Gå til innhold

Alvorlig Linux-hull ikke oppdaget før nå


Anbefalte innlegg

Man kan programmere hvilket program man vil, det er bare kreativiteten som setter grenser. Å få brukere til å kjøre programmet er vanskeligere. Om koden er åpen eller ikke spiller liten rolle for folk flest når de bestemmer seg for å kjøre den.

Så du har som vane å kjøre tilfeldige programmer fra nettet? Dette blir absurd, Linux-kjernen er ikke et tilfeldig program fra nettet, det er tusenvis av mennesker som jobber med dette, som yrke.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte av de programmene jeg bruker er ikke alltid sjekket av Microsoft , for å side det sånn

 

Poenget var at hvis man kunne lege programmer som ikke trengtes å være godkjente for å virke så vil det alltid være noen som vil prøve det.

Hvis man i tillegg kjenner allt av kildekode så vil det være mulig å lage programmer som bryter seg inn i andre systemer .

hvilket os det er spiller ingen rolle

Lenke til kommentar

Så du har som vane å kjøre tilfeldige programmer fra nettet? Dette blir absurd, Linux-kjernen er ikke et tilfeldig program fra nettet, det er tusenvis av mennesker som jobber med dette, som yrke.

Jeg skjønner ikke hva det du sier har med posten min å gjøre. Og nei, jeg kjører ikke programmer ukritisk.

Lenke til kommentar

En skulle tro den kollapset fort, men den har virkelig beskrevet situasjonen en stund.

Velger å minne om at elgen kan brytes ned i en enkel formel:

Jeg har en teori om at kvaliteten på tråder er omvendt proposjonal med antall innlegg Elgen har de.

chart?cht=tx&chl=Q = \frac{C_{1}}{P_{elgen}} + C_{2}

Der Q er kvaliteten og chart?cht=tx&chl=C_{n} er konstanter.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Ved åpen kildekode er det flere som leser, flere som kontrollerer, flere som rapporterer og flere som kan fikse. "

 

Og flere som har innsyn i systemet bak sikkerheten som er implementert. Eneste grunnen til at windows har så mange virus og exploits er pga at det er det mest utstrakte OSet på verdensbasis. Slik er det ikke med Linux. Det er kun et knippe mennesker som bruker det på en noen som helst meningsfull måte, allikevel blir det stor sak når det først finnes ett hull. Hull oppdages, tettes og så finnes det nye igjen akkurat der hvor det ble tettet til. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid forbli. Jeg kan love deg om at kildekoden til windows hadde vært åpen ville det vært D-Day for OSet. På samme måte ville nok de fleste Linux distroer gå lukket dersom en skulle ende opp med å bli størst på markedet.

 

Så lenge du nyttar internett til surfing, nyttar du Linux på ein meiningsfull måte, då det er særs mange som nyttar Linux som webserver. Hardware.no nyttar vel Apache på Debian. Gjorde iallfall det.

 

"Meiningsfull" er ikkje berre desktop-bruk.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

koden er f,eks lettere tilgjengelig.

Det er uklart hva som menes her.

Hvis du mener at andre utenfor prosjektet kan finne svakheter i produktet og utnytte de uten å si ifra så overveies det av gevinsten ved at folk oppdager feil raskere. Hvis sikkerheten til et produkt svekkes av at folk ser kildekoden så er det noe alvorlig galt med produktet, security through obscurity is not security!

 

Hvis du mener at folk kan sabotere prosjektet lettere, så har samtlige slike store prosjekter en kvalitetskontroll på alle forslag som kommer inn. Prosjekter som Linux-kjernen får ikke hvem som helst legge til hva som helst, og alle bidrag som godkjennes må tilsynelatende gjøre noe bedre.

Lenke til kommentar

En bug i kjernen... Hmmm har vell vært en god del andre bugs og sikkerhets problemer i Linux opp igjennom tidene, og da når jeg sier Linux så tenker jeg ikke bare kjernen, jeg mener den feilstillingen at Linux er hele OSet med alt av programmer.

 

Svakhetene jeg tenker på da, er 3 parts programvare som har blitt lagt på toppen av kjernen.

Spesielt i server miljø ala Cpanel og lignende, ikke Linux sin feil men leverandøren, ikke at MS eller Apple hadde blitt spart for samme angrepsmetode heller.

Lenke til kommentar

"Ved åpen kildekode er det flere som leser, flere som kontrollerer, flere som rapporterer og flere som kan fikse. "Og flere som har innsyn i systemet bak sikkerheten som er implementert. Eneste grunnen til at windows har så mange virus og exploits er pga at det er det mest utstrakte OSet på verdensbasis. Slik er det ikke med Linux. Det er kun et knippe mennesker som bruker det på en noen som helst meningsfull måte, allikevel blir det stor sak når det først finnes ett hull. Hull oppdages, tettes og så finnes det nye igjen akkurat der hvor det ble tettet til. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid forbli. Jeg kan love deg om at kildekoden til windows hadde vært åpen ville det vært D-Day for OSet. På samme måte ville nok de fleste Linux distroer gå lukket dersom en skulle ende opp med å bli størst på markedet.

 

Hva er det du fabler om?

Noen få som bruker det på noe som helst meningsfull måte, ville vært lukket dersom det ble større?

 

Linux er nå sannsynligvis den mest utbredte operativsystemkjernen i verden.

 

Sannsynligheten for at du ikke bruker Linux daglig er null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...