Gå til innhold

Alvorlig Linux-hull ikke oppdaget før nå


Anbefalte innlegg

Slik er det da med alle operativsystem.

sikkerhet og brukervennlighet vil alltid være i konflikt med hverandre

Likevel kan man få til ok tilnærming

 

Ikke nødvendigvis nei, det er nettopp derfor vi ikke trenger en lukket plattform på min og din datamaskin. iOS er ikke nødvendigvis sikrere enn Linux fordi iOS er en mer lukket og begrenset plattform

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det må de ikke.

 

Edit: nå gidder jeg ikke mer. Teorien min holder, jeg ignorerer the moose.

 

Da har du ikke sett deg god nokk inn i hva sikkerhet og brukervennlighet er for noe

uansett så er det hvor god denne tilnærmingen er som bestemmer hvor god det fungerer .

 

Her her jeg ofte lurt på om det er derfor man får disse sikkerhetshullene.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis nei, det er nettopp derfor vi ikke trenger en lukket plattform på min og din datamaskin. iOS er ikke nødvendigvis sikrere enn Linux fordi iOS er en mer lukket og begrenset plattform

 

Hvilke linje er det du svarerer til egentlig ( ner 1 ,2 eller 3 ) ?

slik jeg tolker det så bruker du et sitat fra meg , men svare på noe helt annet

Lenke til kommentar

la meg gjenta det jeg har skrevet :

 

1 det vil alltid være en tilvenning hvor god sikkerhet man må ha i forhold til brukervennligheten

2 sikkerhet ville alltid gå bekostning av brukervennligheter og visse versa

3 alle systemer har dette man må ta hensyn til

 

Å forstå det er da ikke så vanskelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

la meg gjenta det jeg har skrevet :

 

1 det vil alltid være en tilvenning hvor god sikkerhet man må ha i forhold til brukervennligheten

2 sikkerhet ville alltid gå bekostning av brukervennligheter og visse versa

3 alle systemer har dette man må ta hensyn til

 

Å forstå det er da ikke så vanskelig

Det du sier er ikke vanskelig å forstå, men det stemmer ikke. Det er sant at hvis man skal ha det sikreste tenkelige systemet må man la alt annet lide om nødvendig, inkludert brukervennlighet. Du kan ikke ha samme sikkerhetskrav på en PC som på et atomrakettanlegg. Sikkerhetskoder og to nøkler som skal vris om samtidig for å starte Word er åpenbart ikke greit. På samme måte må ofte sikkerhetskravene jekkes litt ned hvis systemet skal være ekstremt enkelt, slik at man alltid har administratortilgang og kan gjøre hva man vil uten noen sperrer. Atomraketter og Windows 95 havner litt på forskjellige ender av skalaen.

 

Men det er et enormt område i midten hvor man kan gjøre systemer sikrere uten at brukervennligheten påvirkes, og du kan gjøre ting mer brukervennlig uten å redusere sikkerheten. Et eksempel er oppdateringssystemene i Windows og mange Linuxer: Såvidt jeg skjønner er det bred enighet om at oppdateringer i Windows er et jævla styr. Windows update maser masse om oppdatering. Når du endelig oppdaterer maser det om rebooting og må gjerne reboote tre-fire ganger hvis du har ventet lenge mellom hver gang. Den endeløse sytingen til Java er en historie i seg selv. Det er ikke gøy å oppdatere ting i Windows.

 

På alle Linuxdistribusjoner jeg har brukt er det null stress å oppdatere. Det er ett system som tar seg av alle oppdateringene, du får en lite påtrengende påminner når det finnes oppdateringer, og det er bare å skrive passordet og trykke OK, så ordnes alt av seg selv. Etterpå er det ingenting som maser om at du må restarte maskinen og minner deg på det en gang i timen. Det er ikke engang nødvendig med mindre du har oppdatert kernelen, og selv da kan du fint la maskinen stå på så lenge du vil. Når du endelig rebooter tas den nye kernelen i bruk, du som bruker merker ikke engang noe til det. Jeg har latt maskinen stå på i et halvår uten å reboote, uten at det gav noen problemer selv om jeg oppdaterte minst en gang i uken.

 

Her har vi et eksempel hvor sikkerheten blir bedre fordi brukervennligheten blir bedre, ikke på tross av det. Oppdateringssystemet er mer brukervennlig, så folk installerer sikkerhetsoppdateringer oftere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt det du sier går kun på tilnærmingen som er bra i linux.

 

Når jeg snakket om sikkerhet og brukervennlighet så var det nettop atomanlegget på den ene siden og et system som aldri ble oppdatert på den andre siden.

 

Så sikkerhet og brukervennlighet er og vil være to ting som går mott hverandre hvis man tar begge helt ut

Men som du sier så går det fint å finne en middelvei.

Lenke til kommentar

Så sikkerhet og brukervennlighet er og vil være to ting som går mott hverandre hvis man tar begge helt ut

Men som du sier så går det fint å finne en middelvei.

Da tror jeg egentlig at vi er enige om det. Det er nesten alltid mulig å lage et system som er sikkert nok til at det ikke vil ta livet av folk eller skape store skader, og likevel brukervennlig nok til at man ikke plages av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...