Gå til innhold

Hva er høyreekstremisme?


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig høyreekstremisme?

 

Gi noen eksempler på høyreekstreme grupper?

 

Hva er karakteristisk med høyreekstremisme?

 

Det er ikke forstår er at jo mer man kommer til høyre på den politiske akse jo mindre reguleringer blir det i samfunnet(altså mer liberalistisk) og nasjonalisme/multikulturalisme har ikke noe med høyre/venstresiden å gjøre.

Disse to kan fint ligge på begge sider.

 

Så hvorfor har vi et begrep som heter høyreekstremisme?

Jeg vil si begrepet er svært misvisende,

Skulle jeg tolket ordet høyreekstremist ville jeg kommet fram til at det var en liberal/anarkistisk frihetskjemper som ønsker å være 100% herre over eget liv.

 

Dette stemmer dog ikke med wiki, som blant annet knytter begrepet opp mot nasjonalsosialisme(Nazisme). Siden nasjonalisme kan ligge på beggesider av venstre aksen og sosialisme er på venstresiden. Så er en type høyreekstrem tilhørende på vestre siden og her blir jeg enda mer forvirret. Er wiki helt på bærtur med begrepet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig høyreekstremisme?

 

Gi noen eksempler på høyreekstreme grupper?

 

Hva er karakteristisk med høyreekstremisme?

 

Det er ikke forstår er at jo mer man kommer til høyre på den politiske akse jo mindre reguleringer blir det i samfunnet(altså mer liberalistisk) og nasjonalisme/multikulturalisme har ikke noe med høyre/venstresiden å gjøre.

Disse to kan fint ligge på begge sider.

 

Så hvorfor har vi et begrep som heter høyreekstremisme?

Jeg vil si begrepet er svært misvisende,

Skulle jeg tolket ordet høyreekstremist ville jeg kommet fram til at det var en liberal/anarkistisk frihetskjemper som ønsker å være 100% herre over eget liv.

 

Dette stemmer dog ikke med wiki, som blant annet knytter begrepet opp mot nasjonalsosialisme(Nazisme). Siden nasjonalisme kan ligge på beggesider av venstre aksen og sosialisme er på venstresiden. Så er en type høyreekstrem tilhørende på vestre siden og her blir jeg enda mer forvirret. Er wiki helt på bærtur med begrepet?

 

"Noen" har klart å omdefinere høyreekremt fra det opprinnelige som du sier, anarkistisk, til å være synonymt med ideologier som er hatet på verdensbasis. Hmm, lurer virkelig på hvem som kan ha ett slikt motiv!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Begrepet henviser vel til ekstreme nasjonalistiske og reaksjonære bevegelser, og dermed et begrep for en tidligere høyreside. Man ser jo enda at mange av de typiske miljøene som er svært kritiske til innvandring og støtter et sterkt militære også i stor grad støtter et sterkt kapitalistisk system og er på høyresiden, men det varierer. Det finnes jo også personer på høyresiden som er for fri innvandring. Personlig synes jeg begrepet er svært misvisende, og utdatert(om det noen gang har vært riktig for tiden). Jeg forbinder høyresiden(både historisk og i dag) mer for å være borgerlig og for å være tilhengere av at staten kun skal legge til rette for næringslivet slik at kapitalistene kan ansette flere folk, lage flere produkter, utvide produksjonen, o.l.

 

Det eneste jeg kan komme på som kanskje passer om høyreekstremisme, er borgerkrigen i Spania hvor konservative, kapitalister og borgerskapet støttet fascistene mot arbeiderklassen som var en blanding av forskjellige sosialister(anarkister, kommunister, syndikalister, trotskijister). Desverre er begrepet svært mye brukt i media, men jeg bruker hvertfall bevisst ikke begrepet, da det som sagt virker feil. Dog må jeg nevne at bruken av libertarianisme og anarkisme som "høyreside" er like feil, da de har vært assosiert med anti-kapitalistiske og anti-autoritære bevegelser siden begrepene oppstod.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Samtidig som 'venstreekstrem' er ett ord som omtrent ikke brukes.

 

Jeg har også merket meg at mange fra venstresiden bruker begrepet høyresiden, mens mange på høyresiden konsekvent bruker ord som sosialist, kommunist og stalinist om folk til venstre for Venstre.

Lenke til kommentar

Jeg har også merket meg at mange fra venstresiden bruker begrepet høyresiden, mens mange på høyresiden konsekvent bruker ord som sosialist, kommunist og stalinist om folk til venstre for Venstre.

 

Du tenker sikkert på dette forumet og eventuell kommentarfelt. Jeg snakker om litt mer seriøse kilder og sammenhenger. Der finner vi igjen at det er snakk om høyrepopulister og høyreekstreme, men sjeldent tilsvarende i motsatt ende, selv om de som omtales som høyreekstreme ikke nødvendigvis har så mye med høyresiden å gjøre.

 

Når det gjelder å kalle hverandre ting her på forumet er jeg enig med deg, veldig mange er skremmende raske med å kalle andre ting uten videre. Derfor ser vi her flere som kaller andre kommunister, sosialister osv. mens andre igjen kaller folk for liberalister, ekstremister osv.

 

Sistnevnte har jo du gjort deg skyldig i selv opptil flere ganger, uten at det ser ut til å hindre deg i å heve deg over de som kaller andre kommunister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter dagens mest utbredte bruk av begrepet hvor "venstre" som regel brukes om partier som er for en sterk stat, og "høyre" brukes om partier som er for en svakere stat, så blir bruken av "høyreekstrem" om nazisme og ultranasjonalisme svært misvisende, ettersom at den i så fall hører hjemme på venstresiden. En høyre/venstre akse kan uansett ikke innebære særlig mer enn sterk stat vs svak stat for å ikke være misvisende, blir f.eks for dumt å sette konservative partier i samme bås som liberalistiske partier.

Endret av tnh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter dagens mest utbredte bruk av begrepet hvor "venstre" som regel brukes om partier som er for en sterk stat, og "høyre" brukes om partier som er for en svakere stat, så blir bruken av "høyreekstrem" om nazisme og ultranasjonalisme svært misvisende, ettersom at den i så fall hører hjemme på venstresiden.

 

:nei2:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eller så kan du gi en redegjørelse for hvorfor du plasserer anarki/klassisk liberalisme sammen med Nazisme/Fasicsme.

 

Fordi de etter min mening hører til langt ute til høyre på den politiske aksen. Det er dermed ikke sagt at de trenger å være enige. Flere hoder på samme troll trenger ikke tale med samme tunge eller være enige. De kan endog være fiendtlig innstilt til hverandre.

 

Facistene og nazistene er for eksempel for en korporativ relativt sterk stat, mens ultra liberalistene er for en minimal stat og de kapitalistiske anarkistene mot (nesten) enhver form for stat.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Fordi de etter min mening hører til langt ute til høyre på den politiske aksen. Det er dermed ikke sagt at de trenger å være enige. Flere hoder på samme troll trenger ikke tale med samme tunge eller være enige. De kan endog være fiendtlig innstilt til hverandre.

 

Facistene og nazistene er for eksempel for en korporativ relativt sterk stat, mens ultra liberalistene er for en minimal stat og de kapitalistiske anarkistene mot (nesten) enhver form for stat.

 

Hva slags akse er dette? "Arbitrært plasserte ideologier"-aksen? Det gir ingen mening overhodet å plassere ideologier som ikke er like på noen måte sammen.

 

At nazistene er for en "relativt" sterkt stat" er vel kanskje den største underdrivelsen på lenge. Så kan du jo forklare hvordan en ideologi som er for en veldig sterk stat skal plasseres sammen med ideologier som er for ekstremt svake/ikke-eksisterende stater.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva slags akse er dette? "Arbitrært plasserte ideologier"-aksen? Det gir ingen mening overhodet å plassere ideologier som ikke er like på noen måte sammen.

 

Da kan du gjerne begynne med å forklare hvorfor de idologiene jeg oppsummerer ikke ligger langt ute til høyre på den politiske venstre, sentrum høyre aksen? Jeg har nevnt mitt personlige syn. Du kan beskrive ditt eget og på den måten svekke eller avkrefte det jeg skriver. Mener du at man ikke kan snakke om en politisk akse på den måten jeg gjør? Hvor ville du for eksempel plassere nazisme og ultra liberalisme? Ultra liberalisme ligger etter mitt personlige syn til høyre for nazisme.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Mener du at man ikke kan snakke om en politisk akse på den måten jeg gjør? Hvor ville du for eksempel plassere nazisme og ultra liberalisme? Ultra liberalisme ligger etter mitt personlige syn til høyre for nazisme.

 

Så kommer da problemet med ditt personlige syn på saken at det ikke finnes noen som helst rød tråd i å plassere nazismen, som proklamerer for en svært sterk stat med en fører og svært lite individuell frihet sammen med "ultraliberalismen" og anarkismen, som proklamerer for svært høy individuell frihet og hvor førstnevnte ønsker en nattvekterstat og sistnevnte ønsker et totalt fravær av stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommunisme=Ytterste venstre av sosialismen, Nazismen/Fascismen=Ytterste høyresiden av sosialismen.

 

Staten i Nazi-Tyskland hadde jo voldsomt mye makt. Kunne blant annet velge å avlive funksjonshemmede og mange andre. Selv ville jeg si Nazistene er ytterste venstre på sosialismen.

 

Er vell ikke ikke uten grunn til at man bruker utrykket "Nazi" om folk som er kontrollfriker. Feks en lærer som går på rundans og gir anmerkninger i klassen ved leksesjekk hver bidige gang.

Lenke til kommentar

Staten i Nazi-Tyskland hadde jo voldsomt mye makt. Kunne blant annet velge å avlive funksjonshemmede og mange andre. Selv ville jeg si Nazistene er ytterste venstre på sosialismen.

 

Er vell ikke ikke uten grunn til at man bruker utrykket "Nazi" om folk som er kontrollfriker. Feks en lærer som går på rundans og gir anmerkninger i klassen ved leksesjekk hver bidige gang.

 

Du misforstår. Man har sosialismen. Sosialismen er en paraply ideologi. Innenfor den igjen så har man tatt nazismen som ytterste høyre fløy innenfor den ideologien.

 

Og hvis man tar det fra den originale meningen, så var de som satt seg på høyre side i antikkens Hellas for status quo, mens de på venstre siden for forandring. Og i det revolusjonistiske Frankrike så var venstre siden de republikanere, jakobinere etc, men høyre siden var konservative, reaksjonære og rojalister. Så fra det siste synspunktet så er dagens "venstreside" faktisk Høyresiden, mens liberalister er Venstresiden. Tro det eller ei.

Endret av ThaHoward
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...