Gå til innhold

Cardio uten knær


Anbefalte innlegg

Jeg har dårlig kondis og må gjøre noe med det. Dessverre har jeg skadet knærne og har problemer med å løpe og gå i trapper. Hvilke øvelser kan jeg gjøre som ikke belaster knærne? Det finnes en maskin på treningssenteret mitt som ser ut som en slags sykkel hvor du sitter og tråkker med armene, men det høres så mye ut som en potensiell fare for skuldrene at jeg ikke kommer til å slenge meg på den uten å ha sjekket om den er trygg å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt an på hvilken skade dette er snakk om, men kommer det som en belastningsskade av gjentatte støt er jo løping nokså utelukket. Men kanskje sykling, svømming eller roing kan være noe? Romaskiner finnes vel på de fleste treningssenter også.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har aldri løpt mer en par hundre meter om gangen, ble fort sliten og da trodde jeg at løping er ikke noe for meg. Siden Oktober i fjor har jeg trent kickboxing. Øvelsene er kun med egen kroppsvekt uten pause i flere minutter.Hjerteslag frekvensene 70-90%. Diverse spark, pushups, situps, squats... Når jeg prøvde å løpe i begynnelsen av sommer har jeg oppdaget at jeg kunne løpe 10km uten stopp. 55 minutt er ingen imponerende tid men for meg føltes det stort.

Jeg tror at interval trenning med 2-5 minut på og 1minut av (total treningsøkt 30-50 minut) øker kondis. Jeg tror ikke det er den ultimate trenning for maraton løpere, men er meget bra for en som ikke ønsker å belaste knær og samtidig være i god kondis.

 

konklusjon: noen kroppsvektøvelser øker kondisjon og ikke belaster knær hvis utføres i hjertefrekvenssone 70-90%(man skal svette).

Lenke til kommentar

Hva er gale med knærne dine?

 

Selv har jeg drevet en del med løping, og har slitt mye med belastningsskader i knærne til tross for lav vekt, riktige sko og utallige timer med fokus på teknikk.

 

Nå har jeg gått over til barfotløping og har siden det ikke kjent antydning til smerter. Det er ikke noe jeg vil anbefale alle, men for veldig mange har det hjulpet. Det eneste negative er at en lett føler seg som en hobbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...