Gå til innhold

Samsung jakter iPad Mini med lomme-Note


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at OS-oppdateringene til Android kun er selve OS-et mens ios-oppdateringene ofte handler om vel så mye integrerte apps som selve OS-et blir det ikke helt relevant å sammenlikne oppdateringstempoet direkte. De Android-appene som får oppdateringer underveis kan man helt fint oppdatere eller la bli oppdatert automatisk.

 

Utstyrskompatibiliteten er først og fremst knyttet til OS. Siden Android-versjoner er knyttet til OS og ikke til medfølgende apps vil også utstyrskompatibilitet oftere være et tema.

 

De oppdateringene som har utelukkende med OS å gjøre gjøres i Android uavhengig av kompatibiliteten med eldre enheter. IOS oppdateres med hensyn til enheter som er flere generasjoner gamle. Dette er jo hyggelig for dem som har en eldre enhet, men samtidig holder det utviklingen tilbake. Google kan holde utviklingen på et helt annet nivå. Dette har jo ført til at Androids forsprang har økt voldsomt og trenden ser ikke ut til å snu. IOS 6 ligger jo teknisk sett omtrent på nivå med Android 1.X en plass. Hadde Google holdt igjen oppdateringene et år eller to ville forskjellen vært langt mindre, men vi hadde til gjengjeld sluppet denne diskusjonen.

 

øhh... Så når Apple oppdaterer OS og medfølgende apps, så sier det seg selv at Apple er flinkere på å oppdatere telefonene sine enn Google som kun oppdaterer OS, og nå snart to år etter ICS har fått 50% over til det nye OSet? Apple fikk over 90% av kundene sine første året.

 

Utstyrskompatibilitet er riktignok knyttet til OSet, men Android er Linux, som er beryktet for å støtte gammel maskinvare LENGE. Linus Torvalds går jo til personlig angrep på folk som klarer å messe med binær-kompatibiliteten til Linux, så drivere skal vare ganske lenge.

 

Det er ett par grunner til at Apple kan pushe oppdateringer vannvittig mye raskere enn Samsung og Co. De har kun 3-4 telefoner å tenke på (Samsung har hva? 20 modeller?). De eier hele økosystemet rundt. Du må bruke Itunes eller den innebygde iphone funksjonen for å oppgradere OSet. Samsung lager jo eget verktøy for å oppdatere android i telefonene deres. Apple er også de eneste som rører programvaren deres. Når google lager en ny versjon av Android, sendes dette til kundene (eks. Samsung) som så skal tilpasse sitt grensesnitt (eks. touch wiz) som så skal sende det til operatørene for eventuel tilpassning, og deretter til QA som skal godkjenne. Apple har betraktelig færre ledd å gå igjennom, i tillegg til at alle ledd er in-house.

 

Så skal det vel sies at Android sannsynligvis har bedre bakoverkompatibilitet enn iOS. Hvert eneste år blir det jo ramaskrik over at feature X ikke støttes i iphone 4 når det ikke er noen teknisk grunn til det. Dette er oftest ikke ett problem i Android leieren, problemet er at produsenter ikke gidder å oppdatere tidligere telefoner til det nye OS'et, som er grunnen til at CyanogenMod er så populært som det er.

 

iOS er også betraktelig mer avansert enn Android 1.x. Det er forskjell på ett åpent operativsystem og ett avansert operativsystem, og de betyr som oftest ikke det samme.

Lenke til kommentar

øhh... Så når Apple oppdaterer OS og medfølgende apps, så sier det seg selv at Apple er flinkere på å oppdatere telefonene sine enn Google som kun oppdaterer OS

 

Når en oppdatering i realiteten ikke er en OS-oppdatering, kun en fiks for noen apps, så er det jo lett å lansere en ny "versjon". For Android sin del er en hver oppdatering en betydelig endring i selve OS-et. Det blir noe helt annet.

 

 

og nå snart to år etter ICS har fått 50% over til det nye OSet? Apple fikk over 90% av kundene sine første året.

 

Det er jo åpent for alle som ønsker å oppdatere. Selv om mange produsenter har gjort oppdateringer tilgjengelig er det ikke det samme som at folk ønsker å oppdatere.

 

 

iOS er også betraktelig mer avansert enn Android 1.x. Det er forskjell på ett åpent operativsystem og ett avansert operativsystem, og de betyr som oftest ikke det samme.

 

Hva bygger du det på? Hva kan siste versjon av ios som ikke Android 1.7 kunne?

Lenke til kommentar
iOS er også betraktelig mer avansert enn Android 1.x. Det er forskjell på ett åpent operativsystem og ett avansert operativsystem, og de betyr som oftest ikke det samme.
Hva bygger du det på? Hva kan siste versjon av ios som ikke Android 1.7 kunne?

 

Det "Skinney" sier er ikke at det kan gjøre mer avanserte ting, men at det er et avansert OS. iOS er blitt kallt "The world's most advanced OS for mobiles". Du tenker på noe annet.

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende vil ikke telefonfunksjonen være i bruk, men er så fornøyd med min Galaxy Note II at jeg skal vurdere denne. Fleroppgavevinduer er også en svært nyttig funksjon som jeg bruker mye på min Note 2 og med 8" vil den komme enda mer til rette.

 

Pennen i Note 2 er også sært god, og da denne bruker samme type teknologi, vil dette være en høyst interessant enhet. Enn om jeg gjerne skulle sett bedre byggekvalitet fra Samsung.

 

Merk også at på denne enheten kan du bruke pennen på de trykkfølsomme knappene i bunn, dette er nytt.

Lenke til kommentar

Skjermer på rundt 5" har i 2013 1920x1080. Skjermer på rundt 10" har rundt 2560x1600. Men skjermer på rundt 7-8-9" har 1280x720. Gir ikke mening.

 

Jeg er glad i størrelsen på min iPad Mini, men skulle gjerne sett flere konkurrenter med bedre skjermer. Denne gir meg ikke noe ekstra.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Skjermer på rundt 5" har i 2013 1920x1080. Skjermer på rundt 10" har rundt 2560x1600. Men skjermer på rundt 7-8-9" har 1280x720. Gir ikke mening.

 

Jeg er glad i størrelsen på min iPad Mini, men skulle gjerne sett flere konkurrenter med bedre skjermer. Denne gir meg ikke noe ekstra.

 

Det gir jo mening all den tid de fleste velger slike nettbrett for å få et nettbrett for mindre penger.

Lenke til kommentar

I app store er over 300 000 apps tillpasset iPad. EN STOR FORDEL AV Å HA iPAD

 

Hvorfor er 300 000 apps i App Store så positivt?

Hvor mange apps for lommelykt behøver du? Hvor mange spin-off-spill til Tiny Birds behøver du? Hvor mange t-bane-apps for London behøver du? Når i tillegg App Store-grensesnittet er så tragisk dårlig som det er, foretrekker jeg heller en fugl i hånden enn 100 000 på taket. På min iphone får jeg bare opp en og en app, og må sveipe frem en og en. Når jeg har bladd meg gjennom 30 stk og funnet ut at en av de første var den beste, må jeg sveipe en og en helt tilbake. Tungvint? JA!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...