Gå til innhold

Forskjelden på Windows Server og Windows 7


Anbefalte innlegg

Jeg satt og tenkte litt, og begynte å undres på hva forskjelden på Windows Home Server 2011 og Windows 7 er. Så, er det noe som kan forklare/fortelle meg hva forskjelden er???

 

Andre spørsmål:

- Hva måtte jeg ha gjort for å kunne bruke Win 7 som server OS?

- Kunne jeg ha bygget en kombo pc (gaming og server) og brukt Win server til begge delene.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den åpenbare forskjellen er jo at Windows 7 er laget for workstations (stasjonære/bærbare), mens Home Server er laget for Servere.

Om du kjøper (om du er heldig å finne en fysisk kopi i en butikk lengre) Windows 7 Pro eller Ultimate, kan du bruke Windows 7 til de fleste enkle server oppgaver.

Men jeg kan jo skrive side opp og side ned med informasjon. Det er vel mye bedre om du faktisk forklarer hvilke behov du faktisk har.

 

Home Server 2011 er nokså begrenset i forhold til de vanlige server versjonene, så vet ikke hvor god den er til spilling. Windows Server 2008 R2 eller Windows Server 2012 kan nokså enkelt gjøres om til "workstation". Uansett er det mange bakdeler med Server versjoner, f.eks at mange virusprogram og andre programmer krever egne server versjoner for å kunne kjøre på server.

 

Men forklar behovet ditt i detalj, så får du kanskje et skikkelig svar.

Lenke til kommentar

Den åpenbare forskjellen er jo at Windows 7 er laget for workstations (stasjonære/bærbare), mens Home Server er laget for Servere.

Om du kjøper (om du er heldig å finne en fysisk kopi i en butikk lengre) Windows 7 Pro eller Ultimate, kan du bruke Windows 7 til de fleste enkle server oppgaver.

Men jeg kan jo skrive side opp og side ned med informasjon. Det er vel mye bedre om du faktisk forklarer hvilke behov du faktisk har.

 

Home Server 2011 er nokså begrenset i forhold til de vanlige server versjonene, så vet ikke hvor god den er til spilling. Windows Server 2008 R2 eller Windows Server 2012 kan nokså enkelt gjøres om til "workstation". Uansett er det mange bakdeler med Server versjoner, f.eks at mange virusprogram og andre programmer krever egne server versjoner for å kunne kjøre på server.

 

Men forklar behovet ditt i detalj, så får du kanskje et skikkelig svar.

 

På hvordan måte mener du WHS 2011 er begrenset kontra WS08R2?

Lenke til kommentar

Føler liksom at home Server har mer installert på toppen av selve OSet. Alt for å gjøre ting enklere selvsagt. Men har aldri foretrukket å bruke Home Server utgavene i forhold til de vanlige server utgavene på mine servere (fysiske og virtuelle).

 

Men må innrømme at jeg aldri har prøvd å gjøre om en Home Server til en workstation. Mens jeg bruker Windows Server 2008 R2 som desktop (via Remote Desktop) for alle pcene mine, samt Android telefonen og nettbrettet. Så den vet jeg fungerer i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt en server, men jeg har ikke råd til å bygge en. Hadde vært fint å konne lagret alle finene mine på min desktop maskin som kjører win 7 ultimate uten av å måtte bruke ekstern hdd/minnepenn for å gjøre det. Synes det er tungvint å løpe rundt i hele huset for å finne den filen jeg trenger. Noen som vet som microsoft har noe slag av server software for desktop windows???

Lenke til kommentar

Det er jo bare å sette opp en arbeidsgruppe og så dele den eller de mappene du ønsker på Windows 7 pcen. Så legger du bare de andre pcene i samme arbeidsgruppe, og vips kan alle dele filene med den pcen.

Til det trenger du ikke noe ekstra programvare, det er allerede innebygd i Windows.

 

Funker også fint med programvare på Android nettbrett osv, som da lett logger seg på Windows 7 pcen.

Eneste er at du må ha en bruker med passord for å få det til å fungere 100% (er i alle fall min erfaring)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har bestilt Windows Home server 2011, og den planlegger jeg å bruke på min Dell poweredge R210 II server. Jeg tenkte at den skulle utføre 2-3 oppgaver som å ta automatisk backup av klienter, fildeling på nettverket, og kanskje se om den har støtte for mediasenter.

 

Men det som er viktig å tenke på med WHS 2011 er at den kan bare benytte 8GB RAM, har du mer minne så forblir den ubrukt, jeg er heldig med at serveren har 8GB RAM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg tror ikke det finnes Windows Home Server 2012, det må vel heller bli Windows Server 2012 Essentials, og den er en av de simpleste versjonene av Windows Server 2012. De versjonene som finnes er Datacenter, Standard, Essentials, og Foundation. Men ingen dedikert Windows Home Server 2012.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg har byttet ut et par av mine virtuelle servere til Windows Server 2012 og liker det ganske bra. Selvsagt, jeg må legge inn Start8 på dem, siden jeg ikke vil ha Metro skjermen fra Windows 8 på en server versjon.

Kommer nok til å bytte ut Windows Server 2008 R2 med Windows Server 2012 på de fysiske serverne også på sikt, men det er en del jobb. Og 2008 R2 fungerer jo utmerket enda.

Lenke til kommentar

Uansett, til vanlige nettverksoppgaver som fillagring og deling av data vil både Windows 7/8 og Windows Server 2008 R2/Windows Server 2012 fungere helt fint.

Høres ikke ut som om du har behov for noe mer avansert enn det som allerede finnes i Windows 7/8. Og siden du skal bruke pcen til vanlige ting også, ville jeg vel anbefalt å gå for Win7/8.

Lenke til kommentar

Da er det jo bare å bestemme seg for hvilken pc som skal brukes som "server". Legge den inn i en arbeidsgruppe. Dele mappene du ønsker å deler.

Så legge inn den andre pcen i samme arbeidsgruppe, så legge til delte mapper med stasjonsbokstav. Og så er det bare å dele i vei.

Lenke til kommentar

Føler liksom at home Server har mer installert på toppen av selve OSet. Alt for å gjøre ting enklere selvsagt. Men har aldri foretrukket å bruke Home Server utgavene i forhold til de vanlige server utgavene på mine servere (fysiske og virtuelle).

 

Men må innrømme at jeg aldri har prøvd å gjøre om en Home Server til en workstation. Mens jeg bruker Windows Server 2008 R2 som desktop (via Remote Desktop) for alle pcene mine, samt Android telefonen og nettbrettet. Så den vet jeg fungerer i alle fall.

 

Med andre ord, du gjettet ;)

 

Alt som fungerer på 2008R2, fungerer på WHS2011.

 

Jeg tror ikke det finnes Windows Home Server 2012, det må vel heller bli Windows Server 2012 Essentials, og den er en av de simpleste versjonene av Windows Server 2012. De versjonene som finnes er Datacenter, Standard, Essentials, og Foundation. Men ingen dedikert Windows Home Server 2012.

Essentials erstatter Home Server, bla du får dashboard, connectoren osv.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver dere om ting dere tydeligvis ikke har snøring om?

 

Det ødelegger kvaliteten på den informasjonen noen senere skal prøve å søke opp.

 

Visst man ikke har den minste snøring, burde man google litt før man uttaler seg.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...