Gå til innhold

Three great men. En gåte om makt.


Makt  

34 stemmer

  1. 1. Hvem sparer dere.

    • Kongen.
      6
    • Presten
      3
    • Den rike mannen.
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De aller færreste er villig til å begå drap når det kommer til stykket..

Jeg beundrer din naive tro på menneskene. De aller, aller fleste, om ikke alle er villige til å begå drap gitt at forutsetningene er tilstede.

 

Vel å merke hvis vi da iinkluderer selvforsvar, forsvar av andre, etc.

 

Men "poenget" i gåten er jo at den faktiske makten her ligger hos leiesoldaten, han som kan bestemme over liv og død her. I stor grad har maktpersoner kun makt over de som aksepterer det.

 

Her hadde det faktisk (i motsetnig til så ofte ellers) vært interessant å høre hva forum-anarkistene har å si..

Lenke til kommentar

Går ut fra at den rike mannen er en grådig jævel, så han kan dø. Presten snakker i kirkens navn, og ikke i Jesu navn, så han kan dø. Om Kongen elsker sitt folk er han den eneste skikkede til å lede/leve.

 

*Klarte visst å stemme feil ><.

 

I motsetning til kongen og kanskje presten, er den rike mannen den eneste som har vært nødt til å jobbe for posisjonen sin. Det er kanskje noe å tenke på hvis du skal drepe de umoralske.

 

Dette har ingenting med det punktet å gjøre, men basert på konklusjonen din gjetter jeg at du ikke har lest eller sett Game of Thrones eller oppfølgerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg beundrer din naive tro på menneskene. De aller, aller fleste, om ikke alle er villige til å begå drap gitt at forutsetningene er tilstede.

 

Vel å merke hvis vi da iinkluderer selvforsvar, forsvar av andre, etc.

 

Men "poenget" i gåten er jo at den faktiske makten her ligger hos leiesoldaten, han som kan bestemme over liv og død her. I stor grad har maktpersoner kun makt over de som aksepterer det.

 

Her hadde det faktisk (i motsetnig til så ofte ellers) vært interessant å høre hva forum-anarkistene har å si..

 

Jeg har en gang vært sint nok til at det limbiske systemet har overstyrt den moralske rasjonaliteten min, riktig nok med en relativt snill reaksjon, så jeg vet hva du snakker om og hva et menneske kan presses til som forsvarsmekanisme, men så ekstreme mennesker som f.eks ABB tilhører sjeldenhetene. Det samme gjelder seriemordere. En viss naivitet er det som gjør at folk holder seg glade og bekymringsløse. Ignorance is bliss.

 

Det er enkelte mennesktyper også som kan drepe like enkelt som de skifter sokker og føler omentrent der samme etterpå. Det som har roet ned folk er vel i stor grad utløp via substitutter som kulturen tilbyr. Film og videospill er gode eksempler på dette.

 

De moralske sperrene som går mot å drepe er generelt veldig sterke hos gjennomsnittet.

Det er stor forskjell på å ha lyst å gjøre det og å faktisk gjøre det.

Lenke til kommentar

Har ikke fått med meg alternativ 4 men:

hvis jeg er en "common seller" så har jeg ingen spader og den overlevende risikerer at jeg dreper dem en annen gang isteden:

 

Kongen har makt til å få meg drept ved første mulighet

Den rike mannen har penger til å få meg drept ved første mulighet

Presten vil overlate straffen til gud

 

Valget er enkelt jeg sparer presten

Lenke til kommentar

Har ikke fått med meg alternativ 4 men:

hvis jeg er en "common seller" så har jeg ingen spader og den overlevende risikerer at jeg dreper dem en annen gang isteden:

 

Kongen har makt til å få meg drept ved første mulighet

Den rike mannen har penger til å få meg drept ved første mulighet

Presten vil overlate straffen til gud

 

Valget er enkelt jeg sparer presten

 

3 dager senere i etterforskningen koblet de DNA-bevis på åstedet mot deg og du endte opp med 21 års fengsel for overlagt dobbeltdrap uten formildene omstendigheter.

 

Presten vitnet mot deg.

 

egen9 feirer med kake.

Lenke til kommentar

3 dager senere i etterforskningen koblet de DNA-bevis på åstedet mot deg og du endte opp med 21 års fengsel for overlagt dobbeltdrap uten formildene omstendigheter.

 

Presten vitnet mot deg.

 

egen9 feirer med kake.

 

Æsj, trodde vi var i middelalderen :(

Lenke til kommentar

Prestedrap da kirken sto på sitt sterkeste er vel heller ikke så lurt.. jeg mener, BÅL!.. :p

 

Forskjellen på scientologikirken og statskirken er ikke så alt for stor om du går tilbake i tid, selv om statskirken har moderert seg en smule i forhold til det moderne samfunn og faktisk gjør en del samfunnsnyttig. Eller vent litt, det gjør jo scientologikirken også...hmmm... Min tro er basert på en kombinasjon av julenissen, statsministeren, batman og det flygende spaghettimonsteret.

 

Jeg kan godt utøve reaktiv makt og tortur jeg også og kreve at folk skal tilbe meg og kalle meg hellig.

Btw; trenger et par hekser til et bål. Har zippolighter og jerrykanne :green:

Lenke til kommentar

Forskjellen på scientologikirken og statskirken er ikke så alt for stor om du går tilbake i tid, selv om statskirken har moderert seg en smule i forhold til det moderne samfunn og faktisk gjør en del samfunnsnyttig. Eller vent litt, det gjør jo scientologikirken også...hmmm... Min tro er basert på en kombinasjon av julenissen, statsministeren, batman og det flygende spaghettimonsteret.

 

Jeg kan godt utøve reaktiv makt og tortur jeg også og kreve at folk skal tilbe meg og kalle meg hellig.

Btw; trenger et par hekser til et bål. Har zippolighter og jerrykanne :green:

 

Er en viktig forskjell..

Scientologikirken: En gjeng skrullinger

Kirken: En gjeng skrullinger med makt :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...