Gå til innhold

Da har jeg bestilt gaming PC Har jeg gjort en grei deal? 9600kr.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut! :thumbup: Jeg ville kjøpt et 7970ghz for 7-900 kroner mer, men 7950 er fortsatt et veldig bra kort for pengene, og kjører det meste på full settings. Strømforsyningen er litt på grensen, men skal du ikke kjøre crossfire i fremtiden treger du egentlig ikke mer.

Endret av janstephan
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut! :thumbup: Jeg ville kjøpt et 7970ghz for 7-900 kroner mer, men 7950 er fortsatt et veldig bra kort for pengene, og kjører det meste på full settings. Strømforsyningen er litt på grensen, men skal du ikke kjøre crossfire i fremtiden treger du egentlig ikke mer.

 

Så bra! har ikke tenkt å kjøre crossfire, heller oppgradere til et annet skjermkort om noen år så det går nok bra. Har sprengt budsjettet så å oppgradere til 7970 ble vanskelig, samtidig som det ikke var et valg på den pc'en fra komplett.

Er litt nervøs for at kabinettet kan bli litt varmt siden det er et veldig isolert kabinett. Hva er det værste som kan skje om det blir litt varmt? brann?

Lenke til kommentar

Så bra! har ikke tenkt å kjøre crossfire, heller oppgradere til et annet skjermkort om noen år så det går nok bra. Har sprengt budsjettet så å oppgradere til 7970 ble vanskelig, samtidig som det ikke var et valg på den pc'en fra komplett.

Er litt nervøs for at kabinettet kan bli litt varmt siden det er et veldig isolert kabinett. Hva er det værste som kan skje om det blir litt varmt? brann?

 

Blir det varmt nok, kan selvfølgelig det jo begynne å brenne, men det skal en del til, og innen den blir så varm har nok komponenten(e) blitt ødelagt allerede. Men det er ikke noe du bør være redd for, særlig når alt av vifter er valgt og satt opp av de fra komplett.no, som (forhåpentlig vis :tease: ) vet hva de driver med. Siden det bare er stock vifte på prosessoren(den som følger med), er det nok ikke så lurt å overklokke så mye. Funker den på riktig måte, slår nok maskinen seg av automatisk før det er noen sjangse for at den blir svidd, eller begynner å brenne. Igjen, ikke vær redd for det :) .

Endret av janstephan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brann i eller fra en PC kan oppstå ja, men det krever enten at du har noe i nærheten som kan selvantenne under 50°C eller at du har betydelige mengder av noe inni PCen som lett tar fyr og et gnist oppstår. Det skal med andre ord utrolig mengder uflaks eller manipulering av uflaks til for at det skal oppstå brann fra PCen din, det er langt større sjanse for at en panelovn skaper brann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo i utgangspunktet smart å spørre om hjelp etter man har bestilt oppsettet.

 

Mtp at det er en gamingmaskin så ville du fått høyere ytelse med en i5-3570k og et rimelig Z77 hovedkort, just saying.

 

Jo forsåvidt, poenget var vel egentlig mest å få en oversikt på hva jeg kan forvente og finne ut om noen komponenter var helt krise.

 

Jeg har sett ganske mye på I5-3570k men gikk for 8350 siden de presterer nesten likt +/- et par fps. I tillegg så var det redusert pris på Komplett Gamer a05. Hadde jeg tatt Komplett Gamer i30 så hadde det blitt rundt 11,000

samtidig sånn jeg forstår det så kommer flere og flere spill til å bruke mer en 4 cores etterhvert

Lenke til kommentar

i3570k og FX8350 er vel knapt i samme klasse når det gjelder gaming. Tommelfingerregel er vel i5 for gaming og FX8350 i multicore applikasjonsmiljø. Vil påstå man kunne bygget en bedre gamingmaskin for 7000-8000(eksl. skjerm) enn det du har fått satt sammen der. Du blir nok sikkert fornøyd uansett, men jeg mener du kunne fått mer for pengene ved å velge litt annerledes:-)

Lenke til kommentar

i3570k og FX8350 er vel knapt i samme klasse når det gjelder gaming. Tommelfingerregel er vel i5 for gaming og FX8350 i multicore applikasjonsmiljø. Vil påstå man kunne bygget en bedre gamingmaskin for 7000-8000(eksl. skjerm) enn det du har fått satt sammen der. Du blir nok sikkert fornøyd uansett, men jeg mener du kunne fått mer for pengene ved å velge litt annerledes:-)

 

Fair enough :) Det var viktig for meg at pc'en var ferdigbygd å da var det ikke alle endringer som var mulige. Jeg vurderte også "Komplett Gamer Mini Premium" med 660ti og 3470 til omtrent samme pris, men da valgte jeg heller et stille kabinett med AMD og da var det bare bonus at jeg får med bioshock og crysis 3

Lenke til kommentar

i3570K er bedre for gaming, men igjen det er kun gjeldende dersom pc'en blir CPU avhengig for å yte mer fps.

 

I BF3 er det liten forskjell på hvilken CPU du bruker ettersom spillet er svært GPU bound. Under er en graph fra Sweclockers.com der de sammenlignet FX cpuen med andre i spill.

http://www.sweclocke...era/12#pagehead

 

K9D2wHo.png

 

Til OP:

 

Du kunne fint spart deg 200 kr om du gikk for FX-8320. Den kjører 200mhz lavere på turbo, men kan lett overclockes til å kjøre like mye eller mer enn en FX-8350.

 

Jeg har en FX-8320 som jeg kjører på opp til 4.6 ghz ved behov og det uten å justere opp volt (1.4250). Jeg har også et HD7950 kort som jeg overclocker til 1050/1400mhz når jeg spiller BF3, dette gir steady 60-80 fps på high/ultra settings. (1920x1080)

 

Det kan derfor være lurt å ta med i betraktningen hvilke spill du ønsker å kjøre. 3570K er bedre generelt, men det er ikke sikkert du vil merke forskjell pga GPU bottleneck. Civ 5 vil for eksempel gi bedre fps med 3570K, men om du får 49 eller 69 fps i et "brettspill" så er ikke det akkurat så viktig heller..

 

Det er ofte smart å heller gå for en billigere CPU+HK (AMD) og så spante på seg et heftig skjermkort.

 

Jeg vil også legge til at det er rimelig kult å kjøre med 8 kjerner og 8 tråder. I går hadde jeg world of warcraft gående i bakgrunnen (craftet mats) mens jeg spillte BF3 med 60-80 fps. Jeg merket ikke engang at WoW kjørte! Plenty cores to throw around!

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

I BF3 er det liten forskjell på hvilken CPU du bruker ettersom spillet er svært GPU bound. Under er en graph fra Sweclockers.com der de sammenlignet FX cpuen med andre i spill.

http://www.sweclocke...era/12#pagehead

 

Det kan derfor være lurt å ta med i betraktningen hvilke spill du ønsker å kjøre. 3570K er bedre generelt, men det er ikke sikkert du vil merke forskjell pga GPU bottleneck. Civ 5 vil for eksempel gi bedre fps med 3570K, men om du får 49 eller 69 fps i et "brettspill" så er ikke det akkurat så viktig heller..

BF3 Multiplayer krever langt mer CPU-ytelse enn Singleplayer gjør, men det er stort sett når man skal over 100 fps at forskjellene virkelig materialiserer seg. Det er en grunn til at alle med high-end SLI/CFX-oppsett er flaskehalset av CPU i BF3 multiplayer, og det har å gjøre med at Frostbite 2 sluker CPU.

 

I Civ V er det ikke framerate som er viktig, men tiden mellom hver runde. Ettersom A.I. i Civ V er begrenset av enkelttrådet ytelse går en runde langt fortere med en i5-3570k enn en FX-8350, på de største brettene kan det ta opp til 10 sekunder mellom hver runde med min i7-2600k @ 4.8GHz.

Lenke til kommentar

Skulle jeg laget en prioritet for en typisk gaming pc for generell bruk (ingen spesifikk tittel som utgangspunkt) ville jeg satt opp:

 

 

GPU > CPU > RAM > HK > SSD

 

GPU, så bra som mulig.

CPU, god nok, men ikke nødvendigvis det dyreste/beste.

RAM, 6-8GB i dag, ikke mer.

HK, billig hovedkort av beste chipset (990FX eller Z77) med 1 eller 2 PCIe 16X 2.0 eller 3.0 (ikke så viktig om det er 2.0 eller 3.0).

SSD, kjempe greit å ha, men i forhold til spill så forbedrer det kun loading tid, ikke fps.

Lenke til kommentar

BF3 Multiplayer krever langt mer CPU-ytelse enn Singleplayer gjør, men det er stort sett når man skal over 100 fps at forskjellene virkelig materialiserer seg. Det er en grunn til at alle med high-end SLI/CFX-oppsett er flaskehalset av CPU i BF3 multiplayer, og det har å gjøre med at Frostbite 2 sluker CPU.

 

I Civ V er det ikke framerate som er viktig, men tiden mellom hver runde. Ettersom A.I. i Civ V er begrenset av enkelttrådet ytelse går en runde langt fortere med en i5-3570k enn en FX-8350, på de største brettene kan det ta opp til 10 sekunder mellom hver runde med min i7-2600k @ 4.8GHz.

 

Dette er helt riktig, men som sagt så kjører jeg på 60-80 fps med min FX-8320 på standard klokkefrekvens(ingen oc) i BF3 multiplayer med high/ultra settings.

 

Det er som du sier spill som Civ 5 du fort merker forskjell eller om du skal nå 100fps + for et CF/SLI med 120Hz skjerm oppsett (det er tross alt ikke mye poeng med å kjøre 100fps på en 60hz skjerm). Ang Civ 5, jeg spiller dette en del og er nå på et "Large" map late-game, kan ikke si at det er så veldig mye mer enn 10 sekunder mellom hver runde, jeg må nesten ta tiden en dag og sjekke :)

 

Men jeg husker det tok EVIG lang tid med den gamle phenom II X4 på 3.6Ghz jeg hadde, da var det fort 20-30 sek i late game.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...