Gå til innhold

Forskjelden på Windows Server og Windows 7


Anbefalte innlegg

Det er ikke bare til fildeling. Hadde vært fint om den tok backup av laptopen også.

Du kan vel bruke det innebygde Backup-programmet i Windows 8, og sette det opp til å legge backup'ene i en 'shared folder' på desktop-PC'en?

 

Hvis du vil sikre server-filene dine litt ekstra, så kan du kjøre StableBit DrivePool på Windows 7-maskinen, installere en ekstra lagringsdisk og slå på Folder Duplication i DrivePool: http://www.stablebit.com/DrivePool

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du kan vel bruke det innebygde Backup-programmet i Windows 8, og sette det opp til å legge backup'ene i en 'shared folder' på desktop-PC'en?

 

Hvis du vil sikre server-filene dine litt ekstra, så kan du kjøre StableBit DrivePool på Windows 7-maskinen, installere en ekstra lagringsdisk og slå på Folder Duplication i DrivePool: http://www.stablebit.com/DrivePool

 

Med andre ord RAID 1

Lenke til kommentar

Med andre ord RAID 1

Med den forskjellen at en disk fra et RAID-array ikke nødvendigvis vil være lesbar på en annen maskin (eller en annen RAID-kontroller). Hvis RAID-kontrolleren ryker, så må du kanskje skaffe en maken for å få lest filene dine.

 

Ellers blir det som RAID1 på den måten at det finnes to kopier av hver fil, og de ligger på hver sin disk.

Lenke til kommentar

Men har du prøvd å legge til en arbeidsgruppe og dele mappene dine i Windows 7 da?

 

Det er virkelig ikke vanskelig.

 

På bare to skjermbilder har jeg gjort det meste av det du trenger for å dele en mappe på en pc:

 

050313delt1.jpg

 

050313delt2.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Vis meg noe som ikke fungerer til nevnte bruk?

OK, så utsagnet ditt var begrenset til å gjelde 'nevnte bruk' og ikke 'alt'?

Det fremgikk ikke så klart av det du skrev, akkurat.

 

Begge deler fungerer til nevnte bruk, men jeg ser ikke poenget med å velge Windows Server 2008 R2 ettersom den både er dyrere og mer kompleks å sette opp. WHS 2011 er både billigere og enklere å installere enn en de andre server- og desktop OS'ene til Microsoft, og det er beregnet på et 'workgroup' nettverk, akkurat som det man kjører mellom 'vanlige' PC'er. Automatisk backup av inntil 10 PC'er er inkludert. 'Dashboard' for 'remote admin' er inkludert.

Lenke til kommentar

Men har du prøvd å legge til en arbeidsgruppe og dele mappene dine i Windows 7 da?

 

Det er virkelig ikke vanskelig.

 

På bare to skjermbilder har jeg gjort det meste av det du trenger for å dele en mappe på en pc:

 

050313delt1.jpg

 

050313delt2.jpg

 

Ja, jeg vet hvordan man lager arbeidsgrupper. Men jeg er allerede bruker av både Google Disk og Dropbox så det virker enklere. Mye enklere å jobbe med dokumenter på iPad med Disk.

Lenke til kommentar

Men da skjønner jeg ikke hva du egentlig spurte om...

Hadde det inntrykket av at du trengte en "server" til å dele filer hjemme hos deg, men at du ikke hadde råd til å lage en egen dedikert server og derfor lurte på hva som ville være best av Windows Home Server 2011 og Windows 7.

Lenke til kommentar

Men da skjønner jeg ikke hva du egentlig spurte om...

Hadde det inntrykket av at du trengte en "server" til å dele filer hjemme hos deg, men at du ikke hadde råd til å lage en egen dedikert server og derfor lurte på hva som ville være best av Windows Home Server 2011 og Windows 7.

 

Jo, det var det jeg egentlig spurte om. Men jeg hadde ikke tenkt på Google Disk da jeg skrev spørsmålet. Jeg skal bruke Disk til å dele dokumenter som jeg bruker til skole, og så skal jeg sette opp en arbeidsgruppe for div. filer hjemme. Jeg får klare meg med en slik løsning inntil jeg får råd til å lage en server. Så får jeg forske litt og se hva jeg liker best av WHS 2011 og Windows Server 2012. Win Small Buisness Server 2011 finker vel også til hjemmeserver.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Siden du har utelukket bruk som Filserver (der skal du bruke GDrive eller Dropbox skjønner jeg) så må du jo fortelle hvilke andre server funksjoner du er ute etter.

På mitt nettverk har jeg f.eks en Filserver (som gjør jobben du skal bruke Dropbox++ til), jeg har en webserver (faktisk Linux nå), to servere (fysiske) jeg bruker til å kjøre en masse virtuelle pcer på (som de andre nevnte serverene) og en remote desktop server som fungerer som skrivebordet mitt på tvers av mine bærbare pcer, telefon og Android nettbrett.

I tillegg bruker jeg en fysisk server til f.eks nedlastning, og begge fysiske servere til å lagre alle backup filene jeg lager (siden jeg er en backup freak).

 

Jeg ser jo ingen poeng med å på død og liv skulle installere server versjon av Windows bare for at det høres kult ut...du må jo faktisk ha et reelt behov. Som jeg selv og andre har nevnt så fungerer Windows 7/8 utmerket til mange av de basic server funksjonene. (som filserver, remote desktop og webserver)

Lenke til kommentar

Høres virkelig ikke ut som om du trenger noen server versjon i alle fall. Det virker jo ikke som om du har en eneste oppgave i tankene for en server.

Hvorfor gjøre livet vanskeligere på en normal pc bare fordi du vil kjøre en server versjon?? skal du bruke pcen til spilling/internet/musikk/film/office etc, hold deg til Windows 7/8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...