Gå til innhold

Er elektrofag noe for meg?


winmedi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal søke nå innen 3 mars. Jeg har bestemt meg for å velge elektrofag, men er ikke sikker på om jeg velger rett. Derfor lurer jeg på om det passer meg.

 

Jeg er interessert i data (har bygget selv pc)

Jeg liker å fikse ting (Jeg har akkurat fikset tlf etter at jeg knuste skjermen)

Jeg liker alt med elektronikk å gjøre.

 

Er ikke særlig glad i vanlig skolearbeid (er ikke akkurat lei heller) og har lyst til å prøve å gjøre noe praktisk også. SP er vel kanskje jeg lengre i fra når det gjelder SP og elektrofag.

 

Så hva burde jeg gått for. Jeg vet at denne beskrivelsen var litt kort, men kommer ikke på så mye i farten.

 

Edit: Når det gjelder SP er jeg villig til å jobbe, men er ikke sikker på om jeg klarer 3 år til.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går selv Vg1 elektro og det er jeg utrolig glad over at jeg valgte. Det er veldig mye praktisk arbeid (på min skole iallefall) Det er mange forskjellige muligheter og om du finner ut at det ikke er noe for deg kan du gå vg3 påbygg.

 

Om du har noen flere spørsmål eller lurer på hva du lærer på elektro kan du sende meg en pm.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal søke nå innen 3 mars. Jeg har bestemt meg for å velge elektrofag, men er ikke sikker på om jeg velger rett. Derfor lurer jeg på om det passer meg.

 

Jeg er interessert i data (har bygget selv pc)

Jeg liker å fikse ting (Jeg har akkurat fikset tlf etter at jeg knuste skjermen)

Jeg liker alt med elektronikk å gjøre.

 

Er ikke særlig glad i vanlig skolearbeid (er ikke akkurat lei heller) og har lyst til å prøve å gjøre noe praktisk også. SP er vel kanskje jeg lengre i fra når det gjelder SP og elektrofag.

 

Så hva burde jeg gått for. Jeg vet at denne beskrivelsen var litt kort, men kommer ikke på så mye i farten.

 

Edit: Når det gjelder SP er jeg villig til å jobbe, men er ikke sikker på om jeg klarer 3 år til.

Studiespesialiserende alene med bare de tre årene er ikke godt nok, du må også videre på høyskole/universitet :) Elektro er gøy det, syntes eg hvertfall, alt som har med datamaskiner og digitalteknikk å gjøre, men elenergi og automatisering synes eg var ett rent helvete, noe kanskje pga læreren men alt i alt syntes eg, som intereserer meg for datamaskiner og digitalteknikk, att den andre siden av elektronikkverdenen var noe av det kjedeligste som finnes, og eg er glad eg karret meg gjennom det og fikk valgt digitalteknikk på 2. vgs.

Lenke til kommentar

Du svarer jo egentlig greit på spørsmålet ditt selv. Du er tydeligvis mer interessert i elektrofag. Hvis du ikke tror at du orker tre år til med skole, er nok ikke studiespesialisering noe for deg, for da må du over til universitet eller høyskole og bruke 3 - 5 år til etter videregående før du har kompetanse til å jobbe. Hvis du endrer mening senere, er det mye lettere å bygge på elektrofag og få studiekompetanse, enn det er å bygge på studiespesialisering og få yrkeskompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, tusen takk! Ja jeg er enig at når jeg postet innlegget mitt så jeg at jeg var mer interessert i elektrofag.

 

Tror jeg går for elektrofag.

 

Tror søknadfristen ble flyttet til 3. mars fordi at folk var feks. ikke kommet hjem fra fjellet enda og ikke har muligheter for å søke da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men hva gjør man på Automatisering på VG2? Hva går det ut på?

 

Jeg går ikke på VG2 automatisering, men har søkt det. Etter det jeg har hørt går det ut på forskjellige måter å styre motoren til å gjøre forskjellige ting. Jeg var på besøk på Strømmen VGS og der hadde de automatiske saftmaskiner, non-stop sorteringsmaskin og en robotarm som scanner farge og sorterer klosser etter farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ett godt innblikk i vg1 elektro på hva automatisering er.

 

Det er ikke min erfaring. Det eneste vi gjorde på VG1 når vi hadde automatisering var å koble random ting på et sånt rødt brett med masse kontaktorer på, og en motor. Gikk ut av det året med like mye kunnskap om hva automasjon var for noe som før jeg begynte.

Lenke til kommentar

Det er ikke min erfaring. Det eneste vi gjorde på VG1 når vi hadde automatisering var å koble random ting på et sånt rødt brett med masse kontaktorer på, og en motor. Gikk ut av det året med like mye kunnskap om hva automasjon var for noe som før jeg begynte.

Ja , detter er nok veldig forskjellig fra skole til skole.

 

når jeg startet på elektro tenkte jeg at det eneste jeg kunne bli var elektrikker da så kunne ikke akkurat så mye...

Lenke til kommentar

Du har ingen rett til å få bytte, men hvis det er en ledig plass på Slåtthaug og fylket er medgjørlig, så kan det la seg gjøre. Men det er antakelig ingen lett sak, så jeg ville ikke regnet med at du kan gjøre det. Da må du i så fall vente til neste år og søke på Vg2 eller Vg1 på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...