Gå til innhold

Skulderbag


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en enkel og grei skulderbag. Den bør kunne ta en D600 m/vertikalgrep påmontert en 24-120mm. I tillegg ha med en 16-35mm og en 70-200. Det gjer heller ikke noe om der er plass til en blits og kanskje et nettbrett (ingen dealbreaker).

 

Det bør selvsagt være lett og komme til objektiv for rakst bytte, og den trenger ikke og koste skjorta.

 

Er det noen som har erfaringer og kan anbefale en slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du liker baggen av den nøytrale typen, vil jeg anbefale en tur innom www.fotobag.no. De har veldig mye kult. Selv har jeg Kelly Moore Boy, og den rommer det du ønsker. Jeg bruker den blant annet i bryllup med to hus, 24. 50 og 135. En blits får også plass. Den er også relativt lett. Jeg hadde retrospective 10, men bytte den med overnevnte da den både er litt større og lettere. De har også mye annet som jeg personlig liker veldig godt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Think Tank Retrospective 10 for teh win!

Det er plass til en påmontert 70-200 i den også, selv om det står at bare Retrospective 20 og 30 har plass til det... :)

 

Har Think Tank Retrospective 20 selv, denne synes jeg blir litt for stor for byvandring på feks ferieturer. Men jeg skulle gjerne hatt en skulderbag som Nikon 70-200 F4 sitte påmontert, og i tillegg ha plass til et par objektiver/blitser til. *Du mener str. 10 sluker dette greit? Den er sikkert vesentlig mindre å dra på?

Lenke til kommentar

Har Think Tank Retrospective 20 selv, denne synes jeg blir litt for stor for byvandring på feks ferieturer. Men jeg skulle gjerne hatt en skulderbag som Nikon 70-200 F4 sitte påmontert, og i tillegg ha plass til et par objektiver/blitser til. *Du mener str. 10 sluker dette greit? Den er sikkert vesentlig mindre å dra på?

Har fått plass til 5DmkII med påmontert 70-200/2.8 stående midt i med 16-35 på den ene siden og 24-70 på den andre i min Retrospective 10 - vil anbefale å om mulig prøve selv.

 

Synes selv 10'ern er i perfekt størrelse - stapper jeg så mye nedi at jeg skulle hatt mer plass, så blir det nemlig samtidig så tungt at jeg personlig synes at jeg heller burde bruke ryggsekk.

20 er 5 cm høyere enn 10, mens 30 er 8 cm bredere enn 10.

Den ekstra forskjellen betyr en hel del mer plass, men også økt vekt - ikke minst økt vekt fra det ekstra utstyret du putter oppi.

 

Vil selv ikke ha en større skulderbag enn 10 - så skal det være ryggsekk. :)

Lenke til kommentar

Think Tank Retrospective 7 er faktisk perfekt for turer i byen osv. Her får jeg 5D MkIII m/24-70mm f2,8 påmontert. På hver av sidene kan jeg ha f.eks Sigma 35mm f1,4 og Samyang 14mm f2,8. Alt annet blir etter min mening for stort og klumpete for skulderen , skal jeg ha med mer tar jeg heller ryggsekk.

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere kan det være greit å tenke på bagens egenvekt. Retrospective 10 veier f.eks. 1.4 kg. Bagen på linken er litt større, men lettere - 1.1 kg. Størrelsen gjør den lettere til å bruke med andre ting, solbriller, småting, en genser etc. http://www.fotobag.no/no/kelly-moore/kelly-boy/

 

Men nå skal jeg ikke være en som bare fronter ting jeg har gått for selv (selv om jeg i dette tilfellet har hatt begge deler). Retrospective er en teknisk og diskret bag av høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Think Tank Retrospective 7 er faktisk perfekt for turer i byen osv. Her får jeg 5D MkIII m/24-70mm f2,8 påmontert. På hver av sidene kan jeg ha f.eks Sigma 35mm f1,4 og Samyang 14mm f2,8. Alt annet blir etter min mening for stort og klumpete for skulderen , skal jeg ha med mer tar jeg heller ryggsekk.

 

Ja kanskje 7. Hadde vært fin... Kelly boy blir både stor og dyr, men kjempe stilig!

 

Tror dere jeg greit får d600 med 24-120 i midten, på en blits og 70-200 f4 på sidene? Med så små bager har dere plass til at at solblenderne sitter på?

 

Og hvordan skifter dere objektiv i felten? Sett noen proffe på youtub som bare har kamera hengende rundt halsen med innfattningen peke rett fremover og ikke nedover som jeg har lest. (Uten objekiv) Mulig det er litt mye hysteri rundt dette.. Tror neimen ikke alle hadde bak capen på objektivet på en gang... Erfaringer?

Lenke til kommentar

Tror dere jeg greit får d600 med 24-120 i midten, på en blits og 70-200 f4 på sidene? Med så små bager har dere plass til at at solblenderne sitter på?

 

Og hvordan skifter dere objektiv i felten? Sett noen proffe på youtub som bare har kamera hengende rundt halsen med innfattningen peke rett fremover og ikke nedover som jeg har lest. (Uten objekiv) Mulig det er litt mye hysteri rundt dette.. Tror neimen ikke alle hadde bak capen på objektivet på en gang... Erfaringer?

Burde gå uten problemer med det du lister over. Solblenderne kan fint sitte på, men ikke nødvendigvis "riktig vei". Hadde som sagt plass til 16-35/2.8 (uten solblender), påmontert 70-200 (reversert solblender) og 24-70/2.8 (reversert solblender) i 10'eren.

 

Selv foretrekker jeg å ikke stappe bagen helt full - liker å ha "ekstra" plass. Når jeg skal skifte "i bagen" setter jeg bagen ned, skrur bakdekselet løst på objektivet jeg skal sette på, tar det gamle objektivet av mens jeg holder kameraet med åpningen ned, setter det gamle objektivet ned midt i bagen, flytter bakdekselet løst over fra det nye til det gamle objektivet, setter det nye objektivet på, skrur fast bakdekselet på det gamle objektivet og til slutt flytter det gamle objektivet over der det nye lå, så midten er ledig igjen, til å sette kameraet nedi.

Lenke til kommentar

Har selv Retrospective 7 og 20. Førstnevnte (Innvendig høyde: 22 cm) tar ikke 70-200mm f/4 (18cm) påmontert kamera. Vel, det går, men stikker en del opp. 10'eren er et par centimeter høyere, så her får man nok flap'en ordentlig over.

 

Retrospective 20 (Innvendig høyde: 30 cm) tar kamera med 70-200mm f/2.8 og 1,4x telekonverter påmontert. Etter at jeg kjøpte RS 7 så bruker jeg kun 20 når jeg skal ha med 70-200mm f/2.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...