ruteren. -Og det var faktisk meget enkelt å oppdatere den vil jeg si, omtrent som å oppdatere driver på ett skjermkortet.

Er meget fornøyd med dagens løsning. Kan selv bestemme hvilke pcer/telefoner osv som skal gå igjennom VPN og ikke på ruteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...