Gå til innhold

Tråden for egg


Anbefalte innlegg

En av mine absolutte favorittingredienser innen mat er egg. Man kan gjøre så enormt mye med det. Så tenkte vi kunne dele våre "oppskrifter" her. Det er ikke meningen at man skal poste alle mulige oppskrifter som inneholder egg, kun de der egg er hovedingrediensen. F.eks. pålegg det passer veldig godt med.

 

Eggs.jpg

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Geitost-crocker"

 

 

Sikkert ikke noen som har hørt om det før, tror det var faren min som fant det opp.

 

Sleng egg i stekepanna og stek dem som speilegg, og legg et par skiver brunost over og la det smelte. Legges så på valgfritt brød med smør. Høres kanskje litt absurd ut, men ekstremt godt.

 

Har ikke noe bilde ettersom jeg ikke tror det finnes.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Jeg fant riktig nok oppskriften på en dyreside under overskriften "Oppskrifter til hestegodt", men dette fikk jeg alltid servert om jeg var syk da jeg var liten.

 

"STYRKEDRIKK"

250 g knust bygg eller havre

250 g kli1 flaske vørterøl (eller bokkøl)

2 rå egg

Bland bygg/havre og kli i en fôrbøtte. Tilsett eggene, hell vørterølet over og rør godt. Denne retten er en skikkelig vitamin - og proteinbombe og bør ikke gis for ofte.

 

Moren min pleide å lage det uten bygg/havre, og jeg fikk det som oftest servert i et glass, ikke en forbøtte.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eggerøre, røkelaks, rømme og salat

 

Enda en fantastisk kombinasjon. Eggerøren skal vispes i en bolle. En liten dert med melk (par spiseskjeer) pr antall egg i eggerøren. Drysse bittelitt salt over, litt pepper, også gressløk. Har etterhvert funnet ut at på lavere varme du steker eggerøren, og jo lengre tid man bruker, jo mer detaljert og bedre blir den. Jeg pleier faktisk å skru av platen før jeg heller røren oppi og lar den godgjøre seg en god stund. mens jeg hele tiden rører rundt. På slutten freser jeg den bittelitt opp for å gjøre den helt ferdig.

 

Serveres på tallerken med loff med smør, blader fra isbergsalat, og rømme. For en sunnere versjon kan loffen byttes ut med brød og rømmen byttes ut med kesam. Jeg foretrekker best å la alle ingrediensene ligge hver for seg på tallerkenen, men det funker også å lages som smørbrød.

 

1104700-8-1326197976299.jpg

 

6279471040_a014d2d112_z.jpg

1151-945-large.jpg

 

691.jpg

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Egg og bacon, stekt champginon og cherrytomat

 

Jeg kan sitte her hele kvelden og pøse på oppskrifter med egg.

 

Dette er jo en enkel klassiker. Stek opp speilegg og bacon. Jeg liker baconet godt stekt og litt seigt. Server til med godt stekt, pepret og saltet champignon i mye smør og stekte cherry-tomater.

 

bacon_None.jpg

 

img_46192ef9dccd0.jpg

 

ovnsbakte_cherrytomater.JPG

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...