Gå til innhold

Guide: Slik fjerner du varmesprederen


Anbefalte innlegg

Det kan like gjerne være kuttene i printkortet som ødela denne, det ser slett ikke bra ut. Regel nummer en er å kutte opp mot heatspreader, da skulle dette kunne unngås ganske greit - det gjorde det hvertfall i gamle dager med gode, gamle K8 fra AMD.

 

Et annet - VIKTIG(!!) - element under forberedelse er å faktisk google opp et die-shot av chippen, så du kan se hva som faktisk befinner seg under der. Her har du f.eks. to sider som en relativt nær kanten, det kan lett bli farefullt med mindre du vet dette på forhånd.

 

Jeg har i farten glemt hvilken sort kjøler dere brukte, men en bolt-through SKAL gjøre susen. Disse nakne kjernene er dog veldig ømfintlige for ubalansert trykk, det er sikkert det som har gitt disse sprekkene. Her gjelder det å skru lite av gangen, ha kontroll på hvor mye du skrur, og skru like mye på hver skrue i hver omgang.

 

Det med at trykket var for lite tviler jeg noe på, jeg har selv testet en i7 950 ved å putte en kobberblokk på. Den veier kanskje 2kg elns, og ble ikke montert på noe vis. Det skal være kontakt, men det trengs vanligvis ikke ekstreme påkjenninger for at HK skal detektere prosessoren. Det er bare å teste selv - fester du ramma og starter opp maskinen skal den bli detektert, selv uten kjøler. Er dog en fordel å ha en finger på kjernen og en på av-knappen på PSU ellers svis ting rimelig kvikt :p En grei måte å sjekke om en CPU er stein dau eller ikke, ingen vits å kaste bort pasta unødig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke fatte at silisiumet skulle knekke. Husker tilbake til Socket A. Kjørte en mindre enn optimalt konfigurasjon av ram og hovedkort. Resultatet var en satans varmgang i XP 2900+'en. Sta som jeg var bestemte jeg at det beste var å henge den største kjøleren jeg kunne finne på CPUen

post-166715-0-54812800-1361065872_thumb.png

(mist tower A med to stk. delta vifter)

Dette var jo i tiden hvor kjøleren var festet med clips i socketen og sto direkte på kjernen. Det var et satans spenn i de clipsene for å greie å holde den kjleren på plass. Hadde aldri noe problem jeg...

 

 

Edit: Off Topic. Lyst til å begynne å bygge igjen. Noen som vet om/hvor man får tak i Mist-produkter?

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Kan ikke fatte at silisiumet skulle knekke. Husker tilbake til Socket A. Kjørte en mindre enn optimalt konfigurasjon av ram og hovedkort. Resultatet var en satans varmgang i XP 2900+'en. Sta som jeg var bestemte jeg at det beste var å henge den største kjøleren jeg kunne finne på CPUen

post-166715-0-54812800-1361065872_thumb.png

(mist tower A med to stk. delta vifter)

Dette var jo i tiden hvor kjøleren var festet med clips i socketen og sto direkte på kjernen. Det var et satans spenn i de clipsene for å greie å holde den kjleren på plass. Hadde aldri noe problem jeg...

 

 

Edit: Off Topic. Lyst til å begynne å bygge igjen. Noen som vet om/hvor man får tak i Mist-produkter?

 

Kjernen på de gamle Socket A CPU'ene var jo mye mindre, og tålte derfor en del mere press, i tillegg så hadde de også 4 runde gummiputer (en i hvert hjørne) for og fordele presset fra kjøleren for og unngå å sprekke på denne måten.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/KL_AMD_Athlon_XP_Barton.jpg

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Kan ikke fatte at silisiumet skulle knekke. Husker tilbake til Socket A. Kjørte en mindre enn optimalt konfigurasjon av ram og hovedkort. Resultatet var en satans varmgang i XP 2900+'en. Sta som jeg var bestemte jeg at det beste var å henge den største kjøleren jeg kunne finne på CPUen

post-166715-0-54812800-1361065872_thumb.png

(mist tower A med to stk. delta vifter)

Dette var jo i tiden hvor kjøleren var festet med clips i socketen og sto direkte på kjernen. Det var et satans spenn i de clipsene for å greie å holde den kjleren på plass. Hadde aldri noe problem jeg...

 

 

Edit: Off Topic. Lyst til å begynne å bygge igjen. Noen som vet om/hvor man får tak i Mist-produkter?

 

På socket A hadde du pads i hjørnene, det har du ikke under en heatspreader - noe som gjør det lettere å unngå dette problemet på socket A-CPUer.

Lenke til kommentar

Tror dere neste gang får invitere knopflerbruce til neste eksperiment, men det er ikke så farlig at dere skroter ny hardware som fortsatt produseres, det er ikke noe tap da en ny ruller av linja til nestemann som bestiller.

 

Uansett, det å bare påføre bedre termisk pasta for å så montere HS'n igjen, har blitt gjort før, med gode resultater og ligger plenty med linker på nettet til dette og på Youtube.

Lenke til kommentar

Har 3 Mist tower A liggende ubrukt i orginalforpakning hvis du trenger:P

 

Konge! Du har vel ikke en athlon xp liggende også da? :p De passer vel stortsett bare på socket A? ellers kan det tenke seg at jeg gleder til å feste en kjøler litt bedre enn med clips på selve socketen :p

 

Var vel Microplex som førte dette? I så fall er vel beste bud Netshop. Men jeg vet ellers at de PSU'ene som ble solgt under merket Mist i Norge, var merket med Cooltek lenger sør i Europa. Vet ikke om dette også galdt/gjelder for andre Mist-produkter.

 

 

Takker! Skal sjekke det! Drev ikke Microplex å modifiserte PSUene sine for å gjøre dem bedre?

 

Kjernen på de gamle Socket A CPU'ene var jo mye mindre, og tålte derfor en del mere press, i tillegg så hadde de også 4 runde gummiputer (en i hvert hjørne) for og fordele presset fra kjøleren for og unngå å sprekke på denne måten.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/KL_AMD_Athlon_XP_Barton.jpg

 

Du har helt rett i knottene, hjelper sikkert på, men skal sies at det var ikke rare trykket som skulle til for å komprimere dem, kobberkjernen på kjøleren har også en liten forhøyning. Så grei belastning burde det uansett være.

Skal sies at jeg heller ikke helt så problemstillingen før jeg googlet opp et bilde av undersiden til en moderne cpu ;)

Lenke til kommentar

Konge! Du har vel ikke en athlon xp liggende også da? :p De passer vel stortsett bare på socket A? ellers kan det tenke seg at jeg gleder til å feste en kjøler litt bedre enn med clips på selve socketen :p

 

Har ikke noen socket A prosessorer liggende desverre, Mist tower A passer vel bare på socket A ja, hvis man ikke får det til å passe:p

Lenke til kommentar

Gratulerer Hw.

Dere har endelig tatt til dere ønskene og kommentarene i forumet og endret på type saker dere kjører. Kjempebra. Om dere fortsetter slik skal jeg love å fjerne adblockerne på hw.

 

Det er utrolig godt å se at dere faktisk lager saker selv om dagen og gjør litt god gammel o/c typ saker. Slikt vil se mer av. Egenprodusert kvalitetssaker fremfor dårlige google translated press releases any day sier nå jeg.

 

Møkkasakene, de typiske press release, uncreate, og avskrift sakene får de fleste lest før de dukker opp på hw uansett. Men slikt som denne saken er gull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hardware.no burde kaste seg på Kickstarter-bølgen, så får de nok fort tak enda en CPU! ;)

 

 

Om noen brukere på forumet har gjort dette eller vet om noen andre på nett som har gjort det er det fint om de poster en link under her.

Det er rett før jeg tar fram den gamle C2D-prosessoren jeg har liggende! Men det går vel ikke på denne modellen tror jeg... :p

EDIT: Jeg tror ikke jeg tør alikevel.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det var værre den gangen de var loddet fast. Dere kan jo ikke pingle ut på dette. Hvor blir det av overklokking.no

 

Det er ikke meningen at man skal presse ned prosessoren gjennom kjernen. Mulig den er konkav, men uansett forskjellig press fra det den utsettes for som standard. Fingerstramt bruker å være hakket før ting ryker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...