Gå til innhold

Skulderbag


Anbefalte innlegg

Jeg har vært storforbruker av fotobagger, har aldri vært fornøyd og utskiftninger har skjedd litt for ofte. Nå har jeg klart å holde meg til min Domke F2 noen år, er stort sett fornøyd, men....

 

Til å transportere er den grei, flott å se på er den også (canvastypen) og det er ikke noe minus, men under fotografering så kunne den ha vært noe mer hendig. Den kunne vært litt dypere (bare litt), den kunne ha vært litt lettere å åpne/lukke under bruk. Det blir lett for at jeg ikke lukker den skikkelig hvis jeg må være rask, og da føler jeg at innholdet blir litt vel "utsatt"! Derfor har jeg kikket litt rundt etter en eventuell erstatter.

 

Problemet er å finne noe som "tilfredstiller" mine krav. 5D3 med 24-70 (som regel er det den som er påmontert), I tillegg plass til en 70-200 (dessverre ikke IS-versjon) og ett eller to mindre fastobjektiv. I tillegg så kan det også gjerne være plass til en blits, og ikke minst en pad (bare en liten 7"). Samtidig så er jeg som sagt kresen mår det gjelder utseende på en slik bag, men retrospektive (Pinestone, selvsagt) kommer absolutt innen denne kategorien. Retrospective ser også ut til å være mer "brukervennlig" enn min Domke under fotografering, jeg tenker da på modellene 7 og 10. og selv om 10'ern ikke har dedikert plass til ei padde så går det vel kanskje an å få ei ned i? uansett 7'ern er vel mer passelig for meg.

 

Når jeg ser bildene som Think Tank har på sine produktsider så blir jeg litt usikker på plassen, samtidig så sier Trondster at de er noe konservative når de sier hva som får plass.

SÅ da spør jeg ganske enkelt, vil jeg få plass til en 5D3 med påmontert objektiv og opptil tre andre objektiver + blits i en slik veske. Normalt så vil jeg bare ha med påmontert + en "mellomstor" zoom + enten en 14 mm eller en 50 mm. Men den må kunne romme alle de overnevnte samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spol frem til ca. 8:15 i denne

av Retrospective 20, så ser du hvordan en Nikon D7000 med Sigma 70-200mm f/2.8 montert passer i den.

 

Denne bagen er nesten 6 cm høyere enn 10'ern. Man forstår da fort at et hus med påmontert 70-200mm f/2.8 vil stikke ganske langt opp, selvom man såklart får flap'en over og det ikke er noen fare for at det faller ut.

 

Det er så absolutt plass til en iPad, både i rommet foran og bak.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere kan det være greit å tenke på bagens egenvekt. Retrospective 10 veier f.eks. 1.4 kg. Bagen på linken er litt større, men lettere - 1.1 kg. Størrelsen gjør den lettere til å bruke med andre ting, solbriller, småting, en genser etc. http://www.fotobag.n...oore/kelly-boy/

 

Men nå skal jeg ikke være en som bare fronter ting jeg har gått for selv (selv om jeg i dette tilfellet har hatt begge deler). Retrospective er en teknisk og diskret bag av høy kvalitet.

?

Noen link til feks youtube på denne. Redd den blir stor men kanskje ikke....?

Lenke til kommentar

Den er noe større, men i mine øyne gjør det den mer fleksibel. I kamerarommet er det plass til to hus med objektiv, ekstra objektiv og blits, men det er sjelden jeg fyller den opp. Berestroppen er hakket bedre på retrospective, men for min del ble den litt trang, spesielt når jeg skulle skifte objektiv. Brukte den bare med ett hus. Jeg har iPad 1 og den fikk så vidt plass i Retrospective 10. Jeg bruker den nye bagen på reise, og med et kamera pluss et par objektiv er det fint plass til noe andre reiseting. Så ser den jo veldig bra ut, men den er ikke laget i skinn. Www.fotobag.no har også fått inn fra noen andre produsenter også, og de bagene ser vel så bra ut.

 

Her er en link til bagen

 

 

 

Lenke til kommentar

For å få for meg en "bærbar" bag må jeg ha den mindre en først antatt. Som sagt har jeg en Think Tank Retrospective 20, den blir for meg for stor å dra på ut på byen. Så plassem jeg trenger er:

 

-D600 med 24-120 montert.

-Plass til 70-200 f4

-SB-700(blits)

-Ekstra batteri/ polafilter etc...

 

Forslag da til en grei veske som rommer dette, bør være god å bære, gjerne anonym.

Lenke til kommentar

Retrospective 7 eller 10? ;)

Fikk min nye 10'er i dag. Flott bag, Pinestone er en fin nøytral farge. Har ypperlig plass til min 7" pad (10" vil nok ikke passe i denne).

Fylte den opp med hus og noen objektiver, og jeg er enig med de som har nevnt at en større bag fullastet med utstyr nok heller bør erstattes med en ryggsekk.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne. Ser etter bag til Canon 650D, med eller uten påmontert objektiv, med 18-55 kit, 50mm og 70-300mm samt ladekabel og ekstra batteri. Jo billigere, jo bedre, men kan sikkert strekke meg opp mot tusenlappen. Ingenting med lær/skinn.

 

Har til nå tittet på Lowepro Exchange Messenger og Think Tank Retrospective 20, som begge har blitt nevnt her, og som kommer i helt forskjellige prisklasser.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne. Ser etter bag til Canon 650D, med eller uten påmontert objektiv, med 18-55 kit, 50mm og 70-300mm samt ladekabel og ekstra batteri. Jo billigere, jo bedre, men kan sikkert strekke meg opp mot tusenlappen. Ingenting med lær/skinn.

 

Har til nå tittet på Lowepro Exchange Messenger og Think Tank Retrospective 20, som begge har blitt nevnt her, og som kommer i helt forskjellige prisklasser.

 

Jeg har en TT Retrospective 10 og synes den passer mitt bruk ganske godt. Har også en Retrospective 5 som er en del mindre, men som likevel passer bra de gangene jeg ikke vil dra på så mye. Har i grunnen prøvd en del forskjellig og sitter pr. i dag med 7 ulike varianter av bagger og ryggsekker og har også en vanntett koffert. Av disse er det vel egentlig bare 4 som jeg liker spesielt godt og bruker sånn til daglig.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv Lowepro Exchange Messenger 150 for en uke siden. Synes kvaliteten er god i forhold til prisen. Med Nikon D7100 og påmontert 70-300 blir den litt i laveste laget, men det går. Tror du bør se på 250 med innholdet du nevner. Har du en Clas Ohlson butikk i nærheten kan du se selv.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Og for å legge til noe: bagger er nesten det vanskeligste å velge uten å se dem fysisk. De som ser bra ut på bilder kan gjerne være litt for trange i akkurat en retning til ditt utstyr og unødig store i en annen retning. Bagger bør altså prøves.

Lenke til kommentar

Jeg har en TT Retrospective 10 og synes den passer mitt bruk ganske godt. Har også en Retrospective 5 som er en del mindre, men som likevel passer bra de gangene jeg ikke vil dra på så mye. Har i grunnen prøvd en del forskjellig og sitter pr. i dag med 7 ulike varianter av bagger og ryggsekker og har også en vanntett koffert. Av disse er det vel egentlig bare 4 som jeg liker spesielt godt og bruker sånn til daglig.

Hvordan tror du 5 blir med det utstyret jeg nevnte?

Lenke til kommentar

Hvordan tror du 5 blir med det utstyret jeg nevnte?

 

Blir nok litt liten, men det kan jo hende det går. 650D er jo en del mindre enn mitt 5D og 70-300 er vel en del kortere enn mitt 70-200 tror jeg. Om det går så blir det ganske trangt og det er ikke nødvendigvis så dumt siden baggen da også blir så kompakt som mulig. Eneste måten å finne dette ut blir å prøve å trykke utstyret ned i en slik bag.

 

Bor du i nærheten av Oslo har FotoVideo de antagelig inne.

Lenke til kommentar

Blir nok litt liten, men det kan jo hende det går. 650D er jo en del mindre enn mitt 5D og 70-300 er vel en del kortere enn mitt 70-200 tror jeg. Om det går så blir det ganske trangt og det er ikke nødvendigvis så dumt siden baggen da også blir så kompakt som mulig. Eneste måten å finne dette ut blir å prøve å trykke utstyret ned i en slik bag.

 

Bor du i nærheten av Oslo har FotoVideo de antagelig inne.

Om det er en L-utgave du har av 70-200, er den nok både lenger og bredere enn 70-300-objektivet. Hva har du klart å få ned i den?

 

Jeg bor sør i Østfold, så jeg kommer nok ikke til å dra til Oslo bare for å se på en bag. Jeg har ikke kjøpt utstyret enda, men om jeg drar til FotoVideo, tror du jeg får låne utstillingsmodeller til å stappe ned i den?

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne. Ser etter bag til Canon 650D, med eller uten påmontert objektiv, med 18-55 kit, 50mm og 70-300mm samt ladekabel og ekstra batteri. Jo billigere, jo bedre, men kan sikkert strekke meg opp mot tusenlappen. Ingenting med lær/skinn.

 

Har til nå tittet på Lowepro Exchange Messenger og Think Tank Retrospective 20, som begge har blitt nevnt her, og som kommer i helt forskjellige prisklasser.

 

Jeg har Retrospective 7, og den holder lenge til utstyret ditt.

 

Jeg får fint oppi 5D med påmontert 200mm f/2.8, samt et objektiv av størrelsen til 200mm f/2.8 på hver side. Da er det også flere rom til lader, batterier, iPad, osv.

 

Det er utrolig hva denne lille veska kan romme.

Lenke til kommentar

Jeg har Retrospective 7, og den holder lenge til utstyret ditt.

 

Jeg får fint oppi 5D med påmontert 200mm f/2.8, samt et objektiv av størrelsen til 200mm f/2.8 på hver side. Da er det også flere rom til lader, batterier, iPad, osv.

 

Det er utrolig hva denne lille veska kan romme.

Det tviler jeg ikke på, men samtidig er 7 nesten ti centimeter bredere enn 5. Målet mitt er å ha én bag, som jeg da både kan bruke hjemme, men også når jeg skal reise, og reiser man med Ryanair blir det fort litt herk.

Lenke til kommentar

...

Jeg bor sør i Østfold, ...

 

Tror jeg fant deg på gule sider og at du har 36 sist i telefonnummeret ditt? Om jeg ikke tar feil så er det bare kort vei hit til Gressvik og da er det jo egentlig enklere å reise hit og se på min bag enn det er å reise til Oslo. Skal jeg ringe deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...