Gå til innhold

[Løst] Ny Ubuntu-bruker - drivere, spill og proprietære programmer


Anbefalte innlegg

Hvis du kun skal bruke skype til å chatte, så kan du laste ned en plugin til pidgin som gjør at du kan bruke den istedenfor. Men den krever vell at skype kjører i bakgrunnen for den skulle fungere, om jeg husker rett.

Det som det snakkes om heter libskype, og fungerer også på Windows og OS X.

 

Det er jo tidenes hack. Er det der man piper skypes GUI til en separat session for så å hijacke kommunikasjonen?

Bruker Skypes API faktisk. APIet er naturligvis kun lokalt slik at du må kjøre Skype i tillegg, men Pidgin er i alle fall en bedre klient.

 

*buntu har jo aldri vært brukandes på depenedencyhandling? (Kubuntu jeg ser STYGT på deg, og gjemmer meg før Del kommer.)

Utdyp gjerne. Snuser litt på å kanskje prøve Kubuntu. Er dritt lei hvor ustabil utviklingen av Arch har vært det siste halvåret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu er ikke dårlig på dependencies. Eneste gangen det smalt for meg var steam, men den foreslo i386-pakkene jeg trengte.

 

Hei igjen,

 

Jeg bruker som sagt et 7950 atm, og får bilde og alt på skjermen.

 

Men det jeg lurer på om er om jeg må innstalere driver til skjermkortet for å få brukt ytelsen i spill, og eventuelt hvor mye mister jeg uten driver.

Du mister 3D uten driver, som er det du trenger for å spille. Driveren til ATI-kort heter fglrx.

 

sudo apt-get install fglrx

Lenke til kommentar

Ubuntu er ikke dårlig på dependencies. Eneste gangen det smalt for meg var steam, men den foreslo i386-pakkene jeg trengte.

 

Du mister 3D uten driver, som er det du trenger for å spille. Driveren til ATI-kort heter fglrx.

 

sudo apt-get install fglrx

 

Tusen takk.

 

Er det ikke noe mer enn det?

 

Wow, det var fantastisk lett.

 

Følte meg nesten som en hacker der jeg satt.

Lenke til kommentar

Utdyp gjerne. Snuser litt på å kanskje prøve Kubuntu. Er dritt lei hvor ustabil utviklingen av Arch har vært det siste halvåret.

 

Hvis du liker grunntanken bak Arch, men er lei av ustabil utvikling så vil jeg anbefale deg å ta en titt på Manjaro Linux. Er en derivat av Arch, men mye mere brukervennlig og fremdeles med rolling release.

Lenke til kommentar

Nå mangler jeg bare MSI Afterburner, som tviles på at jeg får til, siden har lastet det ned med Wine, men det "launcher" ikke.

Du kan bruke aticonfig for å sette klokk på skjermkortet ditt. Godt mulig det finne brukervennlig gui, men kommandolinja er ikke så ille. Sleng opp en terminal, så kan du sjekke status på kortet ditt med:

aticonfig --od-getclocks

dersom aticonfig er satt opp skal du da få se klokk på ditt kort. Du kan sette ny klokk eksempelvis med:

aticonfig --od-setclocks =1000,400

sjekk med første kommando om endringene har trådd i kraft. Husk, vær forsiktig når du klokker, øk på litt i gangen. Du har flere andre muligheter med aticonfig, bare sjekk manualsiden:

man aticonfig

Er også ekstremt viktig at GTA San Andreas
Prøv etter at du har fått inn ATI driveren fglrx (du har vel den inne nå?). Bruker du Steam eller installerer du standalone? Uansett ser det lovende ut, platinum ranking med et par versjoner av wine:

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=2599

*buntu har jo aldri vært brukandes på depenedencyhandling? (Kubuntu jeg ser STYGT på deg, og gjemmer meg før Del kommer.)

:realmad::wallbash::grumpy:

 

Fra spøk til alvor. *Alle* avhengigiheter spesifiseres i deb filen. For Steam og Skype pakkes deb filen hhv. av Valve og Microsoft. Det er da deres ansvar å legge in deps riktig. Aldri sett kubuntu slitt med avhengighetsproblemer, derimot hender det brukere kunne tenkt seg litt færre avhengigheter i Kubuntu (altså at de synes det blir installert for mye). Så her må du nesten forklare hva du mener ngz.

Lenke til kommentar

Nesten litt trist, men da var Ubuntu vekk fra maskinen og Windows tilbake.

 

Selv den minste tingen blir for tungvindt, spesielt når OC og spilling er interessant.

 

 

Jeg håper det kommer en vakker dag en distro der alt er plug & play fra Windows.

Lenke til kommentar

Hvis du liker grunntanken bak Arch, men er lei av ustabil utvikling så vil jeg anbefale deg å ta en titt på Manjaro Linux. Er en derivat av Arch, men mye mere brukervennlig og fremdeles med rolling release.

Har lest litt om den, men finner ingenting interessant med den distroen. Det er ikke setup, installering av DE, skjermkortdrivere eller plugins á flash som er mas, det er ustabilt mtp. endringer i Arch som ofte krever manuelle endringer. Det er greit nok til tider, men syns det har vært for mye i det siste, og er absolutt ingen fan av retningen Arch går i (systemd). Det er ikke nødvendigvis en nybegynners distro jeg er ute etter, men en distro med stabil utvikling.

 

Med en taktikk som Manjaro mister du også godene ved rolling, og faller egentlig litt mellom stolene. Tradisjonelle release-based distros á Ubuntu backporter security fixes fra upstream til deres (nå) utdaterte pakker i stable. Har du (bleeding edge) rolling får du disse naturlig gjennom nye updates fra upstream. Gjør man derimot som Manjaro vil du bare få en ekstra venteperiode med "testing" (som jeg er skeptisk til mtp. hvor små de er), men ingen ekstra sikkerhet. Tvert imot må du kanskje vente lengre enn i en release-based distro.

 

Dette kan løses ved at pakkerne i Manjaro også backporter upstreams' security fixes til dagens pakker før neste versjon, men det er dobbelt opp med arbeid og jeg tviler på at noen har ressurser til dette.

 

Aldri sett kubuntu slitt med avhengighetsproblemer, derimot hender det brukere kunne tenkt seg litt færre avhengigheter i Kubuntu (altså at de synes det blir installert for mye). Så her må du nesten forklare hva du mener ngz.

Syns kanskje recommends tar med litt vel mye på enkelte pakker i apt-get ja. Samtidig hender det at --no-install-recommends fjerner pakker som man kan anse som nødvendige. De gangene jeg har trengt å bry meg om dette syns jeg ikke balansen har vært spesielt god, men det er jo greit å i alle fall ha valget. Med pacman har jeg aldri trengt å tenke på dette, som kun installerer deps, men har ikke følt jeg har manglet noe heller.

 

Nesten litt trist, men da var Ubuntu vekk fra maskinen og Windows tilbake.

 

Selv den minste tingen blir for tungvindt, spesielt når OC og spilling er interessant.

 

Jeg håper det kommer en vakker dag en distro der alt er plug & play fra Windows.

Det var kjedelig å høre, men husk at du sammenligner hva, ett døgns bruk med Linux til X antall år med Windows? Det er ingen rettferdig sammenligning, men det er selvfølgelig opp til deg selv.

 

Når det gjelder OC/spilling er heller ikke Linux problemet. Mulighetene er absolutt der, men markedet tilbyr ikke like mye på Linux som på Windows dessverre.

 

GTA:SA funker også sannsynligvis fint. Du kunne også tatt en titt på PlayOnLinux, som kanskje er noe enklere på enkelte spill.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det ble bare så tungvindt.

 

Jeg har et AMD kort, og det fungerer overhodet ikke fint med Linux.

 

Jeg skal bygge en billigere rigg, å få prøvd meg på Kubuntu eller Arch.

 

Jeg tror Linux er ganske greit å bruke når man først vet hva man driver med, men det er ikke helt for Ola Nordmann enda, men det bedrer seg stadig.

Lenke til kommentar

Det ble bare så tungvindt.

 

Jeg har et AMD kort, og det fungerer overhodet ikke fint med Linux.

 

Jeg skal bygge en billigere rigg, å få prøvd meg på Kubuntu eller Arch.

 

Jeg tror Linux er ganske greit å bruke når man først vet hva man driver med, men det er ikke helt for Ola Nordmann enda, men det bedrer seg stadig.

Kan ikke helt si meg enig i det. Selv om jeg naturligvis slet med ting i starten så har jeg overall brukt mindre tid på å irritere meg over eller fikse ting på Linux enn Windows. Når det er oppe og går er det vanligvis slik som du vil ha det.

 

Om du er villig til å gi Linux en sjanse "igjen" (vet ikke om jeg kan kalle ~1 døgn en ordentlig sjanse) så vet jeg ikke helt om jeg kan anbefale Arch. Det er mye mer jobb for en nybegynner. De forskjellige Ubuntu-versjonene á Kubuntu er ikke så veldig forskjell, det går for det meste i utseende på desktop environmentet (skrivebordsmiljø). Uansett, Kubuntu og f. eks Xubuntu har ganske godt rykte hvis man ikke liker standard Ubuntu.

Lenke til kommentar

Det ble bare så tungvindt.

Kan ikke helt se dette poenget. Hjelpen du fikk var riktignok preget av at mange av oss foretrekker kommandolinja, men tenk litt på det, klipp og lim en linje inn i terminal så får du overklokken du hadde hele MSI mølet installert for å få til. Hadde du vært litt tålmodig kunne vi foklart deg hvordan du kunne lagt inn din favoritt overklokk som en selvvalgt kommando (gjort på sekunder). Du ville antagelig aldri giddet å dille med MSI Afterburner igjen.
Jeg har et AMD kort, og det fungerer overhodet ikke fint med Linux.
Jeg har flere AMD/ATI kort og er godt fornøyd. Under System kategorien finner du Additional Hardware drivers, der kan du bare ticke av drivere som må lastes ned separat. På ditt system er det antagelig kun fglrx. Litt usikker på om linjen Lycan ga deg for oppgaven er tilstrekkelig, men det hadde det jo vært greit om du hadde gitt oss svar på. Uansett, dette er vesentlig enklere enn hvordan Windows har gjort det i årevis. Alle andre drivere er på plass av seg selv. Du kan t.o.m. flytte harddisken til en annen maskin, og den vil boote rett opp.
Jeg skal bygge en billigere rigg, å få prøvd meg på Kubuntu eller Arch.
Hvorfor det? Ta heller dual boot på den du har nå, så kan du boote inn i linux når du føler for å lære mer. Ubuntu er for Ola Nordmann, men hvis det eneste poenget ditt er å kjøre windowsprogrammer på linux, så er det et dårlig utgangspunkt. Alle som bruker Mac aksepterer fra første øyeblikk at de må venne seg alternativer til en del av windowsprogrammene de er vant med. På linux har du en fantastisk støtte for å kjøre windows programmer, men det bør ikke være det eneste du er ute etter, da har det liten hensikt.

 

Gi ting litt tid, og snapp opp tips på forumet, så vil du lære mye mer om data enn du noen gang hadde trodd, og sette stadig større pris på de mulighetene linux gir deg.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest litt om den, men finner ingenting interessant med den distroen. Det er ikke setup, installering av DE, skjermkortdrivere eller plugins á flash som er mas, det er ustabilt mtp. endringer i Arch som ofte krever manuelle endringer. Det er greit nok til tider, men syns det har vært for mye i det siste, og er absolutt ingen fan av retningen Arch går i (systemd). Det er ikke nødvendigvis en nybegynners distro jeg er ute etter, men en distro med stabil utvikling.

 

Med en taktikk som Manjaro mister du også godene ved rolling, og faller egentlig litt mellom stolene. Tradisjonelle release-based distros á Ubuntu backporter security fixes fra upstream til deres (nå) utdaterte pakker i stable. Har du (bleeding edge) rolling får du disse naturlig gjennom nye updates fra upstream. Gjør man derimot som Manjaro vil du bare få en ekstra venteperiode med "testing" (som jeg er skeptisk til mtp. hvor små de er), men ingen ekstra sikkerhet. Tvert imot må du kanskje vente lengre enn i en release-based distro.

 

Dette kan løses ved at pakkerne i Manjaro også backporter upstreams' security fixes til dagens pakker før neste versjon, men det er dobbelt opp med arbeid og jeg tviler på at noen har ressurser til dette.

Hvis du ønsker raskere oppdatering av Manjaro kan du forandre repository til Testing, eller evt. Unstable for raskest mulig oppdatering.

Jeg er fornøyd med å kjøre stable, og i løpet av den måneden jeg har brukt Manjaro på to av mine laptop'er så har det vært helt stabilt.

Og likevel raskere og nyere pakker enn hva jeg får fra Ubuntu.

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor. *Alle* avhengigiheter spesifiseres i deb filen. For Steam og Skype pakkes deb filen hhv. av Valve og Microsoft. Det er da deres ansvar å legge in deps riktig. Aldri sett kubuntu slitt med avhengighetsproblemer, derimot hender det brukere kunne tenkt seg litt færre avhengigheter i Kubuntu (altså at de synes det blir installert for mye). Så her må du nesten forklare hva du mener ngz.

Det siste, selvfølgelig. Man er ikke god på dependencies når man dikter opp atten ekstra gnome-dependencies på en pakke som egentlg ikke har noen upstream. jada, en overdrivelse, men "fake" dependencies er de mye av i ubuntu-land. Likevel skal de splitte ut *-dev-pakker i egne liksompakker selv om det aldri var meningen upstream, om de så bare sparer 100kb.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...