Gå til innhold

Guide: Slik bytter du fra Android til iPhone


Anbefalte innlegg

"Har du en Android-telefon i dag, men lar deg friste av den stilige designen og de enkle og brukervennlige menyene på iPhone? Liker du hvor enkelt det er å bruke AirPlay til å strømme musikk og video til TV-en og stereoanlegget ditt? "HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!Apple fanboy to the rescue!Her er det noen som har vanskeligheter for å se at android har akuratt alt det samme!"Hvorfor i all verden skal du bytte fra en Android-mobil til en iPhone? vil nok en del lesere spørre seg."Som mobilselger stiller jeg meg det samme spørsmålet!Hvorfor i alle verden skal du bytte fra en Android-mobil til en iPhone.Nei si det: 1. Betale mere for dårligere.2. Lukke deg til et lukket system.3. Du blir Apple bruker.Designet er "lekker".Vel nå snakker du vel ut av rumpa, for det er vel delt på midten. Kunne ikke falle meg inn å velge iPhone over mange av konkurrentene på design.iCloud == Google + ( Android had storage in the cloud first! )"AirPlay er den enkleste måten å streame musikk og video til stereoanlegg som støtter det, eller til Apple TV"Hvorpå Android ikke trenger spesifik ekstrautstyr bare ment på iPhone.Hvor tilbehøret som du får her passer på ALLE.Men logikken lenge leve."Stort utvalg med tilleggsutstyr, som høyttalerdokkinger"Eller bare kjøpe deg en Bluetooth enhet, å vips, fungerer på alle telefoner!Tenke seg til å gjøre ting "enkelt".Men bra du har fått deg en full forståelse av hva det vil si å være iPhone bruker.--"Det er ingen tvil om at iPhone er en fantastisk telefon, og at den for mange er "den rette" telefonen. "Lykke til videre med din propaganda :)Flott lesestoff, må si jeg lo godt!Peace.

 

Du hørtes ut som en skikkelig god mobilselger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Har du en Android-telefon i dag, men lar deg friste av den stilige designen og de enkle og brukervennlige menyene på iPhone? Liker du hvor enkelt det er å bruke AirPlay til å strømme musikk og video til TV-en og stereoanlegget ditt? "HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!Apple fanboy to the rescue!Her er det noen som har vanskeligheter for å se at android har akuratt alt det samme!"Hvorfor i all verden skal du bytte fra en Android-mobil til en iPhone? vil nok en del lesere spørre seg."Som mobilselger stiller jeg meg det samme spørsmålet!Hvorfor i alle verden skal du bytte fra en Android-mobil til en iPhone.Nei si det: 1. Betale mere for dårligere.2. Lukke deg til et lukket system.3. Du blir Apple bruker.Designet er "lekker".Vel nå snakker du vel ut av rumpa, for det er vel delt på midten. Kunne ikke falle meg inn å velge iPhone over mange av konkurrentene på design.iCloud == Google + ( Android had storage in the cloud first! )"AirPlay er den enkleste måten å streame musikk og video til stereoanlegg som støtter det, eller til Apple TV"Hvorpå Android ikke trenger spesifik ekstrautstyr bare ment på iPhone.Hvor tilbehøret som du får her passer på ALLE.Men logikken lenge leve."Stort utvalg med tilleggsutstyr, som høyttalerdokkinger"Eller bare kjøpe deg en Bluetooth enhet, å vips, fungerer på alle telefoner!Tenke seg til å gjøre ting "enkelt".Men bra du har fått deg en full forståelse av hva det vil si å være iPhone bruker.--"Det er ingen tvil om at iPhone er en fantastisk telefon, og at den for mange er "den rette" telefonen. "Lykke til videre med din propaganda :)Flott lesestoff, må si jeg lo godt!Peace.

 

Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare hvordan jeg kan koble en Android til min 2 år gammle TV:

a) trådløst

b) med kabel

 

Hvordan overfører du musikken fra en Android digitalt i full CD-kvalitet til et stereoanlegg:

a) trådløst

b) med kabel

 

Jeg er ganske godt inne i lyd-og-bilde-verden, og før du ler alt for mye er det ikke til å stikke under en stol at Apple har langt mer gjennomtenkte løsninger for bruket nevnt over - for ikke å snakke om langt bedre produktstøtte fra partnere gjennom made for iPod/iPhone/iPad programmene. I tillegg til dockingstasjoner, integrasjon med biler, osv er det også et enormt utvalg av headset med fjernkontroll og handsfree som kun passer i-produktene.

For å komme noen litt i forkjøpet, prøver jeg ikke si Android er dårlig, men det har langt fra samme integrasjonen mellom egne og 3.-parts produkter.

Endret av chrlod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare hvordan jeg kan koble en Android til min 2 år gammle TV:

a) trådløst

b) med kabel

 

Hvordan overfører du musikken fra en Android digitalt i full CD-kvalitet til et stereoanlegg:

a) trådløst

b) med kabel

 

For å komme noen litt i forkjøpet, prøver jeg ikke si Android er dårlig, men det har langt fra samme integrasjonen mellom egne og 3.-parts produkter.

 

Maskinvareprodusentene har lenge vært mer vennlig innstilt til Apple enn til interaksjon med åpne standarder, men det jevner seg raskt ut. Svaret på spørsmålene avhenger av hva slags TV/stereo man har. I mitt tilfelle med en Panasonic TV som er et par år gammel og nett-tilkoblet Onkyo stereo gjør ikke utstyret nevneverdig forskjell på iOS og Android produkter. Android strømmer innhold (DLNA) helt fint trådløst til TV'en og kan kobles direkte til TV i en HDMI-dock for direkte avspilling av formater TV'en ikke støtter. Til stereo'en kan lyd strømmes i god kvalitet over bluetooth 3.0 (A2DP 1.2) eller serves over DLNA i de formater stereo'en støtter (FLAC/mp3/ogg/wma m.fl). Airplay støttes også men er ikke enklere i bruk og gir ikke bedre lydkvalitet.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar

Maskinvareprodusentene har lenge vært mer vennlig innstilt til Apple enn til interaksjon med åpne standarder, men det jevner seg raskt ut. Svaret på spørsmålene avhenger av hva slags TV/stereo man har. I mitt tilfelle med en Panasonic TV som er et par år gammel og nett-tilkoblet Onkyo stereo gjør ikke utstyret nevneverdig forskjell på iOS og Android produkter. Android strømmer innhold (DLNA) helt fint trådløst til TV'en og kan kobles direkte til TV i en HDMI-dock for direkte avspilling av formater TV'en ikke støtter. Til stereo'en kan lyd strømmes i god kvalitet over bluetooth 3.0 (A2DP 1.2) eller serves over DLNA i de formater stereo'en støtter (FLAC/mp3/ogg/wma m.fl). Airplay støttes også men er ikke enklere i bruk og gir ikke bedre lydkvalitet.

Jeg kan fortelle deg hvorfor det finnes langt mer tilbehør til i-produktene. Grunnen til det er svært enkelt at det er lagt mer til rette for det fra Apples side. Egne løsninger presenteres og legges til rette for gjennom MFI-programmet. F.eks analog lyd og kontroll gjennom dock kontakt, flerpolt minijack for mikrofon og kontroll, dock-kontakt som støtter et standard HDMI-signal osv. Dessuten har Apple tatt tilstrekkelig hensyn til rettighetshavere, noe som er helt essensielt for å få bred støtte.

 

Faktumet er at det er svært få Androidenheter som har mulighet for et standard HDMI-signal. I de fleste tilfeller trikses det til gjennom en flerpinnet USB-plugg (MHL) som krever strøm og bruker en HDMI-plugg som i sin side krever en HDMI-inngang som også har MHL-støtte (kun aller nyeste produker). For ordensskyld kan det nevnes at Apples gamle dock-plugg og den nye Lightning-kontakten begge har native HDMI ut som ikke krever ekstra strøm og funker i en hvilken som helst enhet med HDMI inn.

 

DLNA er et forferdelig system, og gir bla. ikke mulighet speiling av bilde. Alt i alt har det mange begrensninger i forhold til Airplay, og det er også grunnen til at det nå jobbes med Miracast. Med DLNA kan du f.eks ikke finne en youtube video med telefonen og streame den til TVen, eller vise en nettside. Les mer her:

http://www.flatpanel...l&id=1347598577

 

Bluetooth leverer helt grei kvalitet, men er ikke på CD-kvalitet - det er Apples Airplay ! Dessuten har Airplay mye bedre rekkevidde (kun begrenset av WiFi-dekning), som gir flere muligheter i multiromssystem. Dessuten er det en del utvidet funksjonalitet gjennom Airplay, som f.eks power-on av systemet og visning av albumbilder mm.

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si til alle her uansett om dere digger iFone eller Android, jeg har hatt både og, samt alt av mobiler fra Palm til Blackberry. Sitter nå med en Windows Mobil og har troen på dette systemet fremover.

 

Når det gjelder operativsystemet iOS fremstår dette som så gammeldags ulekkert sammenlignet med Windows Mobile at jeg vil sette det på lik linje med det folk mente om Symbian når iOS og Android gjorde sitt gjennomslag.

 

Da android og ios begynte å bli mer og mer populært ble Symbian systemet dømt nedeom om ned av folk og samtlige kritikere bare fordi det var gammelt og utdatert, uten at de kom med noen spesiell begrunnelse på dette.

 

Jeg kommer til å mase om dette i tester av iphone hver eneste gang fremover i tid til de finner på nytt. At de ikke trekker for et stygt, gammelt og utdaert operativsystem, noe det faktisk er/begynner å bli.

Det også folk glemte var at det ikke fortsatt er noe man kan gjøre med iOS som man ikke kunne gjøre med Symbian 4.

 

Når det gjelder bilde og musikk streamer jeg dette trådløst gjennom blåtann. Prøvde en Apple Tv over periode men ga meg liksom ikke det helt store kikket.

 

Nå streamer jeg HD filmer fra pcen direkte over på TV via Wifi, dette er Intel sitt eget program og fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Faktumet er at det er svært få Androidenheter som har mulighet for et standard HDMI-signal. I de fleste tilfeller trikses det til gjennom en flerpinnet USB-plugg (MHL) som krever strøm og bruker en HDMI-plugg som i sin side krever en HDMI-inngang som også har MHL-støtte (kun aller nyeste produker). For ordensskyld kan det nevnes at Apples gamle dock-plugg og den nye Lightning-kontakten begge har native HDMI ut som ikke krever ekstra strøm og funker i en hvilken som helst enhet med HDMI inn.

 

DLNA er et forferdelig system, og gir bla. ikke mulighet speiling av bilde. Alt i alt har det mange begrensninger i forhold til Airplay, og det er også grunnen til at det nå jobbes med Miracast. Med DLNA kan du f.eks ikke finne en youtube video med telefonen og streame den til TVen, eller vise en nettside. Les mer her:

http://www.flatpanel...l&id=1347598577

 

Bluetooth leverer helt grei kvalitet, men er ikke på CD-kvalitet - det er Apples Airplay !

 

MHL og apple's kontakter krever begge spesielle kabler. MHL er i ferd med å etableres som standard for mange produsenter. Apple's kontakter brukes ikke av andre produsenter. Jeg har ikke noe problem med å koble MHL-enhetert til noen som helst TV med standard HDMI 1.x kontakter for ren avspilling av innhold. Det er bare om jeg krever at den mobile enheten lades samtidig som avspilling foregår at det må benyttes en egen dock med strømforsyning mellom TV og mobil.

 

Protokollene i DLNA setter ingen begrensninger for innholdet, de er ren transport. Begrensningene i innholdsprossesering ligger i programvaren på enheten, og det finnes enheter som tilbyr muligheter for fotoprosessering/presentasjon og transkoding av materiale som er fullt på høyde med Apple's.

 

Spesifikasjonene for transport av lyd over A2DP 1.2 (BT 3.0 eller nyere) tilbyr dynamikk på høyde med CD. Lydkvalitet var et ankepunkt mot A2DP 1.0 og 1.1, men ingen av disse er lenger aktuelle på markedet.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar
MHL og apple's kontakter krever begge spesielle kabler. MHL er i ferd med å etableres som standard for mange produsenter. Apple's kontakter brukes ikke av andre produsenter. Jeg har ikke noe problem med å koble MHL-enhetert til noen som helst TV med standard HDMI 1.x kontakter for ren avspilling av innhold. Det er bare om jeg krever at den mobile enheten lades samtidig som avspilling foregår at det må benyttes en egen dock med strømforsyning mellom TV og mobil. Protokollene i DLNA setter ingen begrensninger for innholdet, de er ren transport. Begrensningene i innholdsprossesering ligger i programvaren på enheten, og det finnes enheter som tilbyr muligheter for fotoprosessering/presentasjon og transkoding av materiale som er fullt på høyde med Apple's. Spesifikasjonene for transport av lyd over A2DP 1.2 (BT 3.0 eller nyere) tilbyr dynamikk på høyde med CD. Lydkvalitet var et ankepunkt mot A2DP 1.0 og 1.1, men ingen av disse er lenger aktuelle på markedet.

 

Jada, både MHL og Apples løsning krever spesielle kabler. Forskjellen er at MHL-versjonene også krever HDMI-innganger med støtte da det ikke er et standardisert HDMI-signal som sendes fra enheten! Dessuten er det en ganske uoversiktelig situasjon med hvilke MHL-kabler som fungerer mot hvilke enheter, Galaxy SIII krever f.eks en egen kabel. Jeg vet også at en del MHL-overganger krever strøm for å fungere. Tilgjengeligheten på Apples overganger er også mye bedre (du kan stort sett gå inn i en hvilken som helst elektronikkbutikk som fører Apple og plukke med deg en adapter, det samme kan ikke sies om MHL-adaptrene).

Her er en ofisiell liste over MHL-kompatible enheter, og selv om den inneholder en del enheter er det som du kan se utrolig masse som mangler (bla. alle TVer eldre enn ca.2 år). http://www.mhltech.org/productlist/

 

"AirPlay bliver ofte sammenlignet med DLNA, der er et åbent system, hvor brugere også kan streame musik, billeder og film (dog ikke spil) imellem enheder. DLNA findes f.eks. i fladskærms-tv, Blu-ray-afspillere, tablets og meget mere. AirPlay har dog nogle fundamentale forskelle fra DLNA, som gør, at kun en lille del af AirPlay-systemet er sammenligneligt. Resten er ganske unikt og findes ikke i lignende form i dag. AirPlay er derfor ikke det samme som DLNA."

http://www.flatpanel...l&id=1347598577

 

DLNA setter kanskje ingen begrensninger, men begrensningene er der likefullt.

Hvilken løsning som er tilgjengelig i dag er det du mener er fullt på høyde med Airplay? Mener du det er representativt for de fleste brukere av Android? Anbefaler å lese gjennom artikkelen fra flatpanels.

 

Bluetooth har de siste årene blitt betydelig bedre (A2DP), men det er fortsatt begrensninger i båndbredde slik at komprimeringer (SBC) foretas:

"A typical usage case is the streaming of music content from a stereo music player to

headphones or speakers. The audio data is compressed in a proper format for efficient

use of the limited bandwidth." - bluetooth.org

Så vidt jeg kjenner til jobber også Bluetooth med analog lydstrøm, som igjen digitaliseres for transmisjon.

 

Til sammenlikning er Airplay full digital og sender gjennom Apples losslessformat (full CD-kvalitet).

 

Bluetooth er veldig greit til sitt bruk. Personlig bruker jeg det i bilen til streaming av musikk (i tillegg til samtaler, selvfølgelig). For lytting av musikk på et skikkelig anlegg er derimot Airplay sterkt å foretrekke. Man har mulighet for full digital overføring eller kan sende gjennom ønsket DAC. For bluetooth adaptere behandles først lyden som nevnt analogt, sendes digitalt, og går gjennom en ny prosess for å gjøres analog for output (det er ikke vanlig med BT-adapter med digital output) og disse små ADC/DAC chippene i slike produkter er ofte ikke av særlig kvalitet.

 

"...components that are outside the scope of the Bluetooth audio subsystem. Examples of such components include A/D and D/A converters and transducers within microphones and speakers. However, it should be noted that these components also contribute to system-level audio quality and their specifications and parameters" - bluetooth.org

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kjenner til jobber også Bluetooth med analog lydstrøm, som igjen digitaliseres for transmisjon.

 

Til sammenlikning er Airplay full digital og sender gjennom Apples losslessformat (full CD-kvalitet).

 

Bluetooth er en overføringsprotokoll for digital data. Hvor i kjeden mener du protokollen sender lyd analogt?

Lenke til kommentar
Bluetooth er en overføringsprotokoll for digital data. Hvor i kjeden mener du protokollen sender lyd analogt?

 

Bluetooth-signalet er digitalt. For komprimering og "formattering" av musikk "lytter" Bluetooth-chippene til analogt lydsignal som bla går gjennom en ADC-prosess før transmisjon. Akkuratt som chippene lytter til det analoge lydsignalet fra mikrofonen når du snakker, og sender dette digitalt.

Det er derfor bluetooth-standarden (som nevnt i quoten over) inneholder både ADC og DAC, men stiller ingen krav til kvalitet - det er opp til produsenten.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

"Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare hvordan jeg kan koble en Android til min 2 år gammle TV:"

a) trådløst

Har du tv med DLNA så bare last ned Skift ( gratis ).

b) med kabel

Igjen, med en kabel? Type Micro hdmi til HDMI, eller usb til HDMI......

 

"Hvordan overfører du musikken fra en Android digitalt i full CD-kvalitet til et stereoanlegg:"

a) trådløst

http://www.sonos.com/introducing/playbar eller en av mange andre trådløse lydsystemer.

b) med kabel

Med en kabel kanskje?

 

Lenke til kommentar
"Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare hvordan jeg kan koble en Android til min 2 år gammle TV:" a) trådløst Har du tv med DLNA så bare last ned Skift ( gratis ). b) med kabel Igjen, med en kabel? Type Micro hdmi til HDMI, eller usb til HDMI...... "Hvordan overfører du musikken fra en Android digitalt i full CD-kvalitet til et stereoanlegg:" a) trådløst http://www.sonos.com/introducing/playbar eller en av mange andre trådløse lydsystemer. b) med kabel Med en kabel kanskje?

 

Mener du det er representativt at de fleste Androidenheter har Micro-HDMI ut? Det finnes ingen USB til HDMI adapter, det er to standarder som ikke er kompatible. Du tenker på et MHL adapter (som riktignok bruker pluggene til micro-USB og HDMI), og det er ikke kompatibelt med et 2 år gammelt TV! Se mer utfyllende svar over.

 

Hvilken kabel er det som overfører et digitalt ukomprimert lydspor fra en Android (bortsett fra de få enhetene som har micro-HDMI ut)?

 

Nå har jeg kun begrenset erfaring med Sonos, men ettersom jeg husker krever det en Sonos software installert på en PC (som da fungerer som en server). Streaming skjer vel derfor snarere fra PC (og kontrolleres fra telefon) enn direkte fra telefonen. Dessuten er et basic Sonosoppsett (server + mottaker) vesentlig dyrere enn en AppleTV eller Airport Express, og de fleste nyere receivere har Airplay innebyggd!

 

Hvilke andre systemer tillater en lossless lydstrøm (push) fra en hvilken som helst kilde fra telefonen direkte til et lydsystem?

 

Kan du med Skift speile bildet fra telefonen, slik at du kan spille, se et youtube-klipp, vise en nettside osv?

 

En vesentlig del av Airplay er også muligheten til å streame abbonomentsbasert innhold:

"For hvordan kan en Apple TV f.eks. få lov til at afspille en film eller et stykke musik fra en abonnementstjeneste uden at logge på? Det burde jo kunne misbruges til piratkopiering. Hele AirPlay-systemet kan dog ikke bruges til at kopiere indhold – f.eks. musik fra en musiktjeneste. Det er umuligt fordi iOS-enheden og AirPlay-modtageren først skaber en direkte godkendelse via et ekstremt sikkert AES (Advanced Encryption Standard) system, der er så sikkert, at ikke engang verdens kraftigste PC’er kan knække det, forlyder det.

 

Det hele er muligt fordi Apples økosystem er så ekstremt integreret, at alle enhederne kan snakke sammen på kryds og tværs. Netop fordi økosystemet er så integreret er det muligt at dele indhold mellem enhederne uden fare for piratkopiering. Med andre ord er det netop det integrerede (som nogen fejlagtigt kalder ”lukket”), der giver de åbne muligheder – og desuden en af grundene til at Google stadig ikke har en pendant til AirPlay til Android-økosystemet. Android er ikke integreret og sikkert nok til at lade forbindelser imellem enhederne flyde frit, som det er muligt med AirPlay." - ref tidligere link fra flatpanels

Endret av chrlod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Underlig at ingen har nevnt at Telekiosken har dette som en vanlig tjeneste i butikkene sine, 399,- for overføring av kontakter, sms, bilder, lyd og video filer på tvers av telefon merker.. alt fra 10 år gamle motorola til S3/iPhone 5 osv..

Kjøper man telefonen der så trekker de også av 100kr på prisen og det tar bare 15-30 min som man kan ta en kopp kaffe så lenge.. bedre enn å styre med alt dette og likevel betale for lisencer på programmer spørr du meg.

Lenke til kommentar

Unødvendig artikkkel, folk bytter alltid motsatt vei ;)

Salgstallene til mobilbutikker i Norge viser jo at det ikke alltid stemmer...

 

 

Ellers er et morsomt å se alle barnslige kommentarene som dukket opp her.

 

Ting har virkelig snudd. Før var det fult av fanboys som hele tiden forsvarte Apple med usaklige argumenter. Nå er 90% av disse usakelige fanboysa Android-fans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til iPhone vs Android ber jeg deg forklare hvordan jeg kan koble en Android til min 2 år gammle TV:

a) trådløst

b) med kabel

 

Hvordan overfører du musikken fra en Android digitalt i full CD-kvalitet til et stereoanlegg:

a) trådløst

b) med kabel

 

Jeg er ganske godt inne i lyd-og-bilde-verden

 

Skjønner det. Det er der man har det sterkeste RDF-feltet.

 

Hvordan man gjør dette er jo helt forskjellig fra modell til modell. Min forsterker kobler jeg til via standard A2DP bluetooth strømming, hvis jeg først skal velge å bruke noe så uegnet som mobilen. Normalt sett kobler jeg derimot til den fra PC'n via kablet nettverk. Forsterkeren kan jo både spille av musikk fra internett og fra mitt nettverk. Både mobilen og PC'en kan jeg kontrollere med universal fjernkontroll-app, og forsterkeren har i tillegg en egen kontroll-app for Android. PC'n kan jeg naturligvis også kontrollere via VNC, som gir en mer komplett kontroll.

 

Når det gjelder den tre år gamle TV'n min, har den også android-app. Bluetooth-dongle har jeg derimot valgt å ikke utstyre den med, siden bluetooth tross alt ikke kan måle seg med kablet nettverk. TVn er utstyrt med mediespiller som kan spille av over nettverket.

 

Min mobil bruker HML for kablet video ut, så hvis man foretrekker å koble til video, så er det måten.

 

Forøvrig har jeg en Popcorn Hour stående under TV'n. Den bruker jeg aldri, men det er den som fungerer som NAT og inneholder all min digitaliserte musikk. Det er også en krute god mediespiller og strømmer det meste flott, men jeg trenger den ikke siden jeg investerte en hundrelapp i en HDMI-kabel fra PC'n min som står på andre siden av rommet.

 

Vent litt, hva hadde alt dette med Apple å gjøre igjen? Dette er jo alt sammen bare åpne standarder, noe Apple er allergisk mot.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Skjønner det. Det er der man har det sterkeste RDF-feltet.

 

Hvordan man gjør dette er jo helt forskjellig fra modell til modell. Min forsterker kobler jeg til via standard A2DP bluetooth strømming, hvis jeg først skal velge å bruke noe så uegnet som mobilen. Normalt sett kobler jeg derimot til den fra PC'n via kablet nettverk. Forsterkeren kan jo både spille av musikk fra internett og fra mitt nettverk. Både mobilen og PC'en kan jeg kontrollere med universal fjernkontroll-app, og forsterkeren har i tillegg en egen kontroll-app for Android. PC'n kan jeg naturligvis også kontrollere via VNC, som gir en mer komplett kontroll.

 

Når det gjelder den tre år gamle TV'n min, har den også android-app. Bluetooth-dongle har jeg derimot valgt å ikke utstyre den med, siden bluetooth tross alt ikke kan måle seg med kablet nettverk. TVn er utstyrt med mediespiller som kan spille av over nettverket.

 

Min mobil bruker HML for kablet video ut, så hvis man foretrekker å koble til video, så er det måten.

 

Forøvrig har jeg en Popcorn Hour stående under TV'n. Den bruker jeg aldri, men det er den som fungerer som NAT og inneholder all min digitaliserte musikk. Det er også en krute god mediespiller og strømmer det meste flott, men jeg trenger den ikke siden jeg investerte en hundrelapp i en HDMI-kabel fra PC'n min som står på andre siden av rommet.

 

Vent litt, hva hadde alt dette med Apple å gjøre igjen? Dette er jo alt sammen bare åpne standarder, noe Apple er allergisk mot.

Jeg skjønner ikke helt hva du svarer på her? Løsningen din er altså: Kjøp en PC? For ingen av mobil løsningene du skisserer er gyldige som svar på spørsmålene mine. Grunnen er allerede nevnt i innlegg over.

 

I mine øyne er det mindre uegnet å streame musikken direkte fra mobilen, enn å bruke en tredje enhet og mobilen som fjernkontroll. En kjekk sak med Airplay er som nevnt mulighet for power-on slik at du kan gjøre alt fra i-produktet uten å ta i en annen fjernkontroll eller reise deg fra sofaen.

 

Apple bruker forøvrig flere åpne standarder, og der de ikke gjør det er det stort sett fordi standardene som finnes i markedet er for dårlige (i tillegg har de en noen sære løsninger, men det har da også de ande "åpne" produsentene). Dock (Lightning) kontakten til Apple er en genistrek i forhold til micro-USB og MHL. Jeg kan ikke begripe hvorfor resten av markedet ikke går sammen og definerer en standard rundt en liknende løsning. Apple har mulighet for DLNA, men Airplay er en overlegen løsning. Så akkuratt i dette tilfellet med lyd og bilde er faktisk Apples lukkede løsning langt mer fleksibel enn de åpne standardene (som stor sett også finnes på Apple produkter). Flere eksempler er nevnt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du spurte hvordan man koblet mobilen til TV'n og forsterkeren, jeg forklarte hvordan man koblet mobilen til TV'n og forsterkeren. Trist at du kan bli forvirret over at jeg svarer enkelt og greit på spørsmålet.

 

Samtidig påpekte jeg at det er bedre å bruke teknologi som faktisk er egnet, enn å på død og liv skulle bruke den svakeste enheten i huset til å styre media over de mest sårbare og tregeste kommunikasjonskanalene, for de dårligste lydmessige resultatene, når man i stedet kan bruke den til å styre media via mye bedre kanaler, som gir bedre lyd og bedre tjenesteleveranse. Bare for å hjelpe deg bort fra dårlige løsninger, altså.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nei, du spurte hvordan man koblet mobilen til TV'n og forsterkeren, jeg forklarte hvordan man koblet mobilen til TV'n og forsterkeren. Trist at du kan bli forvirret over at jeg svarer enkelt og greit på spørsmålet.

 

Samtidig påpekte jeg at det er bedre å bruke teknologi som faktisk er egnet, enn å på død og liv skulle bruke den svakeste enheten i huset til å styre media over de mest sårbare og tregeste kommunikasjonskanalene, for de dårligste lydmessige resultatene, når man i stedet kan bruke den til å styre media via mye bedre kanaler, som gir bedre lyd og bedre tjenesteleveranse. Bare for å hjelpe deg bort fra dårlige løsninger, altså.

Om du leser spørsmålet spurte jeg hvordan du kan koble en Android enhet til en 2 år gammel TV. Alderen på TVen var ikke tatt ut fra det blå, for for 2 år siden var det nemlig ingen TVer som hadde MHL-støtte. Langt i fra alle har helt nye TVer, og fra den begrensede modelloversikten nevnt ovenfor.

 

Angående musikk påpekte jeg full digital CD-kvalitet, noe de fleste Android-enheter faktisk ikke har mulighet til hverken kablet eller trådløst (BT A2DP bruker komprimering, og er som nevnt tidligere ikke optimal av flere grunner).

 

Akkuratt det siste du nevner er jo selve essensen i det hele. Airplay er rask (spesielt i siste versjon) og tilbyr full digital lossless kvalitet! WiFi er da også mer enn tilstrekkelig for streaming av musikk, så jeg vil hverken kalle løsningen treg eller sårbar. Forøvrig er Airplay designet fra bunnen av som en løsning for media streaming (push) noe hverken DLNA (pull) eller BT er.

 

Faktumet er at Airplay i dag fremstår som en av de mest komplette streamingløsninger. Har du prøvd Airplay, eller er det bare noe du har bestemt deg for at du ikke liker?

 

Edit: Dessuten står du mye friere med tanke på multiromsstreaming med Airplay enn du gjør med en PC. Airplay er forøvrig også mulig fra Mac om du vil bruke PC (evt iTunes fra Windows), men denne saken handler jo om mobil...

 

Hvorfor er det greit å bruke mobil til streaming? Fordi du har en ganske grei oversikt over musikken også på mobilen, og mobilen er stort sett i nærheten hele tiden. Når det i tillegg er mulig uten å gå på kompromiss med kvalitet så...

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

føkk apple.som casey i chuck serien sier: I rather have warlords bleed me from my liver.

 

 

Lekker design

Nei,iphone design er stygt som fy og har så og si vært samme design i 5år.

Enda bedre utvalg av virkelig gode apper. Mange apputviklere kommer fortsatt først til iPhone med sine apper.

spiller ingen rolle hvor mange apper det er,jeg har alle apps jeg trenger på min adroid

Svært enkel å bruke

ja,det er sikkert noob friendly og hipstere liker sikkert iphone

iCloud-tjenesten tar enkel sikkerhetskopi av alt på telefonen

Det driter jeg i.

iMessage gir deg gratis meldinger til venner som bruker Apple-enheter

har haugevis av ringe minutter og meldings minutter i abb'et mit så det har virkelig ingen virkning

AirPlay er den enkleste måten å streame musikk og video til stereoanlegg som støtter det, eller til Apple TV

Streaming suger,er ikke noe for meg,jeg legger over fra pcen til mobilen min og har de der alltid

Stort utvalg med tilleggsutstyr, som høyttalerdokkinger

særriøst,hvem bryr seg om høyttalerdokking,patetisk er det,trenger ikke noe tillegg utstyr på min android.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...