Gå til innhold

Bestille bilder


Anbefalte innlegg

Kom på en ting. Jeg eksporter jpeg ut fra LR. Nå jeg er inne i "Faststone image viewer" for visning kan jeg her skrive ut. Her har jeg muligheten til å gå inn i "skriveroppsett" og velge papirprofil. Skriver ut, men ingen forandring.

 

Dette skulle kanskje bli det samme som å skrive rett ut fra LR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakke t med en hyggelig ansatt der jeg har tenkt å bestille i fra. Han fortalte at til våren skulle de få en meget bra printer, der en kunne legge med ICC-profilen sin. Dette er vel den ICM.fila som ble generert etter kalibreringen det er snakk om?

I såfall blir det enkelt med proffe utskrifter som matcher skjermen :)

Lenke til kommentar

Snakke t med en hyggelig ansatt der jeg har tenkt å bestille i fra. Han fortalte at til våren skulle de få en meget bra printer, der en kunne legge med ICC-profilen sin. Dette er vel den ICM.fila som ble generert etter kalibreringen det er snakk om?

I såfall blir det enkelt med proffe utskrifter som matcher skjermen :)

Nei, du skal som sagt før aldri bruke skjermprofilen til noe annet enn skjermen. Hvis du sender til en lab som kjører fargestyring med profiler (og det gjør forhåpentligvis de fleste) så vil de automatisk konvertere farger i den profilen du bruker til det printeren supporterer. Problemet er at for vanlig konsumentfremkalling så er nok 99% sRGB siden det kommer fra kameraer som ikke har noe valg av fargerom og da er det mulig at de ikke sjekker embeddet profil og bare antar sRGB.

 

Det du bør gjøre for optimalt resutlat er å få profilen(e) fra lab'en du skal bruke og bruke den ved eksport av filene dine, dvs velge riktig profil for kombinasjon av papir+printer akkurat som om det var din egen printer. Har du ikke fått profil fra laben bør du anta sRGB hvis du ikke vet at de støtter et større fargerom og tar hensyn til profiler. Du bør uansett aldri sende avgårde filer med større fargerom enn det printeren støtter for da vil du få en default konvertering.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dette er et evig problemområde - noen er heldige og får en match til slutt mellom skjerm printer, men så kan det i uheldige tilfeller ramle sammen igjen ved bytte av papirtype.

 

Når det gjelder print fra butikker har jeg sett mye rart og opplevd at man kan få for lyse bilder eller for mørke bilder tilbake. På en måte er det forståelig siden de kjører store mengder igjennom pr dag og må ha et standard oppsett som de tror funker for flertallet, de kan ikke justere for hver kunde. Antagelig går det hele på auto - kanskje bortsett fra de mest kostbare storprint. Det var forsåvidt likt når det gjaldt film og, leverte man til 3 forskjellige butikker fikk en 3 forskjellige varianter tilbake. Så man kan ikke enkelt bare si at årsaken ligger alltid hos en selv og frita butikkene.

 

Angående hjemmeprint har det med tiden blitt bare mer og mer komplisert å få match, stort sett var det ikke noe særlig problem for 10 år siden. Man kan og undre seg på hvorfor det ikke bør la seg gjøre å få til dette enklere - skal man bare skylde på at 98% av verdens skjermer er ukalibrerte i forhold til printere? Kanskje man burde tenke litt motsatt og - det at printerprodusentene ikke vil innse at de ikke er på linje med de aller fleste skjermene i verden. Et annet problem er og at f.eks jpg-filer kan vises svært ulikt i forskjellige visningsprogram.

 

Uansett, for hjemmeprint må en bare prøve seg frem til en finner noe en kan leve med. For butikkprint er det bare å krysse fingrene - er man ikke fornøyd så behøver feilen ikke automatisk å ligge hos en selv, så man kan klage og se om det hjalp.

 

Tor

Lenke til kommentar

Er også ute etter kalibrering for skjerm, og ser noen har anbefalt x-rite i1display. Etter litt søk på nette fant jeg ut at den kun kan kalibrere skjermer mens x-rite colormunki kan lage skriver profil i tillegg, kanskje dette er en bedre løsning enn x-rite i1display hvis man skulle skrive ut hjemme ?

Lenke til kommentar

Det er nok flott og fint og kunne kalibrere skriveren også, men jeg tror gevinsten er ganske liten (om merkbar).

 

Jeg skal trå litt forsiktig når jeg sier dette, men hvis man allikevel slår av fargestyring i skriveren så skriver den jo kun ut det du ber den om å skrive ut og hvis resultatet ikke blir bra så er det andre steder feilen ligger.

 

Den aller største feilen ligger nok i skjermen ved at den er helt på jordet med tanke på og vise riktige farger/lys. Spesielt hvis man har en såkalt billigskjerm.

 

Jeg har en DellU2713H/X-Rite i1Dispaly Pro/Canon Pixma Pro-1 og her hos meg blir utskriftene spot on :)

Man klarer rett og slett ikke å se forskjell på utskriftene hvis man holder den under samme lys som skjermen er kalibrert for.

Lenke til kommentar

Okei, jeg har ikke så mye peiling på det her området men tenkte jeg skulle prøve å få litt mere kunnskap om dette. Skal kjøpe meg Dell Ultrasharp 2410 og Mac mini, etterhvert epson r3000. Det er planen ihvertfall :)

 

sitter på en Macbook pro 13" fra 2010 så skjermen er i minste laget..

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

De aller fleste laptop skjermer er høyst uegnet til seriøs bilderedigering og generellt arbeid med fremkalling hjemme, så en skikkelig skjerm med IPS panel er så absolutt en god invistering! :)

 

Ved siden av en god skriver og en kalibrert skjerm, samt riktige innstillinger/profiler vil du med stor sannsynlighet få utskriftene til å ligne det du ser på skjermen på en prikk :)

Lenke til kommentar

Jeg skal trå litt forsiktig når jeg sier dette, men hvis man allikevel slår av fargestyring i skriveren så skriver den jo kun ut det du ber den om å skrive ut og hvis resultatet ikke blir bra så er det andre steder feilen ligger.

Om du lar Photoshop/Lightroom styre fargene reduserer ikke det behovet for å kalibrere skriveren. Jeg har ikke utstyr for skriverkalibrering så jeg kan ikke uttale meg meg om hvor stor effekten er basert på egen erfaring så om den bør kalibreres skal jeg ikke si noe om, men hvis det trengs er behovet minst like stort ved utskrift som PS/LR styrer.

 

Jeg har imidlertid sett diverse videoer og nettsider om skriverkalibrering og de virkelig avanserte mener at det har noe for seg, men de sier også at profilene som kommer fra printer/papirprodusenter er ganske gode (dessvere ingen linker på dette). Det finnes også mulighet for å få laget egne profiler ved å sende inn uttkskrift for analyse, men det koster selvsagt litt.

Lenke til kommentar

Nei, du skal som sagt før aldri bruke skjermprofilen til noe annet enn skjermen. Hvis du sender til en lab som kjører fargestyring med profiler (og det gjør forhåpentligvis de fleste) så vil de automatisk konvertere farger i den profilen du bruker til det printeren supporterer. Problemet er at for vanlig konsumentfremkalling så er nok 99% sRGB siden det kommer fra kameraer som ikke har noe valg av fargerom og da er det mulig at de ikke sjekker embeddet profil og bare antar sRGB.

 

Det du bør gjøre for optimalt resutlat er å få profilen(e) fra lab'en du skal bruke og bruke den ved eksport av filene dine, dvs velge riktig profil for kombinasjon av papir+printer akkurat som om det var din egen printer. Har du ikke fått profil fra laben bør du anta sRGB hvis du ikke vet at de støtter et større fargerom og tar hensyn til profiler. Du bør uansett aldri sende avgårde filer med større fargerom enn det printeren støtter for da vil du få en default konvertering.

 

Det bygynner å synke inn at jeg har begitt meg ut på en nokså komplisert område, hehe. :)

 

Han sa at da kunne jeg legge ved ICC-profilen min, hva mente han egentlig med dette, forslag?

Lenke til kommentar

Det bygynner å synke inn at jeg har begitt meg ut på en nokså komplisert område, hehe. :)

 

Han sa at da kunne jeg legge ved ICC-profilen min, hva mente han egentlig med dette, forslag?

Prøv å ikke tenk på det som så veldig komplisert.

jeg synes kanskje du bør glemme å kalibrere skriveren i første omgang. Det er skjermen din som i første omgang vil utgøre den største forskjellen. En skikkelig skjerm som atpåtill er kalibrert gir deg et godt utgangspunkt.

 

Personlig har jeg ikke kalibrert min skriver, men denne er også helt ny og er en semi proff skriver fra Canon (Pixma Pro-1). Utskriftene mine blir som sagt spot on! :)

Lenke til kommentar

Det er nok flott og fint og kunne kalibrere skriveren også, men jeg tror gevinsten er ganske liten (om merkbar).

Å kalibrere skriveren kan gi store utslag i enkelte tilfeller.

 

Men det jeg så for meg er omtrent som følgende: I dag burde det være mulig å la printer og skjerm samarbeide, "snakke sammen" for så å la den ene tilpasse seg etter den andre helt automatisk, dermed ville man fått match mellom skjerm og print. Printeren kunne f.eks lese en eller annen fil fra skjermoppsettet som sa hvordan dette var og da få skjermen til å justere seg etter printerens oppsett. Eller motsatt, at printeren justerte seg og dermed printen etter hva skjermens oppsett var.

 

Det burde la seg gjøre å få dette til automatisk på en måte som tilfredstilte de aller fleste, men slik jeg føler det lever printerprodusentene og skjermprodusentene på hver sin planet. Noen ganger kan en undre seg på om printerprodusentene har glemt den gjengse forbruker de selger til og tenker kun på proffe brukere.

 

Det er ikke uten grunn at svært mange, ja antagelig et betydelig flertall sitter med skjermoppsett som er lysere enn en print vil gi, årsaken er helt logisk, det er det skjermoppsettet folk synes er best, så hvorfor skal ikke printerprodusentene ta hensyn til dette? Selv standard oppsett på de aller fleste skjermer stemmer ikke med printet man får ut. Det burde være en standard som var felles og som både printer og skjerm kunne tilpasse seg på en enkel måte.

 

Det er mange år siden vi gikk på månen, men å få en printer og en skjerm til å samarbeide er enda lenger unna nå enn for 10 år siden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Er enig med deg TorVidle, men jeg er ganske sikker på at man kommer lengst med skikkelig skjerm og en god skjermkalibrator.

 

Som du sier så er feiler ofte at skjermene er for lyse og har for høy kontrast etc. ved siden av at fargene er feil. har selv erfart dette ganske nylig.

 

Hos meg var det vertfall ikke skriveren som var problemet, men skjermen og kalibreringen av denne.

 

For å ikke overlasse TS med tekniske innspill utover det høyst nødvendige så tipper jeg man kan starte med følgende:

 

1. Skikkelig skjerm med IPS panel. Dell har mange gode og billige skjermer. (UltraSharp serien).

2. En skikkelig kalibrator. Personlig liker jeg X-Rite sin i1Display Pro.

3. Riktig bruk av profiler samt deaktivering av fargestyring for skriver.

 

Med disse tre trinnene bør man komme langt på vei og skulle det fortsatt være riv ruskende galt så kan man justere (så vidt jeg vet) blekkmengden for fargene i skriverdriveren og dermed bestemme hvor mye rødt/blått etc. det skal være og på den måten "jukse" seg til en utskrift som ser riktig ut i forhold til skjerm.

 

men jeg vil med stor sannsynlighet tro at disse tre punktene vil gjøre susen :)

Lenke til kommentar

Han sa at da kunne jeg legge ved ICC-profilen min, hva mente han egentlig med dette, forslag?

 

Mye tyder på at han du snakket med ikke helt har forstått hvordan ting virker eller at det har blitt en misforståelse, det siste er kanskje mest sannsynlig.

 

Det som kan skje er at du får en profil fra de som skal printe for den printeren og papiret som skal brukes og du bruker den profilen ved eksport for utskrift. Alternativet er at du velger et standard fargerom som sRGB eller Adobe RGB når du eksporterer og at deres programvare forstår fargeprofiler og bruker denne profilen du har valgt ved utskrift (er det for trykk det er snakk om kan det også være aktuelt med et CMYK-fargerom). Begge alternativ skal gi veldig bra resultat.

 

Uansett litt enig med BjerkneZ, ikke begynn å tenke på alt som kan gå galt før det fakisk har gjort det. Hvis du holder deg til å sende avgårde filer eksportert som sRGB er det stor sannsynlighet for at ting virker bra. Du kan sikkert få litt bedre resultat på noen bilder ved å gjøre mer avanserte ting, men få det enkle til å virke først.

Endret av se#
Lenke til kommentar

La oss si at man eksempelvis skriver ut et jpg-bilde rett ut fra kameraet. Hvordan oppleves utskriften med tanke på at det ikke har vært innom redigering på en ukalibrert skjerm?

 

Det hele kommer an på kamera og skriver, Canon skal gjengi relativ lik kvalitet hvis man bruker Canon hele veien og deres programvare.

 

Det hele kommer an på kamera og skriver, Canon skal gjengi relativ lik kvalitet hvis man bruker Canon hele veien og deres programvare "cloud".

Lenke til kommentar

Takker for god hjelp å flotte bidrag. Jeg starter med det enkle først. Eksporterer i SRGB og bestiller noen bilder :)

Det mest ideelle hadde vert om du fikk profilen til fotopapiret dem brukte. Da kunne du sett hvordan utskriften dems ble før du sendte bildet ved hjelp av soft proofing.

 

Forutsatt at dem ikke "optimaliserer" bildet ditt.

 

Men for all del... prøv det enkle først :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Ta kontakt med fotovideo og spør dem. har aldri bestillt noe derfra så det vet jeg ikke desverre.

 

Softproofing får du tilgang til i Lightroom i modulen "Develope". Sett en hake der hvor det står "Soft Proof" og velg papirprofilen oppe til høyre for å få en forhåndsvisning.

 

PS! Dette forutsetter at skjermen din er riktig kalibrert. Hvis ikke den er det vil det uansett bli feil, så begynn med kalibreringen av egen skjerm først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...