Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk bronkitt? kanskje kols?


Phil3

Anbefalte innlegg

Heisann, Vet at dere ikke er leger og ikke kan gi meg noen diagnose over nett (eller kanskje jeg er heldig å treffer på en lege?) jeg er en 22år gammel mann som har røykt i 9år.

 

 

For et noen år siden begynte jeg å få masse slim i halsen og legen min påpekte noe piping i brystet når hun sjekket meg ut.

 

Dette har vedvart, jeg harker fremdeles opp gult slim daglig og surklingen er der fremdeles. surklingen forsvinner i noen minutter når jeg hoster opp slimet men kommer fort tilbake,

 

 

Jeg er ikke tungpustet og føler heller ingen stramming over brystet.

Tok spirometri for 1 år siden og da var alt i orden i følge fastlegen samt revmatologen min

.

Personlig så tror jeg at jeg lider av kronisk bronkitt, kanskje også kols, dette er en forferdelig ting å få som 22åring og jeg aner egentlig ikke hvordan jeg skal takle det. Har lest så mange grusomme ting om kols og jeg er helt ærlig veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har dessverre ikke klart å slutte med røyken, jeg har prøvd, brukt masse penger på diverse hjelpemidler uten effekt, siggen har et alt for godt grep om meg (ja jeg vet dette er teit)

 

Lege tør jeg egentlig ikke å gå til, ikke fordi jeg er redd for leger men fordi jeg er redd for å få bekreftet mistanken min om kronisk bronkitt, tok som sagt spirometri for 1år siden og da var alt fint.

 

Tror ikke jeg vil være i stand psykisk til å takle en slik diagnose da livet mitt er stappfullt av problemer fra før av. Jeg er rett å slett ikke sterk nok, redd for at en så alvorlig diagnose kan booste selvmordstankene jeg allerede sliter med og få meg til å faktisk gjennomføre det.

Lenke til kommentar

Vurdert å gå over til snus? Hvis du er avhengig av nikotinen så er jo snus et alldeles bedre produkt når det gjelder det respatoriske.

 

Selv opplevde jeg noe av det samme som deg, dog ikke så ekstreme symptomer som du beskriver, med en konstant stygg hoste. Gikk over til snus i sin tid, og det gikk ikke mange ukene før hosten var borte og pusten betraktelig bedre.

Lenke til kommentar

KOLS har du neppe, jeg er diagnostisert med det og for å si det på en litt flåsete måte: du merker det om du har KOLS...

 

Det jeg tror som feiler deg er at kroppen din er i orden og handterer giftstoffene med de symptomene du opplever.

 

Å bytte ut røyk med snus blir bare et substitutt til røyk og dermed er man like langt.

Å slutte og røyke gjør du ikke før du selv har lyst, når du får lyst til det anbefaler jeg deg å lese "Endelig ikkerøyker" av Allan Carr. Psykologisk kvasisvada nonsens newage tullebok, men den FUNKER. Med den er det snodig nok lett å slutte å røyke.

Lenke til kommentar

KOLS har du neppe, jeg er diagnostisert med det og for å si det på en litt flåsete måte: du merker det om du har KOLS...

 

Det jeg tror som feiler deg er at kroppen din er i orden og handterer giftstoffene med de symptomene du opplever.

 

Å bytte ut røyk med snus blir bare et substitutt til røyk og dermed er man like langt.

Å slutte og røyke gjør du ikke før du selv har lyst, når du får lyst til det anbefaler jeg deg å lese "Endelig ikkerøyker" av Allan Carr. Psykologisk kvasisvada nonsens newage tullebok, men den FUNKER. Med den er det snodig nok lett å slutte å røyke.

 

 

Du som har kols vet kanskje litt mer om emnet enn hva jeg klarer å finne frem på internettet?

 

Er nok 100% sikker på at jeg ikke har emfysem enda, men kronisk bronkitt er jo også en form for kols, etter hva jeg har lest så havner det i samme gruppa som emfysem og det andre.

 

Utvikler alle med kronisk bronkitt emfysem? vil symptomene mine forsvinne når jeg kutter røyken? eller har jeg lagt meg ut på sakte men sikker vei til en tidligere død? mener å ha lest et sted at Kols, emfysem eller ikke er irreversibelt og vil bare gradvis forverres igjennom livet til tross for røykeslutt, selv om røykeslutt så klart hjelper med å få denne ødeleggelses prossesen til å gå tregere.

 

Hva har legen din fortalt deg? du må gjerne sende meg en PM om du ikke føler for å ta det offentlig, det ville jeg satt veldig stor pris på

 

Takk :)

Endret av Phil3
Lenke til kommentar

Du som har kols vet kanskje litt mer om emnet enn hva jeg klarer å finne frem på internettet?

 

Er nok 100% sikker på at jeg ikke har emfysem enda, men kronisk bronkitt er jo også en form for kols, etter hva jeg har lest så havner det i samme gruppa som emfysem og det andre.

 

Utvikler alle med kronisk bronkitt emfysem? vil symptomene mine forsvinne når jeg kutter røyken? eller har jeg lagt meg ut på sakte men sikker vei til en tidligere død? mener å ha lest et sted at Kols, emfysem eller ikke er irreversibelt og vil bare gradvis forverres igjennom livet til tross for røykeslutt, selv om røykeslutt så klart hjelper med å få denne ødeleggelses prossesen til å gå tregere.

 

Hva har legen din fortalt deg? du må gjerne sende meg en PM om du ikke føler for å ta det offentlig, det ville jeg satt veldig stor pris på

 

Takk :)

KOLS er irreversibelt ja, men jeg trener ganske hardt og blir mer og mer symtpomfri.

Jeg røyka fra jeg var 17-18 til jeg var 25 (er 32 nå) men det var nok ikke katalysator for det "lungespesialisten" min kaller KOLS.

Jeg er forsåvidt uenig i diagnosen siden jeg har astma fra tidligere og rett og slett bare har vært slakk på trening/fysisk aktivitet de siste årene. Treningen hjelper veldig på den generelle fysiske formen og helsen er nå langt bedre enn før.

 

 

Om du nå slutter å røyke og spiser støttende så tar du deg fort inn igjen hva helse angår.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har dessverre ikke klart å slutte med røyken, jeg har prøvd, brukt masse penger på diverse hjelpemidler uten effekt, siggen har et alt for godt grep om meg (ja jeg vet dette er teit)

 

Lege tør jeg egentlig ikke å gå til, ikke fordi jeg er redd for leger men fordi jeg er redd for å få bekreftet mistanken min om kronisk bronkitt, tok som sagt spirometri for 1år siden og da var alt fint.

 

Tror ikke jeg vil være i stand psykisk til å takle en slik diagnose da livet mitt er stappfullt av problemer fra før av. Jeg er rett å slett ikke sterk nok, redd for at en så alvorlig diagnose kan booste selvmordstankene jeg allerede sliter med og få meg til å faktisk gjennomføre det.

Hei hva med og prøve Champix, da for slutte og røyke, jeg brukte de da jeg sluttet og røyke og et technisk lego sett for jeg måte ha noe i hendene for da hjalp lego settet meg da. Du kan røyke mens du bruker de og du blir veldig glad i mat av champix. Jeg røyker ca 30 til 35 pr dag og røyka natt og dag om jeg hadde omgang syken røyka oxo men champix help meg og slutte ca 2010 da, glømte si du blir kvalm av de eller om er champix sørger for man blir det mens man røyker :)
Lenke til kommentar

Hei! Jeg røyket noen år selv og merket masse til slim hals, røykhoste og piping fra brystet innimellom. Jeg begynte med e-cigaretter og har vært røykfri i 5 måneder nå. Alt er borte! :D

 

Sjekk her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414116

Vi er mange som driver med e-cigaretter som kan hjelpe deg gjennom jungelen av tilbud.

 

Jeg prøvde forskjellige metoder som å slutte tvert, prøvde nikotintyggis og til og med Champix (reseptbelagt legemiddel). Jeg gikk alltid tilbake til røyken etterhvert. Nå går jeg heller til e-cigaretten hvis nøden virkelig melder seg, og det FUNKER :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...